Gå til innhold

Nye helikopter til forsvaret


Jan Tore Pettersen

Anbefalte innlegg

Forsvaret har bestilt 14 nye helikopter av typen NH90.

Disse skal benyttes av kystvakten og Sjøforsvaret.

 

Dessuten har de opsjon på ytterligere 10 helikoptere til bruk i redningstjenesten,som erstatning for Sea King.

Fristen for å benytte denne opsjonen går ut 1.februar,

det er jo snart,det.

Så får vi se om det blir noen avgjørelse.

link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forholdsvis garantert at det blir NH90 til kystvakten. Helikopterene er forsinket med mer enn 2 år allerede. NH-90 er planlagt å erstatte både Bell 412 og Sea-King også, på den måten blir det mye lettere og billigere å drifte Forsvarets helikopter. Sea-King erstattes i 2012 og Bell412 i 2018. Rekkevidden på Lynx er ca en tredjedel av NH90, NH90 er dessuten konstruert i komposittmaterialer og derfor mer holdbar mot korrosjon.

Men om det er penger til å bytte ut alle helikopterene og til rett tid blir vel en annen sak? Nyttelasten på NH90 er ca 5 tonn om jeg husker det rett, det er også betydelig mer enn Forsvarets nååværende helikopter, forutenom Sea-King som både er sterkt og utholdent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forholdsvis garantert at det blir NH90 til kystvakten.

 

Forholdsvis garantert er vel ikke å ta for kraftig i. "" Første maskinene til 337 skvadron har allerede fløyet, utdanningen av flygere og teknikere har vi drevet på med siden i fjor høst. 334 sine NH-90 er på vei også. Det som er usikkert er om opsjonen på NH-90 til 330 blir løst ut den 1 februar.

 

Kompositt teknologien er det delte meninger om. Det er knyttet mye usikkerhet rundt dette i miljøet. Korrosjon er bare en liten del av problematikken. Korrosjonsproblemer på Lynx har så og si ikke vært et problem. Mye grunnet godt vedlikehold og at Lynxen generellt er en veldig god konstruksjon. Rekkevidde på Lynx er ca.360NM med ferrytank (da har man i overkant av 30min reserve i tillegg). ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at NH-90 er bestillt av Marine, Hær og Luftforsvar verden over og har solgt mye mye mer enn EH101 og S-92 tilsammen. Som SAR helikopter er det flere som vil bruke sine NH-90 til dette i kombinasjon med andre oppgaver så vidt jeg har fått meg.

 

Canada flyr CH-149 Cormorant som er en EH101. Irland leier tjenesten fra CHC og der inngår blandt annet 2 stk S-92. Storbritannia hadde vel ærlig talt ikke annet valg enn EH101 i og med at de selv utviklet dette helikopteret. ""

 

 

Hvorfor Danmark endte opp med å trekke seg fra det nordiske enhetshelikopterprosjektet (som etterhvert ble NH-90) har jo sin bakgrunn i helt andre ting enn at NH-90 ikke tilfredsstillte kravene til SAR maskin (de skulle starte oppgradering av sine Lynx "and one thing led to another"...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ingen land har foreløpig valgt NH90.

 

Har ikke Italia valgt NH90. Jeg merket meg ved serien "Ferskvann er for pyser" på TVN at Det Norske Forsvar fikk visning og prøvetur av NH90 fra den Italienske Marine ? Arrester meg gjerne om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH-90 er jo billigere en S-92 og EH-101.

Det vil jo også bli billigere med et enhets helikopter for hele luftforsvaret.

I de fleste redningsaksjoner langs kysten så vil NH 90 ha kapasitet til og få med seg hele mannskapenket i forhold til statistikken. De fleste ulykkene skjer i tilegg langs kysten, det er da ikke behov med så super lang rekevidde for helikoptrene da det er nok av flyplasser og bunkre ved.

De gangene det skulle være store ulykker med mange skipbrudne kan man heller fly med flere helikoptre. Pengene som blir spart ved og kjøpe billigere helikoptre kan heller benyttes på å fly dem.

 

Bedre med mindre billigere helikoptre som Norge har råd til å drifte enn store dyr som blir stående på bakken pga pengene ble brukt til å kjøpe dem.

 

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH-90 er jo billigere en S-92 og EH-101.

Det vil jo også bli billigere med et enhets helikopter for hele luftforsvaret.

I de fleste redningsaksjoner langs kysten så vil NH 90 ha kapasitet til og få med seg hele mannskapenket i forhold til statistikken. De fleste ulykkene skjer i tilegg langs kysten, det er da ikke behov med så super lang rekevidde for helikoptrene da det er nok av flyplasser og bunkre ved.

De gangene det skulle være store ulykker med mange skipbrudne kan man heller fly med flere helikoptre. Pengene som blir spart ved og kjøpe billigere helikoptre kan heller benyttes på å fly dem.

 

Bedre med mindre billigere helikoptre som Norge har råd til å drifte enn store dyr som blir stående på bakken pga pengene ble brukt til å kjøpe dem.

 

Hilsen Stian

 

Jo det er det, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor Merlin vurderes en gang. NH90 er utviklet i sammarbeid med NATO og Norge siden 80-tallet. EH101 er et helikopter i 15-tonns klassen, med 3 tørste motorer hvor NH90 bare har 2, S-92 er ikke utviklet bare for militæret. NH90 er et miitært helikopter, utviklet sammen med flere NATO land og klar for militære oppgraderinger i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forholdsvis garantert at det blir NH90 til kystvakten.

 

...

 

Kompositt teknologien er det delte meninger om. Det er knyttet mye usikkerhet rundt dette i miljøet. Korrosjon er bare en liten del av problematikken. Korrosjonsproblemer på Lynx har så og si ikke vært et problem. Mye grunnet godt vedlikehold og at Lynxen generellt er en veldig god konstruksjon. Rekkevidde på Lynx er ca.360NM med ferrytank (da har man i overkant av 30min reserve i tillegg). ""

 

Vel, heller lite usikkerhet om dette i miljøet på 337, vi snakker selvsagt om å bli kjent medd et nytt helikopter... Vedlikeholdet du nevner vil nesten forsvinne tror jeg, de eventuellle barnesykdomene som måtte komme med kompositt får få tiden. Er ikke mye annnet enn understell, motor, nozzles og shafts som kommer i annett enn komposittmmaterialer. -Rekkevidden på NH90 med ferrytank sa du var ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare kostnadene i forbindelse med innkjøp og drift som har styrt Norge, Sverige og Finland i felleskap frem til NH-90. NH-90 er et helikopter som koster 200-250 millioner pr stk og er ikke det billigeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne i Stavanger Aftenblad.

Legg merke til forvirringen angående kilometer/nautiske mil.

 

(Og avstanden Sola-Ekofisk tur-retur oppgis til 300 km.

I virkeligheten er det omtrent dobbelt så langt!)

 

Poenget mitt her er at hvis det er dette som er nivået på "de som skal ha greie på dette",så er det ikke rart det operes med ulike tall ang. rekkevidde osv.

Bra at det blir en skikkelig anbudsrunde ihvertfall.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bare teste dem ut "irl"? Sette alle 3 kandidatene til å gjøre samme flygning under like forhold og se hvilken som klarer seg best?

 

Forøvrig så prata jeg med et crew fra 330 om det her for en tid tilbake, de ville helst ha NH-90. Men det er vel kanskje ikke relevant, det var jo i fjor, og så vidt jeg skjønner har det tydeligvis kommet mye nye data på bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener GIL senest i går at NH-90 er det beste valget. Opplysninger som er kommet i media den siste tid er feil i forhold til rekkevidde.

Også hovedtillitsvalgt ved 330 skavdronen sier mange av opplysningene som legges frem om NH-90 er direkte gale.

 

Våre Sea King helikoptere kan ikke ta ombord 25 nødstedte samtidig da den vil overstige maksimal tillate vekt. Altså har NH-90 uansett større rekkevidde med 25 personer ombord en dagens redningshelikopter.

Ingen av alternativene NH-90, S92 og EH101 tilfredstiller kravet til rekkevidde på 240nm med 25 nødstedte ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så vi kan konkludere med at en egentlig god kandidat blir disset i media. At journalistene mangler begreper om flyging har vi sett før, men departementet har jo valgt å skrinlegge dette, muligens pga mediaoppslaget...eller er vi vitne til en bevisst handling fra staten sin side?

 

Blir litt nyskjerrig for min del. Det ligner jo ikke grisen visst helikopteret er en god kandidat, men blir dumpet pga direkte feilopplysninger i media og departement. Jeg liker jaffal å tro at departementet her sitter med en viss kompetanse på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media er prakteksempel på judas, løgnere og alt hva værre er når det gjelder å oppgi spesifikasjoner. Alt annet enn hva de selv mener er "det beste" får underslått specs, med henvisning til helikopter- og kampflysakene.

 

I beste fall er data "misbrukt" ved at de er tatt ut av sammenheng. Et eksempel kan være å skrive beste rekkevidde for flyet man er "på lag med" og for de andre: rekkevidde med max payload. Blir dette rettferdig sammenlikning?

 

Pass dere for media; det er nåtidens værste kilde til feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåååh Andreas, det var da voldsomt! For det første er det ikke info i mediene som styrer politikernes beslutninger. De har fagmyndigheter å holde seg til. Og å kalle oss for judaser og løgnere er høyst urimelig, selv om man kan være uenig i vinklinger og ordbruk.

Jeg hadde hatt vond smak i munnen i lang tid hvis jeg skulle ha "tilrettelagt" en artikkel slik at den passet med mine synspunkter og sympatier! Tror ikke seriøse medier driver med slikt. Eller har du annen info som kan underbygge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan ligge endel i kildene som mediene fikk opplysninger fra, eller hvordan mediene tolker virkeligheten. I dette tilfelle er det tydeligvis blitt endel snusk og forvridninger.

 

Uansett vil jeg ha mer tiltro på dem som virkelig er inneforstått med fakta og har erfaring med dette. F.eks Luftforsvaret og redningstjenesten som har erfaring og kompetanse til å vurdere hva vårt behov er.

Det dreier seg jo heller ikke bare om rekkevidde, men også om ha et helikopter som skal fungere perfekt på mange felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...