Aleksander Baustad Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har vært flyentusiast i flere år. Prøvde å komme inn på pilotskolen i militæret men har for dårlig syn til å kunne bli tatt opp. Og har ikke råd til privatskole. (finnes SAS sin skole ennå i Norge?). Men siden pilotprosjektet mitt ikke gikk må jeg nøye meg med min simulator hjemme. Nå i det siste har jeg gått rundt og lurt på en ting. Å skaffe seg en jobb på en flyplass, helst Sola, siden jeg bor i Stavanger. Kunne tenke meg å jobbe med eller rundt fly. Hvilke muligheter og krav stilles for de forskjellige yrkene? Håpte at noen her inne hadde litt info. (Har trucksertifikat for T1, T2 og T4, og vanlig bilsertifikat) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bachke Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Vill gjerne få tillate meg til å spørre samme spørsmål men bare med en litt annen plassering: Tromsø... Noen her som har en flyrelatert jobb i Tromsø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Raaum Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det kreves ikke mye utdannelse for å jobbe som stuer eller ved innsjekkingen på en flyplass dersom det er det du tenker på. Plettfri vandel er selvsagt, og du må gå på og bestå ulike kurs for å jobbe der. Ellers må du være over 18 år for å jobbe som stuer, over 21 for å jobbe ved innsjekkingen. Førekort for klasse B i tillegg. Du sier du ikke har råd til utdanning; det er mulig flygerutdanning blir universitetsbasert til neste år i Tromsø (les: gratis), så kanskje du kan prøve deg der. Se link UiT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det kommer så ann på hva du mener med fly relatert. Jobbe på et fly som stuer eller cleaning, eller stå i terminalen å sjekke inn, det kan vel neppe kalles flyrelatert. Tenk utdannelse, må være utrolig frustrerende å være fly interesert uten å kunne noe annet en å telle seter eller laste losse. Det finne skjelden noen snarvei til en interesant jobb i dette miljøet. Bruk skoleverket, gjerne forsvaret sitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Baustad Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 For min del fikk jeg blankt avslag fra forsvaret. De krever perfekt syn, til og med som navigator. Så innen luftforsvaret er det ikke mer håp for meg en potetskreller eller brannvakt. Ellers har jeg tenkt på flymek. men hvor stabil det yrket er i stavanger har jeg ikke sett nærmere på. Flymek. skole er forøvrig på sola, men det skal være utorlig hardt og vanskelig å komme inn og i det hele tatt bestå faget. Deretter er det kamp om stillingsplassene. Det er jo naturlig at det er vanskelig å bestå, det innebærer store ansvar i jobben. Er også fristet til å studere som flygeleder igjennom AVINOR sin skole i sverige. Hvis jeg er heldig å komme igjennom nåløyet da. Er det slik med alt innen flyyrket, alt må igjennom det lille nåløyet, og du er nødt til å være "it" for å bli tatt inn i varmen? Anders: Ja, det kan være frustrerende. Men for noen må det jo være bedre å jobbe i nærheten av fly når man elsker alt med dem. Istedet for å være bilmekaniker og bruke store deler av fritiden til å være flyspotter, f.eks... (jeg vet at jeg nå kombinerer jobb og hobby, så det må tas med en klype salt.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vill gjerne få tillate meg til å spørre samme spørsmål men bare med en litt annen plassering: Tromsø... Noen her som har en flyrelatert jobb i Tromsø? Ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Otto Fredriksen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 En annen mulighet er å bli lufthavnbetjent, men dette er kanskje lite interresant for flyinterreserte, for her vet jeg ikke hvor flyrelatert jobben er. Mer om dette yrket kan finnes her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Eller bli simulatorteknikker på GCAT eller tilsvarende. Da får man mulighet til å fly litt også ;D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 MossLufthavnRygge åpner neste onsdag. Flyplassen skal ekspandere de neste årene, og det kommer til å bli mange ansatte i systemet der etterhvert. En tese som holder internasjonale mål, er at det kreves ca 1000 ansatte pr. 1.000.000 passasjer som reiser gjennom flyplassen pr. år. Gardermoen holder seg visstnok akkurat på den tesen med 12.500 pers i systemet og 12.5 mil pax. Dette var tall jeg leste i går, men la ikke merke til hvilket år tallene var fra. Anyway... Skal være gode muligheter for å få jobb i systemet rundt MLR. Det ligger en egen side på www.ryg.no som heter "ledige stillinger". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Aron Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Dersom du synes skolen er for slitsom, har du enten ikke anlegg for yrket, eller mest sannsynlig, ikke vilje (les: TRO) på det du gjør. Full skjerpings, se deg selv i rollen du ønsker, og jobb som **** for å klare det. Slutt å si "skal prøve", si heller "skal greie", så er du faktisk langt på vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Du sier du ikke har råd til utdanning; det er mulig flygerutdanning blir universitetsbasert til neste år i Tromsø (les: gratis)' date=' så kanskje du kan prøve deg der. Se link UiT Det virker jo kjempebra da Jeg har vært i tvil lenge om jeg skal utdanne meg som trafikkflyger eller ikke. På den statlige skolen Luftfartsskolen koster det jo ca. 350 000 og på private skoler er det jo enda dyrere. Med et slikt tilbud får jo folk flest råd til å utdanne seg som trafikkflygere (inkl. meg). Jeg er ferdig på VGS i 2009, så hvis det er noen herfra som vurderer å/kommer inn i første kullet i 2008, så setter jeg pris på om de da vil dele erfaringene sine med oss andre i etterkant eller under utdannelsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Luftfartsskolen er ikke eid av staten og de tilbyr bare bøker og klasserom til teoridelen av utdannelsen. Og det er nok en del dyrere enn 350 000kr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ok, jeg har alltid trodd at den var eid av staten fordi prisen ligger noe under enn på de andre private skolene. Angående prisen så tok jeg bare et cirka tall, var ikke så langt unna Total sum for CPL/IR/MEL + ATPL teori vil ligge på ca 372 385,- Med fratrekk fra lån og stipend i Lånekassen vil summen ligge på ca 185 585 http://www.luftfartsskolen.no/index.php?id=54Edit: Står på sia at også praktisk del er inkludert i prisen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Har aldri hørt om noen som har brukt så lite på utdannelsen. Rundt totalt 600.000kr har vært vanlig fra det jeg hører av tideliger elever. Du må regne med leveomkostninger og lignende også. Det du får av lån fra Lånekassen får du vel ikke før etter du er ferdig med CPL/IR/MEL og starter å lese til ATPL-teorien. Og det siste jeg hørte var at du låne ca. 130.000kr fra Lånekassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Takker Da ble det mye dyrere allikevel da, enn det som står på sia til Luftfartsskolen. Du har helt rett med at det kommer flere faktorer inn når det gjelder kostnadene på utdannelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Rise Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Vet du hva kravene for å bli det er? Eller bli simulatorteknikker på GCAT eller tilsvarende. Da får man mulighet til å fly litt også ;D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ellers må du være over 18 år for å jobbe som stuer, over 21 for å jobbe ved innsjekkingen. Vet ikke hvordan det er i SAS, men du trenger ikke å være over 21 for å jobbe med innsjekk eller som gate manager i Norport, som forøvrig holder til på Sola, Flesland og Rygge. Holder lenge å være 18. Ta en titt på norporthandling.com. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Rise Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Om du er villig til å flytte på deg kan du jo alltids ta kontakt med Røros flyservice. De skal ta over alle bakketjeneste på OSL for norwegian fra og med 8 november de kan trenge noen folk. Jeg jobbet som stuer for røros flyservice inntil nå nylig og har veldig posetive erfaringer med firmaet. grunnen til at jeg ikke jobber der lenger er p.g.a. Ny jobb offshore. hjemmesiden deres er: www.rfly.no Jeg har vært flyentusiast i flere år. Prøvde å komme inn på pilotskolen i militæret men har for dårlig syn til å kunne bli tatt opp. Og har ikke råd til privatskole. (finnes SAS sin skole ennå i Norge?). Men siden pilotprosjektet mitt ikke gikk må jeg nøye meg med min simulator hjemme. Nå i det siste har jeg gått rundt og lurt på en ting. Å skaffe seg en jobb på en flyplass' date=' helst Sola, siden jeg bor i Stavanger. Kunne tenke meg å jobbe med eller rundt fly. Hvilke muligheter og krav stilles for de forskjellige yrkene? Håpte at noen her inne hadde litt info. (Har trucksertifikat for T1, T2 og T4, og vanlig bilsertifikat) [/quote'] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Vaaden Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Har aldri hørt om noen som har brukt så lite på utdannelsen. Rundt totalt 600.000kr har vært vanlig fra det jeg hører av tideliger elever. Du må regne med leveomkostninger og lignende også. Det du får av lån fra Lånekassen får du vel ikke før etter du er ferdig med CPL/IR/MEL og starter å lese til ATPL-teorien. Og det siste jeg hørte var at du låne ca. 130.000kr fra Lånekassen. Fra jeg startet med PPL til jeg hadde CPL/IR-ME i lomma brukte jeg max 300.000,- Da tok jeg teoridelen gjennom Luftfartskolen, og flyginga på Rørosfly. Jobbet jeg en del samtidig som jeg leste ATPL-teori. Fikk ca 130.000 i lån fra lånekassen. Det får man når man starter og lese på ATPL-teorien, og blir fordelt utover de månedene man "studerer". Så det er mulig og få det til ganske "rimelig"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ja bare så det er sagt så snakker jeg om å ta utdannelsen i USA igjennom PEA. Hva det vil koste å gjennomføre det i Norge har jeg ingen annelse om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Du sier du ikke har råd til utdanning; det er mulig flygerutdanning blir universitetsbasert til neste år i Tromsø (les: gratis)' date=' så kanskje du kan prøve deg der. Se link UiT Hvor gratis? Høres ut som noe jeg bør prøve på ihvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Raaum Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Se linken eller: http://uit.no/matnat/luftfartsfag/1. Les det. Universitetet i Tromsø er plasen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 NAC solgte et par av flyene sine til Oslo flyklubb da... Var det fordi de skal kjøpe nye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.