Gå til innhold

Fokker 50 kollapset på Gardermoen...


Fredrik J

Anbefalte innlegg

Noen bilder fra dagens hendelse...

 

Rigging av løfteputer

 

[image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f501.jpg[/image]

 

Fokker'n på vei opp

 

[image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f502.jpg[/image]

 

Nye nesehjul på plass

 

[image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f503.jpg[/image]

 

På egne "ben" igjen. (med pinner i..!)

 

[image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f504.jpg[/image]

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Christian...

 

För det första så har ingenting knäckt. Stället följde sin vanliga väg som under infällning.

 

För det andra så är väl frågan hellre om det är värt pengarna det kostar att få den flygfärdig igen. Allt går att reparera, men om det kostar mer än det smakar så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forbannet på journalister som skal piske opp stemningen.....

 

Et blikk i avisen fra min hjemlige andedam:

Tidens krav

 

 

Sitat:– Det var jo flaks at ulykken skjedde før flyet fikk tatt av. Hadde det skjedd her ville det blitt en katastrofe, sier Farstad, Makan til tøv!!

 

Også andre passasjerer som kom til Kr-sund med et senere fly er blitt intervjuet, og de har også denne påstanden om at det hadde blitt en katastrofe om flyet hadde tatt av og landet på Kvernberget..

 

Ja,ja, journalistene gjør vel bare jobben sin, men de kan nå la være å skremme vannet av passasjerene da... ""

 

 

BTW: Hva kommer som erstatning for denne maskinen mens man venter på evt. reparasjon? Så i VG at SAS skulle til Fokker i Nederland for å leie en maskin, Men de er vel konkurs for lenge siden?? "" Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tøv!!

 

Ja, det är bara skitsnack!

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Fokker fabriken gick i konkurs ja. Men komponent delen består som Stork Fokker. De har vedlikehold och produktion av delar, samt försäljning/lease av flyg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,det gikk vel konkrs for lenge siden....men har hørt rykter om at dem skulle starte opp igjen,og lage en slags Fokker 70/100 NG

""

 

De har forsøkt å få igang produksjonen igjen, under navnet Rekkof, og det var lenge rykter om at KLM var veldig interessert, men det ser rimelig mørkt ut for dem, for å si det mildt.

Mer info her:

http://www.rekkof.nl/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et fly på Kjevik idag, en Dash-8 Q100 eller Q200, med helt rød hale og noe svart skrift på siden. Flyet var under callsign Scanor 235* og det vil si den hadde en rute som F50 opererer. Så da lurer jeg på om dette er det flyet dem leier som erstatter? Og om noen har peiling, hvilket flyselskap det kan være?

Den er snart igang med å pushe for Bergen, men tror ikke det blir bilder, både fordi den tar av fra 04 (retningen bort fra der jeg bor) og det er skydekke i rundt 1000 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forbannet på journalister som skal piske opp stemningen.....

 

I dette tilfellet var det vel snakk om en fra dette vekst-selskapet som ville målbære interessene til selskapet, og det er jo kurant nok.

Men hadde det vært jeg som hadde intervjuet ham, ville jeg nok fulgt opp med et tilleggsspørsmål (eller helst en tilleggsinformasjon) når han kom med utspillet om at "det var flaks at ulykken skjedde før flyet fikk tatt av" ....! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Jan Fredrik, fint å få litt mer nøyaktig info, enn hva feks VG byr på...

 

Jeg ble litt overasket over at hjulene felles inn bakover. Såvidt jeg kan forstå betyr det at om låsepinner av en eller annen grunn ikke går i lås ved en landing, vil hjulene lett kunne felles inn, og flyet havne på buken...

 

Er altså ingen flyekspert, men en ting har jeg forstått etter å ha lest en del techstuff om div fly: det er ingenting som er overlatt til tilfeldigheter når det gjelder teknikk/konstruksjon.

 

Så kunne noen av dere med litt mer greie på dette forklare kort hvorfor hjulene ikke går andre veien, slik at de ville gått i "selvlås" under landing (eller tauing, som vel kanskje er tilfelle ved denne insidenten)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et fly på Kjevik idag, en Dash-8 Q100 eller Q200, med helt rød hale og noe svart skrift på siden. Flyet var under callsign Scanor 235* og det vil si den hadde en rute som F50 opererer. Så da lurer jeg på om dette er det flyet dem leier som erstatter? Og om noen har peiling, hvilket flyselskap det kan være?

Den er snart igang med å pushe for Bergen, men tror ikke det blir bilder, både fordi den tar av fra 04 (retningen bort fra der jeg bor) og det er skydekke i rundt 1000 fot.

 

Jeg såg dette flyet i Bergen for noen uker tilbake.

Lurte på om Widerøe skulle skifte farge fra grønt til rød, eller om det var jeg som hadde blitt fargeblind under turen med ATR42 fra Florø til Bergen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...