Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes også at ordet "nød" er litt drøyt her

Personlig ville kalt dette for en "divertion".

 

Er det en reel nødsituasjon, for enten fly eller bare en syk passasjer, så kan vi vell kalle det for en nødlanding.

Skrevet

Det forklare at det var en extra KLM maskin på Sola idag og oppbudet av politi...;)

 

Kjøre flybussen der ute. For de som er intressert så står det nå en C-17 Globemaster på Mil side. Samt litt andre ting på sivil side...

 

mvh

Ørjan

Skrevet

Om detta var en nödlandning eller inte avgör inte tabloiderna, flygledarna eller användarna av flightsim.no:s forum ""

 

Det är fartygschefen på det aktuella luftfartyg som avgör det. En "unruly passenger" som det så fint heter på fagspråket kan orsaka en nödlandning om fartygschefen anser att bråkmakaren är ett hot mot säkerheten till lyftfartyget, dess besättning eller last/passagerare.

 

En nödsituation definieras som ett tillfälle där säkerheten är i fara och omedelbar assistans är påkrävd. Det är inte alltid tillfälle med bråkiga passagerare, men efter 9/11 så tar man sällan chanser...

 

Jag ville inte tveka att kalla mayday och tränga mig före i kön och ha politiet på stand-by om någon började hota besättningen, försöka förstöra flygmaskinen eller ta sig in på flight deck.

 

Men om det bara var ett fyllo som skrek för högt så ville jag bemyndigat någon storvuxen passagerare att hålla vedkommende "på plats" och fortsatt...

 

Det här kan ha varit en nödladning, eller så kan det ha varit en landning... Beror på.

Skrevet
Det er nok heller en "sikkerhetslanding". Og nok en gang var det en "trønder" som gikk bananas omboerd på et fly. Begynner ikke dette å bli litt for ofte da... ""

 

Truls

Helt sinnsykt !

Det første dama sa når hun leste om dette var: Oh fy [*********], jeg er så flau over å være Norsk når jeg leser dette.

 

Jeg har ikke lest en artikel ang fulle Svensker, Dansker eller Finner som på denne måte må "nødlande" å kaste av noen som er for fulle. Men Norrbaggar ser man stadig i avisen... Tragiskt ""

Skrevet

Enig med Timmy!

 

Er rett og slett flaut. Ikke bare av denne episoden, men flere ting...

Kan også si at det ivertfall ikke er A-laget som styrer/har styrt norge de siste 4 årene.

 

"Det er flaut å være norsk"

Skrevet

Totalforbud mot alkohol på alle fly verden over, på lik linje med røyk. Greier ikke folk å holde seg unna alkohol når de er ute å flyr, så får de heller holde seg hjemme. Vi som røyker må bare akseptere dette, og da burde folk greie å holde seg unna alkohol på flyene.

Skrevet

Synes ikke det som drikkes på flyet er problematisk, det er verre med det som ble drukket før ombordstigning og kvelden i forveien osv, for det har cabincrewet lite og ingen kontroll på.

 

Engang i CPH før ombordstigning på Thai til Bangkok ble jeg sittende i nærheten av en eldre svenske ved gaten som bydde meg å drikke rett fra en helflaske whiskey sammen med ham. Takket såklart nei, og da ble det ikke stort mer snakk, men kunne konstantere at han hadde tømt halve flaska før vi boardet. Ja det ble litt av en tur, satt noen rekker bortafor, han måtte låses ut av WC flere ganger de første 4-5 timene, der var det rimelig utspydd ja.

 

Sist jeg reiste med Lufthansa fra MNL til FRA via BKK var det noen 2 unggutter fra Finland rett foran som kom på i BKK, de dro frem en flaske vodka etter frokost like før landing i Frankfurt å begynte å skjenke seg, men da ble det fart i pursern du! Han var lynende forbanna, røska fra dem flaska og forlangte passene. Da han kom tilbake med passene kunne han opplyse om at hvis de ble tatt en gang til hadde de fløyet for siste gang med LH. Bra, cabincrew er flinke til å se an folk ved alkoholservering og slår knallhardt ned på utenom-drikking, dette har de erfaring med. Men det som foregår på flyplassene med sine utallige skjenkesteder og tax-free har de dessverre ingen kontroll på. Så Bjørn Erik, du får heller foreslå totalforbud mot alkohol på flyplasser og slutt på alkoholsalg på taxfree. DET hadde ikke gjort meg noe, men litt drikke på flyet vil jeg gjerne ha =)

Skrevet

Vi som røyker og ikke drikker, vi skal greie oss uten røyk i 4-5 opp til 10-12 timer uten en røyk. Men dere greier ikke å holde dere uten å drikke på disse flyturene deres?

Mange blir jo helt ville, bare de hører ordet billig sprit.

En dag vil det skje en ulykke med disse fulle folkene, men da er det for sent. Synlig berusede personer skulle bli nektet ombordstigning i flyene. Og kom ikke her å si at de blir det. Jeg vet at enkelte har blitt nektet, men da er de overstadig beruset, og greier seg nesten ikke selv. Bort med alkohol som på lik linje med røyk.

Skrevet

Men jeg røyker, så det arguementet avviser jeg blankt, 11-12 timer mellom Europa og sørøst Asia uten røyk klarer jeg fint. Man kan røyke på flyplassene, det holder lenge. Dessverre kan man også drikke på flyplassene, ute av kontroll for cabincrew, det holder ikke. Nei, begynn på flyplassene med eventuelle forbud, det er der folk drikker for mye, på flyet blir man kontrollert av erfarne folk som passer på at du ikke får for mye. De ser heldigvis fort hvem som drakk for mye før boarding, dessverre er drikking ved gaten vanskelig for dem å oppdage da virkningen enda ikke har meldt seg for fullt ved boarding. Men tror det er ganske vanlig at de tar folk til side dersom de har mistanke, de blir bedt om å sitte ned så de kan sees an og så eventuelt nektes boarding hvis de er på stigende promille. Har iallfall sett det skje ved boardinger i MNL, men det må legges til at mitt intrykk er at det meste er strengere på flyplasser i Asia sammenlignet med Europa, mulig det er langt sjeldnere her ja.

 

Det som er så trasig med den praksisen er at da må den personens baggasje fjernes fra flyet, det tar LITT tid for en 747's vedkommende (har opplevd det engang når innsjekkede passasjerer hadde forsvunnet, ble over 1 time forsinket den gangen, mistet slot'n og dermed var det gjort)

Skrevet

Det som er så trasig med den praksisen er at da må den personens baggasje fjernes fra flyet, det tar LITT tid for en 747's vedkommende (har opplevd det engang når innsjekkede passasjerer hadde forsvunnet, ble over 1 time forsinket den gangen, mistet slot'n og dermed var det gjort)

 

Hehe, den er kjip, Ted!

 

Sånn, da vet du hva som er kjipt ""

Skrevet

Men hvordan er det egentlig med fulle folk ved boarding, er det kapteinens avgjørelse om de skal få bli med, eller kan gate-personalet nekte folk boarding?

 

Edit: vet hva som er kjipt nå "" Egentlig er ikke forsinkelser så ille på såpass lange turer. Mener å huske jeg fløy med Singapore Airlines den gangen, ble bare mindre tid å slå ihjel i Singapore siden jeg skulle videre til MNL likevel. Men SIN er en utrolig fin flyplass da, verdt å se seg rundt der, bla har de kjempefint utendørs røykeområde med bra utsikt, kan kombinere røyking og spotting. Noe annet enn de forpestede bittesmå røykebulene i BKK ja.

Skrevet
Men hvordan er det egentlig med fulle folk ved boarding, er det kapteinens avgjørelse om de skal få bli med, eller kan gate-personalet nekte folk boarding?

 

Det vanlige (ut fra min kunnskap) er at personalet ved gate avgjør selv, dersom personen er åpenbart beruset - og blir da nektet boarding. Hvis det er tvil om personen kan reise eller ikke, vil personalet ved gate kontakte kapteinen - slik at han evt. tar seg en titt på vedkommende, og avgjør til syvende og sist om han kan aksepteres som pax.

 

At personer er harde på flaska har jeg sett, både som pax og som crew. Sist jeg selv var vanlig passasjer, så jeg en eldre herremann som tømte en 1/2-flaske med Grants (Whisky) før avgang fra Gran Canaria i retning Oslo.

 

Sa fra til crewet, slik at han ihvertfall ikke fikk servert noe mer på den flyvningen. Men allikevel gikk det som det ofte går, han spydde plutselig under flyvningen (rørte selvsagt ikke maten). Heldigvis satt han alene i 3-seteren på styrbord side, men vinduet og gulvet ved siden av han (han satt i F-sete nærmest vinduet - takk og lov) var

selvsagt nedspydd, før man rakk å frakte han til lavatory.

Skrevet

Det hadde ikke stådd Møring om det hadde vært en møring!

 

Vil få fram det dårlige med trøndere VG

Dette er jo typisk trøndere!!!

Ikke første gang man må hive fulle trøndere av fly..

 

Tenker dere trønderbarter nå blir provosert..

Hehehe

Skrevet
Om detta var en nödlandning eller inte avgör inte tabloiderna, flygledarna eller användarna av flightsim.no:s forum ""

 

Det är fartygschefen på det aktuella luftfartyg som avgör det.

 

Er du naa helt sikker paa det, Jorgen? Husker aerlig talt ikke reglene for der hjemme, men i allefall her i det store utlandet har jeg som flygeleder full anledning til aa erklaere noedsituasjon for enhver flygning jeg foeler det er noedvendig for (selv om fartoeyssjefen ikke gjoer dette)... Og i saafall kan flygeleder bestemme at det er en noedlanding:) (om det skjedde i Stavanger eller ikke har jeg foeroevrig ingen anelse om).

Skrevet
Og i saafall kan flygeleder bestemme at det er en noedlanding

 

Klart en flygledare skulle hoppa på den! ""

 

Naturligtvis kan och ska en flygledare förklara nödsituation om han måste det, som ex. Helios olyckan där det inte går att få kontakt, eller om han ser flygmaskinen haverera. Men håll med om att det vore bra underligt om ATC kallade en situation de inte har förstahands information om, för en nödsituation..? Du kan inte bedöma alvaret av en bråkig passagerare ombord på ett flygplan när du själv inte är ombord, eller hur?

 

Gemensam nämnare för flygledare och piloter är att om en av de gör ett misstag så är det piloten som dör... ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...