Gå til innhold

CIA-fly på Gardermoen


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

Merkelig? Næh, synes nå ikke det.

Her er forøvrig kjerra, en pen Gulfstream III:

http://www.airliners.net/open.file/768634/L/

 

Reagerte litt på dette i artiklen:

Det aktuelle flyet er ett av flere som er beskrevet i amerikansk presse i forbindelse med CIAs transporter av fanger til den amerikanske Guantanamo-basen på Cuba og til tredjeland der fanger skal ha blitt torturert.

 

Greit, det står ikke at alle har blitt torturert, heller ikke at kun noen har blitt torturert, men måten det er skrevet på, det virket nå bare rimelig bombastisk... altså at formålet med flightene til flyene har vært å frakte dem til et sted de skulle tortureres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ikke rart folk blir USA-fiendtlige når de sluker pressens skylte antydninger rått, uten snev av kildekritikk eller selvstendig vurdering.

 

Må si meg litt enig her. Folk har selvfølgelig all rett til å uttrykke sine egne meninger og oppfatninger, men det virker som at enkelte er relativt kjappe med å smelle når media framsetter påstander som det ikke nødvendigvis er hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva og hvorfor skulle dem lande i Norge? Ganske sykt at de frakter fanger rundt til tortur ""

Herregud, ikke rart folk blir USA-fiendtlige når de sluker pressens skylte antydninger rått, uten snev av kildekritikk eller selvstendig vurdering.

 

Men i all verden, får jeg ikke lov til å klippe-lime fra media og dele med andre som kanskje syntes det er greit med litt informasjon, ikke noe mer en det.

 

Har du noen gang hatt problemer med det?

 

Dessuten er jeg amerikansk(ligger i familien) svensk norsk, greit miks "" Så jeg elsker disse land. Syntes bare at det var merkelig fra min forståelse i denne saken, derfor reagerte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ikke rart folk blir USA-fiendtlige når de sluker pressens skylte antydninger rått, uten snev av kildekritikk eller selvstendig vurdering.

 

Vel, at CIA frakter mistenkte til andre land for tortur er såvidt jeg vet ganske viden kjent...

Tidligere CIA-agenter, og ikke minst tidligere ofre har bekreftet praksisen, og CIA gjør som de alltid gjør, nemlig holder helt kjeft..

 

Om de lander her eller i sverige er for min del irrellevant. Ingen nasjoner burde akseptere denne praksisen med å "eksportere" fanger for å kunne torturere dem...

 

....men som USA-fan inn til beinmargen så støtter vel Førde denne praksisen? ....eller sitter du der i din egen lille verden og fornekter at det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men som USA-fan inn til beinmargen så støtter vel Førde denne praksisen? ....eller sitter du der i din egen lille verden og fornekter at det skjer?

Sørensen, nå er du useriøs og selvødeleggende.

 

USA-fan inn til beinmargen? Jeg er da uenig med svært mye av Bush-regjeringens disposisjoner, men jeg støtter utenrikspolitikken, i mangel av et fungerende FN. Dette er kanskje mer komplisert enn hva folk flest forstår, selv om det kan virke enkelt i prinsippet.

 

Men for all del, jeg forstår at du/dere synes det er behagelig å finne en stor og svært syndebukk. Les en artikkel på aftenposten.no denne uken. Vi nordmenn er det folkeslaget i Europa med SUVERENT størst tillit til FN. Sier det noe om vår naivitet og store tro på norsk presses (som er venstrevridd pr. def) sin dårlig skjulte propaganda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse CIA-flyninger er blevet et stort problem i Danmark også. Der er landet flere fly, og de har passeret gennem dansk luftrum mange gange. Det mener de danske politikere ikke er lovligt.

 

De er også før landet på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesiellt overraskende dette her, at militære og byråer fra USA tar seg "til rette" som vanlig - og bruker luftrommet over Norge, og lander på norske flyplasser med "ukjent" last og formål.

 

Hvis militære eller lignende byråer fra andre land hadde brukt samme taktikk i USA, og tatt seg til rette på samme måten som de fra USA - ja da tenker jeg det hadde blitt "baluba". Ikke søren om USA hadde akseptert det, men flyet hadde vel blitt skutt ned - lenge før det hadde kommet særlig langt inn i USA's luftrom tenker jeg.

"En regel for oss, en regel for andre" er et ordtak jeg synes passer godt i denne sammenhengen.

 

Ellers kan man jo bare tenke seg hva som foregår av "hemmelige" og covert-operasjoner, av CIA/NSA/FBI/osv osv. Det lille som man vet, og som man har bruddstykker av info om - er vel ikke en gang (halvparten) fra toppen av isfjellet tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det jo kun spekulasjoner i media om dette var en fangetransport eller ikke. Det som er på det rene er at operatøren av flyet er sivil, men leies ofte av diverse statlige institusjoner for diverse oppdrag.

 

Det blir derfor helt feil å vinkle denne saken som om det skulle være en CIA fangetransport uten at det finnes fnugg av bevis på at det var det.

I tillegg kan jeg jo si at jeg overhodet ikke støtter måten amerikanerne behandler fanger på. Heller ikke det faktum at de flyr dem til land som godtar tortur, men man kan ikke rope "varsko her" hver gang man ser ett fly som kan ha blitt brukt til fangetransport. Denne diskusjonen har vi hatt tidligere og man kom vel fram til da at man må vel anse de fleste fly i det amerikanske luftforsvaret som fange transportfly.....kan ikke se at media roper høyt hver gang det lander en amerikansk C-17 eller C-130 på Evenes, Tromsø eller Bardufoss ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men flyet hadde vel blitt skutt ned - lenge før det hadde kommet særlig langt inn i USA's luftrom tenker jeg.

 

Nå skal jeg ikke nekte for at en del amerikanere kan være noe selvhøytidelige mtp. egen sikkerhet og suverenitet, men det er vel ikke direkte slik at man uten videre engasjerer luftfartøyer fra allierte land uten visse indikasjoner som går utover den type informasjon det er snakk om her.

 

Ellers kan man jo bare tenke seg hva som foregår av "hemmelige" og covert-operasjoner, av CIA/NSA/FBI/osv osv. Det lille som man vet, og som man har bruddstykker av info om - er vel ikke en gang (halvparten) fra toppen av isfjellet tenker jeg..

 

Hemmelighold har som oftest en hensikt, og det er ikke nødvendigvis riktig å stemple all slik aktivitet som noe mørkt og ubehagelig (selv om du ikke gjør det direkte). I antiterrorsammenheng kan svart virksomhet være mer effektivt, hensiktsmessig og skånsomt enn konvensjonelle, offensive operasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vanskelig for de fleste å si noe om hva som er rett og galt,men jeg reagerte litt på denne;

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article226633.ece

 

Spesiellt dette utdraget;

"at den som betalte for landingen var et selskap som kaller seg Jeppesen Dataplan. "

 

Jeppesen driver vel ikke å finansierer/kamuflerer CIA operasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå har "ryktene" om CIA fly med fanger som blir transportert rundt omkring, ikke bare i Europa men også andre steder, der man ikke har det så "nøye" med bruk av tortur vært oppe i diverse medier i flere måneder - For ikke og si ett halvt år...

 

Jeg mener det er betenkelig, hvis CIA i strid med traktater og avtaler transporterer fanger fra eksempelvis Cuba til en del arabiske land, som bruker utstrakt tortur for og "avsløre" noe...

En ting er og bekjempe terrorisme, en annen ting er og gi F i internasjonale avtaler.. Greit USA er verdens mektigste nasjon, men man forventer kanskje en "litt" annen standard av USA en man gjør av Folkerepublikken Kina kanskje...?

 

Oddvar

VNAS325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. La oss heller tenke sosialistisk, og sy puter under disse stakkars terroristene. De har sikkert hatt en vond oppvekst.

 

Hvis anklagene har rot i faktiske forhold kan det jo bli en smule stusselig å skulle bryte prinsippene til den samme rettstaten man er satt til å forsvare; en stat hvis siviliserte ansikt utad ikke er direkte irrelevant. Hvis en makt som USA bruker slike virkemidler kan det bl.a. gi et incentiv til andre parter til å begå liknende handlinger mot f.eks. krigsfanger.

Dersom jeg hadde vært en amerikansk tjenestemann med reell kjennskap til bruk av "ekstraordinære tiltak" mot fanger i egne avdelinger, hadde jeg kanskje hatt enda større grunn til å være bekymret for egen sikkerhet i fiendtlig fangenskap, selv om risikoen for dårlig behandling er til stede uansett.

 

For øvrig kan diskré bruk av "ekstraordinære tiltak" kanskje ansees som et nødvendig onde i prekære tilfeller, f.eks. ifm. forsøk på avverging av nært forestående terrorhandlinger som kan ramme et stort antall liv. Denne debatten er imidlertid et minefelt fylt med dilemmaer som jeg ikke trives blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. La oss heller tenke sosialistisk, og sy puter under disse stakkars terroristene. De har sikkert hatt en vond oppvekst.

 

..eller gjøre som CIA: Kidnappe og torturere uskyldige tyskere ...

 

Beklager, men slike handlinger mot uskyldige kan ikke forsvares..... Du må gjerne prøve selvsagt, men da kommer jeg bare til å le av deg... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...