Gå til innhold

Hva dette forumet burde tillate !


Odd Jacobsen

Anbefalte innlegg

Flyginga tok tiltider så av her hjemme, at kjærriga tilslutt ble så lei og kutta APU'en i sikkringskapet """"

Endelig noe jeg kunne kjenne meg igjen i (har dog ikke skjedd enda) """"

 

Edit: som newbie har både voice og text hjulpet meg veldig. I utlandet har jeg måttet be om text en del da enkelte ATC er kjapp, utydelig og/eller "non-english-speaking" (dvs snakker med sterk aksent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flere årsker til at mange ikke bruker voice. Her er nevnt både "mikrofonsrekk" og dårlig utstyr. Andre har påpekt det jeg mener er en vesentlig årsak, nemlig tempoet. Jeg kan ikke forstå hvorfor det må gå så inn i granskauen fort. Hvis ATC i tilleg har en dårlig artikulering, må du være lokalkjent og kunne fraseologien på fingerspissene for å oppfatte (gjette deg til) hva som blir sagt. Og det kan jo skremme vekk noen og enhver.

 

Så mitt råd til ATC: Ta det rolig og artikuler skikkelig.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærligt!

 

Nu har I snakket frem og tilbage i to dage... Og hvor langt er I kommet???

 

Nej vel... Jeg tror der er konsensus omkring det her nu!

 

/Peter

 

Er enig med Peter her! Men må si at jeg er enig i MANGE av de andre inleggene her. (i den andre som ble sletta)

At Odd gidder å starte et slikt inlegg skjønner jeg ikke. Dette er vel egentlig sånn man tar opp privat på MSN eller på PM, whatever! Ivar er en kjerne kar (som tidligere sagt) og jeg tørr vedde mitt VATSIM medlemskap på at han ikke på noen måte ville logge av som ATC uten å gi klar beskjed! (Sånn som noen Pærer jeg kjenner (som jeg vet kommer til å lese dette) ! Leste i kaffekroken nå at det var det siste vi kommer til å høre fra Odd. Jeg synes det er idiotisk at noe sånn som dette skulle føre til at vi ble ett medlem minder her på fs.no og ett flightsim treff mindre! ...

 

[/Mathias]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ønsker å bruke text må da bare det, men hvorfor vikke bare kaste seg inn med wois? Min første tur på vatsim var med vois. Det gikk så bra så, mye bedre en forventet, men takket være ATC så fortsatte jeg der. nei gutter/Jenter, Hopp i det vis dere vil bruke wois, ikke noe å vente på. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gents, this one will be in English...

Although I personally prefer voice it must be clearly understood that text it very much allowed within VATSIM, thus also in Vaccsca! I do encourage all texters to switch to voice ASAP since I'm confident that you will find voice so much better! Anyhow, texters ARE allowed and must not in any case be discriminated whatsoever.

 

Some tips: If you are new to online flying and if you feel that you want to start out by using text, try to connect when there is little or no traffic. Start small and ask for helt when controllers have the time to help you! Utilize the material that is available online (i.e training documents etc). Don't be afraid to use voice!! We are all newbies in the beginning!

 

If you as ATC experience text pilots be patient. Set up a good alias file in ASRC that will make you work so much easier!

 

To sum up: when using text as a pilot, don't fly when there is loads of traffic and do try voice!! As ATC, keep your head cool and don't disregard texters!

 

Blue skies guys!

 

Olof Bergenstam

VATSIM Instructor

Scandinavian VACC

ACCSCA4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olof kommer med et veldig godt poeng i denne debatten. Noe du som tekst-pilot må være klar over, er at når ATC skal oppfatte og behandle sanseinntrykk fra både høytalerene og chat-skjermen vil det nødvendigvis ta lengre tid. Det er derfor avgjørende at også du som pilot utøver tålmodighet overfor ATC.

 

Dette er ikke på noen måte trakassering av piloter som benytter seg av tekst, men det er et faktum at kommunikasjon over både voice og tekst legger en ekstra belastning på ATC som skal ha kontroll over luftrommet.

 

Selv om tekst er førsteprioritet på VATSIM, betyr ikke det at tekst-piloter skal komme foran piloter med voice, men heller ikke det motsatte. Respekt for medpiloter er en dyd.

 

NOSIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle har lært mye av denne diskusjonen og "den andre"

 

Jeg vil i allefall når jeg er ferdig med min ATC utdanning kunne være som alle de andre flott instruktørene i Norge uten å nevne navn i fare for å glemme noen. Forsette å yte den gode service både på VATSIM og utenfor.. Jeg må også få lov til å si jeg er veldig lei meg for at enkelte piloter, act og andre brukere av dette forum, sier seg ferdig med enten det er VATSIM , forumet her og andre ting som har med FS å gjøre. Min gode instruktør Christian Sager har lært meg mange flotte ting som ATC og deriblant det med å ha god tålmodighet ovenfor tekstpiloter og newbies... Jeg tror alle husker denne "første gangen med voice" og man blir rett og slett hektet etter det. Så om det nå finnes tekstpiloter der ute som har lyst og nerver til å overvinne "mic-frykten" så vil jeg ønske dem hjertligen velkommen når jeg sitter ATC.. Både under min training periode og forhåpentligvis også når jeg er ferdig utdannnet STU.. (he he når den ting kommer) Men fra spøk til revolver så håper jeg inderlig tekstpiloter om jeg får kalle dem det ikke nå har blitt skremt så mye av denne debatten at de ikke tør ta steget ut og frem. Det blir bare bedre folkens.

 

Som Olaf sa her and i quote.

 

I do encourage all texters to switch to voice ASAP since I'm confident that you will find voice so much better! Anyhow, texters ARE allowed and must not in any case be discriminated whatsoever.

 

Jeg skal, vil yte den servicen som her blir så elegant fremstilt og krevd av meg som atc og medpilot.

 

 

Så over til moderatoren av dette forumet som skal ha verdens største takk for at denne tråden heller ikke ble steng... Takk for den.

 

Med dette innlegget så avslutter jeg min diskusjon her og håper folk har forstått mitt synspunkt på voice/tekst og ikke minst hovedsaken i denne tråden om at man må få lov til å diskutere seg ferdig med en sak på dette forumet.

 

Så skulle så tekst og voice pilotene lage litt trøbbel for meg Torsdag 30 juni og Fredag 1 juli ved å komme å skape litt trafikk når jeg sitter atc, blir jeg strålende fornøyd og alle får store stjerner i min bok.... Alle er hjertligen velkommen både da og ellers...

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke skriver noe galt nå( "" ), men tenkte bare jeg skulle nevne at det denne diskusjonen faktisk kanskje har ført til noe "godt" også

 

Har sett på mange piloter som flyr i Norge på VATSIM i kveld, og det er faktisk mange nybegynnere som har Voice, og de skriver f.eks "Newbee, please talk slow". For meg virker det som det går meget greit for disse pilotene! Bra at dere tørr nå, fortsett slik! ""

 

Ta f.eks et denne: "First flight ever online! /V/" Meget bra start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...