Even Ericsson Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hei Fornermer sikkert noen nå, men det er ikke vondt ment. Har flydd mye Dash 8 (100, 300(Q), 400), og enda mere Fokker 50. På meg virker det som om Fokkeren er mye mer solid. Dashen "skrangler" og vibrerer noe voldsomt i forhold til Fokkeren synes jeg. Støyer mere gjør den også. Spesielt ved takeoff. Er jeg helt ute å kjører her, eller har jeg rett her? Blir jo vanskelig å sammenligne med mindre man flyr begge samme dag, men uansett liksom. Synes forøvrig at Dashen er mye tøffere da, ett meget pent fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har flydd mye Dash7, Dash8, Twin Otter og Fokker50. Min personlige mening er at Dash8 er det desidert mest komfortable turboproppflyet jeg noen gang har reist med. Har dog kun reist med den minste Dash8 utgaven. Men etter det jag har hørt så er 300 hakket bedre en 100 serien til Widerøe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Som Clamer F. Meltzer sier. Dash 8, good vibrations. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Dash 8 er en resonans-kasse! Det meste av bevegelige deler i passasjerkabinen vibrerer mot hverandre (slik det høres ut som). Men til syvende og sist er det ikke likegyldig? Man skal jo ikke sitte bak som pax, men heller sitte foran med øreklokker og fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har flydd en del med Dash8-300 og Q400, uten at jeg synes de rister og bråker noe særlig mer enn andre Turboprop-fly (Gammel-Dash'en (Dash7), F28 og F50). Risting og bråk hører jo med på Prop Hele sjarmen med dem, det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Joda, men når det skrangler i deler som hattehyller og lokk, vegger slik, alt imot hverandre, så er det en skranglekasse! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har flydd en del med Dash8-300 og Q400' date=' uten at jeg synes de rister og bråker noe særlig mer enn andre Turboprop-fly (Gammel-Dash'en (Dash7), F28 og F50). [/quote'] Fokker F28 er Jetfly Men eg for min del likar Fokker50'n meir enn Dash 8. Men det er mest for at den er steikande morosam å fly i turbulens. Den er jo stiv som ein takbjelke i froholdt til Dashen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Ericsson Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Kanskje det er den stivheten som Torstein nevner som gjør at den "skrangler" mindre. Merket når jeg fløy med Fokker 70 at den også virket veldig stiv, var ikke mye flex i vingene på den iallefall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 1 ting og si: Lyden er halve opplevelsen Men sant, kan "skrangle" litt, spessiellt fra kortbanenettet, da det blir gitt ganske mye trq (97) vanligvis.. Fornermer sikkert noen nå Litt kansje..neida Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 1 ting og si: Lyden er halve opplevelsen Men sant' date=' kan "skrangle" litt, spessiellt fra kortbanenettet, da det blir gitt ganske mye trq (97) vanligvis.. [/quote'] Skrangle, det er jo sjarmen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hvis f50 er stivere enn dasj 8 vil jeg ønske å sitte i dasj 8 ved turbulens... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Dashen er nok meir komfortabel i turbulens. Men fy steike så gøy det er i Fokker 50'n under litt heftig turbulens hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Dash 8 komfortabel i turbulens? Ja - jo - alt er jo relativt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Nettopp...den er ikkje komfortabel...den er meir komfortabel...eller mindre ukomfortabel om du vil :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Kan bekrefte at Dash 8 skrangler. Fløy til København i fjor med Widerøe Dash 8-Q400, og vi banet i vei inn i en solid cumulussky, med ganske solid turbulens som følger. Da skranglet det bra! Absolutt alt som kunne skrangle, skranglet :crazy:. Men det er noe av moroa da, når det skrangler. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg kan også skrive under på at Dash 8 kan skrangle. Har flydd et par ganger til Mosjøen der approachen har vert ganske heftig. Morro det :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg kan huske to flyturer i livet mitt. Den siste var for tre år siden snart. Det var med Dash 8 300. Så jeg husker ingen skrangling, men en fantastisk cockpit tur. Så skranglingen kan jeg ikke si noe om, men jeg stoler på dem som sier at den er en del av sjarmen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 1 ting og si: Lyden er halve opplevelsen Men sant' date=' kan "skrangle" litt, spessiellt fra kortbanenettet, da det blir gitt ganske mye trq (97) vanligvis.. Fornermer sikkert noen nå Litt kansje..neida Er det forskjell på lyden om man har 97 eller 94% torq da? Tror (ikke bare tror) de bruker 1200 rpm uansett. Lydene kommer i all hovedsak fra propellene og dels fra vibrasjon i interiøret. Om gutta er nøye å stille propellene likt under to og climb (eller at maskinen lar propellene gå likt med propeller i max, blir det egentlig) så vil man få langt mindre støy og vibrasjoner enn om propellene går ørlite ulikt (mtp hastighet). En Dash 8 er vel satt sammen av over 10.000 deler og det finnes klare individuelle forskjeller mellom flyene. Det er mange av flygerne enig om. Hørte dette fra en kaptein i selskapet for ei uke siden bare, da vi diskuterte litt om flyet og egenskapene dets. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Men eg for min del likar Fokker50'n meir enn Dash 8. Men det er mest for at den er steikande morosam å fly i turbulens. Den er jo stiv som ein takbjelke i froholdt til Dashen. Det jeg husker best fra da jeg fløy Fokker 50 for første gang, en Januar morgen i 1995, var nettopp det. Ikke antydning til bevegelse i vingene, selv om det blåste ganske heftig da vi tok morgenruten fra ENKR via ENNA, ENTC, ENEV og til slutt ENVA. Jeg digget det, mens jentene i klassen min hylte og skrek, og tre av dem kastet opp og fikk et ufrivillig dobesøk i Tromsø. :grin: Ville det samme ha skjedd i en Dash 8? Kanskje, men jeg tror at vi ville kjent turbulensen på en helt annen måte, selv om det ville ha hørtes ut som at flyet skulle demontere seg selv. :crazy: Ergo: jeg føler meg tryggere i et fly der jeg kan høre og kjenne at det gir litt etter for vær og vind, enn i et fly der det føles som at alt er for godt etterstrammet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Kuløu Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Fokker 50 er stiv ja..Det gjør at opplevelsen blir en helt annen enn med Boeing 737 f.eks, der vingene ser ganske fleksible ut. Vi har begge av dem på Kristiansund lufthavn Kvernberget. Føles ut som en tommerstokk på vei ned ei stri elv med Fokkeren. Men fy søren for noen uværsfugler de er, selv om de ofte har ganske hårete landinger, ofte med et hjul vesentlig tidligere enn det andre, og med snuten nærmest på tvers av rullebaneretningen. Geniale fly - elsker rumlingen i motorene når propellene går i fine etter en tøff landing. Har flere ganger kjent at flyet står og rister i vinden på bakken, og at hjulene beveger seg ganske mye frem og tilbake i vindkastene. Stilig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 1 ting og si: Lyden er halve opplevelsen Men sant' date=' kan "skrangle" litt, spessiellt fra kortbanenettet, da det blir gitt ganske mye trq (97) vanligvis.. Fornermer sikkert noen nå Litt kansje..neida Er det forskjell på lyden om man har 97 eller 94% torq da? Tror (ikke bare tror) de bruker 1200 rpm uansett. Lydene kommer i all hovedsak fra propellene og dels fra vibrasjon i interiøret. Om gutta er nøye å stille propellene likt under to og climb (eller at maskinen lar propellene gå likt med propeller i max, blir det egentlig) så vil man få langt mindre støy og vibrasjoner enn om propellene går ørlite ulikt (mtp hastighet). En Dash 8 er vel satt sammen av over 10.000 deler og det finnes klare individuelle forskjeller mellom flyene. Det er mange av flygerne enig om. Hørte dette fra en kaptein i selskapet for ei uke siden bare, da vi diskuterte litt om flyet og egenskapene dets. Altså, jo mer gass man gir, jo mer støy? er slik jeg har oppfattet det vertfall På lengre rullebaner har jeg, i allefall fått høre/sett at det vanligvis brukes 90trq.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hugsar ein gang me brukte 1 time og 45 minutt imellom Bergen og Molde med Fokker 50'n. Aldri vore med på meir turbulens. Brukte meir tid på å plukke teoriboka til dykkekurset eg holdt på med ned ifra taket enn eg brukte på å lese den. Og når det endelig roa seg, så gjekk setebeltelysa av, og eg tenkte at eg skulle ein rask tur på dassolettet. Det vart med tanken og eg lite forsøk. Kom til midtgangen før eg såg boka ligge idaket igjen....nett som meg. Så eg klatra attende til setet att og knytta meg fast så godt eg kunne og prøvde å lese vidare. Men MORO var det hehe... Seinare samme dagen fauk eg til Oslo med 737. Kjedelig hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tror det er lite forskjell på 1200 / 97 og 1200 / 90 i lyden men man vet aldri. Det som skrangler på kortbaner er heller at de holder bremsene til de har fått 1200 rpm. 1200 rpm og TO trq med bremsene inne bråker veldig mye. Straks flyet har fått litt fart (20-30 knop) forsvinner den skarpeste lyden. På lengre baner enn 1200 meter er det ikke prosedyre å holde bremsene før de når TO setting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Ikke glem at Dash 8'ere er forskjellig også da.. Merker tydelig en positiv forskjell i komfortnivået på de Dashene som har fått en Q foran serienummeret sitt. Har lite greie på detaljer om hvordan denne støy- og vibrasjonsdempingen fungerer, men bruker for meg selv å si at dette likner litt på ANR-systemet i et headset. Sakset fra en side hos www.bombardier.com the Q Series introduced a whole new generation of turboprops with its revolutionary Noise and Vibration Suppression (NVS) system. NVS lowers cabin noise and vibration to levels previously unattainable in a turboprop… lower in fact than many commercial jet interiors. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Men disse har vel ikke Widerøe så mange av : ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Mener jeg har hørt at noe rundt halvparten av 300'ene (som er den jeg er oftest er passasjer med her sønnafor) er Q'ere Agnor. Forskjellen mellom bokstav og ikke- er i hvert fall påtagelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Q er oppskrytt. Q400 støyer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Det tror jeg er vanskelig å si noe sikkert om før man evt. har prøvd en 400 uten Q Andreas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Ericsson Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Fløy med en 300 og en 300q på samme dag. Merket ikke noe til dette Quiet opplegget. Har jo selvfølgelig litt å si hvor man sitter osv, men kan ikke være rare forskjellen på de. 400Q bråker nå plenty den også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Q er oppskrytt. Q400 støyer! Enig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.