Gå til innhold

Coast Air ATR måtte nødlande


Werner Rafteseth

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke akkurat behagelig og uviktig at et fly mister en motor, da. Selv om det er prosedyrer for dette, og det skjer av og til, så er jo flyet ekstra sårbart i en slik situasjon.

 

 

Dagbladet: Syntes det var spennende

 

Klæboe forteller at stemingen ombord var svært rolig - nesten foruroligende rolig.

 

- De fleste tilhørte en gjeng med seniorspeiderkvinner. De var i 80-årene og syntes dette var spennende. Da vi hadde landet sa de: Tenk at vi fikk være med på dette! Jeg syntes derimot nødlandingen var skummel.

 

Når jeg leste at de synes det var spennende, trudde først dette var noen fra flightsim.no som var med på flytur, men så leste jeg at det gjaldt noen 80 år gamle damer ""

 

Gratulerer med dagen, Frederik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud for noen elendige spm. nettavisen stiller: "Er ATR 42-320 et sikkert fly?" og "Hvor ofte vedlikeholdes flyene?" Ikke rart noen folk blir skeptiske til fly! ""

 

Jo, for de som har gode flykunnskaper er dette latterlige spørsmål, men husk på at det stort sett er vanlige folk som leser avisene, og det er vanlige folk som skriver det, og da kan du ikke avslå det som vås, men faktisk ta det som en pekepinn på hva folk tenker. Etter min erfaring mener folk flest at fly med propell på er farligere eller mer usikkert enn dem uten.

 

Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Dessuten burde jo svarene være beroligende, og folk som faktisk har disse spørsmålene får veldig gode og betryggende svar på dem. Ikke rart folk fortsatt flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Å herregud for noen elendige spm. nettavisen stiller: "Er ATR 42-320 et sikkert fly?" og "Hvor ofte vedlikeholdes flyene?" Ikke rart noen folk blir skeptiske til fly!

 

 

Syns da ikke et spørsmål om hvor ofte et fly velikeholdes er hverken dumt eller latterlig spørsmål,uansett om man er flyinteressert eller ikke. Det har da vært nok av tilfeller hvor dårlig eller manglende velikehold har vært en direkte årsak til flyulykker,så dette er da så absolutt i allmeninteresse å belyse det temaet der. Tar vi hele verden i betraktning så ruller det nok masser av fly i dette sekund rundt som har gått massevis av timer mer uten vedlikehold enn det som er anbefalt eller lovbestemt av flyprodusent/nasjonale flymyndighet. Et fly på bakken er penger tapt,et fly i lufta er penger tjent. Forhåpentligvis er ikke noen av de selskapene norske. ""

Som jeg har nevnt før.. kan da ikke se at små avisnotiser av journalister som tilfeldigvis ikke er "hardcore flynerder" som tar opp uhell har noen som helst innvirkning på flytrafikken. Er jo fullt uansett hvor man skal. Men om de som mener det har noen tall å legge til grunne så hadde jo det vært interessant å se. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. kan da ikke se at små avisnotiser av journalister som tilfeldigvis ikke er "hardcore flynerder" som tar opp uhell har noen som helst innvirkning på flytrafikken.

 

Og selv journalister som er "hardcore flynerder" kan ikke skrive som slike nerder. Stoffet må jo presenteres slik at folk flest skjønner hva det dreier seg om (men det er jo selvsagt en stor fordel at man har "nerde"-kunnskapene!). En av journalistenes oppgaver er dessuten å stille såkalt dumme spørsmål - han/hun spør jo på vegne av den jevne leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv journalister som er "hardcore flynerder" kan ikke skrive som slike nerder. Stoffet må jo presenteres slik at folk flest skjønner hva det dreier seg om (men det er jo selvsagt en stor fordel at man har "nerde"-kunnskapene!). En av journalistenes oppgaver er dessuten å stille såkalt dumme spørsmål - han/hun spør jo på vegne av den jevne leser.

Amen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update: Ser ut til at motoren mest sannsynlig må skiftes og at den skal hentes fra Tyskland. Ruten trafikkeres nå av en Jetstream 32EP.

 

Jeg regner med at det var LN-FAN som fløy i dag?

Det er den som er stasjonert på Torp for tiden for å fly til Stockholm en eller to ganger daglig.

Den fløy en ekstratur til Oslo i dag:

BX 0003 Oslo 12:00 Flyet gikk 12:06

BX 0004 Oslo 16:15 Landet 16:35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Arild Oldervoll om at spørsmålene ikke var dumme. Ikke alle aviser,tv, radiostasjoner som ansetter journalister med spisskompetanse på et hvert fagfelt. Vet ikke om noen så langt. Tror da ikke kompetansen innen aviation hos den jevne flightsim.no bruker ikke er så veldig langt unna 80 år gamle damer når det kommer til stykke, men de fleste visste vel i dette tilfelle så vidt at flyet het ATR og ikke APR og det kan jo sies å være nyttig kunnskap. 1-0 til dere mot journalistene i Dagbladet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg var litt sjokkskada da jeg leste nyheten.

 

Jeg landet med CoastAir i Trondheim på mandag kl. 09.30.

Fly fra CoastAir nødlandet tre-fire timer senere.

 

Heldigvis var det ikke nøyaktig det samme flyet...

CoastAir er et morsomt flyselskap å kjøre med. Cockpiten er åpen, så man kan sitte på første rad og sitte å se på alt flygerene driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg var litt sjokkskada da jeg leste nyheten.

 

Jeg landet med CoastAir i Trondheim på mandag kl. 09.30.

Fly fra CoastAir nødlandet tre-fire timer senere.

 

Heldigvis var det ikke nøyaktig det samme flyet...

CoastAir er et morsomt flyselskap å kjøre med. Cockpiten er åpen, så man kan sitte på første rad og sitte å se på alt flygerene driver med.

 

Ikke på ATR'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...