Gå til innhold

Video fra evakueringen av A380


Anbefalte innlegg

Jeg så noe om det der på Discovery eller NGC, med komentarer på Engelsk, heldigvis :-). Tror det var 90 sekunder de måtte greie det på, og det greide de med fin margin. Også var det vel en person som blei skadet også under evakueringa. Men i følge dokumentaren var det absolutt godkjent evakuering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flyet står i ein hangar og alt er fint og roleg. Skulle gjerne sett dette verta gjort dersom flyet sklir av bana, vert skada og ein eller fleire utgangar ikkje fungerar. Flyet vert fyllt av røyk og PA Anlegget ikkje fungerar som følge av straumbrot.

Å tømme eit fullt fly, i rolege omgivnadar og alt dette er ingen problem.

 

Får litt tankar attende til Sleipnerulukka.

 

Der hadde jo alt vore testa av sjøfartstilsynet og blitt godkjent. Men dei testa det inne i havnebassenget i haugesund, kor høgaste bølge under testen var anslått til å vere 25-30 cm. Men når ting gjekk gale, så funka ingenting og 16 personar omkom som følge av det. Og det var kun fordi det var lite folk ombord i båten. Hadde den vore fullasta (385 pers inkl mannskap) så hadde nok fleire gått med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en slik test skal bli godkjent av luftfarsmyndighetene skal bare halvparten av alle nødutganger benyttes. Så vidt jeg vet er det også myndighetene som bestemmer hvilke utganger som ikke kan benyttes.

En annen ting er at ved slike demonstrasjoner før sertifisering benyttes stort sett yngre friske mennesker som er grundig instruert på forhånd. Ingen eldre, rullestolbrukere, syns- eller hørselshemmede. Heller ingen som panisk prøver å få med seg posen med tax-free ut av flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at ved slike demonstrasjoner før sertifisering benyttes stort sett yngre friske mennesker som er grundig instruert på forhånd.

 

Feil...

Kravene spesifiserer at et gitt antall prosent av deltakerene skal være over 50. Kjønnsfordelingen er også også prosentmessig bestemt.

 

...og om du leser noen av skildringene til journalistene som deltok, så finner du fort ut at bortimot INGEN instruksjon ble gitt i det hele tatt, utover den vanlige sikkerhetsdemonstrasjonen inne i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet var mørklagt, og det var lagt gjenstander "vrakdeler" i midtgangen for å gjøre evakueringa enda mere realistisk.

 

De sm så de A380 programene som gikk på Discowery for noen uker siden fikk se dette der også, samt en del av forberedelsene av denne testen.

 

Ingen av besetningsmedlemene viste heller ikke korsn av flyet nødutganger som ikke virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av besetningsmedlemene viste heller ikke korsn av flyet nødutganger som ikke virket.

I denne testen, jo, en hel del av dem visste nok det, men passasjerene skulle ikke vite det.

Hvorfor sier jeg det? Alle skliene som skulle brukes på øvre dekk var løst ut på forhånd, dette ble gjort før flyet ble bordet (var en grunn til at de hadde delt av hangaren og holdt hele høyre side skjult for de som skulle ombord,) og det at de skulle løses ut på forhånd var kjent på før testen ble utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de vite noe mer enn andre? At skliene allerede er utløst betyr ikke at crewet vet om det...

Unnskyld, klønete formulert alt sammen der.

I en slik test skal ikke crewet vite hvilke dører som er disablet. Dog, nærmere to uker før testen ble det gjort kjent i media at skliene fra det øvre dekket skulle være pre-deployed. Enhver med nok interesse rundt dette prosjektet kunne vite dette idet testen ble gjennomført.

Edit: nå er jeg en smule senil: jeg husker at de bordet flyet fra venstre side, men hvor mye av flyet var dekt til?

 

 

Det ble nevnt at det måtte være en fordeling på alder og kjønn, den skulle være som følger:

minst 40% kvinner, 35% av alle deltagere skulle være over 50 år, og 15% av alle deltagerne skulle være kvinner over 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil var det bygget opp en vegg av pappesker under hele flykroppen for å unngå at noen så noe som helst, og passasjerene ble visstnok ledet frem til flytrappene i en lukket tunnell for å se minst mulig på forhånd.

 

Dette er utelukkende hentet fra hukommelsen fra det jeg mener var en forhåndsbeskrivelse av testen. Hvorvidt det ble gjennomført nøyaktig slik aner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor predeploy noen av skliene? På videoen ser du jo at de selv deployer en av de nedre skliene' date=' så hvorfor ikke utløse alle selv? [/quote']

Av sikkerhetshensyn ble skliene på det øvre dekket pre-deployed, det er tross alt en hel del meter ned. Det at de ble løst ut på forhånd ble ikke sett på som noen fordel med tanke på tid, da skliene under normale forhold tross alt starter å løse seg ut og er så godt som ferdig løst ut idet døra er fullt åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...