Gå til innhold

Norge eget VACC ????


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Jeg stemte ja etter å ha lest de første argumentene, men nå begynner jeg å bli litt i tvil.

 

Det beste argumentet mot en utmelding av vaccsca syns jeg er at dere er en liten gjeng med mye motivasjon som sikkert klarer å lede vaccn langt utover neste år. Men når dere trenger en avlastning på ansvar så kommer dere til å mangle motiverte personer som kan hjelpe til med arbeidet som må gjøres måned etter måned for å holde vaccn aktivt for medlemmene.

 

Jeg ser alle fordeler med å ha et eget vacc, og det tror jeg alle som stemmer ja gjør også, men jeg tror ikke dere får nok motiverte sjeler til neste år som er klare til å ta over organisasjonen da.

 

Det som er største fordelen med vaccsca er at det er en organisasjon å stole på, som har et overskudd av ressurser og som ikke blir påvirket til større grad av ferier og eksamenstid. Klarer dere å sette opp en liste på mer enn 15 personer som er villige til å ofre mye tid og arbeid ville jeg stemt ja igjen. Men ellers er jeg mest opptatt av å ha et vacc jeg kan stole på vil være aktivt, enn av de bonusene som kommer med et eget vacc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hei Martin

 

Skjønner godt at du er litt bekymra for at vi klarer å holde ting i gang etter at enkelte her har postet tvil.

 

Vi som har satt igang dette er veldig motiverte.. Vi kommer til å jobbe hardt for å holde VaccN igang, og vi kommer ikke til å gi oss før vi eventuelt blir bytta ut med andre som er minst like motiverte (i valg osv).

 

Ikke alle adm. posisjoner er like krevende. De som har mest å gjøre er selvsagt Director, training og kanskje tech/web. Events og pilot sjefene har også litt å henge i med, mens Membership ikke akkurat sliter (som Chief of Membership i vaccsca har jeg kanskje 5 min jobb hver dag.. ofte ingenting).

Et Vacc Norge ville bli 30% så stort som Vaccsca, med tilsvarende arbeidsmengde for enkelte.

 

Så vi trenger kanskje en 3-5 stk som har tid til å jobbe en del, samt noen til som kan jobbe noen timer i uka + delta på møter et par ganger i kvartalet.

 

Vi har hatt mange forespørsler de siste dagene om styre og administrasjonsplass, så jeg tror ærlig talt at dette ikke er et problem.

 

Jeg ønsker ikke å svare på alt Marek og Peter har posta her, fordi jeg ønsker ikke påpeke flere feil hos Vaccsca.

 

Vaccsca styres av en veldig flink og dedikert staff, og uansett hva som skjer til slutt, håper jeg at vi fremdeles kan være venner i Skandinavia ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Initiativ og engasjement er noe man skal ta vare på. Men allikevel så skal man ikke kaste alt man har over bord bare fordi man har kommet på en ny idé.

Jeg synes nok, selv om debatten er tidvis er litt skyttergravsaktig (med pussige innslag av argumentasjonen som ble brukt under unionsoppløsningen for 101 år siden ""), at innspillene til Marek og Peter er verdifulle. Man skal reflektere over dem og tenke nøye igjennom hvordan man skal motvirke den effekten de advarer mot dersom man skulle ende opp med et eget VACC. Jeg mener at alle som svarer ja på det spørsmålet Christian har lagt ut har et personlig ansvar for at man ikke ender opp med en utbrent arbeidsgruppe etter ett år.

Jeg håper inderlig at dersom arbeidsgruppen skulle komme frem til at de ikke ønsker å jobbe videre med denne ideen, så bruker de kreftene og engasjementet for å få forandret VACCSCA til en mer fleksibel organisasjon. For VACCSCA sine andre medlemsland burde det være et signal om at det i Norge finnes mye uforløst potensiale når det gjelder å drive den felles organsiasjonen videre. Kanskje har man snublet på veien når man har sentralisert for mye? Burde flere fått anledning til lettere å forandre de strukturene og systemene som idag er tungvindte og lite fleksible?

 

Som nevnt før; denne debatten er nyttig uansett utfall - og enhver organisasjon må igjennom en slik fase. Av og til ender det med brudd, av og til kommer man seg videre, betydelig styrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes fortsatt vi må prøve å holde den "daglige" kontakten via f.eks. felles forum og/eller felles bookingsystem.

Om Norge VACC bildas blir det en total brytning och Norge VACC får sätta upp sin egen webb med egen webbmaster, eget träningsmaterial, egen sektorfil och någon som ska underhålla den, egen Training Director, egna instruktörer, egen Membership osv osv.

Åi. Denne så jeg først nå. Hvorfor kan det ikke være mulig å videreføre et felles bookingsystem? Som alle har et felles ansvar å drifte? Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være mulig å ha fellessystemer på slike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt det er en god tanke, men er veldig skeptisk til om det faktisk lar seg gjennomføre. Tror det kommer til å gå som det suser de første 2 årene, men når noen i administrasjonen ønsker å tre av og man skal finne nye, vil dere kanskje se at det ikke er så mange. I VACCSCA har det i vertfall stort sett vert de samme nordmennene som har vært engasjert hele tiden, med lite tilløp av nye. Det var det vi så i gamle VACC Norge også, gikk som det suste i mange år, men så fikk administrasjonen for mye å gjøre, ingen kvalifiserte som ønskte å hjelpe til og alle klagde.

 

Om Norge blir eget VACC betyr ikke det at arbeidsmengden for staffet reduseres så mye, ja, man trenger ikke så mange folk da ansvarsområdet ikke er så stort, men innenfor hvert ansvarsområde (kanskje med unntak av membership administrator) vil arbeidsmengden så og si forbli den samme. Om et helt nytt VACC skal dannes i tillegg er arbeidsmengden større.

 

Så jeg er fortsatt negativ. Ikke fordi jeg har noe i mot forslaget, men fordi jeg er redd for at det i det lange løp ikke vil gi medlemmene så mye positivt. Tror det vil være lettere og mindre arbeidskrevende å faktisk bruke initiativet til arbeid med VACCSCA. I første innlegg høres det jo ut som VACCSCA er en skikkelig tunggrodd organisasjon, men det strider mot min erfaring. Så og si alle forslag som har vært oppe i staff har gått gjennom, men jeg har ikke sett ett eneste forslag fra initiativtakerne. Husk at dere kan også hjelpe til og kome med forslag selv om dere ikke er offisielt med i staffet. Selv var jeg med i en event-gruppe helt siden VACC Norge sine dager og har hjulpet til ved alle VACCSCA events, men ble først med i staff-gruppen i vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer absolutt til å bli en stor utfordring å starte et eget vacc. Mye arbeid må gjøres som allerede er gjort i scavacc, nytt medlemsskapssystem må ordnes, staff må rekrutteres, websider må utvikles, osv.

Uansett liker jeg bedre tanken på å ha et eget landsdekkende vacc. Dette fordi det vil være enklere å organisere når det først er igang. Det blir lettere å dra igang flyin, samtidig som det blir vanskeligere å samordne med resten av skandinavia. Ulempene er der, men personlig mener jeg at et norsk vacc bør bli opprettet. Jeg er sikker på at Christian vet hva som må til, og synes at vaccn-teamet fortjener en sjangse til å vise hva de kan klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi. Denne så jeg først nå. Hvorfor kan det ikke være mulig å videreføre et felles bookingsystem? Som alle har et felles ansvar å drifte? Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være mulig å ha fellessystemer på slike ting...

Att visa vilka ATC som är bokade och vilka piloter som kommer att flyga i det egna luftrummet är en viktig funktion för VACCets web site, och det måste VACC Norge ordna själv. Det kommer gå åt mycket resurser i början att programmera upp websiten, men det är trots allt inte så komplicerat, det tar bara en massa tid för en duktig programmerare som jag tror säkert VACC Norge har. Men en VACC är mycket mer än en cool website. Jag ser ofta att folk fokuserar för mycket på de tekniska lösningarna när training, events och operations enligt min mening är det viktigaste i ett VACC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fordi det vil være enklere å organisere når det først er igang. Det blir lettere å dra igang flyin, samtidig som det blir vanskeligere å samordne med resten av skandinavia.

 

Jeg forstår ikke argumentet med at det skulle være nemmrer. Alle kan sætte op et fly-in, og samordner man med staff (Det kræver en (1) posting i et forum) kan hele organisationen støtte op om det.

 

Jeg synes i stedet I skal se på, hvorfor der ikke har været planlagt noget det sidste år. Det er altså ikke vaccsca der trækker i bremsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter stor pris på alle tilbakemeldingene her i denne tråden.

Men vi føler at vi får sendt en del påstander mot oss som er urettferdige.

Det at det blir diskutert tekniske løsninger, Staff lister og all den slags er for så vidt helt ok. Men det er kun et fåtall som vet hva som er planlagt og hva som blir gjort.

Vi kommer heller ikke til å gå offentlig med hva vi gjør nå før prosessen er kommet lengre. Det er fortsatt ingen som vet om dette er noe å satse på eller ikke, men vi håper det lar seg gjennomføre.

 

Flere av VACCSCAs medlemmer har lagt ut svar i denne tråden, noe jeg synes er veldig fint. Men å slenge den ene påstanden etter den andre om ting dere mener vi ikke klarer og hva som kan gjøres i Vaccsca nå er uinteressant.

Hva Marek, Peter og andre i Vaccsca mener i denne tråden blir ikke tungtveiende for våre beslutninger, dette er noe vi gjør uavhengig av Vaccsca og "organisasjonens" Svenske og Danske medlemmer.

Som tidligere nevnt har vi startet et lite arbeid, men vi gjør ikke noe stort utav ting før vi vet om det er noe å ta videre til neste steg i prosessen.

Vi har litt småtteri klart allerede, men det gjenstår fortsatt veldig mye arbeid før alt kan være på plass. Dette vil ta tid, noe jeg regner med at folk forstår.

 

Forøvrig ønsker vi ikke å kommentere videre arbeid og innhold på dette forumet. Ta heller kontakt med oss på epost eller PM hvis det er ønskelig. Det er ikke på noen måte ønskelig fra vår side og stoppe denne tråden, men enkelte av kommentarene kunne vi vert foruten.

Vi har fått mange støtte meldinger allerede, noe som gjør at jobben blir lettere med en gang.

Når det kommer til rekruttering tror jeg dette vil løse seg etter den eventuelle oppstartsfasen. Vi er klare til å gjøre en grundig jobb framover, både før og lenge etter en eventuell oppstart.

 

Vi ser gjerne at dere fortsetter diskusjonen her, da dette kan hjelpe oss med å sette ting i riktig perspektiv. Hvilke forventninger dere har, og hva deres ønsker er.

 

La meg igjen minne på at dette ikke er en jobb vi gjør for oss selv, men for alle aktive controllere og piloter i Norge. Derfor er det greit om dere skriver hva dere mener, og som nevnt over Forventninger og ønsker. Oppfordringen er at dere kommer med innspill til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi føler at vi får sendt en del påstander mot oss som er urettferdige. (...)

Lad mig lige slå fast, at jeg (og for så vidt heller ikke Marek) ikke på noget tidspunkt har kritiseret jer for Jeres arbejde frem til nu.

 

Flere av VACCSCAs medlemmer har lagt ut svar i denne tråden, noe jeg synes er veldig fint. Men å slenge den ene påstanden etter den andre om ting dere mener vi ikke klarer og hva som kan gjøres i Vaccsca nå er uinteressant.

Jeg synes faktisk det er ret interessant at snakke om, hvilke opgaver der ligger forude, hvis Norge bliver et eget vacc. Vi har ikke sagt at I ikke klarer det. Blot gjort opmærksom på, at der er en del opgaver der skal løses.

Desuden synes jeg kommentaren om, at det er uniteressant at snakke om, hvad der burde ændres i vaccsca, er lidt spøjs.

Se det kunne jo have været interessant, hvis en arbejdsgruppe tidligere havde lyst til at booste Norge, eller blot havde tage eventuelle strukturelle problmer op med den organisation det vedrører, fremfor - som nu - at arbejde i det skjulte frem til man stiller en sådan post op.

 

Forøvrig ønsker vi ikke å kommentere videre arbeid og innhold på dette forumet.

Det synes jeg vil være en skam. Ikke så meget for min skyld, men for de norske medlemmers skyld, der vel også gerne vil vide mere om Jeres planer.

 

enkelte av kommentarene kunne vi vert foruten.

Nu ved jeg jo ikke specielt, hvilke du tænker på. Men stikker man flaget i vejret på den måde I har gjort, så må I også forvente at det giver nogle reaktioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom denne tråden og kan ikke finne noen usakligheter i noen av de innlegg og argumenter som er postet. Tar man opp en slik sak må man kunne tåle de tilbakemeldinger som kommer.

 

Synes Marek og Peter peker på mange viktige argumenter som det skal tas hensyn til.

 

Jeg har selv vært med både da Norge hadde eget vACC og etter at vi slo oss sammen med Sverige og Danmark. Selv om jeg ikke var enig i alt som kom etter sammenslåingen, var totaliteten, etter min mening, tross alt bedre for alle sammen.

 

Det er ikke noe godt argument at events er dårligere fordi vi er et felles vACC med Sverige og Danmark. det har mer å gjøre med iniativ, interesse og vilje å gjøre. Minner om at det stort sett hver gang det skulle arrangeres noe så kom det klager og innvendiger fra mange, så jeg skjønner at da daler lysten til å skape noe. Jeg var selv en av dem som ble dynget ned med mailer om "hvor elendig" et planlagt event var tenkt gjennomført.

 

Uansett hvordan man snur og vender på dette, så er det mye jobb. Jeg vet det for jeg har jobbet med dette i en del år.

 

Mener også at denne stemmegivingen det er lagt opp til nå ikke er relevant egentlig, selv om jeg har stemt NEI. det er nemlig ingen kontroll med hvem som stemmer og hvor disse kommer fra, hvilket land etc.

 

Ta gjerne en diskusjon, men ikke ta noen kjappe svinger slik at det kan virke som om ting er bestemt allerede.

 

Jeg mener at de som er valgt inn i vACCSCA heller bruker energien til å forbedre det som de mener ikke er bra og at vi jobber sammen for et bedre felles vACCSCA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke noe forhåndsbestemt, vi gjør kun litt småtteri hvis vi skal komme i gang dette.

 

Som vi har sagt tidligere er dette en Uoffesiell Vote.

Kun noe som gjør at vi har et utgangspunkt for å gå videre til eventuelt offesiell Vote.

 

Det er helt riktig at mange gode poenger blir påpekt, noe jeg også skrev i min forrige post.

Men jeg er også uenig i mye av det som blir sagt.

 

Vi er alle sammen klar over at det er mye jobb, derfor starter vi med småtteri nå slik at vi kan skaffe oss et lite forsprang hvis det skulle bli aktuelt å gjennomføre.

 

Det har også blitt spurt om initiativ takerne til dette, og det er også skrevet tidligere i denne tråden. Men jeg kan alltids ramse opp.

 

Christian Sager

Trond Meier

Tom Arne Paulsen

Petter Svendsen

Andre Olstad

 

Vi har også flere, men jeg ønsker ikke å nevne deres navn her uten deres samtykke.

Gruppen er nå bestående av 7 personer som er sammen om dette, mange har vist sin interesse for å hjelpe til.

 

Vi vil legge opp mer informasjon om vårt arbeide når dette er klart, slik at de som ønsker får se hva vi har gjort og har planer om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar, det er helt feil å sammenligne et eventuellt nytt VaccN med det som var før sammenslåinga med Vaccsca.

Vi som ønsker å starte et nytt har nye ideer og er forhåpentligvis mye mer motivert enn det dere var før sammenslåingen.

 

Ja vi tåler godt konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger på det vi har skrevet, men enkelte kommer med post etter post hvor negative ting blir ramset opp..

 

Men, selvsagt, jeg respekterer din mening.. Bare husk at ting har forandret seg mye siden 'gammle' VaccN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi tåler godt konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger på det vi har skrevet, men enkelte kommer med post etter post hvor negative ting blir ramset opp..

Igen, vi forholder os rent faktisk konstruktivt til jeres emne og peger på nogle af de udfordringer der ligger forude. Men vi forbeholder os ret til at være uenige med jeres argumenter.

Vi har ikke sagt, at et norsk vacc ikke vil klare den. Vi siger blot at det er en meget stor opgave der skal løses, og det skal norske medlemmer blot være klar over, og overveje hvor kræfterne er best brugt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollen har vel egentlig sagt sitt.

 

Som Christian sa, vi er 7 stk i øyeblikket som jobber med forsjkellige deler av dette prosjektet, og vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi har mer.

 

En Ja-andel på nesten 80% er et veldig klart tegn på at det norske (online) flightsim miljøet, ønsker at vi fortsetter arbeidet mot et Vacc Norge. Tusen takk for den massive støtten dere har gitt oss de siste dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitat Og vi mener at våre krefter bør brukes i Norge på det Norske vatsim miljøet.

 

Der er jeg uenig i din konklusjon.

 

Ser at totalt antall stemmer avcgitt er 64, Hvor mange vatsim/online-piloter og ATC har vi i Norge totalt??

 

Er ikke så sikker på at man skal trekke bastante konklusjoner ut fra denne avstemmingen, da man ikke har oversikt over andelen stemmeberritege i forhold til avgitte stemmer.

 

Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på at man skal trekke bastante konklusjoner ut fra denne avstemmingen, da man ikke har oversikt over andelen stemmeberritege i forhold til avgitte stemmer.

Denne voten avjgør ikke om Norge melder seg ut av Vaccscsa. Arbeidsgruppen bruker denne voten til å se om det er noe å arbeide videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har rett der Einar. Og det ser ut som at det blir en ny vote i Vaccsca regi der kun registrerte ATC medlemmer får stemme.

 

Nå vet vi jo heller ikke hvor mange av nei stemmene som kommer fra svensker og dansker.

 

For å repetere hva som har blitt sagt flere ganger nå.. Voten på denne siden var bare for å se om vi skulle gå videre med arbeidet eller ikke.

 

Ang antall aktive ATC'er i Norge .. de som virkelig er aktive .. da er vi en 20 talls.. Aktive Norske ATC'er i Vaccsca - et sted rundt 50.. Aktive og inaktive i Vaccsca.. ca 100 (vanskelig å gi et nøyaktig tall siden medlemssystemet til vaccsca ikke har gitt alle et hjemland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt frem og tilbake igjennom tråden har jeg nok endret standpunkt mht. om vaccN er en god idé eller ikke. Jeg mener det bør være mulig å forsøke å endre litt på VACCSCA før vi bryter ut.

 

Slik jeg ser det er det foreløpig beste argumentet trenings-relatert: Ønsket om et eget trenings-opplegg for norske ATC-er. Men det burde da være fult ut mulig å gjennomføre innenfor VACCSCA, eller?

 

Argumenter som "dårlig organisert", eller "altfor få fly-inn" kjøper jeg derimot ikke. Jeg vet ikke hvordan det er for VACCSCA selv å få i stand en fly-inn, men i skrivende stund planlegger faktisk vRNoAF selv en fly-inn. Så løsningen i "fly-inn" tørken ligger neppe i å dra Norge ut av VACCSCA, men heller et bedre samarbeid både innad i VACCSCA, samt et mulig sammarbeids-miljø med regionens virtuelle selskaper (vSAS, vNAS, vRNoAF, m.fl)

 

Selv om det er ting i VACCSCA som Trond m.fl. opplever som en hindring for at Norge skal få et bra VATSIM-tilbud, så mener jeg at det de nå gjør er å løpe fra problemet heller enn å faktisk gjøre noe med det utpekte problemet.

 

Selv vet jeg spesielt en ting jeg synest er irriterende med VACCSCA; når du forsøker å finne dem første gang er du nødt til å lete godt med mindre noen har fortalt deg nøyaktig hvor du finner dem!

 

Mitt forslag til innsats-gjengen;

Først ser dere om det lar seg gjør å endre på VACCSCA innenfra. Begynn arbeidet med vaccN kun dersom dere ikke greier å gjøre endringer i VACCSCA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag til innsats-gjengen;

Først ser dere om det lar seg gjør å endre på VACCSCA innenfra. Begynn arbeidet med vaccN kun dersom dere ikke greier å gjøre endringer i VACCSCA!

 

Med forbehold om at jeg ikke har førstehåndskunnskap om dette så tror jeg arbeidsgruppen kanskje har prøvd akkurat det... Og har erfaringen med at det ikke er så lett med endringer i den nåværende organisasjonen. Men skulle det ikke VACCN bli en realitet så må gruppen bruke innsatsen sin inn mot VACCSCA, det er jeg enig i.

I motsetning til deg blir jeg egentlig bare sikrere og sikrere på at det er rett å dele lag... Ikke fordi jeg har noe spesielt mye imot VACCSCA og de som legger ned mye engasjement der, men fordi jeg tror denne arbeidsgruppen har viljen og gjennomføringsevnen som skal til for å etablere og videreutvikle et VACCN som er til det beste for oss i Norge, og såpass egoistisk velger jeg å være... Og små organisasjoner har det ofte med å være mer smidige og tilpasningsdyktige enn større sammenslutninger.

 

Mener nå jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver nå i skrivende stund å lager en liste om ting jeg synes må gjøres noe med i Vaccsca. Denne skal jeg dele med Trond, Andre, Christian og Petter etterpå.

 

Listen omhandler blandt annet om at AOR i Norge skal sparkes! Ny skal finnes og han/hun skal gjøre en skikkelig innsats.

Events sjef er nødt til å gjøre noe mere eller forlate sin stilling. Neste som evnt. da kommer opp som ny sjef MÅ gjøre en skikkelig innsats.

 

Dette er bare noe av det som MÅ gjøres for at dette skal fungere.

Dere har en AOR for Norge som ikke har vist trynet sitt på nesten 6 mnd.

 

Ikke glem at det også har vært hintet til at videre samarbeid med Vaccsca nå kommer til å bli meget vanskelig sånn som dette nå har utviklet seg. Og det kommer ifra Vaccsca selv. (Det er sånn jeg tolker loggen jeg sitter med her der det er skrevet.)

Er det et hint ifra Vaccsca om at noen må trekke seg ifra sine stillinger der kanskje...?

Er det sånn dere vil at Vasscsa skal være mot de som har lyst til å få det bedre for Vatsim miljøet i Norge? Be dem forlate stillingene fordi de prøver å bedre noe utenfor Vaccsca?

Hva vil da vaccsca gjøre hvis disse forlater stillingene nå som faktisk 2 andre også har forlatet vaccsca av ukjent grunn.

 

Er det sånn så synes jeg virkelig synd på utviklingen som kommer til å fortsette for Norges del i Vatsim hvis vi fortsatt er medlem av vaccsca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel i bunn og grunn et evt. personangrep er like tydlig i Peters: "Hvad har Jeres AOR at sige om dette??? (Hint: Svaret på det spørgsmål er vel en del af løsningen)"

 

som Tom sine: "Listen omhandler blandt annet om at AOR i Norge skal sparkes! Ny skal finnes og han/hun skal gjøre en skikkelig innsats. [...] Dere har en AOR for Norge som ikke har vist trynet sitt på nesten 6 mnd."

 

selv om jeg nok må innrømme at sistnevnet var av det litt mer saftige slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne diskusjonen stort sett har holdt et nyansert og godt nivå og innspillene fra såvel initiativtakere og norske medlemmer som våre danske og svenske venner har vært konstruktive. Men fint om diskusjonen kan gå uten å flyte ut og uten at det rettes direkte kritikk mot enkeltpersoner. Temaet her handler om VACC Norway (eller hva man måtte ønske å kalle det) og her er det fort gjort å glemme å skille mellom sak og person.

 

Når det er sagt, vil jeg gjerne gi et par kommentarer til selve saken, for hva det måtte være verdt.

 

De som har vært med VATSIM en god stund husker meg kanskje, jeg var leder for VACC Norway i mange år og var en av arkitektene bak sammenslåingen til VACCSCA. Hovedårsaken til sammenslåingen var rett og slett fordi det var umulig å få nok kvalifiserte folk som var villige til å bruke en god del av fritiden sin til å holde liv og fart i miljøet. Det var ikke bare Norge som slet med dette, men Sverige og Danmark hadde samme problemet.

 

Gjengen som nå har tatt initiativ vil å danne et nytt norsk vacc ser ut til å ha både motivasjonen og bemanningen til å få til dette. Det er veldig bra og en forutsetning for å kunne realisere et slikt prosjekt. Derfor har jeg tro på at dette kan fungere.

 

Men på den annen side bør dere ta med i vurderingen at en utbrytning fra VACCSCA også vil svekke denne organisasjonen, noe som gir flere utfordringer for Danmark og Sverige. Man bør huske på at tilgang til kvalifisert personell vil variere over tid og sted. Akkurat nå ser det ut til at Norge har et team som er i stand til å drive en norsk organisasjon, men dette vil sannsynligvis skje på bekostning av Danmark og Sverige. Neste gang er det kanskje Sverige som har en gjeng motiverte og dyktige folk som vil starte et svensk VACC.

 

Under VACCSCA vil det alltid være enklere å få tak i kvalifisert personell enn det vil være for det enkelte land. Vi er tross alt små her oppe i norden. Et samlet skandinavisk VACC vil over tid stå sterkere enn et nasjonalt VACC. Dette bør dere ha med dere i den videre vurderingen.

 

Personlig har jeg ikke vært aktiv i miljøet på lang tid og kan derfor ikke vurdere merittene til VACCSCA eller de enkelte landene den siste tiden. Dere får vurdere mitt innspill i lys av dette. Jeg kommer derfor heller ikke til å gi min stemme til dette, men forholder meg nøytral.

 

Lykke til!

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint innlegg der Eirik ""

 

Jeg tror Sverige klarer seg bra jeg. Chief of Instructors er Svensk, og selv i dag betjenes svensk trening av svenske instruktører. De har også nok folk til å betjene resten av administrasjonen av VaccS(ca). Danmark er det litt værre med siden det nesten ikke finnes aktive kontrollere der. men det er samme situasjon i dag og vil verken bli bedre eller værre tror jeg.

 

Vi har lov til å kontrollere i hverandres land under Vaccsca. Men det skjer svært svært sjeldent at noen sitter i andre land enn hjemlandet sitt, så jeg tror ingen vil savne det.

 

Ang staff i fremtiden.. Jeg tror det er mulig.. Det er enkelt å se (høre) hvem som er mest engasjert alt fra s1 trening, og det er som regel disse som også bør bli oppmuntret til å delta litt også på administrasjonssiden. Dette gjøres ikke i Vaccsca i dag, men det er noe jeg har lyst å se.. et slags system som plukker opp de som har interesse å jobbe litt frivillig.

 

Vi nærmer oss nå en viktig vote for det Norske Vatsim miljøet. Vaccsca insisterer på at kun aktive ATC medlemmer (ca 40 stk i Norge) skal få stemme, og vi trenger et 2/3 talls flertall for at dette skal bli en realitet.

 

Vaccsca kommer aldri til å bli det samme igjen, men jeg tror de vil klare seg, selv uten Norge.

 

ps, om noen er flinke i php, css og annen webprogramering, ta kontakt med meg "" Vi har som sagt en webside på gang, og selv om det ikke er noe problem å få den opp i tide, går det fortere om man er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej på er !

 

Här var det en livlig debatt =)

 

Längesedan jag skrev något i detta forumet men nu får jag väl göra det när det är en sådan allvarlig fråga som diskuteras.

 

Själv har jag varit med ett bra tag och var en utav de aktiva under sammanslagningen till vaccsca. Jag tänkte berätta lite varför vi slog ihop alla vaccen till ett enda stort:

 

Vi ville ha mindre byråkrati! Tanken var att vi skulle ha en träningsenhet, en hemsida, en samlad staff. Detta har fungerat både bra och dåligt. Våran träningsenhet har fungerat bäst men mkt folk som tränats och många instructors. Hemsidan var länge vårat största problem men det verkar som det är löst på ett bra sätt! Staff har också varit ett problem med mycket folk som har bytts. Vissa har varit väldigt aktiva medan andra varit mindre aktiva!

 

Tyvärr blev det så i början att Sverige var överrepresenterat. Vi hade många aktiva medlemmar men vi försökte hela tiden få med både norge och danmark i sammarbetet. Det bör noteras att alla Directors (Niklas och Marek) har båda varit svenskar. Dock så har de båda gjort ett ofantligt jobb och hela tiden tänkt på vaccscas bästa.

 

Jag måste erkänna att våra ambitioner med vaccsca var mkt höga och jag hade själv hoppats på ett betydligt bättre resultat. En utav de slutsatser jag dragit är att det är mycket svårt att skapa ett bra sammarbete då vi ändå är olika länderna emellan.

 

Om norge väljer att lämna Vaccsca så kommer hela vaccet att splittras. Det är liten idé för Sverige och Danmark att forsätta som ett Vacc utan varje land kommer bilda ett eget nytt. Detta är naturligtvis tråkigt men om norge vill lämna så måste vi naturligtvis tillåta det.

 

mvh

Olof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pågår nå en livlig debatt i vaccsca-forumet der Nordmenn er kjent for å være slappe og ikke gidder gjøre en dritt for Vatsim i skandinavia.

En høytstående person der inne som også har vært aktiv i denne tråden synes det er greit at Norge går ut siden Norge bare er en byrde for Danmark og Sverige.

 

Dette er takka Trond og Christian får tilbake av vaccsca for den innsatsen de har gjort i lengere tid.

 

Det står også der at JEG har sagt i tråden her at jeg krever Marek Pola sparket ifra sin stilling.

 

Da spør jeg. Leser dere ikke innleggene vi skriver før dere svarer på dem i andre forum?

Her kommer sitat av det jeg skrev som fikk denne personen til å men at det var han jeg ville ha ut.

 

Ikke glem at det også har vært hintet til at videre samarbeid med Vaccsca nå kommer til å bli meget vanskelig sånn som dette nå har utviklet seg. Og det kommer ifra Vaccsca selv . (Det er sånn jeg tolker loggen jeg sitter med her der det er skrevet.)

Er det et hint ifra Vaccsca om at noen må trekke seg ifra sine stillinger der kanskje...?

Er det sånn dere vil at Vasscsa skal være mot de som har lyst til å få det bedre for Vatsim miljøet i Norge? Be dem forlate stillingene fordi de prøver å bedre noe utenfor Vaccsca?

Hva vil da vaccsca gjøre hvis disse forlater stillingene nå som faktisk 2 andre også har forlatet vaccsca av ukjent grunn.

 

Bare fordi vi vil starte et eget vacc får dette også en svenske til å tenke på Quisling.

 

Ja det er faktisk hans egne ord i vaccsca forumet.

 

Kanskje dere skal være litt forsiktig med å nevnte det ordet rundt Nordmenn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...