Gå til innhold

Russisk Revolusjon i flyindustrien


Anbefalte innlegg

Leste i VG i dag at Russerne revolusjonener.

Nyheten er et lite nøste av et passasjerfly som har fått navnet Sukhoi Superjet 100. I neste måned skal russegutta begynne å skru sammen den første utgaven. Fagbladet Flight International betegner flyet som det mest avanserte underlyds passasjerflyet som noensinne er produsert i

Russland - og det mest ambisiøse prosjektet.

 

Flyet vil bli utstyrt med 60-95 seter i forskjellige utgaver, og vil ha 5 seter i bredden i økonomi kabin.

 

For mer info,

 

SUKHOI COMPANY - civil aircrafts - Superjet 100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at selveste Sukhoi kommer med en airliner! Men fy [*********] eller, jeg har aldri lyst å være pilot på en slik en med mindre de gjør noe med cockpiten!

 

Det er det som er så flott med fly bransjen i dag, at man stort sett kan velge hvor man vil jobbe, og i hvilket fly, ut i fra både hvilken cockpit flyene har, og ut i fra hvor flyselskapene har base ""

 

Veldig flott fly, likte spesielt formen på flykroppen. Ser ut som designet har blitt inspirert av 787 og A350, mtp. utseendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyheten er et lite nøste av et passasjerfly som har fått navnet Sukhoi Superjet 100.

Og den er noe ganske uvanlig i forhold til tidligere russiske maskiner. Mer om det lenger nede.

 

I neste måned skal russegutta begynne å skru sammen den første utgaven.

Etter det jeg vet er første frame allerede utenfor Moskva, det er ramma som skal gjennomgå strukturelle tester. Første maskin som skal fly starter montering i Mars ja, og first flight blir en gang i høst.

 

revolusjon eller ikke...

Flyet ligner sykt på en embraer 175

Vil si at det ligner mye mer på Fairchild-Dornier 728 ""

http://www.airliners.net/open.file?id=0225572&size=L

Uansett, er begrenset med hvilke valgmuligheter en har dersom en skal lage et strukturelt, drifts- og vedlikeholdsmessig sett effektivt design, det er en grunn til at maskiner ligner på hverandre, og at en ikke lenger lager slike design franskmennene og britene lagde for 40+ år siden.

 

Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien.

Bare se på "concordski" og DC3 dem laga

(forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..)

Dette er ikke et forsøk på å etterligne all annen flyindustri, dette er et prosjekt som har ambisjoner om å kunne konkurrere på lik linje med CRJ og ERJ, også utenfor Russland og land fra tidligere Sovjetunionen.

RRJ er et samarbeid mellom Sukhoi, Alenia fra Italia, Snecma fra Frankrike, og mange andre vestlige selskaper. Det er langt ifra å være en maskin lappet sammen av spiontegninger.

Om jeg ikke husker helt feil er også Boeing inne i bildet også (opp til ~95 seter that is.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien.

Bare se på "concordski" og DC3 dem laga

(forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..)

 

Lisunov Li-2 ble produsert på lisens fra Douglas, så "etterligning" er vel ikke det riktige ordet å bruke. Tupolev Tu-4 derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien.

Bare se på "concordski" og DC3 dem laga

(forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..)

 

Tu-144

 

First flight 31 des 1968

Den raskeste kommersielle fly i historie.

 

Concorde

 

First flight 2 mars 1969

 

Hvem etterligner hva?

 

Når det gjelder design, syns RRJ er VAKRERE en alle disse 737/767/A320 osv som ligner på hverandre.

 

Men den vakreste maskin for meg er Tu-154. For evig.

 

Som Andrei N. Tupolev sa: "Bare en vakker fly kan fly godt".

* I Russisk har vi forskjellige ord for "en fly" og "å fly". :)

 

For se hvordan det blir. Hovedsaken er om flyselskapene i den tidl Sovjetunion skal kjøpe det. Om vesten gjør det, er det ikke hovedpoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tu-144

 

First flight 31 des 1968

Den raskeste kommersielle fly i historie.

 

Concorde

 

First flight 2 mars 1969

 

Hvem etterligner hva?

Det er ingen hemmelighet at sovjet fikk tak i forholdsvis tidlige tegninger av Concorde gjennom spionasje, Aeroflot's representant i Paris ble arrestert med en rekke tekniske tegninger av Concorde i 1965, og han var ikke den eneste som ble hanket inn.

Russerne og England/Frankrike startet opp noenlunde samtidig, Russerne publiserte sine intensjoner om en SST i midten av 1962, mens de to andre hadde arbeidet med diverse design siden ~1960. Men strengt tatt, når en skal designe en SST er det ikke så mange muligheter når det kommer til hvordan den vil se ut, mao blir forskjellene uansett ikke enorme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Tu-144 fløy noen måneder før Concorden forandrer ikke det faktum at det var russerne som kopierte designet og ikke omvendt. At Tu-144 i så måte ble et hastverksarbeide for å få den i lufta fortest mulig kunne man vel også se resultater av.

Men at russerene har bygd og bygger vakre fly er det ingen tvil om.

Tu-134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...