Gå til innhold

Kan kansellere superjumbo


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Synes godt selskapene kan prøve å forstå Airbus litt mer enn de gjør

 

Vet ikke om jeg vil si meg enig i det! A380 er allerede betydelig forsinka. Så egentlig er det vel ikke overraskende at et eller flere selskaper nå krever å få det de har bestilt uten noen flere forsinkelser.

 

Det vil slettes ikke overraske meg om det blir kanseleringer av A380 ordrer om A380 blir yterligere forsinka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bestilte vel A380 av en grunn, fordi de hadde behov for flyet. Tror de Airbus klarer å levere så vanvittig mye raskere pga. deres kansellering? Må isåfall være for å hjelpe andre flyselskaper som også venter..

Noen selskaper har kanskje denne grunnen for å kansellere, at de ikke har behov for flyet da det kommer (forsinket) fordi de får levert andre fly i den perioden av f.eks Boeing. Men å kjøpe noen stykk A380 som "ventefly" på de andre er jo ganske heftig da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bestilte vel A380 av en grunn, fordi de hadde behov for flyet. Tror de Airbus klarer å levere så vanvittig mye raskere pga. deres kansellering?

 

Selvsakt vil ikke leveransene komme tidligere igang om for eksempel UPS velger å kanselere sin ordre på A380. Å det har jeg heller aldri sagt at de vil klare å gjøre.

 

Men på en annen side har også Airbus et vist annsvar ovenfor de kundene som har bestilt A380. Å sålangt har de ikke klart det viktigste ansvaret de har, nemmelig å lever den bestilte varen til avtalt tid. Selvsagt kan det skje ting som byr på problemmer med å få levert til avtalt tid.

 

Det er selvsagt lett å være etterpåklok. Men ærlig talt, så har vel Airbus i A380 saken vell vert veldig optimistiske med tanke på når de kunne klare å starte leveransene på kjempeflyet. Eller skal vi si den flygende hvalen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det tror jeg også, + det jeg sa lenger oppe.

Men de går likevel litt vel hardt ut synes jeg. Er vel egentlig ikke stor sjanse for at et så enormt og annerledes fly som A380 blir levert helt på tidfristen, men ja, det har vært litt for lange forsinkelser.

Synes litt synd på Airbus egentlig, alt dette som kommer samtidig.. Håper bare de klarer seg greit og ikke mister for mange ordrer.

 

EDIT: Går en tråd på www.airliners.net nå som sier at UPS ikke har valgt å kansellere. De inngikk visst en avtale med Airbus om at ved ytterlige utsettelser hadde de full rett til å kansellere når som helst.

 

From the WSJ:

 

UPS Revises Order Agreement

With Airbus for A380 Freighter

By JOSEE ROSE

February 23, 2007 9:46 a.m.

 

United Parcel Service Inc. signed an agreement with Airbus setting out a schedule regarding UPS's order for the freighter version of the airplane manufacturer's A380 jet.

 

The Atlanta package-delivery company said Friday that the agreement with Airbus specifies changed delivery dates for the A380F and provides for possible cancellation of the original purchase agreement by either company later in this year.

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3273525/

 

Får håpe det stemmer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt selskapene kan prøve å forstå Airbus litt mer enn de gjør. Når det ikke er lett for dem blir det ikke akkurat bedre ved å kansellere ordrer.

Hvorfor det? Er heller motsatt vei, er tross alt Airbus som i større grad bør ha respekt for selskapene, og oppfylle kontraktene de har skrevet under på. Flyselskapene er ute etter å tjene penger, og det Airbus har stelt i stand med A380 hindrer dem i å gjøre det. Mange selskaper taper faktisk flere hundre millioner dollar pga forsinkelsene. Jeg kan godt skjønne at de truer med å kansellere ordre. Jeg vil tippe at du hadde blitt rimelig grumpy etter å ha fått beskjed for tredje gang om at det du hadde bestilt ville bli forsinket, selvom du fikk garantier for at det ikke skulle skje flere ganger de forrige to gangene...

 

Tror nok de som eventuelt kansellerer nå, kommer krypende på døren om noen år og bestiller fly da..

Skal ikke være så sikker på det, det er selvsagt en mulighet, men ingen garanti for at det skjer. Hvorfor? Vel, når A380/F ble lansert fantes det ingen alternativer som var i nærheten, det er det nå, og disse vil "merkelig nok" også kunne bli levert på samme tidspunkt som A380en!

 

De bestilte vel A380 av en grunn, fordi de hadde behov for flyet.

Selvsagt, alle selskaper gjør det (bortsett fra Aeroflot that is...) Men det betyr ikke at A380en er det eneste alternativet i dag.

 

Tror de Airbus klarer å levere så vanvittig mye raskere pga. deres kansellering?

Om UPS sine ti produksjonssloter ble ledige ville minst et annet selskap kunne få levert sin første maskin tre måneder før, stor mulighet for at det ville kunne skje tidligere også, det avhenger av hvilke produksjonssloter de enkelte maskinene har.

 

Men å kjøpe noen stykk A380 som "ventefly" på de andre er jo ganske heftig da ""

Er nok ikke A380er som vil bli bestilt til denne rollen er jeg redd, den rollen sørger 777, A330 og 747 for å oppfylle.

 

Selvsakt vil ikke leveransene komme tidligere igang om for eksempel UPS velger å kanselere sin ordre på A380.

For andre selskaper vil leveransene komme igang tidligere, da produksjonsslotene til UPS vil bli frigjort.

 

Men på en annen side har også Airbus et vist annsvar ovenfor de kundene som har bestilt A380. Å sålangt har de ikke klart det viktigste ansvaret de har, nemmelig å lever den bestilte varen til avtalt tid.

Nettopp! Airbus har ikke bommet litt engang, de har konstruert den maskinen som har blitt mest forsinket, noen sinne.

 

Det er selvsagt lett å være etterpåklok. Men ærlig talt, så har vel Airbus i A380 saken vell vert veldig optimistiske med tanke på når de kunne klare å starte leveransene på kjempeflyet.

Jeg vil si nei. I utgangspunktet var det prosjektert med ca seks år fra launch til EIS, og det er ikke kort tid selv for Airbus. At de ender opp med å bruke nesten åtte år, det er bare tragisk, og det sier ikke noe om kompleksiteten på dette prosjektet, men det sier noe om probleme med strukturen og den politiske innflytelsen i Airbus, samt visjonen som gjorde at de i det hele tatt valgte å bygge denne maskinen.

 

Kanskje de virkelig har behov for fly og kansellerer for å bestille et fly de kan få raskere? Var ikke det grunnen til at FedEx gjorde det?

FedEx trengte maskiner før det Airbus kunne levere A380er ja, samt at de ikke hadde godt nok omdømme i bankverdenen til å få lån til både 777F og A380F.

 

Men de går likevel litt vel hardt ut synes jeg.

Tenk deg:

du bestiller en varebil, som du vil være avhengig av forbindelse med jobb. Så viser det seg at du må vente flere måneder før du vil få denne. Du taper penger, og du taper kunder. Vil du sitte smilende igjen og si "[*********] au", sånt skjer? Neppe. Flyselskapene ønsker det de har krav på, og Airbus har faktisk vært heldige at de har kommet såpass godt ut av dette som de har gjort.

 

Er vel egentlig ikke stor sjanse for at et så enormt og annerledes fly som A380 blir levert helt på tidfristen, men ja, det har vært litt for lange forsinkelser.

Å bruke størrelsen som en unnskyldning funker dårlig. Boeing klarte feks å få ut sin første 741 på under fire år, og de designet da maskinen på ark, med linjaler, uten hjelp fra super computere, og dette var på slutten av 60-tallet. A380 er ingen revolusjon teknisk sett heller. Airbus sørget bare for å f***e det opp grundig, og det kunne ha vært unngått om kara i toppen hadde vært klarsynte og kompetente nok.

 

 

Håper bare de klarer seg greit og ikke mister for mange ordrer.

Airbus hadde sitt nest beste år noen sinne i fjor, de greier seg fint.

 

EDIT: Går en tråd på www.airliners.net nå som sier at UPS ikke har valgt å kansellere. De inngikk visst en avtale med Airbus om at ved ytterlige utsettelser hadde de full rett til å kansellere når som helst.

Vel, den meldingen fra Airbus/UPS har blitt tolket på mange vis på forskjellige plasser, vil vente litt med å si bastant hva det betyr før det kommer mer presise meldinger, men jeg er foreløpig av denne oppfatningen:

Airbus og/eller UPS kan på et gitt tidspunkt senere i år velge å kansellere ordren, og UPS kan gjøre uten å måtte betale noen form for penalties dersom det skulle bli flere forsinkelser. Airbus har gitt UPS nye datoer for levering nå, dog, disse er ikke offentliggjort (men vil nok være et sted i 2010-2011.)

Airbus og UPS har vært i intense forhandlinger de siste to ukene, og det har vært antydninger om at UPS gjerne ville ut av dealen, akkurat slik de prøvde å kvitte seg med ordren på flere titalls A300F for noen år tilbake, da de endte opp med å bestille 10 A380F i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael, jeg legger meg flat for det du sier og kan, og må bare si at det er selvmord å starte en diskusjon om dette med deg ""

Du har overbevist meg litt mer, det må jeg innrømme..

Men du sier selskapene taper så mye penger allerede nå, hvordan kan de egentlig det? Ingen penger er vel brukt (flyene er vel ikke forhåndsbetalt eller?), og hva er det da å tape? Bare et spørsmål "" Hvis de taper flere hundre millioner dollar hadde jeg nok vurdert å kansellere ja, fy søren altså ""

Hvordan skal det egentlig da lønne seg å bestille fly hvis det er så risikabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og må bare si at det er selvmord å starte en diskusjon om dette med deg ""

Det håper jeg nå ikke at det skal føles som""

 

Men du sier selskapene taper så mye penger allerede nå, hvordan kan de egentlig det? Ingen penger er vel brukt (flyene er vel ikke forhåndsbetalt eller?), og hva er det da å tape? Bare et spørsmål ""

Med tapte penger siktet jeg til tapte inntekter, i og med at mange selskaper hadde tenkt å ekspandere, dvs øke antallet ruter/kapasiteten på eksisterende ruter. For enkelte selskaper betyr det at andre selskaper, som ikke har bestilt A380, har kunnet åpne samme rute før dem ol. Mao, tapte inntekter, og kanskje også tapte markedsandeler.

Når du kjøper slike maskiner er det første du betaler et depositum for å holde av en production slot, som kan være på noen hundre tusen dollar. Hvordan resten så nedbetales kan variere mye, avhengig av kontrakten, men det betales gjerne en del også før levering av maskinen.

 

Hvordan skal det egentlig da lønne seg å bestille fly hvis det er så risikabelt?

Risiko er noe en må ta for å lykkes, slikt skjer. Omtrent det samme skjedde med McD, som bommet stort til å begynne med med deres Md-11 når det kom til faktisk payload/range-egenskaper, i forhold til hva de hadde lovt, og det tapte selskapene på, og gjorde feks at AA bestilte 777 i steden for å gå for flere Md-11er. De er i bransjen for å tjene penger, og da må en ta noen risikoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ord fra Airbus sin CEO antyder at vi kan se en avgjørelse i løpet av neste uke når det kommer til UPS og A380Fen, med en utsettelse på opptil ti år når det kommer til freighteren...

Nøyaktig sitat:

Gallois said in an interview that he expects United Parcel Service Inc., its only customer for the A380 freighter, to ``postpone'' its order for 10 planes by a decade.

 

A380 Freighter

 

Airbus ``in coming days'' will make a decision on whether to push back plans to produce a freighter version of the plane, Gallois said. UPS said last week it has yet to decide whether to retain the $2.8 billion order.

Kilde:

http://www.bloomberg.com/

(Resten av artikkelen tar for seg ting som ble presentert i etterkant av pressekonferansen i dag angående Power8.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Airbus valgt å utsette A380F, på ubestemt tid.

Noen smakebiter her:

Airbus Postpones A380 Freighter, Gives No Date for First Flight

 

March 1 (Bloomberg) -- Airbus SAS, struggling to end a financial crisis sparked by delays in the A380 superjumbo jet, postponed the freighter version of the plane after customers dropped or deferred their orders.

 

``We have rescheduled the A380 freighter program,'' said Maggie Bergsma, a spokeswoman for Airbus at the company's Toulouse, France headquarters.

 

Airbus still plans to build a freighter version of the 555- seat superjumbo plane though hasn't yet set a specific date for when it plans to the aircraft into service, she said.

 

Kilde:http://www.bloomberg.com/ sin kontakt i Toulouse.

 

UPS skulle i utgangspunktet motta tre A380F i 2009 (før første forsinkelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en update, nå fra UPS sitt ståsted:

March 1 (Bloomberg) -- Airbus SAS, struggling to end a financial crisis sparked by delays in the A380 superjumbo jet, postponed the freighter version of the plane after customers dropped or deferred their orders.

 

``We have rescheduled the A380 freighter program,'' Maggie Bergsma, an Airbus spokeswoman, said today, without giving details of the new plan. United Parcel Service Inc., the plane's only remaining customer, said the move took it by surprise.

 

<...>

 

UPS never asked for a postponement in the A380 freighter program, said Mark Giuffre, a spokesman for UPS's airline operations. Airbus had not notified Atlanta-based UPS of the postponement, Giuffre said in an interview.

 

No Decision

 

``We've not made any decision,'' Giuffre said of the A380 order. ``Airbus has had problems in terms of delivering the aircraft in the A380 program. It has not been UPS asking for delays in the program.'

 

Mao har har Airbus utsatt A380F, uten at UPS har bedt om det "" Vi har mer å vente rundt denne dealen i de kommende ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kansellerte UPS også ordren...

UPS to Cancel Airbus Freighters Order

Friday March 2, 9:48 am ET

By Harry R. Weber, AP Business Writer

UPS to Cancel Order for 10 Airbus A380 Freighters Following Delivery Delays by Aircraft Maker

 

ATLANTA (AP) -- UPS Inc., the world's largest shipping carrier, said Friday it will cancel its order for 10 Airbus A380 freighters, following delivery delays. The decision will leave the European aircraft manufacturer with no firm orders for its jumbo freighter.

 

<...>

Last week's agreement specified a revised schedule that delayed delivery of the first A380 jumbo freighter to UPS from 2010 to 2012. UPS originally expected its first freighter in 2009.

 

UPS said it had intended to complete an internal study of whether it could wait until 2012 for the aircraft, but now understands Airbus is diverting employees from the A380 freighter program to work on the passenger version of the plane.

 

"Based on our previous discussions, we had felt that 2012 was a reasonable estimate of when Airbus could supply this plane," David Abney, UPS chief operating officer and president of UPS Airline, said in a statement. "We no longer are confident that Airbus can adhere to that schedule."

Kilde:

http://biz.yahoo.com/ap/070302/ups_airbus.html?.v=10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael! Hvor mange A380 har Aitbus ordrer på nå totalt sett? Har du noe informasjon om det?

 

Ser for meg at dette var et slag for baugen for Airbus. Jeg leste så sent som i går at Airbus vurderer å si opp 10000 ansatte i Frankrike, Tyskland og England. Husker ikke i farta om det også ver et fjerde land med i den nedsjæringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at dette var et slag for baugen for Airbus. Jeg leste så sent som i går at Airbus vurderer å si opp 10000 ansatte i Frankrike, Tyskland og England. Husker ikke i farta om det også ver et fjerde land med i den nedsjæringa.
Nedskjæringene er vel egentlig ikke en direkte konsekvens av A380-prosjektet og måtte ha kommet uansett ettersom selskapet har en ineffektiv struktur preget av politisk innblanding og aktiv næringspolitikk i medlemslandene. Airbus kan altså ikke bygge delene der det er best og billigst, men må gi litt til alle for å gi arbeidsplasser som gjengjeld for støtte, og får et logistisk mareritt på kjøpet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange A380 har Aitbus ordrer på nå totalt sett? Har du noe informasjon om det?

157 ordre skal stå igjen nå, samtlige pax.

 

Jeg leste så sent som i går at Airbus vurderer å si opp 10000 ansatte i Frankrike, Tyskland og England.

De vurderer ikke, de må. Halvparten av de 10000 er ansatte i Airbus, mens andre er hos eksterne enheter. Målet er å sørge for å bli "kvitt" de 5000 hos Airbus gjennom naturling avgang, og da i løpet av 2007, men jeg kan ikke se hvordan de skal greie å kvitte seg med så mange på den måten, det er tross alt 1/6 av alle ansatte hos Airbus... Airbus sin CEO sa at dersom de ikke når målet innen utgangen av 2007 gjennom naturlig avgang, må de ty til andre midler, mao sparke resten. Og desverre blir nok det siste realiteten for flertallet.

 

Nedskjæringene er vel egentlig ikke en direkte konsekvens av A380-prosjektet og måtte ha kommet uansett ettersom selskapet har en ineffektiv struktur preget av politisk innblanding og aktiv næringspolitikk i medlemslandene. Airbus kan altså ikke bygge delene der det er best og billigst, men må gi litt til alle for å gi arbeidsplasser som gjengjeld for støtte, og får et logistisk mareritt på kjøpet.

Korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig at noen må gå hos Boeing også etterhvert.

Ingen produksjonslinjer kan være for evig, og spesielt ikke de militære...

Boeing sendte ut en lignende beskjed i fjor, forskjellen var da, som de også nevner i denne news releasen, at Boeing la ut for fabrikasjonen av delene som må i produksjon 1-1/2 år før final assembly.

De gjør dette for å få oppmerksomhet blant de som bevilger pengene. I fjor førte den tilsvarende meldingen til at flere ordre kom inn, både fra USAF, RCAF, og at andre interesserte tok beslutningen om å bestille maskiner raskere.

 

Når det gjelder C-17, så er et privat selskap kalt Gloabl HeavyLift faktisk i forhandlinger med Boeing angående maskiner, og har underskrevet en LOI verdt $10.8mrd! (en C-17 koster ca $200mill per stykk.) Mao, en skal ikke se bort ifra at C-17 vil forbli i produksjon i enda noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange A380 har Aitbus ordrer på nå totalt sett? Har du noe informasjon om det?

157 ordre skal stå igjen nå, samtlige pax.

En liten korreksjon: Offisielt er tallet 156, mens den siste, som er en VIP-maskin, er nok denne ikke en firm ordre enda, men jeg vet ikke hvorvidt dette er en LOI eller MOU på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...