Stian Alexander Hoddevik Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Leste i VG i dag at Russerne revolusjonener. Nyheten er et lite nøste av et passasjerfly som har fått navnet Sukhoi Superjet 100. I neste måned skal russegutta begynne å skru sammen den første utgaven. Fagbladet Flight International betegner flyet som det mest avanserte underlyds passasjerflyet som noensinne er produsert i Russland - og det mest ambisiøse prosjektet. Flyet vil bli utstyrt med 60-95 seter i forskjellige utgaver, og vil ha 5 seter i bredden i økonomi kabin. For mer info, SUKHOI COMPANY - civil aircrafts - Superjet 100 Siter
Christian Syvertsen Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Kult at selveste Sukhoi kommer med en airliner! Men fy [*********] eller, jeg har aldri lyst å være pilot på en slik en med mindre de gjør noe med cockpiten! Den var rett og slett GRUSOM!!! [image]http://www.sukhoi.org/img/gallery/civil/rrj/992U1571-copy.jpg[/image] Siter
Øyvind Hansen Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Jeg vil kun fly med den dersom den har canard-vinger og thrust-vektoring. Alt annet ville være skuffende. Siter
Martin Floor Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Kult at selveste Sukhoi kommer med en airliner! Men fy [*********] eller, jeg har aldri lyst å være pilot på en slik en med mindre de gjør noe med cockpiten! Det er det som er så flott med fly bransjen i dag, at man stort sett kan velge hvor man vil jobbe, og i hvilket fly, ut i fra både hvilken cockpit flyene har, og ut i fra hvor flyselskapene har base Veldig flott fly, likte spesielt formen på flykroppen. Ser ut som designet har blitt inspirert av 787 og A350, mtp. utseendene. Siter
Anders johansen Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 revolusjon eller ikke... Flyet ligner sykt på en embraer 175 Sukhoi: [image]http://www.sukhoi.org/img/gallery/civil/rrj/RRJ_stend.jpg[/image] Embraer: [image]http://avionsdeligne.info/images/e75aca.jpg[/image] Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien. Bare se på "concordski" og DC3 dem laga (forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..) Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Synes nesten alle flyene russere lager,ligner på ett eller annet fly ifra Vesten. Siter
Tordbjørn W. Eriksen Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 RRJ = Russian Regional Jet.. Den har vært i utvikling ganske lenge nå, men det var økonomiske årsaker om jeg ikke tar helt feil som gjorde at det tok såpass lang tid og.. PS! Tror det er mer enn cockpit layout som spiller inn men Siter
Michael A B Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Nyheten er et lite nøste av et passasjerfly som har fått navnet Sukhoi Superjet 100. Og den er noe ganske uvanlig i forhold til tidligere russiske maskiner. Mer om det lenger nede. I neste måned skal russegutta begynne å skru sammen den første utgaven. Etter det jeg vet er første frame allerede utenfor Moskva, det er ramma som skal gjennomgå strukturelle tester. Første maskin som skal fly starter montering i Mars ja, og first flight blir en gang i høst. revolusjon eller ikke... Flyet ligner sykt på en embraer 175 Vil si at det ligner mye mer på Fairchild-Dornier 728 http://www.airliners.net/open.file?id=0225572&size=L Uansett, er begrenset med hvilke valgmuligheter en har dersom en skal lage et strukturelt, drifts- og vedlikeholdsmessig sett effektivt design, det er en grunn til at maskiner ligner på hverandre, og at en ikke lenger lager slike design franskmennene og britene lagde for 40+ år siden. Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien. Bare se på "concordski" og DC3 dem laga (forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..) Dette er ikke et forsøk på å etterligne all annen flyindustri, dette er et prosjekt som har ambisjoner om å kunne konkurrere på lik linje med CRJ og ERJ, også utenfor Russland og land fra tidligere Sovjetunionen. RRJ er et samarbeid mellom Sukhoi, Alenia fra Italia, Snecma fra Frankrike, og mange andre vestlige selskaper. Det er langt ifra å være en maskin lappet sammen av spiontegninger. Om jeg ikke husker helt feil er også Boeing inne i bildet også (opp til ~95 seter that is.) Siter
Krister Bye Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Synes nesten alle flyene russere lager,ligner på ett eller annet fly ifra Vesten. Syns russiske fly IKKE ligner på fly fra vesten, med unntak for de siste modellene som er produsert (TU-204 osv.) Krister Siter
Jørn Aasland Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien. Bare se på "concordski" og DC3 dem laga (forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..) Lisunov Li-2 ble produsert på lisens fra Douglas, så "etterligning" er vel ikke det riktige ordet å bruke. Tupolev Tu-4 derimot... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Sukhoi var i Innsbruck for 14 dager siden og hadde presentasjon av Superjeten. Betegnes som meget interessant for Tyrolean i framtiden, selv om det var behov for visse forbedringer med tanke på support osv. Skal bli spennende å se. Hadde ikke hatt noe imot å fly Sukhoi, selv om det helst skulle vært en Sukhoi Su-31 Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Jeg kan ikke se noe revolusjonerende egentlig. Kanskje for russerne dersom de ikke har hatt slik produksjon tidligere, men de har likevel hatt tilgjengelig slikt fra vesten, selv om det er pretisje i å produsere selv. Kaller det heller - velkommen etter, på vegne av de land som alt driver med den slags vare! Siter
Cato Støle Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 syntes den var litt småsexy jeg!!! Hadde gjort seg med en slik en blant alle de stygge 737ene Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Men fy [*********] eller, jeg har aldri lyst å være pilot på en slik en med mindre de gjør noe med cockpiten! Hvor fannt du cockpiten? Fannt bare en TV-stue men veldig god utsiktg jeg Siter
Bjørn Erik Stensby Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Hva er galt med den cockpiten? Er det bare fordi ikke taket og alt annet er dekket med knapper og instrumenter? Synes denne cockpiten er stilig jeg. Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 9. februar 2007 Skrevet 9. februar 2007 syntes den var litt småsexy jeg!!! Hadde gjort seg med en slik en blant alle de stygge 737ene Så enig så enig! Forandring fryder.. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 9. februar 2007 Skrevet 9. februar 2007 Nå er jo bare spørsmålet om de klarer å selge dette til vesten. Russerne er jo hverken kjent for anstendige kommersielle produkter eller den finansielle stabiliteten som er ønskelig. å produsere for staten og det millitære er noe ganske annet enn å produsere et konkurransedyktig kommersielt fly. Siter
Nikita Litvinenko Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 Typisk Rusland å etterligne andre i flyindustrien.Bare se på "concordski" og DC3 dem laga (forskjellen var at det var russiske motorer og døra var på andre sia..) Tu-144 First flight 31 des 1968 Den raskeste kommersielle fly i historie. Concorde First flight 2 mars 1969 Hvem etterligner hva? Når det gjelder design, syns RRJ er VAKRERE en alle disse 737/767/A320 osv som ligner på hverandre. Men den vakreste maskin for meg er Tu-154. For evig. Som Andrei N. Tupolev sa: "Bare en vakker fly kan fly godt". * I Russisk har vi forskjellige ord for "en fly" og "å fly". For se hvordan det blir. Hovedsaken er om flyselskapene i den tidl Sovjetunion skal kjøpe det. Om vesten gjør det, er det ikke hovedpoeng. Siter
Michael A B Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 Tu-144 First flight 31 des 1968 Den raskeste kommersielle fly i historie. Concorde First flight 2 mars 1969 Hvem etterligner hva? Det er ingen hemmelighet at sovjet fikk tak i forholdsvis tidlige tegninger av Concorde gjennom spionasje, Aeroflot's representant i Paris ble arrestert med en rekke tekniske tegninger av Concorde i 1965, og han var ikke den eneste som ble hanket inn. Russerne og England/Frankrike startet opp noenlunde samtidig, Russerne publiserte sine intensjoner om en SST i midten av 1962, mens de to andre hadde arbeidet med diverse design siden ~1960. Men strengt tatt, når en skal designe en SST er det ikke så mange muligheter når det kommer til hvordan den vil se ut, mao blir forskjellene uansett ikke enorme. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 At Tu-144 fløy noen måneder før Concorden forandrer ikke det faktum at det var russerne som kopierte designet og ikke omvendt. At Tu-144 i så måte ble et hastverksarbeide for å få den i lufta fortest mulig kunne man vel også se resultater av. Men at russerene har bygd og bygger vakre fly er det ingen tvil om. Siter
Nikita Litvinenko Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 Jeg prøvde å tenke hvordan ellers kunne Tu-144 se ut "om den ikke ble kopiert", men kom ikke frem til et annet mønster. Kanskje det var bare et ønske av Europeere? (De måtte jo bevise sin voksen alder på noen måter, at de er og at de gjør ting). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.