Gå til innhold

Pilot kjørte feil på Gardermoen


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Oi, det er slettes ikke bra i det hele tatt. Man burde definivt studere kartene over flyplassen før man begynner å manøvrere seg rundt på den.

 

Men jeg kan jo skjønner det er forvirrenes, for i Norge bruker man bare gule striper både til Taxe-bane og rullebane, mens stort sett alle andre steder er det hvite striper på rullebanen, stemmer ikke det?

Og når da kapteinen er innstilt på at det er gule striper der man skal ta av, kan det jo ikke være umulig å ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er forsåvidt sant det, i hvertfall hadde denne situasjonen blitt enda mer interessant - hvis tårnet ikke hadde oppdaget flyet før det hadde gått enda mer tid.

Tenker det hadde blitt bra med overskrifter, dersom Pegasus-flyet faktisk lettet fra taxebanen.

 

Nei at farten øker raskt, er det ingen tvil om - og spesiellt hvis lite pax (eller tomme!). Husker spesiellt når vi lettet med tom A321 eller A330, var helt RÅTT hvor fort det gikk da - var alltid like interessant med slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei at farten øker raskt, er det ingen tvil om - og spesiellt hvis lite pax (eller tomme!). Husker spesiellt når vi lettet med tom A321 eller A330, var helt RÅTT hvor fort det gikk da - var alltid like interessant med slike turer.

Prøv en tom 752 eller tom 772LR, da begynner vi å snakke om heftig power to weight ratio ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skummet bare raskt gjennom den engelskspråklige rapporten til kommisjonen, så jeg tar et lite forbehold, men mener å ha lest at flygelederen faktisk tok kontakt med flyet fordi han ikke helt skjønte hvor flyet hadde tenkt seg hen. Og ang. den forsøksvise takeoff'en, rapporterte flygelederen at han tok kontakt med flyet så fort han hørte at turtallet på motorene økte kraftig, fordi han skjønte hva som var i ferd med å skje.

 

Men hele rapporten finnes jo på kommisjonens nettside, HER..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er slettes ikke bra i det hele tatt. Man burde definivt studere kartene over flyplassen før man begynner å manøvrere seg rundt på den.

 

Men jeg kan jo skjønner det er forvirrenes, for i Norge bruker man bare gule striper både til Taxe-bane og rullebane, mens stort sett alle andre steder er det hvite striper på rullebanen, stemmer ikke det?

Og når da kapteinen er innstilt på at det er gule striper der man skal ta av, kan det jo ikke være umulig å ta feil.

 

Har egentlig lite å si! Dette skjedde i oktober, etter klokken 21. På denne tiden av året er det vel ganske mørkt, så det vil si at lysene er tent. Gardermoen har grønne senterlinjelys på alle Taksebaner, samt gule og hvite kantlys/senterlys på rullebanen. Kan man virkelig ta feil av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo 3 flygere der, og ingen merket at de taxet feil.

Det står i rapporten nederst på side 6 at forskjell i erfaring kunne ha ført til at 2.flygeren valgte å ikke si fra.

Husk at dette er ett tyrkisk selskap og nedi der har man vel ikke akkurat tradisjon om å gi besjed når sjefen driter seg ut.

 

Uansett at 1.person gjør en feil skjer jo hele tiden, men det jeg stusser på er at her sitter det 2 andre foran og ikke reagerer.

 

Jeg har ikke peiling på flyging, jeg er bare en bibliotekar som liker å kose fly på datamaskinen min. Men synes det er litt rart at slikt skjer.

 

En ting til. Er det ikke slik i norge at taxebaner skal kunne brukes som rullebane. (i tilfelle den vanlige rullebanen blir bomba)Syns jeg husker noe om det fra militæret i Bødø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i rapporten nederst på side 6 at forskjell i erfaring kunne ha ført til at 2.flygeren valgte å ikke si fra.

Husk at dette er ett tyrkisk selskap og nedi der har man vel ikke akkurat tradisjon om å gi besjed når sjefen driter seg ut.

 

Det var vell en nokså tragisk ulykke på Teneriff for noen år tilbake der de mener at akkurat dette var noe av grunnen. En mye yngre og mindre erfaren 2P prøvde å si fra til kapt om at noe ikke var riktig, men kapteinen viste "best" og avfeide det, og 2P turte rett og slett ikke å si mere imot kapt. Det var vell over 500 som mista livet den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vell en nokså tragisk ulykke på Teneriff for noen år tilbake der de mener at akkurat dette var noe av grunnen. En mye yngre og mindre erfaren 2P prøvde å si fra til kapt om at noe ikke var riktig, men kapteinen viste "best" og avfeide det, og 2P turte rett og slett ikke å si mere imot kapt. Det var vell over 500 som mista livet den gangen?

Stemmer det, tidenes største flyulykke, da to 747er fra KLM og PanAm kolliderte på rullebanen i tåka. Kapteinen var her den mest erfarne piloten i KLM, og flight engineeren, som oppfattet at de ikke hadde fått klarering til take off turte ikke korrigere kapteinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med Moderator var innom og renska opp. Var mykje off topic her etterkvart. Bra jobb av moderator "" Angåande selskap så vil ikkje Tarjei ut med det før kontrakten er underskriven. Så me får smøre oss med tålmod ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette er ett tyrkisk selskap og nedi der har man vel ikke akkurat tradisjon om å gi besjed når sjefen driter seg ut.

 

Allikevel vil jeg tro at fordi kapteinen både var en dame og også noen år yngre enn den mannlige styrmannen, så var terskelen for å si fra kanskje allikevel ikke så høy tatt i betraktning at de kommer fra et muslimsk land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...