Gå til innhold

Noen betrakninger fra FLG


Trond Meier

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Først vil jeg si at det var hyggelig å møte en del av dere på fredagen. Jeg tenkte meg oppover på søndag også, men jobben fant ut at jeg burde komme inn og jobbe litt.

 

Det var ganske gøy å sitte der oppe å kontrollere, men det ble en del bakgrunsstøy som gjorde at det var litt vanskelig å kontrollere en drøss med fly samtidig når det bare så vidt det var mulig å høre hva de sa :P

 

Så til det jeg reagerte på...

Noen av dere er veldig .. agressive .. når dere sitter ATC. En ting er at en pilot ikke hører etter.. En annen ting er å kjefte på han for det.

En som leser tilbake galt eller gjor noe galt skal selvølgelig rettes på.. men å rope "XXXX (callsign), STOP WHAT YOU ARE DOING AND DON'T YOU EVER DO THAT AGAIN" fører skjeldent til noe godt, annet enn at den piloten mest sansynlig ikke kommer tilbake til Vatsim på en stund.

 

Ja, det kan være frustrerende å ha nye piloter som ikke forstår en dritt, men skal dere være ATC'er i Vaccsca (member eller visiting) så får dere jammen oppføre dere profesjonelt også :mad:. - Noe de fleste av dere er :D

 

En annen ting er at mange forsvant fra lufta uten å si ifra, selv om kollegaene satt rett bak.

 

Takk til dere som gjorde en jobb i helga, og takk til Per, Øyvind og Bobbo som slapp meg inn som gjest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilsnakk til meg på ATC.

Det eneste er at de hever stemmen til meg.

 

Det er 2 stk på forumet men jeg skal ikke nevne navn.

Jeg synes det er helt greit..

Kan jeg ikke copy så ber jeg dem repeate.

Kan jeg ikke copy 2. gangen så ber jeg dem bruke tekst.

Eller dem bruker text andre gangen og også snakker til meg.

 

Men at de blir sinte det synes jeg er kjempe dumt.

Bedre og bruke tekst.

Snart er vel "newbeginner" fasen min på VATSIM over.

Har nå spilt VATSIM i 8 dager.

 

Er det mulig og se hvor lenge du har flydd på VATSIM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til det jeg reagerte på...

Noen av dere er veldig .. agressive .. når dere sitter ATC. En ting er at en pilot ikke hører etter.. En annen ting er å kjefte på han for det.

En som leser tilbake galt eller gjor noe galt skal selvølgelig rettes på.. men å rope "XXXX (callsign), STOP WHAT YOU ARE DOING AND DON'T YOU EVER DO THAT AGAIN" fører

 

Veldig enkelt.. Dette er helt klart brudd på Code of Conduct og vil etter reglementet føre til at man mister rating som ATC. Det finnes ikke noen unnskyldnigner, vi som ATC har rett og slett bare med å innfinne oss i disse settene med regler, kan man ikke det så bil voksen nok til å si fra deg ratingen din. Greit det er lek og morro, men uten regler, ingen vatsim, ingen vatsim igjen morro, ingen morro ingen ATC. Kanskje morro for akkurat den kandidaten, men lite morro for de hundre/tusen som faktisk ønsker at du er der

 

Husk, det er ikke bare piloter supervisor kan kicke og banne, det gjelder like mye for ATC også og sanksjoner og straff hører like mye hjemme i VACCSCA som i VATSIM.

 

Så gi råd og tålmodighet med glede og ansvar, da er du den ATC i VACCSCA som tjener mest på å sitte ATC.......

 

 

Edit:

 

Synes denne bør stå til eksempel

 

VATSIM 102c Avoiding Conflicts

 

by Mike Bevington

 

 

 

When you fly on the VATSIM network you are flying with others who are trying to create a virtual environment that’s as realistic as possible. There are certain basic procedures that each pilot is expected to know and be able to execute. That helps prevent one pilot’s actions from causing a situation which results in problems for other pilots or controllers. Before flying online please review the “Conflict In the Air” section below – you’ll have a much more rewarding experience if you heed this advice!

 

 

 

Above all, remember that although most everything here is simulated, the other members that you are interacting with are REAL people who may be just as new as you are and just learning also. Please treat them with the same respect, understanding, and patience that you would like to receive. Remember that each person’s idea of what’s fun here on VATSIM can be a little different and that an open and flexible attitude will go a long way toward increasing everyone’s enjoyment.

 

 

Conflict In the Air

(Or How to Avoid a Long Term Suspension)

Adapted from a document originally written by Neal Truitt

 

You are all set for a fine day of flying. You fire up your flight simulator and load up your favorite plane. You feel like company so you engage SquawkBox. Diligently, you enter the waypoints and hit the ‘connect’ button. Logging on, you see there is no controller where you are at so you start off from Omaha, Nebraska on your own, headed for Chicago.

 

About the time you reach Des Moines, Iowa, you get a call from CHI_CTR. He tells you that you are to expect landing on RWY 27L. Your FMS is not geared for that and you scramble to find the charts. Lag is horrible. You cannot find your charts. Scrolling up to the messages you missed, you see where CTR told you five minutes ago to change course direct to LSE.

 

“DIR LSE? What does this IDIOT think HE is doing?” I am all set up and now I have to CHANGE MY BEAUTIFUL FP?”

 

You politely SCREAM AT THE CONTROLLER BY TYPING IN ALL CAPS to repeat the instructions.

 

“N3256L, Climb and maintain FL330, DIR LSE for Vectors to ILS RWY 04R.”

 

Now that tares it. Not only do you NOT want to climb to FL330 (A Cessna 310 has a hard time getting there to start with), he has switched the runways on you AGAIN. (Feel the frustration level rising?)

 

You delete all those beautiful waypoints and set in LSE. You tell CTR,

 

“Unable FL330. Request to remain at present altitude.”

 

“N3256L, Maintain current altitude. Why haven’t you started your turn to LSE yet? I have a conflict here and you are causing it!”

 

Frustrated, you respond back, “Because your f#$%^ instructions don’t make sense.”

 

The next thing you know, you have someone called DA_SUP sending you a message. He wants to know about the language you have been using. (Geez, it’s hard enough to fly this airplane and deal with STUPID controllers but NOW? I do not have time for this stuff! And right when I have to report passing LSE. CTR hasn’t even given me the approach course, ILS Frequency, or anything!) You decide not to respond.

 

What’s this? A message saying I have been BANNED by DA_SUP? How DARE HE! Who does he think he is?! I am going to send an e-mail off to VATSIM and THEY will straighten these people out!!! Sound familiar? Ever had a situation similar to this happen to you? Ever wanted to reach through the phone lines and put your hands around the Controller’s (or Pilot’s) scrawny neck?

 

Flying a modern desktop computer simulator is fun. However, it lacks something. Then, along came a group of guys and lo and behold, Pro Controller, ASRC, and SquawkBox were born. Now, you can interact with other REAL people while flying. That is, to me at least, the greatest part of this hobby – interacting with REAL people. Unfortunately, this has some hazards associated with it.

 

We have to remember (as controllers and as pilots) that not everyone is as good at what they do as we are. With a membership database in the tens of thousands, we have a tremendous diversity in our group. For many, English is a second language. That will make it hard to understand them sometimes. We have to be patient.

 

While I may be able to type at 80 words per minute or so, some people still use the tried and true ‘hunt and peck’ method of typing. Lag is a factor in some cases. And voice servers sometimes do not allow the level of communication that we have come to expect. Not everyone can afford a top of the line PC with a T-1 connection. We have to be patient.

 

No one likes to have their plans messed up. Take it as a challenge to improve your skills when that happens. If a controller tells you to set up for RWY 31L instead of RWY 22, see how efficiently you can handle the arrival change. If you cannot find the charts you need, ask CTR or APP for assistance. Remember – maintaining separation between aircraft is their primary purpose. They will provide assistance when able.

 

Finally, remember two main points. First, it is only a GAME. Lives do NOT hang on the balance of who is right and who is wrong. Second, if you wish, all you have to do is hit the ‘disconnect’ switch and continue on using your perfect flightplan. It may not be as much fun but it will save you a long term suspension if you lose your temper and swear at the controller.

 

Happy Flying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en del over hele FLG perioden så jeg fikk bare fløyet en times tid på lørdag kveld. Det virket som det var litt tekniske problemer. På Gardermoen hoppet ATC fram og tilbake til fra TWR til APP et par ganger og voice gikk og forsvant. Lydkvaliteten var heller ikke noe særlig og jeg leste både TWR og Oslo APP 3 by 5 på det beste.

 

Det virket også som det var litt mangel på kunnskap om hvordan man behandlet VFR trafikk, men ikke noe kritisk problem.

 

Var det bare folk på FLG som satt på ENGM? Isåfall kan linjekvaliteten hos FLG være årsaken til radioproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye S1 som satt ENGM, vi har ikke så mye trening så det er ikke akkurat rart man ikke har allverden med VFR/IFR erfaring. Greit man blir irritert, men når man snakker til folk, dem ikke gidder svare, eller bruke tekst. Er det rart man blir irritert? Spess når man har sånn 10-15 fly inn å er alene som APP?

 

F.eks Scanor123 you are clear ILS Runway 01R, dem leser tilbake 01R, men går inn på 01L. Blir litt håpløst da når man har veldig mange som skal inn. Men greit nok, det er vel ikke akkurat grunn til at man skal bli sur/grinete. Men man blir frustrert. Dere som sitter ATC når det er ett "rush" er nok enige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit og bli irritert, men det er ikke dermed sagt at man må få utløp for det over frekvensen. Føler man at det blir for mye fly, og at man er ny på posisjonen (noe jeg antar at du var) så er det ikke verre enn å spørre folk med mer rutine om hjelp eller ha klare prioriteringer. Jeg ser altfor ofte at nye flygeledere prioritere helt feil. Feks. forsømmer fly i luften som trenger oppmerksomhet (feks. under approach, dårlig seperasjon osv.) mens fly på bakken som gjerne spør om klarering får svar med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke noe sånt over frekvensen verfall :P Vet noen som gjor, men navn brukes ikke. La oss si det sånn. Rent eksempel: Gir ett fly klarering for landing, men så plusselig begynner en fyr på rullebanen som er aktiv. Så sier man at den som er på tur inn skal gå rundt. Så begynner personen å klage å spørre masse hvorfor dem skal det og det osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som ATC skal aldri straffe en pilot.. hverken med ord eller handlinger. Har du et problem med en pilot roper du på SUP om han ikke hører etter vanlige instruksjoner.

 

"Please disconnect from the active runway" er helt ok å si.. "FLYTT DEG FRA AKTIV RULLEBANE OG ALDRI GJØR DET IGJEN!!!" er ikke.

 

Vil bare si at jeg ikke nevner navn her for det tjener ingenting.. bare sånn generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent eksempel: Gir ett fly klarering for landing' date=' men så plusselig begynner en fyr på rullebanen som er aktiv. Så sier man at den som er på tur inn skal gå rundt. Så begynner personen å klage å spørre masse hvorfor dem skal det og det osv.. [/quote']

Vet ikke om du opplevde dette flere ganger enn den ene gangen jeg var på vei inn, men bare for å forklare litt. Jeg hadde blitt slengte frem og tilbake mellom CTR og APP 3-4 ganger uten at APP svarte først, så kom jeg inn til Tower og fikk klarering. Jeg så ikke flyet på RWY før en god stund etter at du ba meg gå rundt (Mulig vi var på litt forskjellige servere eller noe), der og da tenkte jeg at det må da være grenser for hvor vanskelig det skal være å komme seg fra Cruise til Gate. så det hadde vært lettere om du sa f.eks. Please go around (som du sa) due to traffic on the runway eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ett fly klarering for landing, men så plusselig begynner en fyr på rullebanen som er aktiv. Så sier man at den som er på tur inn skal gå rundt. Så begynner personen å klage å spørre masse hvorfor dem skal det og det osv..

 

Da skal du være tålmodig og vise forståelse for at den piloten ikke kan fly korrekt. Kan du ikke det får vi ta opplæringen din på nytt. Såre enkelt....

 

Det koster mindre å ta vekk ratingen din for å gi deg nye opplæring eller andre, en det gjør for dere å være behjelpelige, hyggelige og forståelsesfulle...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ett fly klarering for landing' date=' men så plusselig begynner en fyr på rullebanen som er aktiv. Så sier man at den som er på tur inn skal gå rundt. Så begynner personen å klage å spørre masse hvorfor dem skal det og det osv..

[/quote']

 

Da skal du være tålmodig og vise forståelse for at den piloten ikke kan fly korrekt. Kan du ikke det får vi ta opplæringen din på nytt. Såre enkelt....

 

Det koster mindre å ta vekk ratingen din for å gi deg nye opplæring eller andre, en det gjør for dere å være behjelpelige, hyggelige og forståelsesfulle...

 

 

 

Skjønner du ingenting av det jeg sier Tom? Kan du lese på nytt så får du sett igjennom hva jeg egentlig sa, å ikke det du tror jeg sa. Jeg at jeg ga en go around siden det var ett fly på bakken som starta. Så begynner han å klage på at han må gå rundt igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at jeg kan bli relativt het i toppen når en pilot virrer rundt uten å ta kontakt, helt på eget initiativ, uten noen som helst mulighet for kommunikasjon. (Det skjedde på min S3-utsjekk). Vi er jo ikke proffe på dette noen av oss, men helt enig at det skal være et mål å ha tålmodighet så lenge som overhode mulig. Og uansett ikke kjefte.

Forøvrig har jeg så og si grenseløs tålmodighet med piloter som skriver "newbie" i remarksfeltet og som logger på på en gate og tar ting stille og rolig og lærer seg systemet trinn for trinn i stedet for å bli irritert over at man ikke får klarering og er i lufta på fem minutter når flightplanen er lastet ned fra månen.

Altså, ikke noe galt i å ikke kunne sende en korrekt flightplan, men da må også piloten være tålmodig og lære seg å gjøre tingene i riktig rekkefølge.

 

(Og i den forbindelse har jeg faktisk hatt noen "newbies" når jeg har sittet ATC i det siste som har vært eksemplariske!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg har hatt "newbee" i remarksfeltet en stund, og akkurat slettet denne meldingen. :eek:

Nå har jeg flydd etter beste evne, og det var bra å kunne ha den lille tryggheten i det det gav meg, fordi det er en ting å kunne fly FS offline, og "herme" radio trafikk mellom fly og ATC, og det å gjøre det online på VATSIM. Det kan gå en kule varmt med alle veldig raske meldinger i en sjargong og fraselogi som man ikke er vant med å høre på, for så å tolke og reagere på disse beskjedene som blir gitt. Eller plutselig begynne å komunoisere på denne måten (med plutselige jerntepper). Jeg er overbesit om at alle har vært gjenom denne perioden, og kjenner seg godt igjen.

 

Nå skal det sies at jeg har hatt mange utrolig hyggelige stunder på denne måten, med god hjelp og sørvis fra alle som har sittet ATC. Jeg har ennå ikke opplevd å bli kallt noe, eller motatt kjeft fra en eneste en enda... ;)

 

 

 

Takk til alle som sitter på disse viktige kontrollfunksjonene og gir oss andre en fin tid online

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal miste ratinga si.. Tom jeg ser helst at du ikke sier slike ting, spesielt siden du ikke har noe med hvem som skal ha hvilken rating.

 

Vel utelater igen ting i en diskusjon på et ikke vaccsca forum, men sier hva jeg mener er riktig der og da. At jeg ikke får gjort noe med rating er jo selvsagt når en ikke har noe med VACCSCA å gjøre og det får de rette personene ta stilling til selv.

 

Jeg mener nå at all irritabel kommunikasjon over nettet er og bør ikke være akseptabelt i VACCSCA uansett hvilken pomp som har ansvaret.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Hvis du føler at noe feil er gjort, får du sende meg en mail på accsca3@vaccsca.org med konkrete ting så skal jeg se på saken.

Alle har rett til å mene noe, men la det bli opp til dem som styrer med å avgjøre ting. Alle kan ha dårlige dager og jeg synes det ikke er rett at man blir nedgradert automatisk pga det. Irritabel kommunikasjon er en ting, men uaksebtabel kommuninkasjon der man kaller folk og er veldig ufin tollereres ikke. Husk vi er alle mennesker selv om det er virtuelt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ingen ting om saken jeg Fredrik, og ikke noe konkrete saker å refererer til, noe jeg heller ikke har hatt i denne tråden. Det jeg ønsket å fremheve var at vi som ATC bør ha den mentaliteten at vi " Love all newbies " Enten folk kan fly eller ikke. Selvsagt blir jeg også irritert over alle de forbaskede idiotene som tar turen til VATSIM uten overhode å forstå hva som er opp ned på et fly men ønsker å fly der fordi det har hørt at det er kult her på forumet og andre plasser. Men vi som er ATC bør og skal være hevet over å spy ut over eteren vår frustrasjon og irritasjon. Det uten tvil derfor vi har supervisorer på VATSIM og ledelse i VACCSCA. Er også ikke i tvil at de rette instanser og personer tar ansvar for de ATC som opptrer ikke i henhold til VATSIM´s Code of Conduct....

 

Vi som mentorer gjør jo selvsagt vårt beste for at alle nye ATC skal lære å oppføre seg korrekt i forhold til code of conduct og interne regler i VACCSCA. På bakgrunn av det mente jeg ikke til Kai, men til den det måtte gjelde at jeg som mentor i VACCSCA tar med glede en ATC etter degrasjon i rating å gir vedkommende en helt ny opplæring i henhold til VACCSCA og Code of Conduct. Den som ikke ønsker å gjøre det har etter min mening ikke noe i VACCSCA å gjøre, i allefall ikke som mentor for nye ATC´er og det tror jeg også de fleste norske ATCer er enige om.

 

Vi lever med gleden i VATSIM dag for dag og ønsker å fremme den innbilte realismen til den grad vi klarer for at medpiloter og medatc kan dar nytten av den samme gleden. Det er derfor jeg reagerer når jeg ser og hører om slike utbrudd av enkelte umodne ATCer og sier hva jeg føler burde skje, at ting skjer bare for at jeg sier det tror jeg neppe er korrekt, men det går jo an å håpe enkelte ganger da...

 

Det skal være sagt, newbies vil det alltid finnes på VATSIM og ikke lystrende idioter vil også være der.

 

Bruk .WALLUP om de irriterer deg eller send mail til Chief of AOR Norway eller Chrisitan Sager om gledelig hjelper deg om varmen stiger for fort i det ellers så stappfulle hode ditt (generelt sagt så klart)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Synes man skal komme seg ned på jorden og innse at dette skal være morro! Jeg blir matt av disse regide tittler og ratinger som man opperer med, sjef ditt og sjef datt. Men sånn må det vell være, skal det bli system.

 

Men en ting er sikkert at om man som fersk bruker møter litt ovenfra og ned holdning så er jo ikke det en stimulator for videre deltagelse tror jeg.

 

Det er de samme prinipper som i arbeidslivet, de som feiler må coatches ikke tuktes....noen ord til ettertanke kansje, ikke vet jeg. Ha en fin aften, og tusen takk til dere som stilte på Gardermoen i helgen, dere er viktige i dette puslespillet som FLG er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal komme seg ned på jorden og innse at dette skal være morro! Jeg blir matt av disse regide tittler og ratinger som man opperer med, sjef ditt og sjef datt. Men sånn må det vell være, skal det bli system.

 

Med tanke på de titalls tusen som er medlemmer så må det være litt struktur ja, hvis ikke blir det jo bare en reinspikka multiplayer og der er som oftes ikke like morro.

 

Lar dette sitatet stå jeg om resten av innlegget ditt Geir.

 

Never stop being a kid. Never stop feeling and seeing and being excited with great things like air and engines and sounds of sunlight within you. Wear your little mask if you must to protect you from the world but if you let that kid disappear you are grown up and you are dead.

 

— Richard Bach, 'Nothing by Chance,' 1963

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...