Kjell Loen Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Ikke like lett å vite hvilken rullebane en skal bruke for takeoff. Link Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Skummelt dette her. Men det er typisk menneskefeil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Oi, det er slettes ikke bra i det hele tatt. Man burde definivt studere kartene over flyplassen før man begynner å manøvrere seg rundt på den. Men jeg kan jo skjønner det er forvirrenes, for i Norge bruker man bare gule striper både til Taxe-bane og rullebane, mens stort sett alle andre steder er det hvite striper på rullebanen, stemmer ikke det? Og når da kapteinen er innstilt på at det er gule striper der man skal ta av, kan det jo ikke være umulig å ta feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Hånda i været den som aldri har takset feil. Hånda i været den som aldri har vært med på å fly inn til feil bane. Clamer med hendene på ryggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Ett klassisk eksempel på hvor lett det er å drite på draget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Hmm, det jeg reagerte litt på var at B738-maskinen fra Pegasus - allerede var oppe i 150 km/t FØR tårnet sa fra. Hadde ikke det vært noe mer gunstig, at tårnet hadde gjort han oppmerksom på dette noe tidligere?, 150 km/t er vel ikke akkurat "normalt" taxe-hastighet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Kommer ann på selskapet Men det er jo godt mulig at flygelederen ikke stirret på hva akkurat Pegasus-maskinen gjorde hele tiden. Det går jo også ganske kjapt å komme opp i den hastigheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Husk at 150 km/t "bare" er ca 80 knop, og en 737 bruker nok ikke sååå mange sekunder på å komme opp i den hastigheten. Så dersom ikke flygelederen hadde øynene på maskinen akuratt da så er det fort gjort å overse det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 kjørte? heter det ikke taxe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Nei det er forsåvidt sant det, i hvertfall hadde denne situasjonen blitt enda mer interessant - hvis tårnet ikke hadde oppdaget flyet før det hadde gått enda mer tid. Tenker det hadde blitt bra med overskrifter, dersom Pegasus-flyet faktisk lettet fra taxebanen. Nei at farten øker raskt, er det ingen tvil om - og spesiellt hvis lite pax (eller tomme!). Husker spesiellt når vi lettet med tom A321 eller A330, var helt RÅTT hvor fort det gikk da - var alltid like interessant med slike turer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Helt enig i at det ikke tar lange tiden å komme opp i 80 knop. Derfor er det ikke lett å for flygelederen å oppdage det på bakgrunn av fart. MEN, flygelederen kunne kanskje ha observert at maskinen svingte inn på M med nesa nordover og spurt hva de flygerne holdt på med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Nei at farten øker raskt, er det ingen tvil om - og spesiellt hvis lite pax (eller tomme!). Husker spesiellt når vi lettet med tom A321 eller A330, var helt RÅTT hvor fort det gikk da - var alltid like interessant med slike turer. Prøv en tom 752 eller tom 772LR, da begynner vi å snakke om heftig power to weight ratio Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 He he, ja DET vil jeg tro. Men en B777 i et charterselskap i Skandinavia, er nok *LITT* langt frem enda.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 WIF taxet feil da jeg stod i tårnet i Bodø en gang og ventet på å fly med WIF848 til Andenes på kvelden. "Widerøe 8.., hvilken RWY07 er det du er på vei til?" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg skummet bare raskt gjennom den engelskspråklige rapporten til kommisjonen, så jeg tar et lite forbehold, men mener å ha lest at flygelederen faktisk tok kontakt med flyet fordi han ikke helt skjønte hvor flyet hadde tenkt seg hen. Og ang. den forsøksvise takeoff'en, rapporterte flygelederen at han tok kontakt med flyet så fort han hørte at turtallet på motorene økte kraftig, fordi han skjønte hva som var i ferd med å skje. Men hele rapporten finnes jo på kommisjonens nettside, HER.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Ramberg Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 med dette sier jeg bare : Lytt godt på hva ATC sier....de sier som oftest hvilken taxebane man skal bruke for å komme til rett startbane Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Otterstad Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Anbefaler de som vil mene noe om årsak, crew og/eller flygeleder sine handlinger om å først lese hele rapporten som finnes her (direkte link til PDF) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Oi, det er slettes ikke bra i det hele tatt. Man burde definivt studere kartene over flyplassen før man begynner å manøvrere seg rundt på den. Men jeg kan jo skjønner det er forvirrenes, for i Norge bruker man bare gule striper både til Taxe-bane og rullebane, mens stort sett alle andre steder er det hvite striper på rullebanen, stemmer ikke det? Og når da kapteinen er innstilt på at det er gule striper der man skal ta av, kan det jo ikke være umulig å ta feil. Har egentlig lite å si! Dette skjedde i oktober, etter klokken 21. På denne tiden av året er det vel ganske mørkt, så det vil si at lysene er tent. Gardermoen har grønne senterlinjelys på alle Taksebaner, samt gule og hvite kantlys/senterlys på rullebanen. Kan man virkelig ta feil av disse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jepp. Det kan man Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Solheim Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Det var jo 3 flygere der, og ingen merket at de taxet feil. Det står i rapporten nederst på side 6 at forskjell i erfaring kunne ha ført til at 2.flygeren valgte å ikke si fra. Husk at dette er ett tyrkisk selskap og nedi der har man vel ikke akkurat tradisjon om å gi besjed når sjefen driter seg ut. Uansett at 1.person gjør en feil skjer jo hele tiden, men det jeg stusser på er at her sitter det 2 andre foran og ikke reagerer. Jeg har ikke peiling på flyging, jeg er bare en bibliotekar som liker å kose fly på datamaskinen min. Men synes det er litt rart at slikt skjer. En ting til. Er det ikke slik i norge at taxebaner skal kunne brukes som rullebane. (i tilfelle den vanlige rullebanen blir bomba)Syns jeg husker noe om det fra militæret i Bødø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 mange natoplasser ble laget slik ja:) Flyet hadde helt sikkert klart å ta av på taksebanen også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Det står i rapporten nederst på side 6 at forskjell i erfaring kunne ha ført til at 2.flygeren valgte å ikke si fra. Husk at dette er ett tyrkisk selskap og nedi der har man vel ikke akkurat tradisjon om å gi besjed når sjefen driter seg ut. Det var vell en nokså tragisk ulykke på Teneriff for noen år tilbake der de mener at akkurat dette var noe av grunnen. En mye yngre og mindre erfaren 2P prøvde å si fra til kapt om at noe ikke var riktig, men kapteinen viste "best" og avfeide det, og 2P turte rett og slett ikke å si mere imot kapt. Det var vell over 500 som mista livet den gangen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Det var vell en nokså tragisk ulykke på Teneriff for noen år tilbake der de mener at akkurat dette var noe av grunnen. En mye yngre og mindre erfaren 2P prøvde å si fra til kapt om at noe ikke var riktig, men kapteinen viste "best" og avfeide det, og 2P turte rett og slett ikke å si mere imot kapt. Det var vell over 500 som mista livet den gangen? Stemmer det, tidenes største flyulykke, da to 747er fra KLM og PanAm kolliderte på rullebanen i tåka. Kapteinen var her den mest erfarne piloten i KLM, og flight engineeren, som oppfattet at de ikke hadde fått klarering til take off turte ikke korrigere kapteinen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Hvor forsvant resten av innleggene her a? Var flere her i går? Tarjei. Hvem flyselskap skal du begynne å fly 737 for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Reknar med Moderator var innom og renska opp. Var mykje off topic her etterkvart. Bra jobb av moderator Angåande selskap så vil ikkje Tarjei ut med det før kontrakten er underskriven. Så me får smøre oss med tålmod Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Husk at dette er ett tyrkisk selskap og nedi der har man vel ikke akkurat tradisjon om å gi besjed når sjefen driter seg ut. Allikevel vil jeg tro at fordi kapteinen både var en dame og også noen år yngre enn den mannlige styrmannen, så var terskelen for å si fra kanskje allikevel ikke så høy tatt i betraktning at de kommer fra et muslimsk land? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.