Gå til innhold

Noen betrakninger fra FLG


Trond Meier

Anbefalte innlegg

*sukk*

 

Jeg starta denne tråden bare for å bemerke at det ikke er noe vits i å hisse seg opp når man sitter ATC.. Ikke for å henge ut noen, ikke for å true noen med nedgradering eller noe.

 

Kanskje like greit å låse tråden eller slette den.

 

Jeg blir matt av disse regide tittler og ratinger som man opperer med, sjef ditt og sjef datt. Men sånn må det vell være, skal det bli system.

 

Uten alt det der hadde Vatsim blitt det samme som multiplayer'en. - Anarki i steden for realisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Som en "gammel mann" må jeg si at jeg likte sitatet ditt Tom. Håper aldri innsiden blir som utsiden skulle tilsi :crazy:

 

Vi forstår selvfølgelig at Vatsim må ha struktur og regler for ikke å få kaotiske tilstander som på en "vanlig" multiplayer. Vi snakker vel her egentlig om enkeltmenneskets oppfatning av leken i sandkassa. Det blir som i barnehagen :grin: Der skal vi ha det morro og kose oss og leke i fred og fordragelighet. Ha respekt for de regler som er satt for å kunne boltre oss i sandkassa uten å ødelegge for andre. At det kan ta litt tid for nye deltakere å skjønne alle reglene bør takles med tolleranse og rettledning, som i den virkelige verden, som Geir Ove påpeker.

"Sjefing" i sandkassa skal ikke tollereres, da dette bare skaper dårlig stemmning. Den saken er vel alle enige i.

 

Når dette er sakt, overskriften på tråden var "noen betraktninger fra FLG", og jeg oppfattet det som konstruktiv berettiget kritikk uten navn nevnt.

Ser ikke at dette skulle kunne utløse en diskusjon alla denne som har gått her. Føler at denne hører hjemme internt i Vatsims rekker.

Er redd diskusjoner som dette bare er med på å skremme vettet av nybegynnerne. Tittler og rigid håndheving av regler allene er ikke egnet til å skape god stemning og respekt for reglene.

 

Vel, dette sakt, ønsker jeg å få tråden tilbake til utgangspunktet "Noen betraktninger fra FLG".

 

Vi ønsket å innby dere til FLG å gi dere sjansen til å vise frem Vatsim i all sin prakt, med tanke på rekrutering til en trivelig og engasjerende hobby.

 

Tror dere i stor grad klarte dette ifølge alle tilbakemeldinger, selv om dere ble håpløst sent engasjert. Noe som vi (jeg) tar min del av skylden for.

 

Øivind og Bobbo tro til etter oppfordring og fikk med seg Christian, Trond og Fredrik, slik at dette ble virkelighet.

 

For å gjøre betraktningen etter FLG'07 kan vi vel konkludere med at en evt. neste gang, må seriøse gutter som dette, som klarer å levere, engasjeres i god tid for å gjøre det om mulig enda bedre.

 

FLG'07 teamet vil på torsdag ha en debriefing etter helgens event med Flysamlingen.

Med tanke på et evt. neste FLG trenger vi alle de konstruktive tilbakemeldinger vi kan få.

Oppfordrer dere derfor til å bruke kreftene på å komme med konstruktive betraktninger om hva som funka, eller ikke, under FLG.

Tenker da spesielt på Vatsim delen i denne tråden.

 

Start problemer med nettverk og server er notert. Må adskillig tidligere inn med direkte kontakt med rette personer i Vatsim systemet for å sikre den delen.

 

Flere betraktninger håper vi på fra dere som var der...

 

På vegne av FLG'07 teamet

Per Borrmann

http://www.ofkl.org

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dette være siste ord om leken i sandkassen.

Takk Per for at du snur tråden til hva den egentlig bør handle om.

 

Min lille erfaring fra å sitte atc under FLG, var at nettverket var for dårlig for oss som satt atc. Vi hadde mye problemer med voice. Et annet problem jeg vil ta opp er videoene dere viste på storskjerm med svært høy lyd. Mange klaget på det. Var vanskelig å høre hva som ble sagt mellom atc og piloter.

Ellers synes jeg dette var trivelig å være med på. Og håper jeg kan bidra mere aktivt ved neste FLG!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God sagt Per.

 

Vi holder jo på med dette fordi vi synes dette er gøy. Og kjeft er ikke gøy.

Det gjør bare at folk holder seg unna Vatsim og det vil ikke bidra med noe positivt for hobbyen vår.

 

Men vi lærer og høster erfaring fra denne gangen og tar det med oss i den videre vurderingen til evnt. ett FLG'08.

 

Fred

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel godt sagt, viktig at en ikke mister grepet om hva ting gjelder og viser til mine tidligere innlegg om resten.

 

Nå synes jeg det er kjedelig med 1 FLG i året men er takknemmelig til alle som har vært med å gjort en innsats enten den var liten eller stor.

 

Vi arbeider nå for fult med å lage til et godt alternativ på Vigra slik at Midt Norge også kan by på et event av større betydning. Forholdene ligger godt til rette for at at dette kan bli en suksess.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra en klok mann, Per :) og stakkars meg den dagen innsiden blir like gammel som utsiden.

 

Noe vi kanskje bør tenke på til neste år.. (tar det som en selvfølge at det blir et FLG08), er om det er mulig å plassere et kamera i disse storsimulatorene. Da kunne vi få kjøpe et fullstendig opptak av hele sekvensen i simulatoren og ikke bare tilfeldige klipp om noen er så våkne at de har med et kamera og får noen til å filme. Ikke sikkert dette er mulig, men hadde vært et flott minne å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Tom. Du ble jo tilbydt gratis Fly ned, så jeg så ikke helt problemet ditt i år? Internett består av mye rart, noen prater noe enormt, noen gjennomfører. Uten det hadde det ikke blitt noe FLG.

 

Det og komme med slike tilbakemeldinger om at det blir kjedelig med et FLG i året, når man ikke gjør en dritt, synes jeg er absurd.

 

Takk til dere som faktisk stilte opp....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Jepp' date=' nå har jeg et eget fond og allerede booket en ukes ferie neste år, så da får en håpe FLG kommer neste år også.

 

Vi er i start fasen med treffet, men når alt er klart blir det presentert som en diskusjon her på forumet med aktuelle innslag og ting en har på plass.

[/quote']

 

Om dette kommer seg ut av forumet og faktsik blir noe av, så skal jeg rygge fra Dombos til treffet.....stå på gutter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp' date=' nå har jeg et eget fond og allerede booket en ukes ferie neste år, så da får en håpe FLG kommer neste år også.

 

Vi er i start fasen med treffet, men når alt er klart blir det presentert som en diskusjon her på forumet med aktuelle innslag og ting en har på plass.

[/quote']

 

Om dette kommer seg ut av forumet og faktsik blir noe av, så skal jeg rygge fra Dombos til treffet.....stå på gutter....

Stå på, Tom! Og om du er litt lur, så legger du treffet langt opp i nord-norge et sted, så får Geir kjørt... eh... rygget litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Si i fra om du trenger hjelp Tom. Sikkert noen nedenfor som kan bidra også, om du gir meg disp fra rygginga kansje!! kan jeg trå til også. Regner med at du skjønte at dette var en motivator for og trå til. Trenger dere noe utstyr om det blir noe av, så vet du hvor du finner meg.. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen!

Først av alt vil jeg bare si "Tusen takk" til dere som stod for FGL 07. Dere har bare gjort en helt utrolig jobb. Jeg satt og tenkte på hvor mye arbeid som ligger bak dette. All honnør til dere. Jeg føler meg ydmyk over å kunne få vært med på dette.

At jeg i tilegg skulle få sitte i en cockpit til en Dash 8, var helt over evne. En av mine store drømmer ble oppfylt med et blaff. Jeg har nesten ikke landet enda. Det var en høydare for å si det mildt, selv om det var kl 05.30 på morgenen.

 

Men bittelitt kritikk må jeg få lov til å komme med.

 

1. Det burde vært flere enn Øyvind Sommer som tok litt initiativ for å folk inn på vatsimopplegget. (Selv er jeg blitt helt hekta" :)

Husk at det kommer mange newbies der, og jeg må innrømme at jeg savnet litt mere support.

 

2. Neste gang tar jeg med meg vannkoker og mikrobølgeovn. Kantina var for dyr og altfor dårlig. 15 kr for et pappkrus med kaffe, det holder ikke.

 

3. Musikken på anlegget og storskjem ødela mye mens vi trente på Vatsim. Hørte ikke ATC.

 

4. Skal ikke helle bensin på bålet, men noen av ATCerne var en smule frekke når vi andre ikke forstod instruksen. Og, jeg snakker ganske greit engelsk og forstår engelsk meget bra. Noen av ATCerne tror de gjør det samme, og slenger i vei. SKJERP UTTALEN DERES. Den var til tider dårlig.

 

5. Kunne tenkt meg et bedre opplegg når vi først treffes mellom nye piloter og ATCere. Kunne ha bestemt noen klokkeslett fra da til da, er Gardemoen åpen på alle plan, delivery, ground, tower.......

Rett og slett litt mere organisering.

 

MEN...... Dette er bare detaljer og ikke verdens undergang. Man gjør ting ett år og lærer noe av det, og gjør det bedre neste år.

Dette er overhodet ikke kritikk i den forstand. Men noen tilbakemeldinger bør arrangørene få.

 

Når det er sagt, jeg storkoste meg. Lærte masse. Det var morsomt, og de 48 timene gikk altfor fort.

Det er så synd det er så lenge til neste gang. Tusen takk til hele arrangørgjengen. Dere gjorde en kjempejobb for oss andre, og ikke minst, mange av oss har fått noen flere kontakter.

 

Og en kaktus til alle dere som meldte dere på og ikke kom. Det var dårlig gjort ovenfor de som har arrangert og lagt liv og helse i dette.

TUSEN TAKK TIL ØYVIND SOMMER. DEN MANNEN GJORDE EN KJEMPEJOBB OVENFOR OSS VIRKELIGE AMATØRER. Tror faktisk jeg ikke hadde vært på Vatsim i dag, hadde det ikke vært for ham.

 

Mvh

Benjamin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Kunne tenkt meg et bedre opplegg når vi først treffes mellom nye piloter og ATCere. Kunne ha bestemt noen klokkeslett fra da til da, er Gardemoen åpen på alle plan, delivery, ground, tower.......

Rett og slett litt mere organisering.

Vell, vi hadde ikke alltid flaks med at alle sammen var oppe der, og noen hadde også sittet i flere timer og trengte avlastning, men det var ikke alltid full bemanning. Grunnen til at noen dro var jo at trafikken var litt tam i tider. Men slik må det bare gå når noen forsvinner. Noen sa fra at de gikk, noen gjorde det ikke. nevner ingen navn. Men ellers var det et topp arrangemang^^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år (om det blir noe) så vil vi prøve å følge opp litt mer fra Vaccsca, og prøve å få til en mer organisert event der vi sikkrer at ENGM er fully staffed til bestemte tider.. og så kan vi da også prøve å få begrensa bakgrunnsstøyen, og kanskje også begrense besøk til ATC'ene i de periodene.

 

Det var veldig hyggelig å møte så mange, men når man sitter ENOS_CTR f.eks. med 10 fly, kan det bli litt forstyrrende at folk kommer å spør hva en gjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulerer nok en gang til Finnsstad og teamet som gjennomførte dette!

 

Hei.

 

Dette er ikke et mail for å kritisere noen eller minimere noens innsats i FLG. Jeg vil bare, og synes det er på tide å løfte frem Per Borrmann her. Uten han - inget FLG.

Slik som han sto på og offret seg har jeg ikke sett maken til. Han tok fri fra jobb flere dager uka før. Når vi andre ikke fulgte opp våre oppgaver eller ikke hadde tid, stillte Per alltid opp. Under selve FLG var han tillstede stort sett hele tiden og da vi bl.a manglet sjåfør tok han sin tørn også der.

Helt utrolig engagemang og insats etter min mening.

 

Mange i FLG teamet som har gjort en god insats selvfølgelig, men Per fortjener en ekstra honør.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være mulig å sette de som sitter ATC i en annen posisjon' date=' eller sørge for et rom til dem eller noe? Må da kune løses... feks en kontainer med varme og lufting pluss litt kabelstrekk til strøm og nett... bare ett forslag for å unngå diverse plager i forbindelse med ATC-avvikling... [/quote']

 

 

Vil du sitte i en konteiner? Eller at dem bare enkelt å greit sperrer av oppe om det blir som i år sånn at vi som er atc ikke blir forstyrret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...