Karl Mathias Moberg Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2782797/ Men SAS296 (Returen) flyr så det er nok ikke no serriøst da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål palmberg Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jo, det er seriøst, men ikke alvorlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg vil nå kalle det alvorlig når et fly mister deler i lufta. Ikke er det særlig hyggelig for den stakkaren som måtte få den i hodet heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ikke er det særlig hyggelig for den stakkaren som måtte få den i hodet heller. Nei, han blir nok litt vinglete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hadde den havnet i min bakgård hadde jeg ikke nevnt det til noen, men bare pent og pyntelig gått stille og hentet den for å ha den på veggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Nei, han blir nok litt vinglete. Fantastisk ordspel Er nok litt skummelt når ting ramlar av flyet ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Litt winglete ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hehe Men hvordan kan plutselig en winglet dette av...? Skjønner ikke helt det, de skal vel sitte godt fast for å si det sånn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Kjempe morsomt for de som nettopp har vært på et langt flyskrekk-kurs rett før, og ser at plutselig deler av vingen detter av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 jeg vil se bilder! Er ganske stor også den wingleten til A330'n... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Rart ikke Luftfartsnyhetenes nettutgave virker til å ha fått nyss om dette enda, men de kanskje andre ting å gjøre enn å følge med her inne en søndags ettermiddag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Vel, er vel strengt tatt ikke så rart, siden det så langt kun ser ut til å være et rykte på verdens største fly-sladreforum... Er jo ikke engang bilder... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 For å ha det på det rene - Jeg har INGEN ting imot å få en Winglet landende i hagen min!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 He he, verre hvis man hadde fått en slik i hodet da - tror vi fort kan snakke litt "blodsøl" da.. (les: DOA) Hvis denne hadde landet i en hage i USA, tenker jeg SAS hadde fått millionsøksmål raskere enn de hadde klart å si "opps".. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Men hvordan kan plutselig en winglet dette av...? Skjønner ikke helt det, de skal vel sitte godt fast for å si det sånn! Sånt har skjedd før i enkelte tilfeller, er kreftene store nok vil en winglet falle av. Husk, mange deler er laget for å svikte ved en viss belastning. En vil heller at en del skal svikte, enn at belastningen skal øke mer og ta med seg større deler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Bilde her nå: http://home.comcast.net/~tipek/sasnowinglet.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Ja,er vel verre ting som kan skje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Bra det er Winglet'en som falt av og ikke alle de andre delene mens Winglet'en ble igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Vel, er vel strengt tatt ikke så rart, siden det så langt kun ser ut til å være et rykte på verdens største fly-sladreforum... Er jo ikke engang bilder... Bilder er ute... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemming Jansen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hej Hvem siger den sad der før flyvning ?, dispatch er så vidt jeg ved mulig uden Wing-let(s), det foto beviser ingenting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvorfor må det alltid være noen som aldri tror på ting, uansett hvor godt det blir bevist? Og absolutt må kvervulere videre? Over til noe annet, hvordan påvirker det egentlig flyegenskapene om en winglet faller av? Kunne tenkt meg at den krenger litt mot venstre f.eks... Blir jo mer drag der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Over til noe annet, hvordan påvirker det egentlig flyegenskapene om en winglet faller av? Kunne tenkt meg at den krenger litt mot venstre f.eks... Blir jo mer drag der. Ja, en vil få litt mer drag på den ene vingen, og må da gi mer thrust på den ene motoren for å kompensere, men dette er bare marginalt. Men det fører jo til et litt høyere drivstofforbruk. (og dessuten får en vel også en payloadbegrensning siden en mister en del løft.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Seriøst. Dere ser vel at det bildet er redigert!?! (Vi tar en ny Helios-diskusjon, eller hva?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Som en annen sier, så er det ikke sikkert denne delen har løsnet fra flyet innflight, men derimot så kan den ha blitt skrudd av før avgang fra CPH. Er ikke noe problem å få dispensasjon til å fly uten en winglet. Returen fra Washington DC til CPH med dette samme flyet gikk på rute (uten at noen ny WL ble skrudd på, etter hva jeg erfarer) noe som tilsier at dette er mer planlagt, en et uhell... (også kan det jo være et fake bilde også da ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Mon tro om det ble veldig winglet'e å fly... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har lest et sted at wingletsene reduserer luftmotstanden med 4%.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Har lest et sted at wingletsene reduserer luftmotstanden med 4%.. Stemmer sånn ca det, men det avhenger av type, er jo mange forskjellige designs. Hvordan de forskjellige designene er i forhold til hverandre kan enkelt vises slik: ordinære vinger < wingfences < winglets < blended winglets/raked wingtips. Blended winglets og raked wingtips reduserer drag med 4+%. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 En B747-400 er faktisk sertifisert for å TA AV med bare en winglet. (sannsynligheten for å miste 2 er så liten at Boeing gadd ikke å sertifisere for det selv om det sannsynligvis går enda bedre) Så dette er en bagatell i seg selv rent sikkerhetsmessig. Det interessante er mer HVORFOR den datt av.... . M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 En B747-400 er faktisk sertifisert for å TA AV med bare en winglet. (sannsynligheten for å miste 2 er så liten at Boeing gadd ikke å sertifisere for det selv om det sannsynligvis går enda bedre) En 744 kan fly uten winglets, 744D er beviset på det Men, den ble sertifisert for å fly uten. Så dette er en bagatell i seg selv rent sikkerhetsmessig. Det interessante er mer HVORFOR den datt av.... . Den datt ikke av, ser ut som om den ble demontert pga et uhell på Kastrup, og flighten til IAD ble seks timer forsinket pga demonteringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Den datt ikke av, ser ut som om den ble demontert pga et uhell på Kastrup Damn!! Og jeg som har gått rundt i hagen her hjemme i håp om å finne den så jeg kunne pryde veggen litt. Man vet jo aldri. "Next time it could be you who get a free winglet from the sky" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.