Gå til innhold

"Nødlanding" pga. full passasjer...


Sindre Grut Hilstad

Anbefalte innlegg

Men å sitte på et fly i 10-11 timer uten en drink, det greier du ikke? Kan ikke se at du nevner noe om det.

 

Det skulle vel gått det å "", men hvorfor? Frostad nevner også eksempler på at det er drikkinga før boarding som lager problemer, det er jo det jeg prøver å få frem her. Den kontrollerte alkoholserveringa på flyene er ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, i dette tilfellet saa er det klart at det ville vaert litt merkelig, men om man for eksempel hoerer at piloten virker veldig stresset eller lignende kan man ha gjort det selv i denne situasjonen...

Et annet og bedre eksempel er fra England, der om et fly mister 50% eller mer av motorkraften, saa plikter flygeleder aa erklaere en emergency for nevnte flygning selv om piloten ikke vil (eller heller er for stresset til aa gjoere det). (Ganske annet senario enn her riktignok, men poenget er det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ting:

 

VG og Dagbladet er løssalgsaviser, og de har ikke abenter, så jeg tror at de fyrer saker opp mer enn nødvendig, bare for å tjene penger.

 

Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad osv, har faste abonenter og de trenge ikke å fyre opp saker så mye som VG og Dagbladet gjør.

 

Jeg tror som sagt at VG og Dagbladet gjør det med vilje, bare for å selge.

 

BTW: Ørjan Utne, eg trodde at eg var den einaste fra Tananger, men eg tok vist gledelig feil. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd en del, og det har som oftest kun vært nordmenn som har vært "overstadig beruset". Spesielt på Widerøes fly fra Aberdeen på en torsdags kveld. Der drikkes det heftig ved gaten, både fra baren og eget medbrakt. Ellers har jeg en gang sett en del skotske oljearbeidere på Sola som har gjort det samme - på morgenflyet! Gruet meg som bare det for å sette meg på flyet. Det er alltid like utrivelig å dele rad med disse folka, det stinker sprit lang vei, og en del manerer glemmes.

 

Synes for øvrig ikke at alkohol på flyet er billig, de som blir mest høylytte og utagerende har ofte drukket tett før avgang. Gjerne det var på tide at mediene fokuserer på hvor høyere sjanse du har for å bli flysyk hvis du inntar alkohol? Har nevnt det for en del kollegaer på firmafest i Aberdeen - jeg sluttet å drikke tidlig, og kunne gå ombord i flyet dagen etterpå uten bakrus. De andre angret bittert.

 

Kanskje de som drikker har flyskrekk de prøver å medisinere bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de som drikker har flyskrekk de prøver å medisinere bort?

 

Akkurat dette tror jeg det er en del av, tror nok det er bra med pax som nettopp er "nødt" til å drikke seg til mot.

Så har vi dem som "medisinerer" seg, og reiser i en slags rus. Så har vi dem som tar en del sovetabletter, og sover hele flighten (den siste er helt klart min "favoritt" av de tre, dog ikke bra med for mange tabletter..) ""

 

I tillegg virker det som en del av de som har høyt inntak av alkohol før en flyvning/drikker mye ombord, ikke er klar over eller glemmer - at det skal mindre alkohol til oppe i lufta (enn nede på bakken) for å bli full. Så to drinker ombord, tilsvarer ofte minst tre på bakken (noe mange pax også er klar over, og utnytter til det fulle..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emergency landing:

"An unscheduled airplane landing that is made under circumstances not under the pilot's control"

 

For the record... Jag skrev i mitt första inlägg att detta kunde varit en nödlandning.

Men att det var upp till fartygschefen att avgöra.

 

Men var har du den definitionen från, Cato?

Finner den definitionen under "forced landing", bl.a.

 

Att det är en oplanerad landning pga orsaker utanför pilotens kontroll medför inte automatiskt en nödlandning.

 

Vad med en toalett som börjar läcka och måste tömmas, och medför oplanerad landning? Nödlandning???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet og bedre eksempel er fra England, der om et fly mister 50% eller mer av motorkraften, saa plikter flygeleder aa erklaere en emergency

 

Hur vet de att den mister 50%..? Räknar de med thrust/power up-trim på den fungerande motorn om 1 av 2 stoppar? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde at jeg gjoer meg vanskelig i blandt... ""

Neida, man gjoer det ikke saa komplisert, er enkelt og greitt om flyet stenger av / rapporterer at de har mistet eller lignende 50% (eller mer) av motorene. (Med mindre det da selvsagt er snakk om treningsflygning eller lignende der man stenger av motorer for aa trene paa engine failure eller lignende).

Dette er altsaa bare et eksempel paa naa flygeleder vil erklaere emergency for en flygning, finnes ogsaa andre tilfeller der han vil gjoere det, og det er ingenting som sier at han ikke kan gjoere det om f.eks et 4-motors fly mister 1 motor om flygeldere foeler det er noedvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altsaa bare et eksempel paa naa flygeleder vil erklaere emergency for en flygning, finnes ogsaa andre tilfeller der han vil gjoere det

 

Nej visst, vi räknar också en halvering av motorkraft som nödsituation, och ska kalla mayday.

Men om en flight kallar upp och ber att få ändra flightplan till att landa någon annanstans för att de vill ha politiet till att lasta av en bråkig passagerare... Ville du då kallat det en nödsituation..?

 

Precis som att det finns många scenarier där en flygledare kan och ska kalla emergency så finns det många scenarier där en flight kan behöva prioritet och assistans, samt göra oplanerade landningar, utan att det är en nödsituation...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om en flight kallar upp och ber att få ändra flightplan till att landa någon annanstans för att de vill ha politiet till att lasta av en bråkig passagerare... Ville du då kallat det en nödsituation..?

 

 

Kommer ant paa situasjonen det, og om piloten ber om prioritet for landingen. Om det bes om prioritet saa vil jeg nok det, bes det ikke om prioritet vil jeg nok ikke kalt det som en noedsituasjon, men det er en vurdering jeg ville tatt der og da.

Personlig saa er jeg av den holdningen at jeg ikke gir prioritet til noen flygning som ikke er berettiget til det (vip eller lignende) med mindre de erklaerer emergency (igjen med unntak).

Ordet noedsituasjon er vel kanskje litt dramatisk aa bruke i slike anledninger, selv foeler jeg at emergency er mye videre aa bedre aa bruke, finner ikke noe godt norsk ord man kan bruke med samme mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sker väldigt ofta att det bes om att få gå före i holding stacken för annars måste man gå till alternate, t.ex.

 

Det är ju helt klart att en flygledare ska larma räddningstjänsten och förklara nödsituation om han tror det är tillfälle... Men om det visar sig efteråt att det inte var nöd så var det heller ingen nödlandning... Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst spoerres det ofte om det, og om det er andre company i stacken saa spoerr jeg disse om det er greitt at det snikes i koen, men bortsett fra dette saa faar flyet pent holde sin plass i koen, og heller diverte om han maa det (om jeg sniker han foer andre fly som venter og har faatt sin EAT, saa er det mulig ett eller flere av disse maa diverte i stedet.)

 

Og jo, uten at jeg er sikker, saa vil jeg si at en noedsitiasjon er en noedsituasjon, selv om det viser seg at det ikke var det (if that makes sence "").

F.eks. om jeg har en IL76 paa veg inn som faar beskjed om at han maa holde i 30 minutter pga trafikk, og han sier at han ikke kan det da han bare har 20 minuter fuel igjen (skjer annenhver maaned eller deromkring), saa er det klart at jeg erklaerer en noedsituasjon for nevnte flygning. Naar han er trygt paa bakken og det viser seg at han hadde fuel for 3 timer igjen gjoer ikke dette at det ikke var en 'noedlanding'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo , men Petter... Om någon säger till dig att de har 20 min fuel kvar så har de gett dig första hands information om att de har en fuel emergency, på samma sätt som om du bevittnar ett haveri eller mottar ett mayday...

 

Men om en fartygschef berättar att de vill göra en extra landning för att lämpa av en bråkig passagerare till politiet så har du bara hans ord att gå på, och kan inte överpröva fartygschefen om situationens alvar. Med mindre, förståss, han berättar om folk som försöker ta sig in i cockpit eller sätta fyr på flyget.

 

Vilket för mig tillbaks till trådens start...

 

Alla oplanerade landningar som sker pga händelser utom besättningens kontroll är inte nödladningar, som Cato hävdar. De kan vara det, men inte med automatik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...