Gå til innhold

Hvordan planlegger du din flight?


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

1. Finn ein destinasjon.

2. Set meg ned med kartet og lagar ruta.

3. Sjekker Winds Aloft for å finne ein brukande høgde.

4. Sjekkar metar og taf og tar ustrkift.

5. Ringer FSS og får Weather Brief og Notams.

6. Legg inn vindar og reknar ut winndcorrections, groundspeed og tid mellom kvar waypoint.

7. Ringer FSS og leverar flyplan.

8. Reknar weight & balance

9. Preflightar, sjekkar fuel.

10. Fyrer opp maskina, taksar ut og tar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd du har laget her Stian, og må kunne si at vi ikke er så forskjellige! :grin:

 

Preflight

1. Velger orgin og destinasjon

2. Velger flytype (for det meste Boeing 737-800 eller Boieng 757-200, selskapet er vel selvforklarende..)

3. Innhenter ruten via routefinder.

4. Bestemmer departure time.

5. Innhenter siste METAR og TAF, samnt enroute kart mht. ruter og vær.

6. Kalkulderer fuel, weight med reserve, alternate, pax payload.

7. Loader flyet med beregnet fuel og cargo/pax.

8. Innhenter ny METAR og TAF.

9. Mater inn flightroute i FMC og gjør nødvendige forbredelser mht. avgang, checklist, before takeoff briefing etc. mens pax/cargo blir plassert ombord.

 

Jeg beregner 1 time til preflight.

 

Turen forløper seg videre med checklister, føring av journaler (calculated fuel opp imot acctual fuel per gitte tidsenhet).

Briefing av passasjerer, jada, jeg snakker høylytt! :cool: :grin:

 

Når vi nærmer oss destinasjonen må vi igjen innhente gyldig METAR, evt. TAF. Leser kart og pugger innflygningsprossedyrene, frekvenser, headinger og missed approach prossedyre.

 

Etter landing blir det journalskriving, shutdown etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne prosedyren gjelder for innenriksflygninger som er gjort tidligere (routing lagret).

 

Jeg begynner i så god tid som mulig med å finne ut hvilken flight jeg ønsker å gjennomføre ved å studere SAS sin rutetabell og skriver ned rutenr, flytype, tider og gatenr i en liten flightinfo bulletin. Dersom det skal flys flere etapper, planlegges de nå og jeg setter opp en ny bulletin for hver av disse.

 

Deretter settes alle flighter opp i SVA timetable. Herfra fortsetter jeg å skrive bulletinen min med ZFW, TOW og TRIP FUEL + RES FUEL = TOT FUEL. Jeg skriver også antall pax.

 

40 min før avgang:

Deretter går turen til ippc.no hvor jeg sjekker wind and temperature kart. Samt narrow route. Disse påvirker min flygehøyde. Jeg bestemmer flygehøyde nå og skriver i bulletin. Flygehøyde kan likevel forandres senere dersom FMC anbefaler noe annet og flighten er lang nok. Narrow route gir meg routing som jeg skriver inn bak flightlevel.

 

30 min før avgang:

FS2004, Activesky, AISmooth, FDC, FSBUS og TrackIR startes og konfigueres. Imens rigger jeg opp styrekontrollere. Flyet plasseres ved riktig gate og cockpit i PMDG737 klargjøres (FUEL PUMPS - off, GROUND PWR - on, FUEL LEVERS - cutoff osv.., parking checklist med andre ord).

 

Jeg går inn i ActiveSky og aktiverer ruten som ligger forhåndsprogrammert og skriver ned METAR for dep, arr og alt, samt NOTAMS (dersom jeg skulle finne noe interessant på ippc.no) i bulletin. Jeg legger inn dataer i TOMAFLEX og skriver info om V-speeds, ASSUMED TEMP og TO FLAPS i bulletin som nå er komplett.

 

Tilbake i FS2004 aktiveres flightplan til ATC, SVA recorder startes, FSPassengers konfigueres og startes, Flight Recorder startes. Sjekker at joysticks er aktivert i FS2004 og at alle kontroller fungerer. Sjekker også at det ikke er noe tull med TrackIR.

 

Finner frem kart for avgangsflyplass og setter meg inn i aktuelle prosedyrer. FMC programmeres.

 

10 min før avgang:

APU startes og luft og strøm connectes. Jeg setter opp cockpit og gjennomgår Prestart checklist (ved hjelp av FDC). Ruteklarering mottas og ATIS sjekkes.

 

Så stikker jeg avgårde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å høre hvilke prosedyrer folk har' date=' før de setter i gang med en flight.

 

Min:

1. Printer ut rute og METAR. Route finder (free) og ADDS METAR

2. Ordner kart. AIP Norway Eventuelt navdata.at charts

3. Beregner fuel og payload.

4. Fyrer opp kjerra og flyr.

5. Logger

 

Tenkte jeg skulle hente noen kart fra ippc, men kommer ikke inn.. Får bare opp en side med statusrapport. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe system på hvordan de kutter rutenr som er over 3 siffer? Prøvde meg på DY 1872 til Roma. ICAO for dem er vel NAX men om jeg følger analogien med å kutte fremste siffer og dermed NAX872, så får jeg feilmelding. På innenriks der DY benytter tre siffer fungerer dette helt greit. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bruge ICAO koderne, men IATA koderne. Så du skal bruge DY1872 IATA)og ikke NAX872 (ICAO).

 

For mig...

 

Hmm.

 

1. Beslutter jeg vil have en tur.

2. Vælger startlufthavn (ofte en som har et bra scenery)

3. Finder ud af hvor lang tid jeg vil flyve.

4. Vælger destination efter hvor lang tid jeg vil flyve.

5. Tjekker afgangs- og ankomsttider

6. Tjekker om jeg har repaint til dette flyet, som skal flyves. Hvis ikke hentes det og installeres.

7. Starter ASv6 og FSScreen

8. Tjekker om vroute eller "route finder" har et bra forslag til rute.

9. Starter FS9, og loader fly og startlufthavn

10. Tager en masse screenshots ved gate

11. Kontakter ATC (FS') og spørger om hvilken rullebane der bruges til takeoff. Laver ruten i FSNavigator (hvis flyet ikke har FMC eller FMS). Hvis flyet har FMC/FMS laver jeg flightplan deri.

12. Pushback, taxi og takeoff (incl screenshots).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe system på hvordan de kutter rutenr som er over 3 siffer? Prøvde meg på DY 1872 til Roma. ICAO for dem er vel NAX men om jeg følger analogien med å kutte fremste siffer og dermed NAX872' date=' så får jeg feilmelding. På innenriks der DY benytter tre siffer fungerer dette helt greit. Noen ideer? [/quote']

 

Tom det er ikke slik fast. Her skal du bruke NAX1872 ikke bare NAX872. Tror det er bare hos SAS Norge på SK 4xxx ruter man skal kutte ut første siffer. Johan, på Narrow Route briefing på IPPC skal man bruke ICAO (NAX) ikke IATA (DY) ;)

Forresten, noen som har noe greit svar på hvordan man gjør det med miks av tall og bokstav i callsign? F.eks så har aldri Lufthansa til OSL ett rett frem call som f.eks DLH3131, men bruker heller f.eks DLH3KM eller noe. Noen som har noe svar på hvordan det systemet fungerer, og hvordan man enkelt kan finne ut hvilken miks den enkelte flighten bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyging som gir mening for meg; korte strekk i minima-forhold:

Finner to flyplasser som er nær hverandre og som jeg har SID/STAR/innflygingskart til. Flyr aldri med AP lenger etter at jeg ble tvunget til det motsatte. T-6'en jeg lastet ned (kjøpte) har ikke AP-controls, men det ble allikevel ikke noe problem, så lenge man husker å trimmme! Ikke overraskende likt virkeligheten. Bruker GPS DCT DME ved flyplassene og bruker de som TACAN. T-6 panelet har mulighet til å peke med ei pil på HSI mot GPS-fixet som er aktivt. Slik kan man også fly TACAN-innflyginger i tillegg til de vanlige man kan fly i FS.

 

Flyging for rent og skjært tidsfordriv:

Finner meg noe å gjøre i MISSIONS

 

Tidligere (svært sjeldent nå):

Finner fram til et par flyplasser (FRA/TIL) og finner ei rute på "gamlemåten" på kart, eller ved vroute eller liknende om jeg ikke gidder å gjøre så mye ut av det. Finnes FMS brukte jeg det, ellers GPS. Det var en stund "moro" med VOR-VOR navigasjon.

 

Jeg vet ikke hvorfor, men en favoritt en gang var denne innflygingen, flydd manuelt med Beech Baron i dårlig vær. http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENSK/EN_AD_2_ENSK_5-1_en.pdf

 

 

I MS Flightsim 3.0 var navigeringen grei... Tok av fra KCGX og fløy sørover. Fulgte med på et flykart imens jeg passerte diverse flyplasser. Flyplasser var det eneste som kunne sees annet enn strek-veier og slik. Målet var en flyplass helt sør på kartet. Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I MS Flightsim 3.0 var navigeringen grei... Tok av fra KCGX og fløy sørover. Fulgte med på et flykart imens jeg passerte diverse flyplasser. Flyplasser var det eneste som kunne sees annet enn strek-veier og slik. Målet var en flyplass helt sør på kartet. Noen som kjenner seg igjen?

 

Uha. MSFS 3.0. Et rigtig VFR spil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...