Andreas Moe Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Helt enig med deg Jan Fredrik. Helt klart at praten og ryktene går fort nå noe slikt hender, men det får bli opp til de som skal ta en nærmere kikk på dette som får avgjøre hendelsesforløpet og hva som skal skje videre. Og forresten, jobber du oppe på Tools Jan Fredrik? Siter
Truls Meek Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Deretter ble det benyttet vingejekker som løftet hjulene fri av bakken slik at vi kunne sette i pinner. Burde det ikke stått pinner i allerede da... Truls Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Stakkars -RND... Ikke rent få ganger jeg har sett vingene til den over huset mitt.. Siter
Jan Fredrik Furøy Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Og forresten, jobber du oppe på Tools Jan Fredrik? Jada, er ansvarlig for Tools & Equipment for STS Line Norge. Er også ansvarlig for Recovery operasjon når noe slikt skjer i Norge. Mvh Jan Fredrik SAS807 Siter
Jan Fredrik Furøy Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Noen bilder fra dagens hendelse... Rigging av løfteputer [image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f501.jpg[/image] Fokker'n på vei opp [image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f502.jpg[/image] Nye nesehjul på plass [image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f503.jpg[/image] På egne "ben" igjen. (med pinner i..!) [image]http://www.jheriksen.no/ftp/janff/f504.jpg[/image] Mvh Jan Fredrik SAS807 Siter
Christian Ramberg Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 hvis det var bare understellet så går det an å få det på vingene igjen...det knakk sikkert pga metaltretthet Siter
Gjest Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Vel, Christian... För det första så har ingenting knäckt. Stället följde sin vanliga väg som under infällning. För det andra så är väl frågan hellre om det är värt pengarna det kostar att få den flygfärdig igen. Allt går att reparera, men om det kostar mer än det smakar så... Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Tror ikke Christian har lest hele tråden jeg... Siter
Runar Hvitsand Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Blir litt forbannet på journalister som skal piske opp stemningen..... Et blikk i avisen fra min hjemlige andedam: Tidens krav Sitat:– Det var jo flaks at ulykken skjedde før flyet fikk tatt av. Hadde det skjedd her ville det blitt en katastrofe, sier Farstad, Makan til tøv!! Også andre passasjerer som kom til Kr-sund med et senere fly er blitt intervjuet, og de har også denne påstanden om at det hadde blitt en katastrofe om flyet hadde tatt av og landet på Kvernberget.. Ja,ja, journalistene gjør vel bare jobben sin, men de kan nå la være å skremme vannet av passasjerene da... BTW: Hva kommer som erstatning for denne maskinen mens man venter på evt. reparasjon? Så i VG at SAS skulle til Fokker i Nederland for å leie en maskin, Men de er vel konkurs for lenge siden?? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Jo,det gikk vel konkrs for lenge siden....men har hørt rykter om at dem skulle starte opp igjen,og lage en slags Fokker 70/100 NG Siter
Gjest Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Makan til tøv!! Ja, det är bara skitsnack! Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Fokker fabriken gick i konkurs ja. Men komponent delen består som Stork Fokker. De har vedlikehold och produktion av delar, samt försäljning/lease av flyg. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Det var en utrolig stilig teknikk dere brukte Jan Fredrik! Hadde aldri tenkt meg det var slik det ble gjort Så får jeg bare håpe alt på at den kommer i lufta igjen, selv om det kanskje er veldig liten sjangs. Om mulig fornyelse av de seks Fokker maskinene håper jeg valget faller på Q400. Siter
Michael A B Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Jo,det gikk vel konkrs for lenge siden....men har hørt rykter om at dem skulle starte opp igjen,og lage en slags Fokker 70/100 NG De har forsøkt å få igang produksjonen igjen, under navnet Rekkof, og det var lenge rykter om at KLM var veldig interessert, men det ser rimelig mørkt ut for dem, for å si det mildt. Mer info her: http://www.rekkof.nl/ Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Rekkof... Ikke noe godt navn det der, høres mer ut som en Nederlandsk variant av [*********]-off enn en seriøs flyprodusent syns jeg. Men i det gode og stolte Fokker-navnets ære er det jo en artig variant å bare snu litt på bokstavene da. Siter
Sindre Kuløu Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Var det forresten dette flyet som fikk ny maskin for ikke lenge siden? Ser at det mangler noe paint på cowlingen på maskina... Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Så et fly på Kjevik idag, en Dash-8 Q100 eller Q200, med helt rød hale og noe svart skrift på siden. Flyet var under callsign Scanor 235* og det vil si den hadde en rute som F50 opererer. Så da lurer jeg på om dette er det flyet dem leier som erstatter? Og om noen har peiling, hvilket flyselskap det kan være? Den er snart igang med å pushe for Bergen, men tror ikke det blir bilder, både fordi den tar av fra 04 (retningen bort fra der jeg bor) og det er skydekke i rundt 1000 fot. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Så et fly på Kjevik idag, en Dash-8 Q100 eller Q200, Feil, feil, feil... Det er en Q300 faktisk... Widerøes LN-WFU for å være mer nøyaktig... [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/88425.jpg[/image] Foto: Alistair Macdonald / Airpics.com Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Den så så liten ut Var nok bare et synsbedrag hehe... Men da fikk vi oppklarning i det, takk for svaret Kenneth! Har vært så vant til Q400 fra SAS nå... Trodde faktisk ikke -300 var så mye mindre Siter
Jan Gulliksen Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Blir litt forbannet på journalister som skal piske opp stemningen..... I dette tilfellet var det vel snakk om en fra dette vekst-selskapet som ville målbære interessene til selskapet, og det er jo kurant nok. Men hadde det vært jeg som hadde intervjuet ham, ville jeg nok fulgt opp med et tilleggsspørsmål (eller helst en tilleggsinformasjon) når han kom med utspillet om at "det var flaks at ulykken skjedde før flyet fikk tatt av" ....! Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. februar 2006 Skrevet 25. februar 2006 Flotte bilder Jan Fredrik, fint å få litt mer nøyaktig info, enn hva feks VG byr på... Jeg ble litt overasket over at hjulene felles inn bakover. Såvidt jeg kan forstå betyr det at om låsepinner av en eller annen grunn ikke går i lås ved en landing, vil hjulene lett kunne felles inn, og flyet havne på buken... Er altså ingen flyekspert, men en ting har jeg forstått etter å ha lest en del techstuff om div fly: det er ingenting som er overlatt til tilfeldigheter når det gjelder teknikk/konstruksjon. Så kunne noen av dere med litt mer greie på dette forklare kort hvorfor hjulene ikke går andre veien, slik at de ville gått i "selvlås" under landing (eller tauing, som vel kanskje er tilfelle ved denne insidenten)? Siter
Fredrik Helland Skrevet 25. februar 2006 Skrevet 25. februar 2006 Så et fly på Kjevik idag, en Dash-8 Q100 eller Q200, med helt rød hale og noe svart skrift på siden. Flyet var under callsign Scanor 235* og det vil si den hadde en rute som F50 opererer. Så da lurer jeg på om dette er det flyet dem leier som erstatter? Og om noen har peiling, hvilket flyselskap det kan være? Den er snart igang med å pushe for Bergen, men tror ikke det blir bilder, både fordi den tar av fra 04 (retningen bort fra der jeg bor) og det er skydekke i rundt 1000 fot. Jeg såg dette flyet i Bergen for noen uker tilbake. Lurte på om Widerøe skulle skifte farge fra grønt til rød, eller om det var jeg som hadde blitt fargeblind under turen med ATR42 fra Florø til Bergen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.