Gå til innhold

Fryktet at norskt fly var kapret


Øyvind Grassdal

Anbefalte innlegg

Det jeg og trodde, men hva vet jeg ""

 

 

Forresten, jeg skal på tur til Thailand, og på den lange flyturen vil jeg gjøre unna noe matte. Er det noe vits å prøve å ta med passeren på flyet i det hele tatt? Er de ennå strenge på det?

Det finnes jo mange andre farlige ting du kan få kjøpt innenfor sikkerhetsrammene på flyplassen, enn en passer. (glassflasker bla.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg ville bare opplyse om at Tyskland ikke har noen F-16 fly, som dere besrkiver i artikkelen om denne hendelsen. (link). Ellers må jeg si at det var en fin artikkel"

 

Ja, her har det skjedd en glipp. Vi ble villedet av et sitat fra Dagbladet som har saken i dag. Der sier en av passasjerene at kapteinen opplyste om at det var et F-16 fly som passerte...

 

Vi beklager sammenblandingen og takker for at vi har så årvåkne lesere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med amerikanske fly. mitt tips: det ble scramblet fra Ramstein Airforce Base.

 

regner med at amerikanerne som har flusst av baser og fly i Tyskland gjerne bistår Tyskland med slike oppdrag.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bakken ikke oppnådde kontakt med det norske SAS-flyet, gikk terroralarmen hos Eurocontrol. Minst ett jagerfly ble sendt opp til SAS-flyet for å kontrollere.

 

 

Episoden bekreftes av SAS informasjonssjef, Siv Meisingseth.

 

- Episoden skyldtes trolig manglende radiokontakt.

 

no [*********] sherlock !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere Truls og Agnor ""

Tenk hvis det skulle stått masse info om max range på flyet som ble sendt opp, max takeoff-vekt, vingespenn, rekkevidde på raketter, volum i droptank, lengde på etterbrenner, antall kuler, vingeareal, lengde osv. Hvor mange tror dere leser så langt som halvparten av dette før de hiver avisa på bålet?

 

Synes vi skal være glad at de skriver lite men allikevel klarer å forklare det bra. Det blir bare mindre mulighet for at journalistene skriver feil.

 

Så om noen virkelig ikke skjønner hva som har skjedd i denne saken sier det jo litt om personens virkelige flykunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Taiwan (Republikken Kina) som har F-16 i sitt flyvåpen, ikke Kina (as in Folkerepublikken Kina).

 

Uansett, kan det være at noen har misforstått forskjellen mellom Dutch og Deutschland? Kanskje F-16-piloten presenterte seg for flybesetningen på følgende måte: "SAS 737 LN-xxx, this is Dutch F-16, do you read? ...etc." ""

 

Edit: Det var nederlandske F-16 fra Leeuwarden som ble scramblet, og "offeret" var LN-BRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bakken ikke oppnådde kontakt med det norske SAS-flyet
- Episoden skyldtes trolig manglende radiokontakt.

 

no [*********] sherlock !

 

Hehe. Skremmende hva de finner ut av. Tenker VG har vært på åstedet å fått fatt i noen bakgate-DNA-prøver som avslørte situasjonen "" (..ironi)

 

Uansett godt å se at Eurocontrol følger med våre fly, med god støtte fra våre sammensvorne. Håper de også følger etter inn i Norge der vi av ukontrollert politikk ikke kan sende opp våre snart bare en jager. (dagens forbannelse over uaktsom og gi.f... i folks fremtid)

 

Men at VG enda ikke har oppfatter at dette var en.... "KATASTROFE! SAS fly i sammenstøt med jager!!! Kun tusendeler berget livene til passasjerene!!!".....sjokkerer meg litt. Har de mista fokusen? ... ""

F-16 flyet var så nær rullegardinen på rad 14 at passasjeren kunne lukte jagerpilotens Lacoste-parfyme!!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro jagerpiloten som normalt snur litt på huet av og til da han flyr formasjon. Kan til og med hende han så vår fotograf. Ser ikke noe unaturlig her for verken jagerpiloten eller SAS-piloten. Begge er i mange tilfeller opplært i forsvaret, og er i allefall briefet på dagens bildet.

Men når en avis setter den tilfeldig pax's historie som sin overskrift på sitt trykk, forteller det meg mere om dem enn noe annet. Men all ros denne gang for å ha holdt tråden.

 

Kan jo tenke seg hvor mange fly som befinner seg i akkurat dette området nå. Sansyneligvis et hundretall.

Men bare "få" minutter etter alarmen går så ligger en jager å teller poppnagler og (passasjerlister) "" på rette fly. Slettes ikke galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep Anders, av bildene kan det ikke være annet enn KLu.

Man ser ikke fairingen/antennecoveret til Carpace-jammeren som Belgierne har under inntaket. Den såkalte drag-chute compartment på belgierne er ikke det men en beholder for å huse div elektroniske duppeditter ifm det nevnte jamme-systemet. Den er lik av form men har ikke radarvarsler-antennene på hver side som de norske/nederlandske har.

Carpace-systemet er vel på vei ut, da EK-systemene sikkert blir modifisert med M-3/M-4 oppdateringene til MLU'en men det er godt mulig Belgia allikevel beholder "sitt" system.

 

PS: Merk, ingen belyning på F-16 flyet, ikke en gang NAV-lys på inntakene. Bildene er forøvrig for dårlige til å se om flygeren bruker NVG eller HMCS.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...