Gå til innhold

Jagerfly styrtet i Sverige.


Øyvind Grassdal

Anbefalte innlegg

Det er jo en noe annen sak med fly enn med biler. Likevel kan man ikke sammenlikne statisikken for JAS39 med f.eks. JSF. Hvorfor? Fordi de har ikke flydd like lenge. JSF'en er såvidt vært i lufta i forhold til JAS39.

 

Likevel kan det ha vært helt andre forhold enn ting som går inn på flyet selv som har hatt en finger med i årsakENE. Flygerfeil kanskje. Dette er ikke spekulasjoner på ulykkesårsakene men rundt hvorvidt en slik sak er dårlig reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis var piloten uskadd.

 

JAS er ett av de tryggeste flyene idag, tro det eller ei. Det har ikke vært mange krasj med dem. Det er ca 2 år siden det gikk ned en sist. Ser man i forhold til ett fly som F-16 så er statestikken ganske skremmende i F-16 sin favør, greit det er noen flere av dem, men alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også passe på hva man sammenligner, hvem som opererer flyene og hvordan.

Det er nå en gang slik av Svenske Luftforsvaret er mer forsiktig anlagt enn de NATO motsatsene jeg har vært borti.

 

Ett fly du har latt f.eks Tyrkerene operere gir litt misvisende fakta.

Norge har mistet en del fly til birdstrike og wirestrike. Ikke det samme problemet over kjølen.

 

Tror nok at Gripen står seg bra i flytime/havari statestikken, det er dog kun fly operert av seriøse nasjoner som ble driftsatt på ca samme tidspunkt som Gripen jeg mener man kan sammenligne. (Ta Rafael, F/A-18E f.eks)

Å sammenligne med F-16 eller JSF er meningsløst.

 

Hva gjelder orsak, så går det ofte heftig for seg på de wargames øvelsene

de har på Vidsel, så jeg tror ikke man nødvendigvis skal peke til flyet.

 

Vi får tidsnok lese rapporten, de pleier å bli sluppet i ugradert utgave før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare pisspreik.. fra enne til annen, M B og Aces II setene er bygget sånn at det der er ikke fysisk mulig. en MÅ dra i stroppen og en må dra med 10-15 kilos kraft for å sette igang en utskytning. Man drar i "håndtaket" så fyrer det av en kruttladning som igjen iverksetter utskytning av setet, som først blir skutt rett over cocpiten av en "kanon" før rakett motorene blåser setet og piloten en 70-80 meter unna før piloten blir løst ut fra setet og fallsjermen hans "blomstrer"

 

Dette går uavhenig av flyets systemer og den eneste kontakten som er mellom flyet og setet er den sensoren som forteller at canopy skal enten skytes vekk med en sprengladning eller knuses med sprengtråder (som for ex Harrier og Hawk har det systemet).

 

Så piloten MÅ ha trukket i utskytnings håndtaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... å sei at nokon MÅ ha gjort noko for å utløyse slikt er litt drøyt. For kva skjer når du drar i det håndtaket? Jo du aktiverar ein brytar. Kva kan skje med brytarar? Kontaktfeil.

 

Det er INGENTING som er umolgeg når det er ei rekke av ting som må skje for at noko skal utrettast.

 

Har sjølv opplevd at utstyr har svikta utan at det skulle vere mogleg. Men det er fullt mogleg å ha feil på ting. Uansett kor sikkert det er.

 

Det skulle for eksempel ikkje vera mogleg at motorar på pasasjerfly skulle slå seg i revers inflight heller, fordi ein MÅ trekke thrustlevers bakover for at det skal skje. Men fly har styrta pga det for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,men hva forsvaret sier for å sjule en total blønder er en annen sak. Jeg aner en liten coverup her og mistenker svenske luftforsvaret for å komme med en bogus historie for å dekke opp denne.

 

Noen nevner kontaktfeil her, ikke unaturlign ,men for at den kontaktfeilen skal skje er høyst usansynlig. Nå skal det legges til at jeg kjenner ikke MB så godt som jeg kjenner ACES II ,men ut i fra det jeg vet om ACES II setet så er en slik feil nærmest utenkelig, ikke for at utenkelige ting har skjedd før.

 

Som nevnt tidligere må utskytningshåntaket trekkes i med en kraft på mellom 10-15 kg, man må virkelig DRA i det for at noe skal skje. Men når dette blir gjort så går det en manuell wire fra nåndtaket og til en liten kruttladning, via en sensor. Sensoren sender signal om at canopy skal enten explodere eller bli skutt vekk. Wieren går til en ladning som via en liten forsinkelse antenner en "kanon" som er montert inni ett rør rett bak setet. Denne funker som ett stempel som kjører setet ut av selve flyet og når setet er på toppen av dette røret starter rakettmotorene som fører setet bort fra flyet.

 

Den eneste måten dette kan gå til på uten at piloten drar i håndtaket er at en annen gjør dette for han. Hvis utløserwieren av en eller annen årsak skulle ryke vil ikke setet gå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skummelt at folk peker fingeren på piloten med en gang, basert på avisoppslag, og "viten" om at "nei, det kan umulig skje!".

 

Ingen her fra forumet var der, ingen her vet hva som faktisk gikk til, og med en gang snakker folk om at piloten dreit seg ut og at han og Forsvaret prøver å skjule det...

 

Vent heller å se når etterforskningen begynner å vise resultater.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen bør tone ned pisspreik pratet. Det er bare å bruke google litt, så finner dere flere tilfeller av uncommanded ejection.

 

Jeg tilbragte en dag på 1 FUK på Ängelhom når jeg var aspirant der, og mener å huske at MB setet i Gripen faktisk styres av en liten datahjerne. Solid state elns. (Ikke noe bombe det) Alt som har elektronikk innblandet gir seff uendelige muligheter for feil.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits i å syte over at folk spekulerer. Dette er et forum. Der skjer slik. Hvorfor skal ikke jeg spekulere i ;)

 

Her har det ikke blitt spekulert mye!

 

Når folk spekulerer' date=' er man åpen for at andre ting kan ha skjedd. Man ytrer tanker om hva som kan ha skjedd, og hva som kan føre til en slik hendelse (altså man gjetter seg til et mulig svar på et spørsmål uten å ha nok informasjon til å være sikker).

 

Eksempel for denne anledningen: "Han [u']kan ha[/u] tabbet seg ut og dratt i håndtaket ved en feil" (=spekulasjon), istedenfor "han tabbet seg ut og dro i håndtaket ved en feil" (=påstand). Det er foreløpig inget grunnlag for å hevde det siste.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svenskene selv som har nevnt at han ikke selv trakk i noe som helst. Når enkelte her inne sier "bastant" at de mener de tror noe kan være årsaken så vil jeg påstå at en på 40 år ikke spekulerer, mens en på 17 kan ha varierende meninger og ytringer. Meningen kan være den samme mens det kommer forskjellig til uttrykk fordi gamlingen har lenger erfaring med skriftlige fremstillinger! (Lenger i form av år og mengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående brytere som plutselig aktiverer seg selv: 20 års erfaring som elektriker på en greie som vibrerer og alltid beveger seg (skip)...forteller meg dette: Tankegangen er helt annerledes enn på land. I et jagerfly eller en båt derimot, er det svære krefter i sving hele tiden. Jeg har opplevd utallige ganger at brytere som ikke skal aktivere seg selv uten videre gjør det likevel. Det er ikke bare fly som har svære krefter i sving; jeg har opplevd flere ganger at jeg står i løse lufta i maskinrommet. Så kan dere tenke over hvordan brytere reagerer på liknende krefter.

 

Så har det seg slik at man kan jo ikke alltid være helt seriøs heller. Kanskje var det så enkelt at svensken rota seg borti svenskeknappen? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...