Gå til innhold

SAS A330 mista winglet in flight!


Anbefalte innlegg

Men hvordan kan plutselig en winglet dette av...? Skjønner ikke helt det, de skal vel sitte godt fast for å si det sånn!

 

Sånt har skjedd før i enkelte tilfeller, er kreftene store nok vil en winglet falle av. Husk, mange deler er laget for å svikte ved en viss belastning. En vil heller at en del skal svikte, enn at belastningen skal øke mer og ta med seg større deler ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er vel strengt tatt ikke så rart, siden det så langt kun ser ut til å være et rykte på verdens største fly-sladreforum...

 

Er jo ikke engang bilder... ""

 

Bilder er ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe annet, hvordan påvirker det egentlig flyegenskapene om en winglet faller av? Kunne tenkt meg at den krenger litt mot venstre f.eks... Blir jo mer drag der.

 

Ja, en vil få litt mer drag på den ene vingen, og må da gi mer thrust på den ene motoren for å kompensere, men dette er bare marginalt. Men det fører jo til et litt høyere drivstofforbruk. (og dessuten får en vel også en payloadbegrensning siden en mister en del løft.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen sier, så er det ikke sikkert denne delen har løsnet fra flyet innflight, men derimot så kan den ha blitt skrudd av før avgang fra CPH. Er ikke noe problem å få dispensasjon til å fly uten en winglet.

Returen fra Washington DC til CPH med dette samme flyet gikk på rute (uten at noen ny WL ble skrudd på, etter hva jeg erfarer) noe som tilsier at dette er mer planlagt, en et uhell...

 

(også kan det jo være et fake bilde også da "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest et sted at wingletsene reduserer luftmotstanden med 4%..

 

Stemmer sånn ca det, men det avhenger av type, er jo mange forskjellige designs. Hvordan de forskjellige designene er i forhold til hverandre kan enkelt vises slik:

ordinære vinger < wingfences < winglets < blended winglets/raked wingtips.

 

Blended winglets og raked wingtips reduserer drag med 4+%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En B747-400 er faktisk sertifisert for å TA AV med bare en winglet.

(sannsynligheten for å miste 2 er så liten at Boeing gadd ikke å sertifisere

for det selv om det sannsynligvis går enda bedre)

 

Så dette er en bagatell i seg selv rent sikkerhetsmessig. Det interessante

er mer HVORFOR den datt av.... .

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En B747-400 er faktisk sertifisert for å TA AV med bare en winglet.

(sannsynligheten for å miste 2 er så liten at Boeing gadd ikke å sertifisere for det selv om det sannsynligvis går enda bedre)

En 744 kan fly uten winglets, 744D er beviset på det "" Men, den ble sertifisert for å fly uten.

 

Så dette er en bagatell i seg selv rent sikkerhetsmessig. Det interessante er mer HVORFOR den datt av.... .

Den datt ikke av, ser ut som om den ble demontert pga et uhell på Kastrup, og flighten til IAD ble seks timer forsinket pga demonteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den datt ikke av, ser ut som om den ble demontert pga et uhell på Kastrup

 

Damn!! Og jeg som har gått rundt i hagen her hjemme i håp om å finne den så jeg kunne pryde veggen litt. ""

 

Man vet jo aldri. "Next time it could be you who get a free winglet from the sky" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...