Gå til innhold

Hva dette forumet burde tillate !


Odd Jacobsen

Anbefalte innlegg

Jeg mener at vi må kunne komme med all synspunkter og erfaring på emnet online flyvning på dette forumet under emne VATSIM/IVAO.

Men vi må ikke nevne navn, og jeg beklager at jeg gjorde det på et emne i går (har sendt en privat beklagelse til den dette gjelder).

Videre må en sak kunne fortsette uten at noen prøver å stoppe det.

Jeg er veldig opptatt av at saken "voice og tekst" skal løses og at alle kan samles rundt retningslinjene som settes av VATSIM.

Jeg har fått mange (ca. 20 stk) henvendelser fra spesielt nye piloter som nå er skremt av å fly online, mange nye ønsker å få starte med tekst pga at de ikke er fortrolig med fly-språket og ønsker å få det skriftlig det ATC sier.

Gi de en mulighet til å bli fortrolig med ATC/pilot.

De pilotene som flyr ofte og kjenner hverandre er ofte vanskelig å forstå på voice - gi alle en mulighet til å bli kjent med det å fly med voice. Dette er en hobby og alle må gå igjennom en fase for å bli trygge på det å fly online. For mange er det vanskelig nok å fly flyet, men det er en utfordring å kunne/ville fly på VATSIM.

Kan noen ta dette videre og la tekst og voice fungere - målsetning er mer "voice" som er best virkelig/realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre må en sak kunne fortsette uten at noen prøver å stoppe det.

 

Hei Odd.. Vel dette her er jeg helt og holdet enig med deg i.

 

Jeg må bare få si at diskusjonen i går tok litt av og det er vel sånn som skjer en gang i blant.. Beklageligvis så finnes det moderatorer som kanskje burde latt diskusjonen få avslutte seg på normal måte, slik at brukerne av dette forumet ikke sitter igjen med masse uløste konflikter. Beklagligvis kan også enkelte ting bli litt for personlighets fiksert og da kan det være til nød nødvendig med stengt tråd. Men i dette tilfellet var det mange uløste konflikter og mange gode og dårlig punkter. Enkelte hadde feil og det er fint f.eks du tok iniativet til å innrømme feilen din. Men jeg satt ATC OBS den aktuelle kvelden og det var ikke noe feil fra Ivar i den biten.

 

Det at ATC i Norge ikke prioriterer tekst tror jeg er svært lite utbredt. Og ingen her ønsker at piloter skal gå vekk.

 

Jeg har fått mange (ca. 20 stk) henvendelser fra spesielt nye piloter som nå er skremt av å fly online, mange nye ønsker å få starte med tekst pga at de ikke er fortrolig med fly-språket og ønsker å få det skriftlig det ATC sier.

 

Jeg tror sannsynligheten at så mange har kontaktet deg er svært liten , men jeg skjønner godt hva du mener. Enkelte nykommer kan ha godt å få både tekst og voice. Dette sier jeg som pilot selv og i mange tilfeller kan også voice være utydelig og SID/STAR bli ikke oppfattet..

 

Men at så mange nykommere støtter opp om å fly på VATSIM, nei det er lite troilig.. Jeg har selv kontakt med mange som akkurat har begynt å fly og skal til å begynne så jeg vet at mange gruer seg til voice. Men tekst blir som sagt ikke nedprioritert fra ATCene i norge og mange er nok enig med meg at ATC i Norge ikke gjør annet en å yte god service og hjelp....

 

For mange er det vanskelig nok å fly flyet

 

Vel dette er sikkert sant, men da bør dem heller ikke ta steget ut på vatsim.. Prøv heller en multiplayer som f,eks flightsim.no eller virtual norwegian sin.

 

Så om du forsetter å flyr i Norge Odd, vel for din skyld håper jeg det, men hvis du dsv ikke gjør det noe mer, vel so long.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at siden det ble så mye bråk ut av forrige post, at mange nybegynnere har blitt redde for å fly på VATSIM nå.

 

Men, jeg synes på en annen side at de må hive seg uti det. Når jeg startet med VATSIM (desember), så bare jeg skrev jeg en privat melding til ATC, fortalte at jeg var nybegynner og helt blank for informasjon. De svarte så hyggelig som bare det, og de hjalp meg godt igang.

 

Jeg var spesielt heldig som ble kjent med Geir Grønlien her fra forumet. Han hjalp meg enormt godt igang. Han ga meg clearance, så skrev han til meg etterpå hva jeg skulle svare, jeg svarte... og slik fortsatte vi i to dager, og bang! Jeg begynte å kunne det!

 

Det er som sagt bare å prøve. Dere kan nesten ikke inbille dere hvor redd jeg også var. Men jeg prøvde Jeg hadde en notatblokk siden av meg, hvor jeg skrev det jeg hadde tenkt til å si. Slik at jeg ikke startet å stamme når jeg skulle kontakte ATC. Jeg skrev at opp på en lapp hva ATC hadde sagt, og hva jeg skulle si.

 

Men, tilbake til tekst. Som jeg skrev i starten, kan godt skjønne mange liker det. De har da et skriftlig bevis på skjermen hva de skal gjøre. Og de blir sikrere.

 

Det kan være en start, men når du da starter å skjønne det, gå over til voice! Man må ta et steg videre, ellers kommer man ikke videre her. Si ifra til ATC at du er usikker, og han tar det helt sikkert sakte og tydelig til deg.

 

Jeg anbefaler alle som er usikre på fraselogi (hva de skal si) om å lese dette:

Dokument 1

Dokument 2

Dokument 3

 

Dette må dere lese! Da kommer dere igang. Jeg satt og leste dette og pugget det på skolen i frimuttene, og prøvde når jeg kom hjem igjen.

 

Det tok ikke lange tiden for meg, og jeg ser sikker på at dere andre klarer det på en like kort tid (2-4 dager før dere kommer på voice)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekst er fortsatt #1 på VATSIM, og det må både ATC og piloter forholde seg til.

 

Skjønner godt at nye piloter gjerne vil starte med tekst, og det er de velkommne til. Ingen som har rett til å bli sure på dere eller noe sånt fordi dere bruker tekst.

 

Nå har ikke jeg vært online så mye i det siste, men det er bare å slenge seg på for både nye og "gamle" piloter når dere ser jeg er på, uansett hvilken måte dere måtte bruke for å kommunisere med meg/ATC (Voice/Tekst). Ingen grunn til å tro at jeg sitter å "tenker skumle tanker" kun fordi dere er på tekst =)

 

Edit: Sorry, er litt treg til å skrive innlegg, blir distrahert av så mye, mobil, TV, musikk og div. andre tanker.

Svaret mitt var uansett ment til Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dokumentene var til nytte!

 

Men, jeg vil så absolutt anbefale noen flere. Scandinavian VA har laget et ganske fint system.

 

Mer info her

 

Du laster ned "Sound file with example ATC communication". Der vil du høre en lydfil som er tatt opp, og det er et eksempel på hvordan en ATC kommunikasjon skal foregå

 

Etter det laster du ned "Transcipt of above file". Dette er en .pdf fil som har skrevet det som blir sagt i lydfilen

 

Dette er meget nyttig for dere som er nervøse for voice. Dere kan lese hva man skal si, og samtidig høre hvordan ting utales. Jeg la inn denne filen inn på MP3-spilleren min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom K.

Nå er du litt for mye negativ, og du aner ikke hvor mange som har tatt kontakt med meg - men som du sier kjenner du de fleste!!!

Er du en av de som ønsker oss nye pilotene som sier litt ifra vekk?

Jeg tviler sterkt på at du var obs i går - ellers kunne du ikke si det du gjorde.... - eller følger du ikke med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder voice/text problematikken....som bruker av satco ,nå vatsim siden 1998 har jeg utelukkende brukt text.

Og siden text er Vatsims offisielle hovedkommunikasjonsvei mellom piloter og ATC, kommer jeg heller ikke til å gå over til Voice før annet er vedtatt som den Vatsims offisielle kommunikasjon mellom pilot og ATC.

Jeg har flydd stort sett på nordamerika/canada og endel i Norge i det siste og har ikke hatt noen problemer med text.

Synes også at text er enklere å forstå enn voice, da jeg selvfølgelig hører mye rart på voicen når jeg flyr ""

Det være seg chatting..spøking...osv osv innimellom ATC funksjonene.Mye dårlige mic'er..mye støy på linja...ATC'er som snakker som hurtigtog...Da kan det være enkelt å "gå seg bort i virrvaret på en sterkt traffikert flyplass.

For meg så synes jeg text fungerer greit, text er iallefall vanskelig å missforstå ""

Skriver man noenlunde hurtig, og vet omtrent hva neste "setning" blir, og man er komfortabel med situasjonen rent flymessig, man har vert igjennom de samme frasene mange ganger, man ligger litt i "forkant" av "neste trekk" , og sist men ikke minst man føler seg sikker på at man kan mestre situasjoner som kan oppstå, så føler jeg at text er helt kurant.

Så for å oppsummere....Text er og blir mitt førstevalg så lenge vatsim setter det som pri-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en av de som ønsker oss nye pilotene som sier litt ifra vekk?

Jeg tviler sterkt på at du var obs i går - ellers kunne du ikke si det du gjorde.... - eller følger du ikke med ...

 

Om jeg ikke følger med Odd.... Til det siterer jeg meg selv

 

Det at ATC i Norge ikke prioriterer tekst tror jeg er svært lite utbredt. Og ingen her ønsker at piloter skal gå vekk.

 

Men hva skjer om alle ATC blir borte da Odd... Blir ikke det kjedelig å fly i Norge da

 

og du aner ikke hvor mange som har tatt kontakt med meg - men som du sier kjenner du de fleste!!!

 

Nei det aner jeg ikke, jeg sa jeg ikke trodde det var så mange...

Men si meg Odd.. Hva er du så sint for ?

Har du hatt en dårlig uke eller noe sånt. Det skulle jo ikke være nødvendig å steile sånn..

Du diskuterer jo bare mot deg selv her. Alle er jo enig om at tekst er VATSIM sin første prioriterte kanal, og at nye piloter er hjertligen velkommen , ja, det er det vel heller ingen uenighet om..

 

Jeg er av den oppfatting og forståelse overfor meg selv at jeg husker svært godt alle nervene og glede som kom når jeg først begynte å fly. Jeg hadde den glede av å ha voice, men satte virkelig pris på å få tekst når jeg ikke skjønte hva ATC sa..

Jeg er snart forhåpentligvis ferdig med min training og har aldrig sagt at jeg kommer til å nedprioritere noen piloter så langt dette lar seg gjøre, men du er sikkert full forståelig med det faktum at tekst tar lenger tid å levere å når man evt har 5-7 fly på departure og arrival så har du sikkert fult forståelse for at tekst ikke blir prioritert i hektiske situasjoner.. Det var dette Ivar prøvde å forklare i tidligere tråd..

 

De fleste her på forumet er vel stort sett enig når jeg sier at vi som er her inne prøver å hjelpe hverandre så godt og så langt som mulig.

 

Jeg tviler sterkt på at du var obs i går - ellers kunne du ikke si det du gjorde

 

Men tvile kan du jo forsatt gjøre om du ønsker.

 

Men nå har vel denne tråden sklidd litt langt tilbake til den tråden moderator har slettet og jeg foreslår at vi ikke kommer mer inn på den diskusjonen men respekterer det valget moderatoren tok...

 

Sitat

Videre må en sak kunne fortsette uten at noen prøver å stoppe det. <---- Helt enig med dette ! ! ! Sitat slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke blåse opp saken mer en nødvendig.

Reglene sier at tekst er hoved-språk. Det har mange grunner til det. Dårlige linjer, ATC'er og piloter som Johnny sier, prater som hurtigtog og med uren uttalelse, og derfor er bortimot umulige å få med seg.

Døvstumme og etc..

Det finnes en så mange grunner til at voice ikke er prioritert først. Det bør de fleste voice-brukere her ta til seg. Det er ikke noe å diskutere.

 

Jeg har vært en trofast tekst-bruker i mange år. Har derimot rigga opp mic og greier for å ta i bruk voice. Det virker bra. Men på de fleste turer ender det opp med bruk av tekst. Enten fordi ATC'en prater italiensk eller at støy på linjen er overdøvende.

Noe er det som klikker med voice hver gang.

 

Derfor er det også betryggende å ha tekst å støtte seg på. Da har man skriftlig beskjed. Ingen missforståelser. Har etter x-antall år på satco og vatsim til gode å se meg nedprioritert pga tekst. Skulle det skje ville jeg fortelle vedkommende hvilken f**n han er. Men det har for min del ikke oppstått noen konflikter hverken i Norge, Europa, Asia eller USA.

 

Har derimot forstått etter diverse tråder, at de fleste ATC'er i Norge driver å presser på for å få piloter på voice. Det kan dere bare kutte ut. Det er meget uproff oppførsel. Det er å gå totalt i mot det systemet vi har.

Personlige intresser kan taes opp med VATSIM Staffen.

Drive noe vervekampanje her på flightsim.no ser jeg på som uhørt.

Vi kan prate så mye realisme som man vil. Men gjør den saklig. Og ikke minst se begge sider av saken.

 

Derimot er det viktig at piloter på tekst prioritere rett.

1-ATC-beskjed

2-Utfører ordre

3-Svarer/reply

 

En normal reaksjonstid er 1 sekund. Deretter 1 sekund før handlingen er satt i verk.

Å skrive readback før handling vil ta 20-30 sekunder. Det er ikke holdbart. Da er du langt ute i periferien før ting skjer.

Husk at bare handlingen vil gi indikasjon til ATC på at ordre er under utførelse. Det gir flyt i trafikken. ATC kan deretter synkronisere/ta kontakt med annen trafikk å ha bedre kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for et flott innlegg Espen..

Men jeg må lov til å si det irriterte meg noe så grenseløst...

 

La meg først få si dette... Jeg er ingen påtvinger av voice og folk bør gjør som dem vil.

 

Men du Espen er nå i ferd med at par ord her å ta fra meg litt av den gleden og store overraskelsen jeg har og har fått av VATSIM.. Jeg har fløyet langt om lenge på multiplayer, sittet atc på multiplayer osv før tok iniativet til å joine VATSIM. Nå er jeg stårlende glad for å fått den supre overraskelsen og realitetsfølelsen VATSIM gir og har gitt meg. Det at man skal sitte å skrive ord på ord på ord for å gi og motta kommunikasjon.. ja hvor hører dette hjemme... Ikke noe med realiteten å gjøre i alle fall.. Dette er og det mener jeg fult ut litt av sjarmen til VATSIM at det fleste bruker voice.. Det gjør det hele mer spennenede og utfordrende..

 

Når dette er sagt så skjønner jeg godt argumentene dine og støtter opp i mye av det du sier.. Men jeg mener bare, og jeg håper du skjønner nå hva jeg prøver å komme frem til er når du så elegant sier her at reaksjonstiden på tekst ikke bør være mer en 1 sekund eller 2, fårstår jeg deg rett???

Vel hvis så er det du som er helt på tryne.. Verdensmesteren i tuch skriver 10-12 taste trykk i sekundet, en sekretær skriver som normalt rundt 5-6 tastetrykk å sekundet. Så om du så mener da at jeg som ATC skal kunne levere deg en SID eller STAR klarering på et par sekunder så tar ting tid.

 

Men sånn jeg leser det så sikter du vel mest til piloten om det å handle før svare og det støtter jeg fult ut. Men dette blir nok litt vanskelig for en ATC og har han da som nevnt tidligere 5-7 fly på voice i luften gjerne med 7-10nm i sperasjon og 1000-3000 andre veien, ja så kan fort tekst piloten dsv gå i glemmeboken. Dette også fordet en del hand-off foregår via tekst, voice osv....

 

Mange tror at atc har all verdens tid til ledighet, kontra en pilot som styrer fly osv.. Vel jeg ble faktisk overrasket når jeg startet min training over hvor mye en ATC faktisk gjør i en "hektisk" periode..

 

Så beklager meg om jeg synes voice fungerer raskere en tekst.

 

Men helt klart, tekst bør gis når atc ikke er utydelig eller behovet er der...

Jeg vet at også de fleste praktiserer det slik du sier med å gi både voice og tekst.

 

 

Så til slutt litt hvorfor jeg ble så irritert over hva du sa.. Jeg synes og dette får bli min egen mening og tanke og det er slettes ikke en oppfordring til noen andre om å dele den.. VATSIM er, bør bli, en strake motsetning til multiplayer servere rundt omkring. VATSIM bør holde på den proffisjonaliteten og gleden den spreder ved å bruke voice som første pri og tekst som en nødløsning. Det er dette jeg syntes satte en ekstra spiss på online flygningen og som ekte piloter også har sagt ved mange tilfeller,, det er jammen meg ikke langt fra virkeligheten.......

 

Så til de som kun bruker tekst.. Velkommen skal dere være når jeg sitter ATC, men forgudskyld.. Skal dere voice,, det er mitt lille tips.. Det øker bare realisimen og nervøsiteten ved å bruke voice går over.

 

Bare gjenta "say again" flittig... he he

 

Håper du ikke ble alt for sur nå Espen... "" Blir andre også irritert over dette eller litt rimelig provosert av det jeg nå her ment og sagt. Vel det har dere fult ut rett i..

Bare svar..........

 

Lykke til alle nye og gamle piloter og ATC..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tom. Tror du missforsto ang reaksjonstid. Der er normalt som jeg sier. Men skal du derimot skrive noe etterpå kan man plusse på 20-30 +/- sekunder, alt etter hva man skal skrive. Jeg sa at det vil normalt sett ta 2 sekunder fra beskjed kommer inn til tilltak er satt i gang. Med forbehold om at man sitter klar. D.v.s dem tiden det kan ta før piloten styrer flyet videre, eller utfører en handling som ATC har beordret. .. Deretter kan piloten svare/readback på beskjeden. Som jeg sa..1+1+den tiden du bruker skrive melding. (Dette er ingen vatsim forsking)

 

Poenget er ikke reaksjonstiden. Men at Piloten utfører handlingen før han knoter ned en tilbakemelding til ATC. Som du vet vil du ganske umiddelbart se på din skjerm at fartøyet er på en manøver. Forhåpentligvis den vei som er beordret.

Angående ditt ønske om voice er det noe du må ta opp med VATSIM. Ikke piloter på flightsim.no. Regler er for å leses, forstås og brukers.

At du eller andre pilotet/atc ønsker at kloden taes over av voice er deres sak. Desverre er ikke det en løsning som virker for alle.

Spesielt dere som har kravlet dere til å bli ATC'er bør holde dere til det regelverk som VATSIM har satt. Det er ikke uten grunn det er der. Personlig synes jeg det er latterlig at dere kommer inn på er utenforstående forum til vatsim å diskuterer og stiller personlige ønsker utenfor de grenser og regler dere er satt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tom. Tror du missforsto ang reaksjonstid

 

Jepp det var det jeg trodde Espen..

 

Angående ditt ønske om voice er det noe du må ta opp med VATSIM. Ikke piloter på flightsim.no. Regler er for å leses, forstås og brukers.

 

Ikke tenkt å ta det opp med noen jeg.. Dette var kun et synspunkt og et personlig ønske. Men det er kun for jeg liker mer realistiske ting da.. Alle klager over ATC på FS2002/2004 men håper fremdeles på mer realisme i FS2006.

De frykter voice på VATSIM men har lyst til å bli pilot i virkeligheten .. Skjønner ikke dette jeg.. eh he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ikke dra inn msfs-atc da... Den har ikke kompetanse til å skape annet enn kvalme å spysjuke hos brukerne.

Tom, vi er i grunnen enige. Skjønner ditt ønske. Jeg synes det hadde vært perfekt.

Men!!.. Du som jeg haket av på at regler er lest og forstått før vi fikk tilsendt vårt vatsim brukernavn og passord.

Og... Sorry. Men voicen virker ikke tilstrekkelig bra til at den kan brukes skikkelig til alle.

Og derfor bør enhver atc prioritere tekst-meldinger før voice.

Jeg skjønner ikke problemet. Dette virker utmerket i I Europa og USA. Hvorfor skal det være et problem i Norge?

 

Det problemet har ikke jeg sett annet enn på forumet her den siste tid.

 

Sitere meg selv:

Regler er lest og forstått før vi fikk tilsendt vårt vatsim brukernavn og passord.

Har noen problemer med dette bør de virkelig revurdere om VATSIM er rette plassen for dem .... eventuellt har vi jo Skype!

 

Det er ingen unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette helt jeg. Skremt???

Det er ingenting å være skremt over dette.

Men jeg har et par ting jeg gjerne vil si om dette:

Problemet med mange tekstpiloter er at hvis jeg skriver feks. "Turn right 040 and dec. to 3500 feet", så svarer piloten på det jeg skriver først via tekst, og SÅ gjør han handlingen. Da er det allerede brukt 5-7 sekunder på å skrive dette, og headingen stemmer ikke lenger.

Jeg har somsagt hatt mange newbies under min kontroll, og jeg er ike redd for å nevne navn på de som jeg husker godt.

 

Legger ut noe av de navnene jeg husker godt her nå, og de folka som har kommet meget langt på kort tid. Disse har brukt voice, og jeg er ganske sikker på at de kom lengere på kort tid, enn hvis de hadde brukt tekst.

 

Raymond B.

Jim Grav.

Per Bomann

Bjørn Henrik Ormø

Tom Knudsen

Asbjorn Furu

Roy Halvorsen

Magnus Aanstad

Frode Sørhus

 

Dette er noen av de jeg husker, men det er mange flere.

Jeg har aldri satt en tekstpilot som "nummer 2" fremfor en annen med voice bare sånn at det er sagt,men en pilot med voice

er lettere å hjelpe enn de på tekst.

Voice går raskere enn tekst.

En voicepilot gjør handlingen mye raskere enn en tekstpilot.

 

Husk at jeg her snakker om newbies her og ikke erfarende folk. Feks. Espen Furfjord har mange mange timer på Vatsim. Får han en beskjed over tekst, så

gjør han det som står før han skriver tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Føler jeg må si min mening og hær "".

 

på Vatsim er tekst prioritert kommunikasjonmetode. Greit nok!. Jeg har ikke noe problem med og håndtere tekst piloter.

 

MEN!. Voice er for meg både som pilot og ATC det mest naturlige valg. Problemet med voice som enkelte opplever velger jeg tro er ene og alene pga brukerfeil!, og til dels sjabby utstyr. Jeg invisterte i et headsett til 1000 kr, da jeg bruker headsett MYE, både til musikk, og spill. Har til dags dato IKKE opplevd at noen klager meg. Hverken som pilot eller ATC. En annen sak er turbosnakking... Beste løsning er og gjøre ATC oppmerksom på saken, istedet for og drite i voice og kjøre tekst. Man kan jo ikke endre på problemer, men selv ikke vet eksisterer!.

 

Voice på VATSIM er det mest naturlige for meg.. oppfordrer alle som fortsatt bruker tekst til og gå over til voice! Det øker realismen sinnsykt, og det er vel realismen som er hele poenget med VATSIM, eller ?

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det diskuteres text/voice i stort mon akkurat nå her på forumet.

 

TEXT vil være "mandatory" alså nr.1 i bruk som kommunikasjon på Vatsim - voice er bare ett alternativ til høyere realisme ikke noe annet. Det bare er slik...

 

Om piloter eller ATC ønsker å bruke text er det helt opp til den aktuelle person å avgjøre, og ingen på Vatsim kan eller skal kritisere personen for det.

 

I tillegg er ATC og piloter forpliktet i hht.reglene fra Vatsim å yte samme service til en som er på text, som en som er på voice - dette er udiskutabelt - Det bare er slik, og vil nok være slik i overskuelig fremtid tenker jeg. Dette kommer nok ikke Vatsim til å forandre.

 

 

Det som Espen sier litt over her er verd å merke seg

 

En normal reaksjonstid er 1 sekund. Deretter 1 sekund før handlingen er satt i verk.

Å skrive readback før handling vil ta 20-30 sekunder. Det er ikke holdbart. Da er du langt ute i periferien før ting skjer.

 

Det er derfor viktig å utføre handlingen før du tar readback på ordren fra ATC når man er på text. ATC vil se på skjermen sin at du foretar rett handling, men du skal lese ordren tilbake alså bekrefte at du utfører det ATC sier.

 

Som ATC kan det kansje være lurt å være litt foran med en ordren til en text-pilot slik at man sikrer at handlingen blir utført til rett tid.

 

Disse ting er normalt ikke noe problem.

 

Til slutt vil jeg si vi kan ikke få Vatsim til å være the real thing - det vil alltid være en hobby for oss "fly-atc-gale" - Vi må prøve å la det alltid være ett moment av glede i å fly eller yte atc på Vatsim, vi skal ha det morro sammen ikke sant.

Det må ikke bli slik at vi tar dette så alvorlig at vi stenger noen ute fra denne fine hobbyen vår bare på grunn av at vi har personlige meninger om hvordan dette skal være.

Vatsim har regler og bestemmelser som skal følges av oss alle, og når vi gjør det vil Vatsim bare være en plass for oss alle å ha det morro med denne fantastiske hobbyen vår som vi alle liker.

 

Så oppfordringen må være - HAVE FUN Folks - enten du er atc eller pilot , på text eller på voice.

 

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd & Co,

 

Tilbake til Emnet her ...... ""

 

Årsaken til at det forrige emnet ble slettet, tror jeg burde være selvklart for de fleste, hvis dere leste alt det som ble skrevet ""

 

Det var IKKE selve saken, men måten den utviklet seg på.

 

To ting som bør unngås:

- Personlige angrep via forumet (ta det direkte med vedkommende, ikke bruk gapestokk)

- Språkbruk (har sjelden sett så mye banning i mer eller mindre klartekst)

 

Og nå, tilbake til selve diskusjonen ""

 

For telefoni (eller voice) både på VATSIM og ellers, så er det meget viktig at oppsettet er korrekt. For piloter må både justering av audio (lyd) og porter være korrekt satt opp, det samme gjelder åpning av nødvendige porter via rutere. Dette er også tilfelle for ATC.

Videre, at vi, som brukere, snakker klart og tydelig, og hvis vi er usikker, at vi spør for å få avklaring.

 

For de med voice-problemer, eller evt det som kalles "mikrofon-skrekk", så er fortsatt tekst veien å gå.

 

Uansett medie-bruk, så er Espens kommentar korrekt, dvs:

- Aviate (fly)

- Navigate (naviger)

- Communicate (kommuniser)

Som det fremgår, selve kommunikasjonen kommer til slutt, dvs når ny kurs er lagt, eller man har started descent/climb til ny høyde, etc, etc. Dette vil gjøre ting enklere for alle parter, og man reduserer samtidig forsinkelsene i selve trafikkbildet.

 

(Ser at Jan's innlegg kom online før mitt, så mulig det blir noe gjentakelser).

 

Til ATCer, ved behov for varsling til ALLE piloter under egen kontroll, husk at dere har kommandoen ".pan" tilgjengelig. Ved å skrive f.eks ".pan Will close in 10 mins" så vil denne teksten bli sendt som privat melding til alle fly under egen kontroll, og du sikrer deg da at alle har mottatt den.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette dette med text kontra voice litt på spissen....

Hvis vi skal følge reglene på vatsim, og det vil vi vel?

Så er altså Text pri1....voice er KUN en option.

Dette er Vatsims offisielle politikk.

Hvis da ATC'er omtrent "forlanger" at piloter skal/bør bruke voice, så strider jo dette mot vatsims regler for kommunikasjon.

Så jeg mener at så lenge Text er hovedkommunikasjonsveien mellom piloter og ATC, så er i grunnen diskusjonen til ingen nytte.

I følge Vatsim ,så er det Text som skal prioriteres.Om det er mest real eller ikke, spiller ingen rolle objektivt sett, slik er reglene,Om man er enig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,

 

I fare for å starte debatten på nytt, noe som IKKE er hensikten idet tråden her sier noe annet, men en ATC kan ikke forlange at du skal bruke voice. Det han kan gjøre er å spørre om du er kapabel til å bruke det, idet dette vil lette kommunikasjonen i forhold til å bruke text.

 

Når det gjelder text så vil jeg bare minne om at det finnes "alias"-muligheter, dvs at lange tekst-strenger kan sendes ut ved bruk av få tastetrykk. Mer om dette finnes i manualene for de respektive applikasjonene.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel sporet litt av i forhold til topicen "", men la gå. De aller fleste av oss hadde vel "mikrofonskrekk" de første gangene vi skulle på VATSIM, og selv om tekst har 1. pri på VATSIM synes jeg vi bør bestreve å få flest mulig over på telefoni. Det er raskere, mer realistisk og ikke minst MYE morsommere. Og så får ATC gi korte tekstmeldinger til de som ikke vil, eller kan, snakke eller motta telefoni.

 

Men jeg sier som Ole Brumm; ja takk, begge deler. Min oppfordring til alle som har mikrofon er PRØV i alle fall. Og forstår du ikke hva som blir sagt kan du be om repetisjon og da bør ATC være litt våken og gi denne først i kortform på tekst, samtidig som den går på telefoni. På den måten vil piloten bli mer vant med hva som blir sagt og lærer dette raskere. Sånn opplevde i alle fall jeg det, og stor takk til alle ATC-er som gjorde dette mulig. Og til alle piloter og ATC-er; snakk litt langsommere slik at det er mulig å skrive ned essensen i hva som blir sagt. Når masse info kommer på en gang, er det noen ganger umulig å få med seg alt (SID/STAR, rwy, høyde, QNH, SQ er så viktig at man bør være tydelig for å unngå misforståelser og unødvendige gjentakelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny tråd her ja, skal ikke la meg fyre like mye opp denne gangen,- og må bare beklage litt for hvordan jeg uttalte meg sist gang i din tråd Odd,- selv om jeg fortsatt er uenig, men la oss holde det unna dette.

 

Det begynner bli noen år siden jeg sist fløy regelmessig på VATSIM, og da fløy jeg mye på VATSIM.

 

Som pilot hadde jeg første turen online på VATSIM fra ENBO til ENGM, sammen med medpiloter i daværende VNoAF (Leif Rune K. og Robert Erickson). Det var enda den tid RW var i bruk, og jeg må si at jeg kunne ikke tenkt med noen annen måte å starte online-karieren min på enn med voice. Det er som pilot mye enklere å fly med voice, ting går raskt og greit, og om ATC snakker for fort så javell, be han om å prate litt saktere. Ha en jukselapp forran deg hvor du raskt kludrer ned beskjedene du får fra ATC og gi en readback MENS du utfører handlingen. Realismen øker, du får et bedre inntrykk av hva som skjer rundt deg også, og det hele blir mye artigere. Som pilot har dere nok mye annen lyd i bakgrunn, men hva med å justere ned den motor-duren litt da? Det tapet bli erstattet med en ny grad for realisme, som ATC.

 

En annen side av saken er for ATC, jeg vil tørre påstå at jeg og en gjeng har vært svært aktiv med ATC i det siste, hvor vi har bemannet store deler av Norge samtidig i håp om å få en del aktivitet på VATSIM i Norge. Og det har kommet både nye piloter, og mer erfarne piloter da.

Godt blandet med text og voice, men som regel er det flest på voice.

Før jeg begynner legge ut om hvordan det er som ATC, så vil jeg igjen understreke at text ikke på noen måte blir nedprioritert men jeg skal heller ikke legge skjul på at voice er mye mer foretrukket av ATC. Det er endel enkle grunner til dette.

Piloter på text får ikke med seg hva man sier til piloter på voice. Selv om at å kunne lytte på voice ikke hadde skadet NOEN. Dette gir pilotene på text et slags "handikapp" om jeg kan kalle det det, og lever så å si i sin egen verden hvor de ikke får noe inntrykk av hva ATC jobber med. Dette har jeg opplevd har ført til utolmodighet, sinne, og frekkheter pga. at jeg har vært opptatt med feks. piloter som var før, piloter som ikke gjør som jeg sier eller andre stress-momenter.

 

Det er greit, vi har ALIAS-fil, noe som gjør at det blir mindre for oss å skrive, men alikavell må vi begynne å knotte på brettet, imens kan det være noen som "maser" på voice som stresser enda mer.

I tillegg så er det for ATC realisme som gjelder,- at dere som text-piloter ikke gidder bruke voice fordi det er PRI 1 av VATSIM,- ja, skal ikke uttale meg om det men det får være den dårligste undskyldningen jeg har hørt til nå. Men tilbake til det jeg snakket om, realisme, for oss som sitter ATC drar en text-pilot realismen og vår oppfattning under kjellergulvet.

 

Text-piloter kan oversees, når det er mye som skjer i luftrommet, og luftrommene rundt er det mye som kommer på text for oss ATC'er innimellom. Det blir litt ding og dong både her og der, og reklame-meldinger for diverse flyin's nedi ugga-bogga osv, det er lett at en melding fra en pilot da gjemmer seg innimellom og blir borte, dette har jeg enda ikke møtt en pilot som på text som har kunne forstått.

 

Vanskelig å sitte her å forklare alle sidene av dette med å sitte ATC for piloter med text, som skiller seg ut fra voice, må nesten prøves å oppleves selv... med for ATC kan jeg ikke se en positiv side med text-piloter når ting virker som de skal.

 

Edit:

Glemte å si at det har i det siste vært endel tøffe nybegynnere ute å flydd når vi har sittet ATC, med voice,- men de har skrevet i "remarks" at de er nybegynnere, og ønsker at vi snakker litt saktere til de. Dette blir da gjort og det problemet er løst. Enkle er ofte det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget bra innlegg Stig!

tenkte bare jeg skulle skrive litt om det Stig nettopp sa over her med text. Dette er ikke rettet mot deg, bare noen tanker jeg selv har

 

Det som ofte piloter ikke inser, det er hvordan det er å sitte ATC. Pilotene har egentlig kun seg selv å tenke på, og dermed har de som oftest god tid å skrive/svare tilbake til ATC. Men som flygeleder selv, er det ikke slik. Man har mange fly man skal passe på der! Hvis man får en melding fra en tekst pilot, så prøver man selvsagt å svare med en gang. Men så kommer kanskje en voice pilot samtidig og spør om noe. Da blir det som oftest svart først til voice piloten, det er vel pga. av at det går mye fortere for ATC, og de blir da "ferdige" med det voice flyet. Så går de tilbake til tekst flyet

 

Det som ofte ATC ikke liker med tekst piloter, er at det går tregere. Men må skrive alt sammen, og det tar tid. Kanskje man skal guide to fly inn samtidig. Da går det som oftest på små marginer. Som oftest kan det ta bli en ulempe med tekst, fordi det tar lengre tid.

 

Ikke missforstå nå, dere blir ikke nedprioritert! Det ATC bare påperker er tidforbruk og prinsipper. Prøv gjerne voice, og bare skriv i REMARKS: "Newbee, please talk slow"... eller noe lignende. Dette tar ATC hensyn til!!

 

Jeg håper jeg ikke har "skuffet" noen av dere tekst piloter med dette innlegget. Jeg skrev ikke dette fordi jeg ikke liker tekst piloter, det eneste jeg gjør er å diskutere selve saken, og de forskjellige synsvinkler vi har på den "" Håper vi kan fortsette fremover å diskutere det i en rolig tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny tråd her ja, skal ikke la meg fyre like mye opp denne gangen,- og må bare beklage litt for hvordan jeg uttalte meg sist gang i din tråd Odd,- selv om jeg fortsatt er uenig, men la oss holde det unna dette.

 

Det begynner bli noen år siden jeg sist fløy regelmessig på VATSIM, og da fløy jeg mye på VATSIM.

 

Som pilot hadde jeg første turen online på VATSIM fra ENBO til ENGM, sammen med medpiloter i daværende VNoAF (Leif Rune K. og Robert Erickson). Det var enda den tid RW var i bruk, og jeg må si at jeg kunne ikke tenkt med noen annen måte å starte online-karieren min på enn med voice. Det er som pilot mye enklere å fly med voice, ting går raskt og greit, og om ATC snakker for fort så javell, be han om å prate litt saktere. Ha en jukselapp forran deg hvor du raskt kludrer ned beskjedene du får fra ATC og gi en readback MENS du utfører handlingen. Realismen øker, du får et bedre inntrykk av hva som skjer rundt deg også, og det hele blir mye artigere. Som pilot har dere nok mye annen lyd i bakgrunn, men hva med å justere ned den motor-duren litt da? Det tapet bli erstattet med en ny grad for realisme, som ATC.

 

En annen side av saken er for ATC, jeg vil tørre påstå at jeg og en gjeng har vært svært aktiv med ATC i det siste, hvor vi har bemannet store deler av Norge samtidig i håp om å få en del aktivitet på VATSIM i Norge. Og det har kommet både nye piloter, og mer erfarne piloter da.

Godt blandet med text og voice, men som regel er det flest på voice.

Før jeg begynner legge ut om hvordan det er som ATC, så vil jeg igjen understreke at text ikke på noen måte blir nedprioritert men jeg skal heller ikke legge skjul på at voice er mye mer foretrukket av ATC. Det er endel enkle grunner til dette.

Piloter på text får ikke med seg hva man sier til piloter på voice. Selv om at å kunne lytte på voice ikke hadde skadet NOEN. Dette gir pilotene på text et slags "handikapp" om jeg kan kalle det det, og lever så å si i sin egen verden hvor de ikke får noe inntrykk av hva ATC jobber med. Dette har jeg opplevd har ført til utolmodighet, sinne, og frekkheter pga. at jeg har vært opptatt med feks. piloter som var før, piloter som ikke gjør som jeg sier eller andre stress-momenter.

 

Det er greit, vi har ALIAS-fil, noe som gjør at det blir mindre for oss å skrive, men alikavell må vi begynne å knotte på brettet, imens kan det være noen som "maser" på voice som stresser enda mer.

I tillegg så er det for ATC realisme som gjelder,- at dere som text-piloter ikke gidder bruke voice fordi det er PRI 1 av VATSIM,- ja, skal ikke uttale meg om det men det får være den dårligste undskyldningen jeg har hørt til nå. Men tilbake til det jeg snakket om, realisme, for oss som sitter ATC drar en text-pilot realismen og vår oppfattning under kjellergulvet.

 

Text-piloter kan oversees, når det er mye som skjer i luftrommet, og luftrommene rundt er det mye som kommer på text for oss ATC'er innimellom. Det blir litt ding og dong både her og der, og reklame-meldinger for diverse flyin's nedi ugga-bogga osv, det er lett at en melding fra en pilot da gjemmer seg innimellom og blir borte, dette har jeg enda ikke møtt en pilot som på text som har kunne forstått.

 

Vanskelig å sitte her å forklare alle sidene av dette med å sitte ATC for piloter med text, som skiller seg ut fra voice, må nesten prøves å oppleves selv... med for ATC kan jeg ikke se en positiv side med text-piloter når ting virker som de skal.

 

Edit:

Glemte å si at det har i det siste vært endel tøffe nybegynnere ute å flydd når vi har sittet ATC, med voice,- men de har skrevet i "remarks" at de er nybegynnere, og ønsker at vi snakker litt saktere til de. Dette blir da gjort og det problemet er løst. Enkle er ofte det beste

 

Bra innlegg Stig!

Har bare en ting å si til texstbrukere "Lytte,lære og prøv"

Persjonlig tok det lang tid før jeg turte og begynne med voice på vatsim,men etter en tid med "lytte,lære og prøv", satt ting på null komma niks "" Og herregud folkens for en annen fs-verden dette ble. Flyginga tok tiltider så av her hjemme, at kjærriga tilslutt ble så lei og kutta APU'en i sikkringskapet """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...