Gå til innhold

"Nødlanding" pga. full passasjer...


Sindre Grut Hilstad

Anbefalte innlegg

Om detta var en nödlandning eller inte avgör inte tabloiderna, flygledarna eller användarna av flightsim.no:s forum ""

 

Det är fartygschefen på det aktuella luftfartyg som avgör det. En "unruly passenger" som det så fint heter på fagspråket kan orsaka en nödlandning om fartygschefen anser att bråkmakaren är ett hot mot säkerheten till lyftfartyget, dess besättning eller last/passagerare.

 

En nödsituation definieras som ett tillfälle där säkerheten är i fara och omedelbar assistans är påkrävd. Det är inte alltid tillfälle med bråkiga passagerare, men efter 9/11 så tar man sällan chanser...

 

Jag ville inte tveka att kalla mayday och tränga mig före i kön och ha politiet på stand-by om någon började hota besättningen, försöka förstöra flygmaskinen eller ta sig in på flight deck.

 

Men om det bara var ett fyllo som skrek för högt så ville jag bemyndigat någon storvuxen passagerare att hålla vedkommende "på plats" och fortsatt...

 

Det här kan ha varit en nödladning, eller så kan det ha varit en landning... Beror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller en "sikkerhetslanding". Og nok en gang var det en "trønder" som gikk bananas omboerd på et fly. Begynner ikke dette å bli litt for ofte da... ""

 

Truls

Helt sinnsykt !

Det første dama sa når hun leste om dette var: Oh fy [*********], jeg er så flau over å være Norsk når jeg leser dette.

 

Jeg har ikke lest en artikel ang fulle Svensker, Dansker eller Finner som på denne måte må "nødlande" å kaste av noen som er for fulle. Men Norrbaggar ser man stadig i avisen... Tragiskt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det som drikkes på flyet er problematisk, det er verre med det som ble drukket før ombordstigning og kvelden i forveien osv, for det har cabincrewet lite og ingen kontroll på.

 

Engang i CPH før ombordstigning på Thai til Bangkok ble jeg sittende i nærheten av en eldre svenske ved gaten som bydde meg å drikke rett fra en helflaske whiskey sammen med ham. Takket såklart nei, og da ble det ikke stort mer snakk, men kunne konstantere at han hadde tømt halve flaska før vi boardet. Ja det ble litt av en tur, satt noen rekker bortafor, han måtte låses ut av WC flere ganger de første 4-5 timene, der var det rimelig utspydd ja.

 

Sist jeg reiste med Lufthansa fra MNL til FRA via BKK var det noen 2 unggutter fra Finland rett foran som kom på i BKK, de dro frem en flaske vodka etter frokost like før landing i Frankfurt å begynte å skjenke seg, men da ble det fart i pursern du! Han var lynende forbanna, røska fra dem flaska og forlangte passene. Da han kom tilbake med passene kunne han opplyse om at hvis de ble tatt en gang til hadde de fløyet for siste gang med LH. Bra, cabincrew er flinke til å se an folk ved alkoholservering og slår knallhardt ned på utenom-drikking, dette har de erfaring med. Men det som foregår på flyplassene med sine utallige skjenkesteder og tax-free har de dessverre ingen kontroll på. Så Bjørn Erik, du får heller foreslå totalforbud mot alkohol på flyplasser og slutt på alkoholsalg på taxfree. DET hadde ikke gjort meg noe, men litt drikke på flyet vil jeg gjerne ha =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som røyker og ikke drikker, vi skal greie oss uten røyk i 4-5 opp til 10-12 timer uten en røyk. Men dere greier ikke å holde dere uten å drikke på disse flyturene deres?

Mange blir jo helt ville, bare de hører ordet billig sprit.

En dag vil det skje en ulykke med disse fulle folkene, men da er det for sent. Synlig berusede personer skulle bli nektet ombordstigning i flyene. Og kom ikke her å si at de blir det. Jeg vet at enkelte har blitt nektet, men da er de overstadig beruset, og greier seg nesten ikke selv. Bort med alkohol som på lik linje med røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg røyker, så det arguementet avviser jeg blankt, 11-12 timer mellom Europa og sørøst Asia uten røyk klarer jeg fint. Man kan røyke på flyplassene, det holder lenge. Dessverre kan man også drikke på flyplassene, ute av kontroll for cabincrew, det holder ikke. Nei, begynn på flyplassene med eventuelle forbud, det er der folk drikker for mye, på flyet blir man kontrollert av erfarne folk som passer på at du ikke får for mye. De ser heldigvis fort hvem som drakk for mye før boarding, dessverre er drikking ved gaten vanskelig for dem å oppdage da virkningen enda ikke har meldt seg for fullt ved boarding. Men tror det er ganske vanlig at de tar folk til side dersom de har mistanke, de blir bedt om å sitte ned så de kan sees an og så eventuelt nektes boarding hvis de er på stigende promille. Har iallfall sett det skje ved boardinger i MNL, men det må legges til at mitt intrykk er at det meste er strengere på flyplasser i Asia sammenlignet med Europa, mulig det er langt sjeldnere her ja.

 

Det som er så trasig med den praksisen er at da må den personens baggasje fjernes fra flyet, det tar LITT tid for en 747's vedkommende (har opplevd det engang når innsjekkede passasjerer hadde forsvunnet, ble over 1 time forsinket den gangen, mistet slot'n og dermed var det gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så trasig med den praksisen er at da må den personens baggasje fjernes fra flyet, det tar LITT tid for en 747's vedkommende (har opplevd det engang når innsjekkede passasjerer hadde forsvunnet, ble over 1 time forsinket den gangen, mistet slot'n og dermed var det gjort)

 

Hehe, den er kjip, Ted!

 

Sånn, da vet du hva som er kjipt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det egentlig med fulle folk ved boarding, er det kapteinens avgjørelse om de skal få bli med, eller kan gate-personalet nekte folk boarding?

 

Edit: vet hva som er kjipt nå "" Egentlig er ikke forsinkelser så ille på såpass lange turer. Mener å huske jeg fløy med Singapore Airlines den gangen, ble bare mindre tid å slå ihjel i Singapore siden jeg skulle videre til MNL likevel. Men SIN er en utrolig fin flyplass da, verdt å se seg rundt der, bla har de kjempefint utendørs røykeområde med bra utsikt, kan kombinere røyking og spotting. Noe annet enn de forpestede bittesmå røykebulene i BKK ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det egentlig med fulle folk ved boarding, er det kapteinens avgjørelse om de skal få bli med, eller kan gate-personalet nekte folk boarding?

 

Det vanlige (ut fra min kunnskap) er at personalet ved gate avgjør selv, dersom personen er åpenbart beruset - og blir da nektet boarding. Hvis det er tvil om personen kan reise eller ikke, vil personalet ved gate kontakte kapteinen - slik at han evt. tar seg en titt på vedkommende, og avgjør til syvende og sist om han kan aksepteres som pax.

 

At personer er harde på flaska har jeg sett, både som pax og som crew. Sist jeg selv var vanlig passasjer, så jeg en eldre herremann som tømte en 1/2-flaske med Grants (Whisky) før avgang fra Gran Canaria i retning Oslo.

 

Sa fra til crewet, slik at han ihvertfall ikke fikk servert noe mer på den flyvningen. Men allikevel gikk det som det ofte går, han spydde plutselig under flyvningen (rørte selvsagt ikke maten). Heldigvis satt han alene i 3-seteren på styrbord side, men vinduet og gulvet ved siden av han (han satt i F-sete nærmest vinduet - takk og lov) var

selvsagt nedspydd, før man rakk å frakte han til lavatory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om detta var en nödlandning eller inte avgör inte tabloiderna, flygledarna eller användarna av flightsim.no:s forum ""

 

Det är fartygschefen på det aktuella luftfartyg som avgör det.

 

Er du naa helt sikker paa det, Jorgen? Husker aerlig talt ikke reglene for der hjemme, men i allefall her i det store utlandet har jeg som flygeleder full anledning til aa erklaere noedsituasjon for enhver flygning jeg foeler det er noedvendig for (selv om fartoeyssjefen ikke gjoer dette)... Og i saafall kan flygeleder bestemme at det er en noedlanding:) (om det skjedde i Stavanger eller ikke har jeg foeroevrig ingen anelse om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i saafall kan flygeleder bestemme at det er en noedlanding

 

Klart en flygledare skulle hoppa på den! ""

 

Naturligtvis kan och ska en flygledare förklara nödsituation om han måste det, som ex. Helios olyckan där det inte går att få kontakt, eller om han ser flygmaskinen haverera. Men håll med om att det vore bra underligt om ATC kallade en situation de inte har förstahands information om, för en nödsituation..? Du kan inte bedöma alvaret av en bråkig passagerare ombord på ett flygplan när du själv inte är ombord, eller hur?

 

Gemensam nämnare för flygledare och piloter är att om en av de gör ett misstag så är det piloten som dör... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...