Stian Lingås Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Kunne tenkt meg å høre hvilke prosedyrer folk har, før de setter i gang med en flight. Min: 1. Printer ut rute og METAR. Route finder (free) og ADDS METAR 2. Ordner kart. AIP Norway Eventuelt navdata.at charts 3. Beregner fuel og payload. 4. Fyrer opp kjerra og flyr. 5. Logger Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 1.Ordner rute på Routefinder(eventuelt real flightplan fra IPPC hvis tidspunktet passer) 2.Sjekker METAR og NOTAMS fra IPPC 3.Ordner fuel og payload 4.Fly Away Siter
Paul Thomas Kvam Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Jeg bruker stort sett samme prosedyrer som Stian pluss en rask sjekk av V-speeds om det er B-737. Samme for King Air-200 som er "godflyet" mitt på lik linje med 737'en. I tillegg kommer sjekklister for gjeldende fly. Siter
TOS Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 1. Finn ein destinasjon. 2. Set meg ned med kartet og lagar ruta. 3. Sjekker Winds Aloft for å finne ein brukande høgde. 4. Sjekkar metar og taf og tar ustrkift. 5. Ringer FSS og får Weather Brief og Notams. 6. Legg inn vindar og reknar ut winndcorrections, groundspeed og tid mellom kvar waypoint. 7. Ringer FSS og leverar flyplan. 8. Reknar weight & balance 9. Preflightar, sjekkar fuel. 10. Fyrer opp maskina, taksar ut og tar av. Siter
Johan Holmseth Skrevet 20. september 2007 Skrevet 20. september 2007 Er det Vatsim så er det jo som oftes ATIS, dermed får jeg været derifra 2. Sjekker flight plan og legger den inn fra Nav.legs/RPL bok 3.Fuel 4.Flyr og sjekker Airport briefing for aktuell destinasjon Siter
Frank Tore Evensen Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Wow, tror jeg må lære meg litt mer avansert flyging ser det ut som. Bruker bare flight-planner og ATC jeg. Fuel er unlimited Ikke lært meg ILS engang jeg, morsommere å lande "for hånd". Siter
Johan Luiggi Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 1.Finne en rute 2.Velge fly 3.Lage rute i flight planner 4.Laste inn real world weather 5.Setter real time 6.Preflights 7.Full fart!! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Spennende tråd du har laget her Stian, og må kunne si at vi ikke er så forskjellige! :grin: Preflight 1. Velger orgin og destinasjon 2. Velger flytype (for det meste Boeing 737-800 eller Boieng 757-200, selskapet er vel selvforklarende..) 3. Innhenter ruten via routefinder. 4. Bestemmer departure time. 5. Innhenter siste METAR og TAF, samnt enroute kart mht. ruter og vær. 6. Kalkulderer fuel, weight med reserve, alternate, pax payload. 7. Loader flyet med beregnet fuel og cargo/pax. 8. Innhenter ny METAR og TAF. 9. Mater inn flightroute i FMC og gjør nødvendige forbredelser mht. avgang, checklist, before takeoff briefing etc. mens pax/cargo blir plassert ombord. Jeg beregner 1 time til preflight. Turen forløper seg videre med checklister, føring av journaler (calculated fuel opp imot acctual fuel per gitte tidsenhet). Briefing av passasjerer, jada, jeg snakker høylytt! :cool: :grin: Når vi nærmer oss destinasjonen må vi igjen innhente gyldig METAR, evt. TAF. Leser kart og pugger innflygningsprossedyrene, frekvenser, headinger og missed approach prossedyre. Etter landing blir det journalskriving, shutdown etc. Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Denne prosedyren gjelder for innenriksflygninger som er gjort tidligere (routing lagret). Jeg begynner i så god tid som mulig med å finne ut hvilken flight jeg ønsker å gjennomføre ved å studere SAS sin rutetabell og skriver ned rutenr, flytype, tider og gatenr i en liten flightinfo bulletin. Dersom det skal flys flere etapper, planlegges de nå og jeg setter opp en ny bulletin for hver av disse. Deretter settes alle flighter opp i SVA timetable. Herfra fortsetter jeg å skrive bulletinen min med ZFW, TOW og TRIP FUEL + RES FUEL = TOT FUEL. Jeg skriver også antall pax. 40 min før avgang: Deretter går turen til ippc.no hvor jeg sjekker wind and temperature kart. Samt narrow route. Disse påvirker min flygehøyde. Jeg bestemmer flygehøyde nå og skriver i bulletin. Flygehøyde kan likevel forandres senere dersom FMC anbefaler noe annet og flighten er lang nok. Narrow route gir meg routing som jeg skriver inn bak flightlevel. 30 min før avgang: FS2004, Activesky, AISmooth, FDC, FSBUS og TrackIR startes og konfigueres. Imens rigger jeg opp styrekontrollere. Flyet plasseres ved riktig gate og cockpit i PMDG737 klargjøres (FUEL PUMPS - off, GROUND PWR - on, FUEL LEVERS - cutoff osv.., parking checklist med andre ord). Jeg går inn i ActiveSky og aktiverer ruten som ligger forhåndsprogrammert og skriver ned METAR for dep, arr og alt, samt NOTAMS (dersom jeg skulle finne noe interessant på ippc.no) i bulletin. Jeg legger inn dataer i TOMAFLEX og skriver info om V-speeds, ASSUMED TEMP og TO FLAPS i bulletin som nå er komplett. Tilbake i FS2004 aktiveres flightplan til ATC, SVA recorder startes, FSPassengers konfigueres og startes, Flight Recorder startes. Sjekker at joysticks er aktivert i FS2004 og at alle kontroller fungerer. Sjekker også at det ikke er noe tull med TrackIR. Finner frem kart for avgangsflyplass og setter meg inn i aktuelle prosedyrer. FMC programmeres. 10 min før avgang: APU startes og luft og strøm connectes. Jeg setter opp cockpit og gjennomgår Prestart checklist (ved hjelp av FDC). Ruteklarering mottas og ATIS sjekkes. Så stikker jeg avgårde. Siter
Stian Lingås Skrevet 21. september 2007 Forfatter Skrevet 21. september 2007 jada' date=' jeg snakker høylytt! :cool: :grin: [/quote']Confirmed! Ser at det er utrolig stor forskjell på planleggingen til folk!=) Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Starter opp Cuben min fra en heftig bushflyplass og flyr til et sted hvor jeg kan lande, tar meg en piknikk og flyr hjem igjen. Kommer høyt inn på faen og sideslipper ned:D Sånn går mine flighter:D Siter
Mateusz Kostrzewa Skrevet 21. september 2007 Skrevet 21. september 2007 Det er ikke så mange som bruker vroute virker det som. Synes det er et veldig greit program til å finne ruter, den søker i flere forskjellige databaser... :cool: Siter
Sindre Holberg Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 Kunne tenkt meg å høre hvilke prosedyrer folk har' date=' før de setter i gang med en flight. Min: 1. Printer ut rute og METAR. Route finder (free) og ADDS METAR 2. Ordner kart. AIP Norway Eventuelt navdata.at charts 3. Beregner fuel og payload. 4. Fyrer opp kjerra og flyr. 5. Logger Tenkte jeg skulle hente noen kart fra ippc, men kommer ikke inn.. Får bare opp en side med statusrapport. Noen som kan hjelpe? Siter
Thomas Flunes Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 1.Ordner rute på Routefinder(eventuelt real flightplan fra IPPC hvis tidspunktet passer) Noen som kunne forklart meg hvordan man finner flightplans på IPPC? / Thomas Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 Finn "Narrow Route" i IPPC-menyen og fyll ut alle rutene. Siter
Thomas Flunes Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 Jeg har prøvd på det, me den sier bare at det ikke har noen FP på det callsign'et.. Kan du komme med et eksempel på innfylling? / Thomas Siter
Kai Dreyer Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 SAS norge som flyr? Rute SK4411 så skriver du inn på callsign CNO411 ENAT ENGM f.eks så trykker du Ok eller noe Siter
Roald Hansen Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 Som Kai sier - det er litt krøll med koder. Narrow route-funksjonen er ferskvare - test og se om du får det til. Et eksempel fra Bodø til Oslo, avgangsoppslysninger tatt fra AVINORs side - IPPC gir flightplan. Siter
Thomas Flunes Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 Tusen takk for et veldig informativt svar.. Skal se om jeg får det til.. /Thomas Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 Nydelig! Dette var bra! Har heller aldri skjønt dette her helt :grin: Siter
Tom I. Berg Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 Finnes det noe system på hvordan de kutter rutenr som er over 3 siffer? Prøvde meg på DY 1872 til Roma. ICAO for dem er vel NAX men om jeg følger analogien med å kutte fremste siffer og dermed NAX872, så får jeg feilmelding. På innenriks der DY benytter tre siffer fungerer dette helt greit. Noen ideer? Siter
Johan Clausen Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 Du skal ikke bruge ICAO koderne, men IATA koderne. Så du skal bruge DY1872 IATA)og ikke NAX872 (ICAO). For mig... Hmm. 1. Beslutter jeg vil have en tur. 2. Vælger startlufthavn (ofte en som har et bra scenery) 3. Finder ud af hvor lang tid jeg vil flyve. 4. Vælger destination efter hvor lang tid jeg vil flyve. 5. Tjekker afgangs- og ankomsttider 6. Tjekker om jeg har repaint til dette flyet, som skal flyves. Hvis ikke hentes det og installeres. 7. Starter ASv6 og FSScreen 8. Tjekker om vroute eller "route finder" har et bra forslag til rute. 9. Starter FS9, og loader fly og startlufthavn 10. Tager en masse screenshots ved gate 11. Kontakter ATC (FS') og spørger om hvilken rullebane der bruges til takeoff. Laver ruten i FSNavigator (hvis flyet ikke har FMC eller FMS). Hvis flyet har FMC/FMS laver jeg flightplan deri. 12. Pushback, taxi og takeoff (incl screenshots). Siter
Tom I. Berg Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 CNO er vel ICAO for SAS Braathens. IATA er SK, men den langt fra unik. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 Finnes det noe system på hvordan de kutter rutenr som er over 3 siffer? Prøvde meg på DY 1872 til Roma. ICAO for dem er vel NAX men om jeg følger analogien med å kutte fremste siffer og dermed NAX872' date=' så får jeg feilmelding. På innenriks der DY benytter tre siffer fungerer dette helt greit. Noen ideer? [/quote'] Tom det er ikke slik fast. Her skal du bruke NAX1872 ikke bare NAX872. Tror det er bare hos SAS Norge på SK 4xxx ruter man skal kutte ut første siffer. Johan, på Narrow Route briefing på IPPC skal man bruke ICAO (NAX) ikke IATA (DY) Forresten, noen som har noe greit svar på hvordan man gjør det med miks av tall og bokstav i callsign? F.eks så har aldri Lufthansa til OSL ett rett frem call som f.eks DLH3131, men bruker heller f.eks DLH3KM eller noe. Noen som har noe svar på hvordan det systemet fungerer, og hvordan man enkelt kan finne ut hvilken miks den enkelte flighten bruker? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 Flyging som gir mening for meg; korte strekk i minima-forhold: Finner to flyplasser som er nær hverandre og som jeg har SID/STAR/innflygingskart til. Flyr aldri med AP lenger etter at jeg ble tvunget til det motsatte. T-6'en jeg lastet ned (kjøpte) har ikke AP-controls, men det ble allikevel ikke noe problem, så lenge man husker å trimmme! Ikke overraskende likt virkeligheten. Bruker GPS DCT DME ved flyplassene og bruker de som TACAN. T-6 panelet har mulighet til å peke med ei pil på HSI mot GPS-fixet som er aktivt. Slik kan man også fly TACAN-innflyginger i tillegg til de vanlige man kan fly i FS. Flyging for rent og skjært tidsfordriv: Finner meg noe å gjøre i MISSIONS Tidligere (svært sjeldent nå): Finner fram til et par flyplasser (FRA/TIL) og finner ei rute på "gamlemåten" på kart, eller ved vroute eller liknende om jeg ikke gidder å gjøre så mye ut av det. Finnes FMS brukte jeg det, ellers GPS. Det var en stund "moro" med VOR-VOR navigasjon. Jeg vet ikke hvorfor, men en favoritt en gang var denne innflygingen, flydd manuelt med Beech Baron i dårlig vær. http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENSK/EN_AD_2_ENSK_5-1_en.pdf I MS Flightsim 3.0 var navigeringen grei... Tok av fra KCGX og fløy sørover. Fulgte med på et flykart imens jeg passerte diverse flyplasser. Flyplasser var det eneste som kunne sees annet enn strek-veier og slik. Målet var en flyplass helt sør på kartet. Noen som kjenner seg igjen? Siter
Johan Clausen Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 I MS Flightsim 3.0 var navigeringen grei... Tok av fra KCGX og fløy sørover. Fulgte med på et flykart imens jeg passerte diverse flyplasser. Flyplasser var det eneste som kunne sees annet enn strek-veier og slik. Målet var en flyplass helt sør på kartet. Noen som kjenner seg igjen? Uha. MSFS 3.0. Et rigtig VFR spil. Siter
Frode Skibrek Skrevet 29. desember 2007 Skrevet 29. desember 2007 CNO er vel ICAO for SAS Braathens. IATA er SK' date=' men den langt fra unik. [/quote']Kan du utdype litt for oss uinnvidde? Lærdom er best i godt forklarte doser :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.