Trond Meier Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 ta en kikk her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hva????? ser jeg feil? Har ikke (S) Studenter lov og sitte på ENGM fra Desember??? Da gidder ikke jeg og sitte ATC fra Desember... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Under 20 timer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Note: from December 1st 2006, the Position Rating Requirements will be the following: Students (S): Students who has completed the basic training course are allowed to man positions at all airports, except Capital Airports and Control (CTR) positions, at all times. Se hva Som står da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Under 20 timer. Under 20 timer er frem til 1 desember Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Du får hoppe opp til senior student da Daniel;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Men det som er en fordel da, er jo at De som flyr flyr litt andre seteder av bare oslo for ellers blir det kjedelig for oss S til vinteren... Men jeg tror jeg klarer og Bli SS for Jul:=) Hadde to feil på SS testen sist når jeg prøvde... Men uansett.... Det kommer jo til og være ganske mange Sèr etter Jul også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Men herregud da! Her har jeg slitt for å klare å ta teorien for å bli S+ for å kunne sitte CTR for å ikke kjede RÆVA av meg som Approach og så blir jeg fratatt den gleden! ARG!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Men herregud da! Her har jeg slitt for å klare å ta teorien for å bli S+ for å kunne sitte CTR for å ikke kjede RÆVA av meg som Approach og så blir jeg fratatt den gleden! ARG!!!!!! Ikke sant, så nå er det sånn at vi må ha SS for ha Gleden av og sitte APP på GM... Den regelen likte jeg ikke"! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 jeg likte den.. det betyr at vi får flere bemanna flyplasser enn bare ENGM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 jeg likte den.. det betyr at vi får flere bemanna flyplasser enn bare ENGM Ja men hvor tror du flya velger og fly? Er jo ENGM de fleste flyr til! Setter man seg på ENAL eller noe Kan man jo Reise til Byen og hadle uten at det kommer et fly... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Sager Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Vel, dette er slik det var før også! Når jeg startet som ATC så fikk jeg heller ikke lov å sitte på Gardermoen, Vel klart det er litt bitter til å begynne med. Men tenk på det positive! Vi får mer spredning av ATC, bedre dekning på det regionale nettet i Norge. Mer erfarne ATC som bemanner APP og CTR posisjoner. Så her er det bare å legge seg i hardtrening. Det skal ikke være noe problem for de som har S eller SS Rating å komme seg et hakk høyere på stigen før dette trer i kraft. Så vil jeg bare si til dere, dette har vert diskutert på VACCSCA sitt forum en god stund nå! Derfor synes jeg det er utrolig dårlig at dere ikke viste noe om dette. Sett av noen minutter for å sjekke forumet der av og til, så kanskje dere kan være med å påvirke det som skjer også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Ja men hvor tror du flya velger og fly? Er jo ENGM de fleste flyr til! Setter man seg på ENAL eller noe Kan man jo Reise til Byen og hadle uten at det kommer et fly... Det kommer fremdeles til å sitte ATC'er på ENGM (SS'er), mens S's kommer til å ta andre flyplasser for å få trening for å gå videre til SS.. En annen grunn til at dette ble innført er å få ATC'er til å ønske å få ny rating. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Men hallo! Man kan jo ikke bare innføre slike nye regler bare fordi man vil ha opp folk i rating!? Hvis folk ikke vil lengre opp enn S+ så la de få være det da! Hvorfor i svarte er det så viktig hvilken rating de har da!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Svendsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Synes det blir bra jeg med innføring av restriksjoner igjen for da er det mye større sjangs for å få bedre dekning på mindre flyplasser noe som er ett sterkt savn fra min side. Forhåpentligvis får man kanskje også spredt trafikken noe mer enn akkurat rundt hovedflyplassen. Synes dette er ett bra tiltak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Men hallo! Man kan jo ikke bare innføre slike nye regler bare fordi man vil ha opp folk i rating!? Jo.. Vaccsca kan faktisk det. Som Christian sa, dere hadde sjangsen til å gi deres feedback om dere bare hadde giddet å lese vaccsca forummene av og til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 At SS ikke får sitte som CTR (Rett meg hvis jeg er feil nå) er jo helt på trynet. Har sitt nærmere 100 timer som ENSV (og over 250 timer på hovedflyplassen der), men nå er jeg ikke god nok lengre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Joda selfølgelig KAN dere det, men det er SKIKKELIG dårlig gjort da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 At det ikke er trafikk er jo på grunn av at alle sitter på Gardermoen, ved dette tiltaket prøver VaccSca og få mere trafikk og dekning i hele skandinavia, ikke bare på flyplassene i hovedstadene. Dagens senior studenter i VaccSca holder jo også en så god standard at Controller rating ikke er noe problem. Foreslår at dere som føler at dette er helt på trynet tar opp dette på vaccsca forumet på en skikkelig måte. Er engelsk en hindrer så skriv gjerne på Norsk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg er Veldig Enig med Innlegga Til Mathis Og Geir i denne tråden... Jeg kunne ikke hvert mer enig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marek Pola Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 At SS ikke får sitte som CTR (Rett meg hvis jeg er feil nå) er jo helt på trynet. Har sitt nærmere 100 timer som ENSV (og over 250 timer på hovedflyplassen der), men nå er jeg ikke god nok lengre? Varför är du inte Controller ©, Geir? Om du har så många timmar och du är duktig så har du fel rating! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Var jo i gang med C treningen for en tid tilbake, men en konflikt angående alder blannt ATCene her på forumet (en del av dere husker sikkert denne ) gjorde at jeg ga opp ATC-sittingen for et halvt år. Tror ikke jeg kommer til å begynne på C treningen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Schøyen Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Men jeg håper dere som er instruktører nå virkerlig setter inn kreftene for å få til masse trening det halvåret fremover for de som ønsker seg oppover i systemet. For blir det trangt om treningen, da skyter man seg selv i foten med dette vedtaket... Jeg har mine betenkligheter om dette er den rette løsningen, men som den gode sosialdemokrat jeg er, retter jeg meg etter løsninger som blir vedtatt av noen som har mye bedre innsikt i VACCSCA sine utfordringer enn meg selv. Men regn med meg, folkens! Jeg skal bare passere den idiotiske Eurotesten, som ikke tar hensyn til at jeg kan blande nordøst og nordvest innimellom... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg synes dette er en god avgjørelse, jeg er kanskje ikke overbegeistret da jeg ser noen minuser med den også, men jeg tror det vil være bra for VACCSCA alt i alt. Control er den høyeste posisjonen man kan sitte, så jeg ser ikke vitsen med å ville sitte Control med en gang man begynner å kontrollere. Hva mer har man da å oppnå? Selv har jeg aldri oppgradert fra SS til C fordi jeg ikke får noen flere fordeler om jeg har C-rating. Det får jeg nå! De fleste eller alle jeg har hatt som Control/Center i skandinavia har vist meget høy kvalitet, og jeg tror ikke det skal være noe problem å få de fleste som fortsatt er SS til C-rating. Geir er jo særlig en av dem. Flere fordeler med dette er jo at vi får bedre spredning av ATC. Nå tror jeg virkelig at flere flyplasser kommer til å bli dekket, med økt trafikk som resultat. Ja, Gardermoen er normalt den mest trafikkerte flyplassen i Norge, men slik er det jo i virkeligheten også. Det er jo naturlig siden en svært stor prosentdel av rutene går innom Gardermoen. Så oppgaven til ATC får vel bli at den andre flyplassen på flygeplanen til pilotene også er i Norge, evt. Skandinavia. Og ATC: Husk på å være litt tålmodige når dere logger på, pilotene må få tid til å se at dere er på, planlegge en tur, starte opp FS med diverse tillegg, gjerne sette opp litt i cockpit og logge på. Dette tar gjerne 1 time. Og om det er slik for dere at dere enten må sitte på ENGM eller "hjemflyplassen", så tenk dere om en gang til. Særlig om hjemflyplassen er en lite trafikkert flyplass i virkeligheten. Det hjelper jo at flyplassen er bemannet, men dere bør ikke forvente noe rush-trafikk. Dere bør enten være glad for et fly eller to i timen, eller vurdere å sitte på en av de andre større flyplassene i Norge, f.eks. ENZV, ENBR, ENVA, ENBO og ENTC. Jeg har for eksempel flere ganger opplevd at et par timer etter at jeg har logget på Stavanger eller Flesland så har jeg mer trafikk enn ENGM, både fordi det ikke er en flyplass som hele tiden bemannes, og dermed noe spennende, og fordi det er mange rutealternativer til/fra disse flyplassene. Ellers kan dere jo snuse på andre flyplasser i Skandinavia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Får vel bare ta noen tester og utsjekker da... selv om jeg fortsatt lurer på hva VACCSCA skal finne på når alle har C rating og sitter på ENGM edit: Eller CA's for den del... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Når jeg endelig begynner å komme igang med overgangen til SS kommer disse IDIOTISKE reglene?! At SS ikke kan sitte CTR må være den absolutt mest idiotiske regelen jeg noen gang har sett på denne fronten. Har såvidt begynt å sitte litt som ATC igjen for å kunne bli SS, men hvis jeg må ta meg tid til å trene og prøve til jeg blir C så er det for gale. Dette er et spill! Hvorfor i helv* skal man plutselig ødelegge på denne måten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2006 Endringene skjer ikke før 1. desember, så du burde ha mulighet til å starte c1 trening og kanskje bli sjekka ut som C1 til da. Så du vil nok også kunne sitte ctr når du nå blir SS (frem til 1. desember) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 Heisann! Først vil jeg si at jeg er for RR, spesielt på APP på Gardermoen, men dette med at SS ikke kan sitte på CTR er rett og slett å skyte seg selv i foten. Er det mulig å gjøre noe med dette, eller er det endelig vedtatt? Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Til alle jer, der er sure over disse nye regler: I har 6 måneder til at få jeres næste rating. Det bør være muligt at nå. Frem til 1. december gælder de gamle regler. Som Geir skriver, har han mange timer som ATC. Så bør C1 teori og prøve heller ikke være noget problem. Og som andre også har sagt, så har dettevære diskuteret på vaccsca's forum, hvor I som ATC'er har haft masser af mulighed for at komme med jeres input inden reglen blev vedtaget... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Teoriprøven til C er et problem. Av den grunn at den er full av feil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.