Jim Grav Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Så noe snodig i går på National geographic channel. Programmet het "Investigation airplane crash " En airbus med 300 passasjerer gikk tom for fuel over atlanteren. Da mista det strøm og alt, men så sjede det noe, en liten propell kom ut under flyet og den ble drevet av luft styrken som ble når flyet seilet forover og den gav nok strøm til at pilotene kunne styre flyet manuelt. He,he,, synest det så litt reodor felgen ut, men jeg ble bare så overasket over at en propell kom ut, visste ikke at den fantes i airbusen. he,he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Det finnes vel i de fleste fly, iallefall større fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Har sett dette på Boeing 767 også, dog er det heldigvis sjelden denne er påkrevd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. L. Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Finnes det bilder av en slik propel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Ram Air Turbine (RAT) kalles det. Var vel ganske mye brukt på jagerfly (Starfigter, Draken osv....) siden de ikke hadde noe form for EPU/APU. Er vel mest Airbus som bruker det nå. Vet bare om 767 som bruke den av Boeing flyene. Bilde Bilde 2 (På toppen av venstre motor) Bilde 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Jovik Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Det er en såkalt Ram Air Turbine (RAT). Den gir bl.a. hydraulisk hjelp og genererer strøm. Har på mange måter den samme funksjonen som en APU. [image]http://www.hamiltonsundstrandcorp.com/Images/Hamilton_Sundstrand/Global/US-en/products/A330-340_frontside.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Finnes det bilder av en slik propel? Joda! http://www.airliners.net/open.file/857035/L/ http://www.airliners.net/open.file/777498/L/ http://www.airliners.net/open.file/903670/L/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peder H.Kristensen Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 så det programmet for en stund siden . ganske artig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Er vel mest Airbus som bruker det nå. Vet bare om 767 som bruke den av Boeing flyene. 757 og 777 har det også. Takket være RAT'en greide også en 767 fra Air Canada å glidefly til Gimli i Canada, og lande trygt:) Dette flyet som gikk tomt over Atlanteren kom fra Air Transat, og det mistet drivstoffet pga brudd i en ledning tror jeg. Noen lurer kanskje hvorfor feks 737NG ikke har RAT? Vel, 737NG har ikke FBW, og cockpiten har fortsatt manuelle standby-instrumenter, og trenger derfor ingen RAT til å drive de livsviktige systemetene dersom all strøm skulle bli borte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein-Ove Rud Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Vel... 757 har vel denne også, har da ved selvsyn sett det på UPS maskinene som kommer på ENGM hver morgen. Untatt helgene da...hehe, må ikke gjøre no feil her, kan fort bli hakka på har jeg sett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Jovik Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Dette flyet som gikk tomt over Atlanteren kom fra Air Transat, og det mistet drivstoffet pga brudd i en ledning tror jeg. Kan komplementere deg litt, Michael. Årsaken til feilen var tildels vedlikeholds feil. Teknikkerene hadde brukt ikke-kompatible deler under en sevice. Dette resulterte i at en fuel slange kom i klem med en hydraulikk slange. Noe som igjen førte til gnisninger hvor fuel slangen måtte gi tapt. Pilotene ble også kritisert for sine valg. Bl.a. valgte de X-feed da de så drivstoffet forvant fra den ene vingetanken. Noe som i sin tur tømte resterende fuel. Men måten de handterte krisesituasjonen under glideflukten var det ikke mye å utsette på. Airbus har også satt i verk nødvendige tiltak for at dette ikke skal kunne skje igjen. Husker ikke konkret hva dette gikk utpå. Kanskje noen andre kan utdype det nærmere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Airbus skev om manualene sine, og rolles royes gjorde ekstra oppmerksomme på de kun kunne bruke orginaldeler. Det var noe av det som skjedde. Programmet har sikkert gått tre ganger på tven nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Noen som ser den lille greia som stikker ut av flyet inni den svarte firkanten? [image]http://i10.photobucket.com/albums/a102/Aleksbaby/fsscr215.jpg[/image] Jepp, du gjettet riktig Det du ser, er en såkalt RAT(Ram Air Turbine) på Level-D sin Boeing 767-300ER Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X Stilig at denne er animert på LDS sin B767, men personlig gjør jeg ikke noe stort nummer av fuel-mangel i FS - går jeg tom så går jeg tom. Jeg bare flyr videre, går så bra så!! (er tross alt ikke real-life vi snakker om, selv om man skulle tro noen tror nettopp dette) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X For å sitere en i filmen "Vulcano" "Is there anything we can do" "Yea,stick your head between your legs and kiss your a$$ goodbye..cuz you're gonna fuc*in die!!" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jacob Thomsen Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Canadair Regional Jet's har også en RAM. http://www.airliners.net/open.file/650104/L/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Ericsson Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Alle fly som har FBW må vel uansett ha dette. Ellers ville jo de være f**** hvis motorene skulle stoppe. MelJet sin 777 har vel også RAT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 RAT på Level-D - overhead-panelet med "utløseren", og illustrasjoner av RAT ute av huset sitt. ja, jeg vet at det er et bilde av 767'en litt lengre opp i tråden, men det ble litt langt unna. For å få den på plass må flyet stå på bakken, og man må - vha menyen - be om at den blir stored. [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/RAT.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Åååå, det var dét den knappen der var til, jeg trykka på den når jeg var airborne, og så aldri den lampa slukke seg igjen Men ingeting skjedde, og da tenkte jeg at, jaja, pytt pytt, jeg flyr videre Men flott at du tok det litt nærmere Roald, for jeg greide det ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wiik Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Sjekk bilde nummer to i tråden "scramble og avskjæring" av Ernst Furhuhatt i Screenshotsforumet. Ser dere knappen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 11. september 2005 Premium Medlem Del Skrevet 11. september 2005 Ser dere knappen? Ja den er synlig den, men ville nå heller kalle det en hendel da..."pirke" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Så det ikke var nevnt her tidligere.. RAT eller ram air turbine deployes for å gi nok strøm til å drive hydraulikken til de viktigste systemene som f.eks flaps og gear.. Så i har man i allefall et kontrollerbart seilfly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Så i har man i allefall et kontrollerbart seilfly Seilfly og seilfly, fru Blom, skulle likt å vite glidetallet til en Boeing Men slapp av, skjønte hva du mente Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Seilfly og seilfly, fru Blom, skulle likt å vite glidetallet til en Boeing Siterte bare kapteinen på Airbus A330 som utførte verdens lengste glidetur med fly av denne størrelsen... Ref Aircraft Discaster på National Geografics. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.