Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så noe snodig i går på National geographic channel.

Programmet het "Investigation airplane crash "

 

En airbus med 300 passasjerer gikk tom for fuel over atlanteren. Da mista det strøm og alt, men så sjede det noe, en liten propell kom ut under flyet og den ble drevet av luft styrken som ble når flyet seilet forover og den gav nok strøm til at pilotene kunne styre flyet manuelt. He,he,, synest det så litt reodor felgen ut, men jeg ble bare så overasket over at en propell kom ut, visste ikke at den fantes i airbusen. he,he ""

Skrevet
Er vel mest Airbus som bruker det nå. Vet bare om 767 som bruke den av Boeing flyene.

 

757 og 777 har det også.

 

Takket være RAT'en greide også en 767 fra Air Canada å glidefly til Gimli i Canada, og lande trygt:)

 

Dette flyet som gikk tomt over Atlanteren kom fra Air Transat, og det mistet drivstoffet pga brudd i en ledning tror jeg.

Noen lurer kanskje hvorfor feks 737NG ikke har RAT? Vel, 737NG har ikke FBW, og cockpiten har fortsatt manuelle standby-instrumenter, og trenger derfor ingen RAT til å drive de livsviktige systemetene dersom all strøm skulle bli borte.

Skrevet

Dette flyet som gikk tomt over Atlanteren kom fra Air Transat, og det mistet drivstoffet pga brudd i en ledning tror jeg.

 

Kan komplementere deg litt, Michael. Årsaken til feilen var tildels vedlikeholds feil. Teknikkerene hadde brukt ikke-kompatible deler under en sevice. Dette resulterte i at en fuel slange kom i klem med en hydraulikk slange. Noe som igjen førte til gnisninger hvor fuel slangen måtte gi tapt.

Pilotene ble også kritisert for sine valg. Bl.a. valgte de X-feed da de så drivstoffet forvant fra den ene vingetanken. Noe som i sin tur tømte resterende fuel.

Men måten de handterte krisesituasjonen under glideflukten var det ikke mye å utsette på.

 

Airbus har også satt i verk nødvendige tiltak for at dette ikke skal kunne skje igjen. Husker ikke konkret hva dette gikk utpå. Kanskje noen andre kan utdype det nærmere?

Skrevet

Airbus skev om manualene sine, og rolles royes gjorde ekstra oppmerksomme på de kun kunne bruke orginaldeler.

Det var noe av det som skjedde. "" Programmet har sikkert gått tre ganger på tven nå. ""

Skrevet
Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X ""

 

Stilig at denne er animert på LDS sin B767, men personlig gjør jeg ikke noe stort nummer av fuel-mangel i FS - går jeg tom så går jeg tom. Jeg bare flyr videre, går så bra så!! (er tross alt ikke real-life vi snakker om, selv om man skulle tro noen tror nettopp dette) ""

Skrevet

Så der ser dere, går dere tom for fuel i FS, så finnes det andre løsninger enn Ctrl+X ""

 

For å sitere en i filmen "Vulcano"

 

"Is there anything we can do"

 

"Yea,stick your head between your legs and kiss your a$$ goodbye..cuz you're gonna fuc*in die!!" """"

Skrevet

Åååå, det var dét den knappen der var til, jeg trykka på den når jeg var airborne, og så aldri den lampa slukke seg igjen "" Men ingeting skjedde, og da tenkte jeg at, jaja, pytt pytt, jeg flyr videre ""

 

Men flott at du tok det litt nærmere Roald, for jeg greide det ikke ""

Skrevet

Så det ikke var nevnt her tidligere..

 

RAT eller ram air turbine deployes for å gi nok strøm til å drive hydraulikken til de viktigste systemene som f.eks flaps og gear..

 

Så i har man i allefall et kontrollerbart seilfly

Skrevet

Så i har man i allefall et kontrollerbart seilfly

 

Seilfly og seilfly, fru Blom, skulle likt å vite glidetallet til en Boeing ""

 

Men slapp av, skjønte hva du mente ""

Skrevet

Seilfly og seilfly, fru Blom, skulle likt å vite glidetallet til en Boeing

 

Siterte bare kapteinen på Airbus A330 som utførte verdens lengste glidetur med fly av denne størrelsen...

 

Ref Aircraft Discaster på National Geografics.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...