Gå til innhold

Er Dash 8 en skranglekasse?


Even Ericsson

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fornermer sikkert noen nå, men det er ikke vondt ment.

Har flydd mye Dash 8 (100, 300(Q), 400), og enda mere Fokker 50. På meg virker det som om Fokkeren er mye mer solid. Dashen "skrangler" og vibrerer noe voldsomt i forhold til Fokkeren synes jeg. Støyer mere gjør den også. Spesielt ved takeoff.

 

Er jeg helt ute å kjører her, eller har jeg rett her?

 

Blir jo vanskelig å sammenligne med mindre man flyr begge samme dag, men uansett liksom.

Synes forøvrig at Dashen er mye tøffere da, ett meget pent fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd en del med Dash8-300 og Q400' date=' uten at jeg synes de rister og bråker noe særlig mer enn andre Turboprop-fly (Gammel-Dash'en (Dash7), F28 og F50). [/quote']

 

Fokker F28 er Jetfly ;)

 

Men eg for min del likar Fokker50'n meir enn Dash 8. Men det er mest for at den er steikande morosam å fly i turbulens. Den er jo stiv som ein takbjelke i froholdt til Dashen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ting og si: Lyden er halve opplevelsen :D

Men sant' date=' kan "skrangle" litt, spessiellt fra kortbanenettet, da det blir gitt ganske mye trq (97) vanligvis..

 

Fornermer sikkert noen nå

Litt kansje..neida :)

 

Er det forskjell på lyden om man har 97 eller 94% torq da? Tror (ikke bare tror) de bruker 1200 rpm uansett.

 

Lydene kommer i all hovedsak fra propellene og dels fra vibrasjon i interiøret. Om gutta er nøye å stille propellene likt under to og climb (eller at maskinen lar propellene gå likt med propeller i max, blir det egentlig) så vil man få langt mindre støy og vibrasjoner enn om propellene går ørlite ulikt (mtp hastighet).

 

En Dash 8 er vel satt sammen av over 10.000 deler og det finnes klare individuelle forskjeller mellom flyene. Det er mange av flygerne enig om. Hørte dette fra en kaptein i selskapet for ei uke siden bare, da vi diskuterte litt om flyet og egenskapene dets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg for min del likar Fokker50'n meir enn Dash 8. Men det er mest for at den er steikande morosam å fly i turbulens. Den er jo stiv som ein takbjelke i froholdt til Dashen. :D

 

Det jeg husker best fra da jeg fløy Fokker 50 for første gang, en Januar morgen i 1995, var nettopp det. Ikke antydning til bevegelse i vingene, selv om det blåste ganske heftig da vi tok morgenruten fra ENKR via ENNA, ENTC, ENEV og til slutt ENVA. Jeg digget det, mens jentene i klassen min hylte og skrek, og tre av dem kastet opp og fikk et ufrivillig dobesøk i Tromsø. :grin:

Ville det samme ha skjedd i en Dash 8? Kanskje, men jeg tror at vi ville kjent turbulensen på en helt annen måte, selv om det ville ha hørtes ut som at flyet skulle demontere seg selv. :crazy: Ergo: jeg føler meg tryggere i et fly der jeg kan høre og kjenne at det gir litt etter for vær og vind, enn i et fly der det føles som at alt er for godt etterstrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokker 50 er stiv ja..Det gjør at opplevelsen blir en helt annen enn med Boeing 737 f.eks, der vingene ser ganske fleksible ut. Vi har begge av dem på Kristiansund lufthavn Kvernberget. Føles ut som en tommerstokk på vei ned ei stri elv med Fokkeren. Men fy søren for noen uværsfugler de er, selv om de ofte har ganske hårete landinger, ofte med et hjul vesentlig tidligere enn det andre, og med snuten nærmest på tvers av rullebaneretningen. Geniale fly - elsker rumlingen i motorene når propellene går i fine etter en tøff landing. Har flere ganger kjent at flyet står og rister i vinden på bakken, og at hjulene beveger seg ganske mye frem og tilbake i vindkastene. Stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ting og si: Lyden er halve opplevelsen :D

Men sant' date=' kan "skrangle" litt, spessiellt fra kortbanenettet, da det blir gitt ganske mye trq (97) vanligvis..

 

Fornermer sikkert noen nå

Litt kansje..neida :)

 

Er det forskjell på lyden om man har 97 eller 94% torq da? Tror (ikke bare tror) de bruker 1200 rpm uansett.

 

Lydene kommer i all hovedsak fra propellene og dels fra vibrasjon i interiøret. Om gutta er nøye å stille propellene likt under to og climb (eller at maskinen lar propellene gå likt med propeller i max, blir det egentlig) så vil man få langt mindre støy og vibrasjoner enn om propellene går ørlite ulikt (mtp hastighet).

 

En Dash 8 er vel satt sammen av over 10.000 deler og det finnes klare individuelle forskjeller mellom flyene. Det er mange av flygerne enig om. Hørte dette fra en kaptein i selskapet for ei uke siden bare, da vi diskuterte litt om flyet og egenskapene dets.

 

Altså, jo mer gass man gir, jo mer støy? er slik jeg har oppfattet det vertfall :/

På lengre rullebaner har jeg, i allefall fått høre/sett at det vanligvis brukes 90trq..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugsar ein gang me brukte 1 time og 45 minutt imellom Bergen og Molde med Fokker 50'n. Aldri vore med på meir turbulens. Brukte meir tid på å plukke teoriboka til dykkekurset eg holdt på med ned ifra taket enn eg brukte på å lese den. Og når det endelig roa seg, så gjekk setebeltelysa av, og eg tenkte at eg skulle ein rask tur på dassolettet. Det vart med tanken og eg lite forsøk. Kom til midtgangen før eg såg boka ligge idaket igjen....nett som meg. Så eg klatra attende til setet att og knytta meg fast så godt eg kunne og prøvde å lese vidare.

 

Men MORO var det hehe...

Seinare samme dagen fauk eg til Oslo med 737. Kjedelig hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lite forskjell på 1200 / 97 og 1200 / 90 i lyden men man vet aldri. Det som skrangler på kortbaner er heller at de holder bremsene til de har fått 1200 rpm. 1200 rpm og TO trq med bremsene inne bråker veldig mye. Straks flyet har fått litt fart (20-30 knop) forsvinner den skarpeste lyden. På lengre baner enn 1200 meter er det ikke prosedyre å holde bremsene før de når TO setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at Dash 8'ere er forskjellig også da..

 

Merker tydelig en positiv forskjell i komfortnivået på de Dashene som har fått en Q foran serienummeret sitt. Har lite greie på detaljer om hvordan denne støy- og vibrasjonsdempingen fungerer, men bruker for meg selv å si at dette likner litt på ANR-systemet i et headset.

 

Sakset fra en side hos www.bombardier.com

the Q Series introduced a whole new generation of turboprops with its revolutionary Noise and Vibration Suppression (NVS) system. NVS lowers cabin noise and vibration to levels previously unattainable in a turboprop… lower in fact than many commercial jet interiors.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...