Gå til innhold

Norge eget VACC ????


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare si at hadde ikke enkelte fra Vaccsca begynt å krangle i denne tråden og på vaccsca, så hadde vi fremdeles hatt et fint forhold til Vaccsca. Det er ikke for sent enda.

 

Det er det siste jeg skal si i den saken.

 

Martin, vi har absolutt ikke egoistiske intensjoner ved å prøve å 'bryte' ut. Desverre har diskusjonen her gått totalt ut av alle dimensjoner så alt har blitt veldig forvrengt her.

 

Til slutt vil jeg be dere lese postene en gang til. Denne voten var for å se om vi skulle gå *videre* med arbeidet, ikke at vi skulle forme VaccN med en gang. Et flertall her vil at vi skal gå videre, så vi gjør det.

 

Alle Norske flightsimmere har lov å si hva de vil om saken, og alle Norske aktive ATC'er vil få stemme.

 

Om vi skal ha en ny og lang og kranglete diskusjon før vi har en offisiell vote er opp til Marek og Vateud, og siden jeg (fremdeles) har samme stemme i Vaccsca staff som Stephen, kommer jeg også til å stå på mitt. Vi kommer til å komme med veldig gode grunner for å danne et VaccN før den offisielle voten.. Men denne tråden ble for useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hei

Jeg er "kun" pilot på VATSIM og har ikke kjennskap til ATC organisasjonen som styrer oss i det hele tatt, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Uansett etter å ha fulgt denne tråden så sitter jeg igjen med et et inntrykk av at organisasjonen (Vaccsca)er på plass og fungerer. Det som tydeligvis ikke fungerer er den norske deltagelsen i styre og stell.

Er det ikke da på tide å velge noen nye inn i disse stillingene. Dere som ivrer for å bryte ut bør jo så absolutt stå å skrape på døra til Vaccsca for å bemanne de norske postene. Dere har jo så absolutt ambisjoner om å få dette til. Kanskje dere kan hjelpe våre svenske og danske venner litt også.

 

Jeg stemte forresten nei, men burde vel egentlig ikke gjort det da jeg er pilot og ikke ATC. Så vennligst se bort fra min stemme.

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere - hva skjer her a..

 

Jo vi skal danne ett nytt Norsk vACC

- Hvorfor ??

- Har vi det så galt sammen med våre Danske og Svenske venner i Scavacc?

- Hvor mye bedre blir det i ett nasjonalt Norsk vACC?

- Hvorfor kan man ikke sette inn disse krefter i å få vACCSca til å bli bedre, hvis det er så dårlig pr. idag?

- Blir det mer event/flyin og bedre trening etc i ett Norsk vACC, enn det er i SvavACC?

- Kan vi lage bedre lokale prosedyrer i ett Norsk vACC enn vi kan gjøre det i ScavACC?

- Vil vi være tjent med å bryte ut av ScavACC?

 

Vi kan stille spørsmål etter spørsmål, uansett hva man svarer så må jeg si for min egen del at ett Norsk vACC nå ikke har sin misjon, jeg tror de av dere som ønsker dette vil bli skuffet etter hvert.

 

Det høres flott ut ikke sant - Ett eget vACC hvor vi bestemmer alt selv - SUPERT....

 

Men som nevt jeg tror (og igjen min personlige mening) Dere kommer til å bli skuffet folkens, det vil ikke bli noe bedre.

 

vACCSca ble jo dannet nettopp forde Norge, Danmark og Sverige så fordelen av å jobbe sammen her oppe i nord, og pr. idag er Scandinavian vACC det nest største vACC i Europa, kun SAG er større (UK holdes utenfor)

 

Det jeg ser er at siden starten har ScavACC blitt en okay organisasjon, Dere kan si hva dere vil om at det ikke funker etc. men Scandinavian vACC ER ett levende vACC, og det er

personene (alså oss) som avgjør om det forsatt skal være det eller ikke.

 

Selvfølgelig kan de som driver ScavACC bli bedre - men det kommer ikke av seg selv det må jobbes frem av først og fremst de som sitter i styret(staff) i ScavACC og

dernest medlemmene i vACCèt selv.

 

 

Som vi ser av "voten" er det ett stort flertall av de som har stemt her FOR ETT NORSK vACC og har dermed gitt de som står bak dette ett "JA" for å gå vidre med planene, og slik som jeg forstår det vil dette også bli gjordt.

 

Derfor er Sca Vacc nå inne i en vanskelig periode, det kommer sansynligvis til å bli utskiftninger i "staffen" i vACC SCa uansett hva som skjer videre - ikke minst tatt i

betraktning den diskusjon som har vært her i forumet, og det skal jo ikke mye forståelse til for å forstå at Staffen i Scvandinavian vACC pr. idag har ett problemsom må løses.

Jeg tror at dette klarer vACC sca veldig bra.

 

Det skal vel også til en avstemming i Scandinavian vACC om og så fremt disse planer om å danne ett egen Vacc Norge blir en realitet, om det der også blir flertall til å danne vACCN

vil nok dette bli en realitet (kjenner jeg de som står bak dette rett)

 

Skjer det, er jeg redd at Scandinavian vACC ikke lenger kan kalle seg Scandinavian vACC, og vi har etter min menig en total oppløsning i Sca vACC uansett hva andre måtte si.

Kan Sverige og Danmark fortsette hvis Norge trekker seg ut - Jeg tror ikke det..

 

Det vil være stor synd etter min mening om vi nå skal ødelegge det vi allerede har bygd opp bare forde vi tror det blir så mye bedre i ett Norsk nasjonalt vACC.

Hva med forholdet vårt til våre Scandinaviske venner - vil de besøke oss under events flyin??He he

 

Som sagt jeg er meget bekymret på den utviklingen som nå skjer, og kan bare appelere til de norske medlemmer om å tenke Dere godt om før dere tar standpunkt i forhold til dette.

 

 

Tilslutt - dette er min personlige mening om det som diskuteres her, kunne skrevet en hel

avhandling om dette emnet, men jeg tror dere har forstått hva jeg mener - for nå hva det måtte være verd, for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha diskutert en hel del innad i arbeidsgruppen har vi kommet fram til følgende.

 

Denne debatten har desverre tatt en sving mot det værre.

Vi i arbeidsgruppen har blitt kallt litt av hvert, noe vi mener er svært uproffesjonellt av våre "venner" i Skandinavia.

Vi har også fått tilbakemeldinger på at vi ikke lengre er ønsket velkommen i Vaccsca staff, som to av oss er med i.

Tilbakemeldingene har stort sett vert gode til oss av Norske medlemmer av Vaccsca, helt til de siste dagene.

Stadig flere har blitt mer og mer i tvil, noe vi sjønner svært godt.

Siden folk har ytret at de er usikre, føler vi at den avgjørelsen vi nå har kommet til er til den beste for alle.

 

Vi legger ned arbeidet med et Norsk VACC med øyeblikkelig virkning.

Siden splittelsen har vert såppas stor nå, ønsker vi ikke å gjennomføre dette mot såppas mange sin vilje.

Hadde en offesiell vote gått vår vei med kanskje 65% av stemmene, vil dette si at 35% ville blitt misfornøyde.

Det er ingen ønskelig situasjon for noen av oss at det hadde blitt en splittelse med en gang.

Kanskje vår timing på dette var feil, kanskje vi har lagt fram saken vår feil, eller kanskje flere svarte litt før de tenkte seg grundig om.

Uansett, vi kommer ikke til å fortsette med å sette opp en offesiell vote nå.

 

Noen av oss kommer også til å fratre våre staff stillinger i Vaccsca, og melde oss ut.

Dette på grunn av at et samarbeide mellom oss og Vaccsca nå vil bli tilnærmet umulig.

 

Personlig føler jeg at drittslengingen har tatt litt overhånd her, og dette har ført til at jeg ikke synes det er morsomt å legge inn en innsats lengre.

En umasse usaklige og krasse kommentarer som har kommet fra flere som har både lest og skrevet i denne tråden, mener jeg er unødvendig.

 

 

Vi ønsker med dette å si takk for alles oppmerksomhet, og innspill i denne debatten.

 

 

Min oppsigelse bla i Vaccsca er allerede sendt.

Jeg kommer også til å trekke meg ut av Vaccsca som ATC.

 

 

 

 

 

Med Vennlig Hilsen

Christian Sager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at dere trekker dere ut av VACCSCA, vi trenger dere!

 

Jeg kan godt være enig i at enkelte fra VACCSCA har overreagert litt for heftig, men har samtidig litt forståelse for det da det ser ut som om nyheten om et mulig VaccN kom som lyn fra klar himmel. Hva som har hendt blandt VACCSCA's staff vet jeg desverre ikke, men dersom denne debatten alene har skapt så dårlige sammarbeidsforhold i VACCSCA som det dere sier, da er det grunn til å stille spørsmål ved tolleransenivå mm. for toppsjiktet til VACCSCA. Alle får idéer fra tid til annen, og det bør jo være et minstekrav å få lufte en idé uten å bli sett på som en forreder.

 

Og hvorfor VACCSCA-folk tar det så tungt med at vi i norge lufter idéen om selvstendig VACC, det forstår jeg heller ikke. Kritikken om at idéen ikke er luftet innad i VACCSCA biter jeg ikke på, siden det kan være vel så fornuftig å spørre den norske VATSIM-medlems-massen til råds før diskusjonen tas opp til VACCSCA. Det er faktisk en god "grasrot"-politikk!

 

Men resultatet denne gang ser ut til å bli at vi mister gode ATC-er og staff-medlemmer, samt at det ikke blir noe VaccN heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej norske venner.

 

Hele denne historie ærgelig fordi vi alle i SCA har samme mål: At udvikle en stærk organisation med et rart fællesskab, hvor vi inden for de personlige begrænsninger (tid og evner) alle medlemmer er bundet af får det bedst mulige resultat. Det er vad SCA staff står for og det må vel logisk nok også det initiativtagerne her har villet med deres forslag. Dette kan selvfølgelig gøres på mange måder.

 

Til Christian og Trond vil jeg sige at det er ærgeligt hvis SCA mister jer som ATCer og aktive medlemmer! Jeg respekterer jeres beslutning om at trække jer som staff i SCA pt. I har valgt at trække jer som Staff medlemmer, så må I ikke blive forundrede over at privilegierne (som staff adgang) forsvinder

Jeg håber at I vil genoverveje jeres beslutning om at træde ud af SCA. Lad være med at forlad SCA og alle jeres venner. Der er intet behov for så drastiske reaktioner, og hvis I har skiftet mening og vil være en del af SCA så er der selvfølgelig plads til jer. ""

 

Christian, jeg ved at du har arbejdet på at forbedre træningsdelen af SCA i din tid som Training Director. Du har udarbejdet noget rigtig godt materiale som vores medlemmer vil få gavn at at få lavet færdigt. Det vil gøre træningsprocessen meget mere klar for vores nye ATCer. Jeg vil syntes det vil være meget synd ikke at få færdiggjort dette materiale, og håber du vil færdiggøre det for os hvis du har lyst til det, eller overlade det til en anden. Du vil selvfølgelig altid få credit for det under alle omstændigheder.

 

Til jer norske piloter og ATCer vil jeg sige at jeg håber I vil deltage aktivt i debatten i SCA forum under VACCSCA forum således at vi alle lærer hinanden bedre at kende og DK og SE også får gavn af den viden I sidder inde med om dit og dat.

Kom her og stil krav til JERES VACC, men vær også indstillet på at yde jeres bidrag til udarbejdes af materiale eller administrative opgaver. Jo flere skuldre vi kan dele opgaverne på, des mindre belastende bliver det for dem der gør en indsats, og jo mere tid har de folk med de tunge opgaver til også engang i mellem at komme online og nyde det vi egentligt er her for - ATC og FS...

 

Til sidst vil jeg kun sige at VACCSCA bygger på fælles værdier for NO, SE og DK og dette viser jo at vi alle mener der er noget at kæmpe for. Selv om jeg er sikker på at SE og DK godt ville kunne fortsætte uden NO ville det aldrig være det samme. Vi ville savne den sidste brik i pudslespillet!!!

Vi må alle sammen hjælpe med til at organisationen bliver bedre, ved at pointere problemer, komme med forslag til løsninger og yde en indsats...

 

Mange hilsner fra et menigt staffmedlem fra den flade nabo mod syd.

 

/SSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare kopierer mitt siste innlegg fra VACCSCA staff forumet:

 

Vet ikke helt hva jeg skal si, jeg nå. I utgangspunktet mener jeg at tanken var veldig god, men jeg har hele tiden vært i tvil om det på lang sikt ville tjene de norske medlemmene å danne et eget VACC, og dermed har jeg vært negativt til forslaget, men jeg har vært åpen for alle argumenter og prøvd å være objektiv, og jeg har prøvd å overse personangrep begge veier, da personangrep i en debatt kun er enkeltpersoners frustrasjoner som ikke blir holdt tilbake slik man bør i en debatt. Men etter å ha lest første innlegget i debatten på fs.no skjønte jeg at det ikke ville gå rolig for seg. Når det er sagt har jeg sett overraskende stygge personangrep i begge retninger.

 

Så alt i alt vil jeg si at saken i seg selv endte godt, la oss gjøre noe konstruktivt ut av saken. Vi vet at den norske delen av VACCCSCA må kraftig forbedres, og da må vi få nordmenn med mye initiativ og tid til å ta på seg roller i VACCSCA, særlig norsk Chief of AOR. Dermed er det jo rett og slett tragisk at VACCSCA har mistet de som kanskje var best egnet til denne jobben.

 

Jeg håper i vertfall at alle i ettertid kan se profesjonelt på det og se på saken i seg selv, debatten var overopphetet og personangrepene kraftig overdrevet. Håper ingen er sur på andre og at vi kan ha en trivelig atmosfære når vi igjen møtes på VATSIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har sittet en god stund og lest gjennom denne tråden som startet veldig saklig og flyter ut etterhvert. Jeg er kun en newbie-pilot på vatsim og kan selvfølgelig ikke uttale meg så sterkt om mye av det som siteres her, men jeg får en dårlig magefølelse av dette.

 

Jeg tror den typen arbeid som må gjøres av frivillige for å drifte en organisasjon som vatsim kan sammenliknes med å jobbe i arbeidstakerorganisasjoner i arbeidslivet. Jeg er selv aktiv i en av norges forbund. Det som jeg har erfart gjennom noen år, er at alt arbeid som ikke er lønnet, er arbeid som krever enormt engasjement over lang tid. Det vokser nemlig IKKE kandidater til frivillige verv rundt omkring. Hadde det bare vært så vel.........

 

Jeg vet heller ikke hvor stor ryggdekning dere 7 som startet dette har. Dere kan også antakelig avskrive mange av dem som gir dere ryggdekning nå den dagen dere trenger han/hun som kandidat i et evt. valg. Det er også vanskelig for de aller fleste som "kun" er piloter å ta stilling til dette tema, særlig når personangrep kommer opp. Det jeg imidlertid ønsker er en organisasjon som sikrer ATC-dekning i det ganske land og ikke kun på ENGM. Jeg ønsker også høy faglig kvalitet på de ATC'er som sitter (og det er det forsåvidt idag). Derfor tror jeg at denne diskusjonen hører hjemme blant de som er aktive ATC'er og sitter i styre og stell i VACCsca. Jeg blir bare forvirret av en offentlig debatt som foregår her. Så ikke ta en uoffisiell avstemming så veldig høytidelig. Det kan være flere som meg som er "sofasitter" pga lett kvalme og kanskje ikke får så lyst å fly på vatsim igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det klages på overdreven dekning av ENGM (Gardemoen), så bør kansje de pilotene som er ute og flyr benytte anledningen til å stikke innom på steder der det faktisk er ATC. Satt ENVA_APP (Værnes Approach) selv på Værnes sist søndags formiddag, og med minst 15 fly i norsk luftrom i løpet av 3 timer hadde jeg 3 fly innom; 2 gjennomflyvninger og én landing. I samme periode var minst 10 fly innom Gardemoen.

 

Kan du gjette hvorfor Gardemoen er ettertraktet blandt VACCSCA's norske ATC-er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gjette hvorfor Gardemoen er ettertraktet blandt VACCSCA's norske ATC-er?

 

Det er det mange grunner til og jeg ser helt klart at det nødvendigvis må være flere ATC'er på ENGM enn ellers i landet (det er jo bare å se på befolkningstettheten i landet vårt), men en av grunnene til at jeg ikke har flydd så mye på vatsim de siste månedene er at jeg synes dekningen ellers i landet ikke tilfredsstiller min interesse. Det betyr ikke at mine interesser er de som skal styre, jeg har tross alt meldt meg inn i vaccsca selv.

 

I tillegg vil jeg gi all honør til sånne som deg som dekker ENVA, ENBO, ENBR. Jeg velger å fly til/fra disse flyplassene hvis dekningen der kommer til å være god fremover, både fordi jeg er newbie og det er litt "roligere forhold" ved disse flyplassene og fordi jeg liker "innenriks flyging".

 

Jeg forstår også utmerket godt at de som sitter ATC ønsker mest mulig trafikk, men jeg tror dere ATC'ere må bruke tid på å endre en kultur blant pilotene slik at disse velger andre destinasjoner enn Gardermoen. Dette kan også gjøres ved å ha fly'ins f.eks i Nord-Norge. Kortbanenettet i nord er morro å fly i.

 

Jeg vil likevel avslutte med å si at jeg ikke ønsker å klage eller provosere noen. Jeg får bare litt dårlig magefølelse av at det blir krafige motsetninger mellom ATC'ere i Norge, Sverige og Danmark. Vi nordmenn må ikke holde oss for gode for et skandinavisk samarbeid hvis det er mulig å få det til bedre enn mange mener det er pr. idag.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...