Gå til innhold

Norge eget VACC ????


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Det pågår nå en livlig debatt i vaccsca-forumet der Nordmenn er kjent for å være slappe og ikke gidder gjøre en dritt for Vatsim i skandinavia.

Inte sant. Christian och Trond har jobbat väldigt hårt för VACCSCA och jag vill tacka dem för det.

 

Men när den nya VACCNO-staffen gick ut på detta forum för att bryta sig ur VACCSCA innan det blivit diskuterat internt är det fel ordning. Det hade varit mycket lättare att ta det internt först.

 

För saken skull vill jag säga att det inte var jag som nämnde Quisling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det pågår nå en livlig debatt i vaccsca-forumet der Nordmenn er kjent for å være slappe og ikke gidder gjøre en dritt for Vatsim i skandinavia.

 

Det der er bare bullsh**!

Ja kansje det skjer en livlig diskusjon i ADMIN delen av forumet, men før du påstår at vi bare slapperav og ikkje gidder å gjøre en ting er fordi vi ikke har tilgang til den delen av forumet! Altså vi kan jo ikke bli med i diskusjonen!

 

Sånn har det vært før og, at dere som har moderator/admin tilgang diskuterer ting i admin delen av forumet, så sier dere at vi skal sjekke VACCSCA forumet oftere! Jeg er innom det forumet flere ganger daglig, og det skjer nesten ikke en dritt der!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en advarsel.

 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, vennligst skill mellom sak og person.

 

Hva som diskuteres om enkeltpersoner i andre fora, er heller ikke dette forumet vedkommende. Det får dere i såfall ta i de fora dette diskuteres.

 

Denne tråden handler om Norge er tjent med eget VACC eller ikke. Det er saken og kun det. Alle nye innlegg i denne tråden som ikke klarer å holde seg til denne saken, vil bli slettet. Punktum.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsa,

 

Efter at der begynder at blive refereret dit og dat til debatten i VACCSCA "hemmelige" staff forum vil jeg også her knytte et par kommentarer til situationen.

 

Som I måske ved var jeg DIR for DK da vi i sin tid lagde VACCerne sammen, og deltog i det temporary board der var til vi havde fået hele organisationen og dens constitution på plads.

 

Den nuværende kritik i SCAhandler ikke om NOs representation i nogle af arbejdspositionerne i VACCSCA. Problemet har igennem hele SCAs historie været ledelse af NO. Der har ikke over en ordentlig periode været en AOR leder som varetog NOs interesser i SCA og ledte en udvikling for denne AOR.

Dette er ikke SCAs fejl, men har været Nordmændenes eget ansvar, ligesom AOR for SE og DK har været Svenskernes og Danskernes ansvar. Det er nu engang en national der kender og promovere det givne territorie bedst.

 

Min kritik overfor initiativtagerne (heriblandt Christian og Trond)går på at man ikke internt i SCA har taget eventuelle problemer op og prøvet at løse dem internt. Set fra SCA staff kommer dette initiativ som jo er langt fremskredet (med ny webside registreret og halv færdig etc.) ud af det blå. INGEN har fremlagt problemer for ledelsen om at evt. NOs behov og ønsker ikke respekteres.

 

Initiativgruppen har fremsat 4 punkter hvor de mener de kan gøre det bedre end SCA. Her gentager jeg mine spørgsmål fra SCA forum til initiativtagerne, som jeg aldrig har fået ordentligt svar på:

 

Følgende 4 fordele er identificerede af initiativtagerene:

4 - Vi øker kvaliteten igjennom kvalitets sikring og vi blir mer pilotvennlig

Det er op til den enkelte ATC hvor pilot venlig man er og Træningsledelsen Christian Sager i VACCSCA (hov en af initiativtagerne) hvor meget kvalitet man kræver.

 

2 - Vi får bedre internetsider

Hvor er de forslag til forbedringer der er blevet afvist af VACCSCA?

 

3 - Bedre arbeidsmateriell, skrevet på Norsk og Engelsk

Jeg er helt enig i at Norge sakker bagud sammenlignet med SE og DK på arbejdsmateriale siden. Det kunne være rigtig godt hvis Norge tog sig sammen og fik produceret materiale på samme niveau som SE har og DK er igang med.

 

4 - Bedre informasjon om flyplasser og vårt AOR igjennom spesielt lagde kart og informasjon lagt ut på en bedre måte enn det som er lagt ut i dag.

Informationen er AOR Norge selv ansvarlig for og den er næppe blevet afvist af VACCSCA.

Som I kan se er DK og SE ved at forbedre informationen om deres flyvepladser. Det ville være godt for Norge at gøre det samme.

 

Konklusion

4 uholdbare argumenter for ting der ikke er begrænsninger for at AOR Norge staff forbedre Norges representation i VACCSCA

 

Fakta er at der ikke er noget der hindre NOs staff medlemmer eller andre med overskud i at forbedre materiale om NO. Det eneste det kræver er at der kommer nogen initiativer og nogen der vil gøre arbejdet.

 

Set fra min side er det fuldstændigt tåbeligt at 3 mindre lande som DK, NO, SE skal drive hver deres VACC med al de staff medlemmer der er nødvendige. Det giver færre til at deltage online som ATC og piloter og bliver surt arbejde.

Men at være med i en fælles VACC som SCA eller SAG kræver at man dedikere sig, og arbejder for fællesskabet.

 

Det er her jeg ser problemet med det nærværende initiativ, og hvor min kritik om uansvarlighed kommer ind.

 

Men selvfølgelig hvis Norge mener de kan mønstre 10 mand til staff nu, og husker at der også skal 10 mand til staff når de første ikke har flere kræfter om 1 år osv osv. så er det jo godt nok.

 

Olof skrev ovenfor at han ikke tror på at DK og SE kan fortsætte uden NO. Jeg og Nicklas som jeg startede SCA ideen med er meget uenige om dette. Faktisk startede SCA som en diskussion hvor SE og DK var meget hurtige til at stemme for, mens NO var mere tøvende.

 

Jeg husker tilbage til starten af SCA, og de forgangne år hvor NO har haft store problemer med at finde personer til at tage det overordnede ansvar. Hvornår har NO sidst haft en AOR der aktivt profillerede NO internt og eksternt? Jeg kan ikke huske det!!! Does that tell you something - me it does.

 

Som skrevet i forum ser jeg frem til at høre hvad VACCSCAs aktive norske medlemmer har at sige til sagen. Det er dem, vi i SCA Staff står til ansvar over for og hvis vilje og ønske vi respekterer. ""

 

Med de indikationer der er kommet om retningen på denne votering er det på tide at starte en sådan debat i SCA. Det vil jeg hermed gøre, i VACCSCAs Pilot forum.

 

Til sidste må jeg nævne min skuffelse over personer der ikke er voksne nok til at vide at man ikke refererer interne ledelsesdiskussioner som tages i brudstykker ud af deres kontekst. Det er efter min mening personer der ikke kan leve op til deres ansvar og forstå deres rolle som leder!

 

Jeg håber at I vores venner i Norge vil se det rigtige i at forblive som et samlet VACC, og derudover vil finde en stærk leder der vil indgå i en ledelse med Marek og de to andre AORer, og fremme Norges representation online, i forum og på websiten.

 

Og så vil jeg iøvrigt benytte lejligheden til at sige tak for et godt flightsim forum, som vi i Danmark nyder meget gavn af!!!

 

Hilsen

 

Stephen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 - Bedre arbeidsmateriell, skrevet på Norsk og Engelsk

Jeg er helt enig i at Norge sakker bagud sammenlignet med SE og DK på arbejdsmateriale siden. Det kunne være rigtig godt hvis Norge tog sig sammen og fik produceret materiale på samme niveau som SE har og DK er igang med.

 

Moralen din her er: Hvert land får gjøre sitt eget arbeid.

Vi skal ikke rydde opp etter dere, dere kan rydde opp deres eget rot, for det er dere som bruker det.

Sa du fellesskap, Stephen?

 

4 - Bedre informasjon om flyplasser og vårt AOR igjennom spesielt lagde kart og informasjon lagt ut på en bedre måte enn det som er lagt ut i dag.

Informationen er AOR Norge selv ansvarlig for og den er næppe blevet afvist af VACCSCA.

Som I kan se er DK og SE ved at forbedre informationen om deres flyvepladser. Det ville være godt for Norge at gøre det samme.

 

Og det skjer først når vi nordmenn begynner å klage på mangelfullt arbeid?

Ting skal skje automatisk.

At folk må klage for å få ting gjort, vitner om at det er nødvendig med egne vACC, fordi fellesskapet ikke fungerer som det burde.

 

Set fra min side er det fuldstændigt tåbeligt at 3 mindre lande som DK, NO, SE skal drive hver deres VACC med al de staff medlemmer der er nødvendige. Det giver færre til at deltage online som ATC og piloter og bliver surt arbejde.

Men at være med i en fælles VACC som SCA eller SAG kræver at man dedikere sig, og arbejder for fællesskabet.

 

At du snakker om fellesskapet, er greit nok.

 

Men fellesskapet finnes ikke. Det er en illusjon!

Hvert eneste land må tydeligvis arbeide hver for seg for sitt land for at ting skal bli gjort, og det vitner om et fellesskap? Det synes jeg ikke.

VACCSCA bør samle sitt staff, og heller begynne å samarbeide enn å jobbe for sitt eget land og bare det, da begynner man å snakke fellesskap.

 

Inntil da synes det jeg at det å omtale VACCSCA som et fellesskap, er å komme med en tåpelig påstand.

 

Ikke vondt ment, men et fellesskap i mine øyne er en mer samlet tropp, for meg virker det som om det ligger barrierer mellom de forskjellige landene i VACCSCA som skiller hver og en fra hverandre, og særlig Norge fra resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Trond,

 

Det er korrekt. Det er selvfølgelig klart - på samme vilkår som DK og SE.

Det kan ikke nytte noget at stå med et ben i begge lejre - hverken for NO eller for os andre. ""

 

Jeg mener ikke jeg har skrevet at piloter kan stemme. Jeg er ikke den der står for en afstemning, men ønsker at høre vores medlemmers (også piloters) mening.

 

Det er hvad jeg har lagt op til.

 

/SSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Aleksander,

 

Tak for dit indlæg.

 

3 - Bedre arbeidsmateriell, skrevet på Norsk og Engelsk

Jeg er helt enig i at Norge sakker bagud sammenlignet med SE og DK på arbejdsmateriale siden. Det kunne være rigtig godt hvis Norge tog sig sammen og fik produceret materiale på samme niveau som SE har og DK er igang med.

 

Moralen din her er: Hvert land får gjøre sitt eget arbeid.

Vi skal ikke rydde opp etter dere, dere kan rydde opp deres eget rot, for det er dere som bruker det.

Sa du fellesskap, Stephen?

Nu skal vi huske at det er NO der klager her. Du hører ikke SE eller DK staff klage over at NO ikke hjælper med at lave AOR relateret materiale.

VACCSCA har medført følgende:


  • Central administration har kunne sammenlægges. En Director, en webmaster, En membership afdeling, en træningsafdeling. Her er 3*4 poster blevet reduceret til 4. Der er altså bare her fritaget 8 mand til at flyve eller lave ATC.
  • Fri flytning af ATC mellem landende. Således at vi kan assisterer hinanden på en travl aften hvis det er nødvendigt, eller hvis vi simpelthen bare har lyst. [br]Dette var ikke muligt før og vil ikke være muligt i fremtiden hvis man splitter op! ! !

Klart at andre opgaver laves af folk der brænder for deres eget område (NO for Norge osv). Det har aldrig været forventet at der ville ske en total opbrydning af grænser, og vi ville have lige dele SE, NO, DK personale i de 3 AORs aktive positioner og trænings administration. Det er utopi, og har aldrig været et successkriterie for VACCSCA.

 

Staff har altid været en mangelvare i den tid jeg har været med i SATCO og VATSIM. Det bliver den ved med at være. Folk bliver overtalt til at indgå, og acceptere måske til trods for at de dårligt har tid. De tager så typisk positioner de kender bedst, og det ender med at være tæt på deres egen base. The world is not perfekt, men ved i det mindste at skære ned på de centrale administrationer, burde det give flere folk til netop det - at se efter de forskellige områder.

 

4 - Bedre informasjon om flyplasser og vårt AOR igjennom spesielt lagde kart og informasjon lagt ut på en bedre måte enn det som er lagt ut i dag.

Informationen er AOR Norge selv ansvarlig for og den er næppe blevet afvist af VACCSCA.

Som I kan se er DK og SE ved at forbedre informationen om deres flyvepladser. Det ville være godt for Norge at gøre det samme.

 

Og det skjer først når vi nordmenn begynner å klage på mangelfullt arbeid?

Ting skal skje automatisk.

At folk må klage for å få ting gjort, vitner om at det er nødvendig med egne vACC, fordi fellesskapet ikke fungerer som det burde.

 

Totalt uenigt. Igen "the world is not perfect, and you dont pay a membership fee to participate". Ændringer i systemer som VATSIM kommer fra dem der tager ansvar og har tid til at levere en arbejdskraft. Det er ikke acceptabelt bare at klage. Enhver i organistioner som vores må tage ansvar og vi må hjælpes ad med at løfte kvaliteten af det ene og det andet.

 

Som sagt er der intet til hinder for at NOs medlemmer, hvis de syntes at kortmaterialet er for dårligt for NO, siger "hey, vi vil gerne lave en opdatering af dit og dat er det i orden?". Det vil blive modtaget med kyshånd.

 

 

 

Set fra min side er det fuldstændigt tåbeligt at 3 mindre lande som DK, NO, SE skal drive hver deres VACC med al de staff medlemmer der er nødvendige. Det giver færre til at deltage online som ATC og piloter og bliver surt arbejde.

Men at være med i en fælles VACC som SCA eller SAG kræver at man dedikere sig, og arbejder for fællesskabet.

 

At du snakker om fellesskapet, er greit nok.

 

Men fellesskapet finnes ikke. Det er en illusjon!

Hvert eneste land må tydeligvis arbeide hver for seg for sitt land for at ting skal bli gjort, og det vitner om et fellesskap? Det synes jeg ikke.

VACCSCA bør samle sitt staff, og heller begynne å samarbeide enn å jobbe for sitt eget land og bare det, da begynner man å snakke fellesskap.

 

Inntil da synes det jeg at det å omtale VACCSCA som et fellesskap, er å komme med en tåpelig påstand.

 

Ikke vondt ment, men et fellesskap i mine øyne er en mer samlet tropp, for meg virker det som om det ligger barrierer mellom de forskjellige landene i VACCSCA som skiller hver og en fra hverandre, og særlig Norge fra resten.

 

Igen er jeg uenig med dine betragtninger. Jeg siger ikke der er et totalt fællesskab! Det er der ikke, og det bliver der heller aldrig. Igen vil man se nogle grupperinger om nogle forskellige emner såsom kendskab til regional områder. Jeg personligt har en tendens til at engagere mig omkring det sted jeg bor, også i udlandet. Fra 2003-2004 var jeg udstationeret i Korea, og der kontrollerede og fløj jeg i Korea og Philippinerne, da der var et behov - mere end jeg gjorde i SCA. Sådan er livet. Folk der bor i Stavanger vil brænde mere for Stavanger lufthavn, og det er OK!

 

Men man kan sandelig komme langt hvis man engagere sig. Der er ingen fast regel eller dyb kløft der gør at Norge skiller sig ud fra SE og DK. SE og DK var 100% åbne for en total merger og vi startede alle på lige fod.

Men nu du nævner at du syntes at NO skiller sig ud, så tror jeg den væsentlige grund til at DK og SE er kommet tættere på hinanden er at de overholdt aftalen om at ophæve de nationale fora og med det samme flyttede al dialog om SCA over i et fælles forum. Det var en noget upopulær beslutning i begyndelsen som Nicklas og jeg hver især tog som Dir for SE og DK, og vi fik slag for i vores respektive lande. Denne ledelses beslutning var NOs ledelse desværre ikke villig til at tage. Dertil vil jeg vende tilbage til AOR NOs manglende ledelse, som har resulteret i en underrepræsentation. I har haft en del flere på posten for AOR NO, men med noget begrænset engagement på staff plan.

 

Jeg kan iøvrigt fortælle dig at SCA for mig personligt har gjort at jeg er kommet meget tættere på et antal personer i NO og SE, end jeg var før. Min VATSIM MS Msgr liste består af lige så mange Svenskere som den består af Danskere, og det er grundet SCA. Antallet af Nordmænd er nok lidt lavere, men det skyldes at jeg ikke har haft direkte kontakt med så mange i staff.

 

Jeg kan ikke lade være med at vende tilbage til at du som nordmand siger at du syntes Norge skiller sig ud fra SE og DK. Jeg tror der ligger utroligt meget bag denne følelse, men jeg forstår den ikke. SCA har altid været lagt op til 3 parter der er lige og jeg er ikke opmærksom på der på noget tidspunkt har været DK+SE mod NO.

 

Hvorfra kommer så denne Norske følelse af at skille sig ud???

 

 

Anyways,

 

Endnu et langt indlæg i en interessant debat. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igen er jeg uenig med dine betragtninger. Jeg siger ikke der er et totalt fællesskab! Det er der ikke, og det bliver der heller aldrig.

 

Men for meg virker det som om det er det dere legger opp til når dere ofte bruker ordet fellesskap.

Et fellesskap bør gjøres så perfekt som mulig, men det virker som om VACCSCA er nølende til dette, og da skjønner jeg godt at medlemmer i et av medlemslandene vil bryte ut og ordne et eget vACC som vil fungere så perfekt som mulig for deres egen del, for det vil gangne dem selv mye mer enn å være medlem i dette "fellesskapet." Grunn til at jeg skriver fellesskap i gåseøyne, er at det i mine øyne ikke er et fellesskap, isåfall et splittet sådan.

 

Slik situasjonen er nå, hvor Norges avdeling har et, ifølge mine antagelser , et lite aktivt personale(Nå vet ikke jeg hvem som sitter som staff og i hvilken posisjon), som ikke gjør noe med ting når noe må gjøres, synes jeg, som pilot og medlem i VACCSCA er uholdbar, fordi det vil gi oss norske medlemmer mindre hjelpemidler enn våre felles "kollegaer" i resten av Skandinavia.

 

Som med materiale, fraseologimanualer og slikt som må oversettes på norsk, hvorfor blir ingenting gjort på eget initiativ?

Hvorfor må noen klage for at ting skal skje?

 

Jeg kan ta et eksempel.

For en stund tilbake spurte jeg Ståle André Ustad på MSN, om en fraseologimanual for VFR-flygninger på VATSIM, fordi jeg er en nybegynner der.

Da kunne han bare gi meg et tips til en svensk manual av den typen, og det som overrasket meg da var at Ståle fortalte meg at en slik manual på norsk finnes ikke.

 

Jeg ble overrasket, for jeg trodde en dansk-svensk-norsk union ville gå sammen om å gjøre alt brukervennlig for absolutt alle i dette "fellesskapet", ikke bare noen.

 

Sånn sett har dette "fellesskapet" sviktet, noen får fordeler mens andre blir nedprioritert, nettopp fordi grensene mellom landene er opprettholdt.

Jeg tror det er slik at norske staff ikke tør be danske og svenske staff om hjelp, eller motsatt, til arbeid som må gjøres, nettopp på grunn av disse grensene. Dette er bare noe jeg tror, og det kan for alt jeg vet være svært motsatt i det egentlige tilfellet. Dermed hindrer disse grensene "det svakeste ledd" i å komme opp på et like godt nivå som sine medmedlemmer i VACCSCA.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at et eget vACC vil løse dette problemet, men det fører i hvertfall til at vi nordmenn vet meget godt at vi må gjøre ting selv for å få det gjort, noe jeg synes skal være unødvendig i en felles union.

En for alle, alle for en!

 

SCA har altid været lagt op til 3 parter der er lige og jeg er ikke opmærksom på der på noget tidspunkt har været DK+SE mod NO.

 

Men for oss nordmenn virker det som om det er tilfellet.

Greit nok, vi er underrepresenterte i VACCSCA, og trenger hjelp til å bygge oss opp, men hvem tilbyr seg med hjelpe oss?

Vi kan ikke hjelpe oss selv, for det er nettopp det vi trenger hjelp med, og det er her et fellesskap kommer inn i bildet.

Hadde Norge fått hjelp, så ville vi følt et initiativ om å gjøre det samme for de andre om det skulle være nødvendig i fremtiden, og da ville disse såkalte "grensene" brytes mer og mer opp.

Norge trenger hjelp til å komme på bena, virker det som i mine øyne, men hjelpen kommer ikke. Jeg tror det er på den måten nordmenn føler seg utelukket, og det overrasker meg ikke.

Bare en tanke!

 

Håper jeg oppklarte litt, selv om det gjerne kan bli bekreftet eller avkreftet av en som vet mer enn meg om Norges standpunkt i VACCSCA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare fordi vi vil starte et eget vacc får dette også en svenske til å tenke på Quisling.

 

 

Shitt-pommes fritt! Dette er et meget alvorlig overtramp! For det første; Det er overhode ingenting i denne situasjonen som på noe som helst vis har noe som helst med Quisling å gjøre. Den som bruker den type karakteristikker har særdeles dårlige historiekunnskaper, og burde av den grunn alene avstå fra den type kommentarer.

For det andre: Dette er like alvorlig som om jeg skulle kalle en tysker Hitler i en diskusjon bare fordi jeg var uenig med han. En hver sjel må jo forstå at det er hårreisende!!

 

Jeg regner med at vedkommende, uansett hvem det måtte være, og i dertilegnet forum beklager denne uttalelsen. Og gjerne kommer med en beklagelse her også, siden det har kommet det norske FS-miljøet for øret.

 

Dessuten synes jeg det er forbilledlig av den som avslørte for oss som ikke er medlem av dette staff-forumet hva slags karakteristikker som brukes. Og takk til Marek som jeg tolker som at han tar avstand fra den type uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten Norge står sammen med våre naboer i VACCSCA eller som eget VACC, er det Norge som selv må sørge for å tilrettelegge for norsk materiell osv. Selv innenfor VACCSCA kan man da ikke forvente at Svenskene og Danskene skal gjøre alt arbeidet for oss?

 

Et fellesskap krever felles deltakelse. I VACCSCA er det enkelte ting som er felles for medlemslandene og dermed til felles glede, mens andre ting er nasjonale. Norge må delta både med de felles tjenestene såvel som de nasjonale, på lik linje med Sverige og Danmark.

 

Dersom vi i Norge har krefter som er villige og kapable til å bidra med det som skal til for å få til et levende online miljø i Norge, så kan man jo velge om man skal bruke disse kreftene innenfor VACCSCA, eller for et norsk VACC.

 

Norge er da ikke noe u-land, heller ikke på denne fronten. Kreftene og initiativene er jo der, det viser denne diskusjonen helt tydelig. Så å forvente at Sverige og Danmark skal dra lasset for oss, blir litt patetisk. Om Norges ressurser skal benyttes kun nasjonalt eller i et fellesskap i VACCSCA, kan man selvfølgelig ha ulike oppfatninger om. Men det kan ikke være tvil om at det ikke er VACCSCA som hindrer Norge, men vi nordmenn selv.

 

Hilsen Eirik

 

PS. Dersom man savner f.eks. en norsk oversettelse av et dokument i VACCSCA, er det jo ingen ting i veien for at man selv kan ta initiativ til å oversette denne? Det er ingenting som hindrer folk utenfor VACC staff å utføre oppgaver til felles glede for sine medspillere. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du siktet til mine uttalelser da du sier at vi ikke kan forvente at svensker og dansker skal dra lasset for oss, og det forstår jeg godt, for jeg skjønner jeg kan oppfattes slik.

 

Men det jeg mente er at, vi kan ikke forvente at andre skal gjøre vårt arbeid, men vi må kunne forvente hjelp i vårt arbeid, således som svensker og dansker kan forvente hjelp om de trenger det til arbeid rundt sine områder hvor de trenger å styrkes.

En grunn til at det ikke er nordmenn nok til å bygge opp dette miljøet, er nok at mange ikke har tid.

Mange starter opp egne prosjekter innenfor FS-miljøet, med guider, eller produkter til simulatorene, og må dermed bruke tiden sin på det.

Andre har familie, venner og kjæreste eller andre hobbyer som opptar deres tid, som igjen gjør dem til en lite nyttig ressurs, dermed blir det de siste som står igjen som må ta dette initiativet, hvis de har lyst, riktignok.

Og det er det ikke alle som har.

Hvor skal vi da få folk fra?

 

Det er her fellesskapet kommer inn, fellesskapet er der(eller bør være der) for å hjelpe hverandre, ikke styrke seg selv nasjonalt og gi blaffen i de resterende internasjonalt, da blir fellesskap feil betegnelse å bruke.

 

Og som du sier, angående dokumenter kan man ta tyren til hornene selv, jeg skulle gjerne gjort det, men jeg har bare ikke tid. Jeg kunne brukt tiden jeg bruker i denne diskusjonen, selvsagt, men jeg velger å heller komme med mine innspill for å skape litt diskusjon som kan komme denne saken til nytte.

Og når jeg ikke har tid selv til å hjelpe til i VACCSCA, hvem skal da gjøre det?

Ingen MÅ hjelpe til, heldigvis er det noen som ønsker å hjelpe til, men det er tydeligvis ikke tilstrekkelig nok.

Dermed bør "fellesskapet" gå sammen og samarbeide, og ikke gå etter prinsippet "Hver bonde får male sitt eget mel".

 

Det er slikt som svekker "fellesskap" som VACCSCA.

Men for all del, jeg ser gjerne at problemene blir løst, likegyldig om det ender i nasjonal organisasjon eller fortsatt samhørighet i VACCSCA.

 

Uansett har jeg stemt ja i denne diskusjonen, fordi jeg ser større håp i VACCN enn i VACCSCA.

Mulig jeg er for inkompetent til å kunne se dette håpet innad i denne saken, men det får være mitt problem.

Det er min mening, andres meninger er vel så interessante, og jeg ser gjerne flere argumenter mot denne utbrytelsen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at det ikke er nordmenn nok til å bygge opp dette miljøet, er nok at mange ikke har tid.

Mange starter opp egne prosjekter innenfor FS-miljøet, med guider, eller produkter til simulatorene, og må dermed bruke tiden sin på det.

Andre har familie, venner og kjæreste eller andre hobbyer som opptar deres tid, som igjen gjør dem til en lite nyttig ressurs, dermed blir det de siste som står igjen som må ta dette initiativet, hvis de har lyst, riktignok.

Og det er det ikke alle som har.

Hvor skal vi da få folk fra?

 

Jeg tror ikke situasjonen er annerledes hos svenskene og danskene, og da en relativt stor prosentandel av den aktive medlemsmassen faktisk er nordmenn er det jo rart at det alltid er de norske medlemmene som viser minst initiativ. Jeg ser alt for ofte at en svenske eller danske skriver et dokument og ber om hjelp fra medlemmer fra de andre skandinaviske landene til å oversette til sitt respektive språk. Som regel melder svensker og dansker seg i løpet av noen få timer, mens Norge uteblir, uansett om foreslpørselen kommer i staff-forumet eller felles forum. Hvorfor de norske medlemmene blir mer aktive fordi de får enda mer å gjøre klarer jeg ikke helt å se.

 

Vi skal ikke klage på at de andre skandinaviske medlemmene ikke har gjort nok for oss, for det er tross alt de som har dradd det meste av lasset, mens vi nordmenn sitter her og klager fordi det ikke er gjort på norsk også!?

 

Noen som har hørt om hønen som skulle bake brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel kanskje ikke bare snakk om svenske, danske og engelske manualer.

Men helheten.

 

Jeg har i løpet av det siste halve året gjort en vridreutvikling av trenings matreell som er over 3 år gammelt. Mye av dagens dokumenter på Vaccsca sine sider er utdaterte, og stammer fra da landene var splittet.

Slik som for eksempel dette IFR Fraseologi dokumentet; Trykk her

Jeg sier ikke at dette er bare galt, men dette burde vert oppdatert og endret på i samsvar med Vaccsca sine ønsker.

Jeg mener selv at slike dokumenter ikke hører hjemme på en Skandinavisk side.

Det ligger også ute det Engelske og Svenske fonetiske alfabetet i samme dokument. Noe jeg også mener er litt unødvendig.

 

Jeg har i tillegg til å skrive om noe av dokumentene, lagt noen nye. Disse har aldrig blitt publisert på Vaccsca, og dette er overhodet ikke min feil.

Før jeg startet som Cheif of training ble det skrevet noen dokumenter som aldrig har sett dagens lys på de sidene.

Om dette er fordi det ikke var ønskelig eller andre grunner aner jeg ikke, og det ønsker jeg heller ikke å spekulere i.

 

Men dette matreellet kommer da et eventuelt Norsk Vacc til gode. Noen må jo kunne bruke dette, og likeså det andre som er lagd.

Det er mange flotte guider i omløp, og dette må jo kunne brukes, eller hva?

 

 

Til slutt vil jeg bare komme med min oppfordring til dere alle.

Når avstemmingen i Vaccsca nermer seg, så tenk godt igjennom hva dere synes.

Hva innebærer det for Norge å danne et eget VACC?

Hva innebærer det å fortsette i Vaccsca, med den turbulente situasjonen som er nå?

 

Det valget som kommer til å bli tatt vil påvirke oss alle sammen. Jeg tror flere kommer til å forlate Norge og Vaccsca hvis svaret blir Nei, men dette var mitt syn.

 

Jeg regner med at alle svarer det de mener er best, så får vi se når avstemmingen er ferdig hva som skjer.

 

 

 

Da har jeg sagt mitt i denne diskusjonen.

Ønsker alle lykke til med sitt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lige et par kommentarer:

 

Denne Quisling sammenligning er meget uheldig og unødvendig.

Jeg vil gerne her tage stærkt afstand fra den (men lærte faktisk noget om Norges historie her).

 

Problemet som har gjort at vi er nogen i VACCSCA der sidder tilbage med stor irritation over dette initiativ (og som også er baggrunden for ovenstående udtalelse) er at disse problemer kommer som et lyn fra en blå himmel.

 

Ingen har taget en seriøs diskussion i VACCSCA staff omkring udarbejdet materiale som ikke er blevet uploaded.

 

Ingen steder er der i staff forum blevet sagt: "Hey venner vi har et stort problem, jeg har lavet dit og dat og vil gerne have det uploaded".

 

Dermed ikke sagt at vores web har udviklet sig så hurtigt som den burde. Vi kan alle blive bedre, og det er der ikke nogen i SCA der har været for arrogante til at indrømme.

 

Istedet går man pludselig ud og siger "SCA duer ikke, vi kan gøre det bedre og vil melde os ud". Det er ikke måden man løser problemer på i et fælles projekt.

Det får andre til at blive meget trætte og disse personer ikke arbejder i SCA efter "en for alle og alle for en" princippet, og når de ikke gør det, hvorfor skulle SCA så hjælpe dem med deres problemer.

 

NO har et fantastisk stort potentiale i antallet af online brugere. Brug dog dette potentiale til under:

1) at finde en stærk AOR NO, som vil påtage sig posten i 1-2 år og virkelig arbejde for jeres AOR. (I får alligevel brug for en sådan til et VACC NO)

2) at samle nogle folk der er parat til at gøre en indsats for at forbedre NO materialet.

 

Det kan gøre det med meget færre ressourcer, end hvis I skal drive jeres eget VACC.

 

 

Og så lad være med at hidse hinanden op til personlig udmelding og dit og dat. Der er alt for mange gode folk der har forladt SATCO/VATSIM grundet en mindre konflikt eller person clash, hvor de ikke har fået ret.

 

Vi er her for en hobby som kræver at vi har et fællesskab. Det er netop hvad der gør det sjovt.

 

 

Held og lykke med afstemningen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All references to a certain person Q has been removed from the VACCSCA staff forum, I did that as moderator.

 

Regarding VFR manuals on Norwegian, I and Martin Loxbo updated the Swedish VFR manual this spring. I wrote in the public forum to all members and asked for translation to Danish and Norwegian. Joakim Bo and Peter Norkjaer from Denmark translated the manual to Danish. I then asked for help from Norway. No answer. Not much more I can do there, or?

 

English is a required language for both controllers and pilots. So mostly a manual in English should be good enough.

 

VACCSCA can cooperate in producing good training material in English but then if there is a need for material in the Scandinavian languages (this is not always the case), obviously members from each country must do the work. But since there is already an original in English, the work goes much faster.

 

Both with VACCSCA and VACCNO, members cannot just sit back and enjoy the ride and get all the benefits hoping that there are magic staff doing all the work. If you want something done, give a hand! My very first job for VACCSCA which I volunteered was translating the Theory manual from Swedish to English. Took me and Tomas 3 months. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------

Moderator har slettet dette innlegget.

Årsak: Utenfor tema

Forfatteren står fritt til å diskutere hva begrepet "Quisling" betyr i forumet Snackbaren. Personlig melding til moderator beholdt for historikkens skyld.

------------

Eirik: Jeg synes det er på det rene at jeg får lov til å ha denne posten stående. Å gjemme dette under en stol er ikke noe som burde gjøres. Her vises det et stort overtramp som folk burde få en unnskylding tilbake for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg et par av de "Norske" innleggene her begynner å bli vel usaklige og er i gang med å trekke denne diskusjonen ned på et lavmål den ikke hører hjemme. Å referere hva som skrives og diskuteres i innlegg i et lukket administrativt forum for å skape ytterligere blest om egen sak og mening hører ikke hjemme blandt seriøse diskusjonsdeltakere.

 

Av det som er skrevet av innlegg som skal være begrunnelsen for en udskillelse fra SCA, så synes det mer på meg som dette bunner mye i personlige oppfatninger, interne konflikter og problem med personsammensetninger.

 

At aktiviteten på norsk side er lav er problem som den norske AoR må ta tak i. Det samme gjelder tilrettelegging av norske dok, prosedyrer, events etc for norsk luftrom.

 

Det er også, etter mitt syn, særdeles uheldig at en slik sak blir satt ut til full offentlig diskusjon uten at den tilsynelatende har vært drøftet internt i vACCSCA.

 

Jeg er bare blitt mer overbevist om at den løsningen vi har i dag er den beste, event. med en justert tilpasset løsning uten at det dermed er full utmeldelse fra vACCSCA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut. Da venter det Norske folk bare på en offentlig beklagelse ifra denne supervisor`n som sa dette.

 

Snakk for deg selv. Du er vel ikke valgt representant for hele det norske folk.

 

Og hold deg for god til å refere hva som diskuteres internt i andre lukkede administrative fora. Et slikt fora er lukket nettopp for at admin skal kunne diskutere saker ineternt uten at dette skal publiseres for alle. Spesielt ille er det at du benytter andre kilder til å skaffe deg info du selv ikke har tilgang til eller skal ha tilgang til.

 

Som Erik tidligere har skrevet, hold denne diskusjonen på et saklig og relevant nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes grenser for hva man skriver uansett lukket forum eller ikke Einar!

 

At aktiviteten på norsk side er lav er problem som den norske AoR må ta tak i

 

Ja hvis man får tak i han så.

 

Det er også, etter mitt syn, særdeles uheldig at en slik sak blir satt ut til full offentlig diskusjon uten at den tilsynelatende har vært drøftet internt i vACCSCA.

 

Så lenge det går så langt som dette burde alle vite om det.

Jeg nevnte ingenting om hva som ble skrevet på det andre forumet før 2 stk. medlemmer i vaccsca hadde fått huden full der inne. Først da reagerte jeg.

 

Jeg er bare blitt mer overbevist om at den løsningen vi har i dag er den beste, event. med en justert tilpasset løsning uten at det dermed er full utmeldelse fra vACCSCA.

 

Ja den var kanskje. Nå har det jo uansett gått for langt. Og det er ikke pga. at jeg har lagt inn hva som er skrevet på vaccsca sine forum for å si det sånn.

 

Snakk for deg selv. Du er vel ikke valgt representant for hele det norske folk.

 

Tro meg Einar. Det er ikke bare mine ord.

 

Og hold deg for god til å refere hva som diskuteres internt i andre lukkede administrative fora. Et slikt fora er lukket nettopp for at admin skal kunne diskutere saker ineternt uten at dette skal publiseres for alle. Spesielt ille er det at du benytter andre kilder til å skaffe deg info du selv ikke har tilgang til eller skal ha tilgang til.

 

Ja det skulle jeg ha gjort hvis enkelte der hadde klart å holde seg til saken også. Men når de setter igang sånn som de gjorde der tar jeg meg rett til å reagere.

Og andre tar seg retten til å gi meg denne infoen da vi er sammen om dette.

 

Vi ville ha en god tone og samarbeid med vaccsca hvis Norge gikk ut av vaccsca.

Grunnen til at det ikke går nå har vaccsca lagt opp til selv. Og selv om denne saken ikke ble tatt opp internt først gir det ikke vaccsca rett til å sette igang med den språkbruken som de har gjort.

 

Jeg begynner å bli trøtt på hele opplegget nå.

Det endte som jeg hadde trodd det skulle.

 

Og alt dette for at vi ville vite hva folk synes.

Det var jo derfor vi la ut posten. For å høre meninger og evnt. se om det var noe mere å jobbe med.

Klart at vi satt igang arbiedet i det små for å være på sikre siden i tilfelle, men det er bare forarbeid og ide`r vi har satt på "papir".

Og det har også fått folk til å gå i taket. "De har faktisk begynt arbeidet og skaffet seg domene +++.

 

Ja det har vi.. Og så?

Er det noe å flippe ut for?

Hadde det blitt flertall for å fortsette i vaccsca er det bare for oss å legge ned arbeidet vi har gjort.

 

Det er jo ikke værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått en 75-80% av stemmene på dette forummet.. så vi går videre med dette til Vaccsca. En offisiell vote vil bli kjørt en gang i nær fremtid og så får vi se da.

 

Selv om vi nå har fått et anstrengt forhold til Vaccsca, så bare må vi klare å samarbeide om det blir et VaccN. Ting blir roligere når denne voten er over.

 

Jeg har tro på at vi skal klare å få dette i land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på at vi skal klare å få dette i land!

Jeg blir fortsatt mer i tvil..

 

Hele diskusjonen ser jo ut til å handle om rene personlige konflikter og heller egoistiske interesser. Dere som har startet hele planleggingen må se at vote'n ikke besviser noen ting - at en del brenner for en mindre organisasjon kanskje, men det er fortsatt en del som har lyst til å beholde posisjonen vår i vaccsca!

 

En utmeldelse av vaccsca som ender med en konflikt i forhold til SE og DE burde jo være et helt utelukket alternativ, istedet virker det som dere bryr dere mer om arbeidet dere har lagt inn for norske interesser enn det faktiske vatsim-miljøet som vi burde ta vare på.

Det er jo ikke snakk om å holde en bedrift fra å gå konkurs?! Jeg syns dere tar altfor drastiske avgjørelser og det virker som dere er ute etter å være forbilder og gjøre noe stort å bli huska for.. Sorry om det er helt på jordet, men det er min oppfatning.

 

Og beklager igjen om dere tar dette like personlig som dere pleier å gjøre. Ta i betraktning at folk gjerne tar feil, spesielt når det gjelder å "kjenne" folk over nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kort indlæg.

 

Jeg har de seneste dage talt med og er blevet kontaktet af et antal Nordmænd som er meget imod denne opdeling.

 

Jeg tror I skal passe på ikke at tage forhastede beslutninger som har så stor konsekvens som dette kan have for Norge.

 

Hvis det virkelig er tilfældet vil en diskussion over 1-2 mdr være fornuftig til at alle har tid til at tænke sig om.

 

En ting er sikkert for mig, og det er at jeg vil gøre alt i min magt for at sikre at de aktive norske VACCSCA medlemmers mening bliver afgørende i denne diskussion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått en 75-80% av stemmene på dette forummet.. så vi går videre med dette til Vaccsca. En offisiell vote vil bli kjørt en gang i nær fremtid og så får vi se da.

 

Selv om vi nå har fått et anstrengt forhold til Vaccsca, så bare må vi klare å samarbeide om det blir et VaccN. Ting blir roligere når denne voten er over.

 

Jeg har tro på at vi skal klare å få dette i land!

 

Halloen ... stopp en halv.

 

Her tror jeg dere trekker alt for raske slutninger. For at en slik avgjørelse skal kunne tas og gjennomføres så er det ikke nok å ha en slik avstemming og trekke slutninger fra denne, samt fra en del innlegg i denne tråden. Spesielt er en del innlegg her tydelig farget av personlige motsetninger og interne forhold som det ikke er mulig for andre å ta stilling til, langt mindre forholde seg til.

 

Videre må det presenteres mye mer konkrete planer for en event. egen norsk drift av et vACC Norge, forslag på interimstyre, hvordan alle forhold rundt etv slikt oplegg skal være. Er ikke dette på plass, har ikke folket som skal stemme noe konkret å forholde seg til.

 

Videre må en slik diskusjon gjennomføres på en mye mer saklig og ryddig måte med konkrete argumenter for og imot, uten personlige angrep og slenging/beslydninger av privat/personlig karrakter.

 

Så min konklusjoner:

 

Dere som har startet denne tråden, må gjerne fortsette arbeidet med en deling, men kom med mye mer konkrete planer og oppsett som grunnlag for en diskusjon, saklig sådan før en avstemming gjennomføres. En slik prosess må også behandles korrekt i forhold til gjeldende regelverk fra både VATSIM og vACCSCA.

 

Den dagen en event. deling er et faktum DA MÅ ALLE NYE SYSTEMER VÆRE OPPE OG GÅ. Kom ikke og fortell meg at det ikke tar tid å få alt dette opperativt på en slik måte at det funker fra dag 1. Så dette er en prosess som uansett vil ta tid, mye tid.

 

Det bør vel være kjent at jeg i utgangspunktet er imot en deling, men det forhindrer meg ikke i å komme med noen anbefaling om den videre prosessen dere bør følge.

 

At denne diskusjonen har skapt "røre" i alle systemer i våre nordiske land vil vel ikke være rart, men det skulle ikke forhindre at vi fortsatt kan være en felles organisasjon, bare man får ordnet opp i interne problemer, kommunikasjon og motsetninger. Det vil ikke være slik Tom Arne hevder at samarbeidsklimaet vil bli umulig. Er man saklig i diskusjonene og ikke lar personlige motsetninger skygge over vanlig sunn fornuft, så er det meste løsbart.

 

Jeg har vært med både før og etter sammenslåingen av våre nordiske vACC så jeg er ikke helt ukjent med hvordan ting og tang funker, samt hvilke problemstillinger som kan dukke opp. Men dette kan løses også i et felles vACC slik vi er nå, selv etter denne diskusjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...