Gå til innhold

Voice -kontra- text (nye piloter)


Odd Jacobsen

Anbefalte innlegg

Til alle nye som flyr online:

Er dere usikre og kommunikasjonen høres vanskelig ut på online er det bare å bruke tekst - sett det inn på flightplanen.

Jeg er selv "ny" på Vatsim og har sjekket ut at det er mange piloter som flyr med tekst mot ATC (ikke i norge).

VATSIM sier selv at den offisielle kommunikasjon er tekst, men at mange ønsker å bruke voice for å få mer virkelig opplevelse.

Jeg synes kvaliteten på min pc er for dårlig til å kunne høre/følge med hele tiden på voice når jeg flyr. Det er bedre å få informasjonen og dialogen skriftlig.

Men når dette blir bedre at voice best... Og ikke minst at det er noen som snakker under flyturen (ikke bare motorlyd) ++ tekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det står på VATSIM sine sider at tekst er den "offisielle" kommunikasjonsmetoden er det flertallet som bruker voice.

Og som ved nesten alle andre annledninger er det flertallet, og de som er mest lik som holder best sammen.

Man skal behande all trafikk "likt" heter det, men må ærlig innrømme at det hender at jeg "nedprioriterer" text piloter om det er mye trafikk.

Voice gjør det lettere for både pilot og ATC, og annbefales derfor på det sterkeste! Om du ikke kan sende, så bør man iallefall sørge for at man kan "recive" slik at ATC kan sende stemme beskjeder til deg hvor du leser tilbake på text.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever jeg at jeg blir nedprioritert om jeg bruker tekst vil jeg slutte å fly her på (her tror jeg de er fra VATSIM) VATSIM..

Se her ---->"men må ærlig innrømme at det hender at jeg "nedprioriterer" text piloter om det er mye trafikk."

Dette er helt feil .... Er ikke ATC gode nok til å håndtere den lille trafikken de har i Norge med voice og tekst - bør de begynne med noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får Ivar svare for selv.

 

Men det er ikke noe hemmelig at nesten alle controllerne helst vil ha piloter med Voice.

Det beste bare kaste seg ut i det, og slippe den evige "klundringa" med tekst. Ingen er feilfrie så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var kveldens meningsutbrudd.. ""

Men hvorfor "nedprioriterer" jeg textspiloter? Jo, dette er på grunn av at jeg etter erfaring har funnet ut at de som bruker tekst skriver først, og utfører handlingen etterpå.

Da kan det oppstå farlige situasjoner! En viktig regel som flere bør vurdere å følge, "aviate, navigate, communicate!" ""

Med "nedprioritering" mener jeg at det er best å ta de den "lange" veien framfor den korte veien, slik at de får litt bedre reaksjonstid. Hvis det er mye trafikk så kommer disse altså bak de med voice som man lett og effektivt kan bringe inn da man kan gi beskjed på "impulshandling" framfor å måtte taste den inn.. Man blir med andre ord ikke forskjellsbehandlet, men flyttet litt bak i køen for å få effektiv flyt i trafikken.

Og før du uttaler deg om "den lille trafikken" så bør du sitte ATC i en hektisk periode! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det visst på tide med en varsom-plakat igjen ""

 

Dette tema er ikke nytt, har vært oppe på forumet flere ganger, og vil bare nevne følgende:

- Tekst er FORSATT primær kommunikasjons-mode for VATSIM

- Selvfølgelig foretrekkes Voice, det gjør mye av arbeidet lettere, både for Pilot og ATC, MEN......

 

Vær så snill å huske på etpar ting:

- Noen har "mikrofon-skrekk" og trenger å bli familiær før de kommer på voice

- Noen har ikke tilgang til mikrofon

- Noen har høre-vansker (evt døv)

- Noen har tale-vansker (evt stum)

- Noen kan også ha andre funksjonshemninger

 

Ingen av de overnevnte SKAL PÅ NOEN MÅTE EKSKLUDERES fra vår hobby av den grunn.

 

Kan opplyse at jeg senest så en pilot online for etpar dager siden, i Remarks-feltet sto følgende å lese:

- Am paralyzed down to waist, typing with my foot, text only

 

Skal de som har uttalt seg overfor "nedprioritere" denne piloten?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tekst er hovedkommunikasjonen på Vatsim ser jeg ingen grunn til å "nedprioritere" piloter som tekster....Det er ingen krav til bruk av voice på Vatsim.Voice er kun en option.

Flyr 99% av mine flighter i Usa/canada/Alaska og har enda til gode å føle meg nedprioritert.Selv på større flyplasser som Vancouver/Anchorage er det ingen problemer selv med stor traffikk....

Så for øyeblikket ser jeg ingen grunn til å gå over til voice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu havnede vi igen på et sidespor og endte igen med at diskutere noget der har været oppe flere gange.

 

Det handlede om nye piloter og tekst. Jeg kan også kun anbefale nye piloter at prøve tekst.

Selv om jeg betragter mig selv som både erfaren pilot og ATC, så bruger jeg ofte tekst. Hvis jeg som pilot ikke kan forstå ATC'en, så beder jeg om også at få det på tekst. Så er begge sikre på at beskeden går igennem.

 

Som ATC bruger jeg ofte tekst, hvis jeg kan mærke der er kommunikations-vanskeligheder. Det kunne være nye piloter som kan virke usikre, piloter som ikke er kendt i området, eller hvis lyden hakker.

Så sender jeg på voice men samtidigt også på tekst. Dette synes jeg er en god service overfor "newbies" og piloter nye til området. På den måde kan man høre hvad der bliver sagt og læse det sxamtidigt.

Det er da pædagogisk. :-)

 

Og hvis I har en god Alias fil, så tager det ikke to sekunder at skrive en lang melding på text. Og er piloten "langsom" så skal beskeden bare sendes det tidligere afsted.

 

To sum it up:

Til nye piloter: Prøv voice hvis I kan. Har I problemer med at forstå hvad der bliver sagt så bed om det på tekst, hvis ikke allerede ATC'en sender det på tekst.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo faktisk! Flyselskapene kan, hvis de vil, installere en ekstra skjermi cockpit hvor ATC sender instruksene i tekst...

 

Ja der kan du se, jeg hadde vist ikke sjekket på en stund. Men helt sant som du sier.. Det går an, men normalt så skjer ikke dette så ofte.. Jeg vet det er snakk om å ta i bruk eller om det allerede er på utprøving, det skal jeg ikke si men et system som atc kan kommunisere med fmc i flyene. Så om f.eks piloten ønsker flight level changes så kan de sende en tekst request til atc om dette..

 

Jeg vet nå at også de fleste 777 flyene til United har denne tekst kommunikasjonen i flyet. Samt printer for utskrift osv.. Her kan de kommunisere med både atc og company.. Greit når man får arrival route clearance på papir skrevet ut i cockpit.

 

Men når det gjelder VATSIM så synes jeg at man så langt det er muligheter bruke voice, litt for å skape stemningen om real flight og for å lette jobben til atc. Men når mange der ute har så dårlig "headset og mic" at man nesten ikke hører hva som blir sagt, så burde man få alt på teks og det letter nervene også for newbies.. Vet det hjalp meg mye i starten... Selv om jeg ikke har så mange timer på baken på VATSIM, så skjønner jeg godt problemet både atc har og pilotene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nå at også de fleste 777 flyene til United har denne tekst kommunikasjonen i flyet. Samt printer for utskrift osv.. Her kan de kommunisere med både atc og company..

 

At de kan kommunisere med company er en ting... at de kan kommunisere med ATC har jeg ikke hørt om enda, og heller ikke sett utstyr i kontrollsentralene for å gjør dette? (trenger vel ikke stort heller, men de jeg har snakket med har i alle fall ikke nevnt det).

 

ACARS sender i tillegg til beskjeder mellom pilot og company automatiserte meldinger til groundstations, som feks. Out Off On In meldingene.

 

Men at flyene kunne kommunisere med ATC gjennom ACARS tror jeg lærerene våre har glemt å fortelle oss gjennom de 2 årene vi har lært om flysystemer... i tillegg er ikke dette nevnt i noen manualer for ACARS som vi har gått gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Stig. I cockpit filmen fra just planes - world airroutes så mener jeg at i flight information displayet så fikk de både departure clearance og arrival clearance...

 

Når det gjelder dette som jeg nevnte over, så så jeg det på Discovery.. Programmet omhandlet ATC og jeg tror faktsik programmet het Air Traffic Control...

 

Systemet blir etter det jeg husker brukt nå i Frankrike og USA, og det blir benyttet via satelitt.

 

Skal sjekke litt mer for å få litt mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt sjekking kom jeg frem til hva jeg mente..

 

AIRCOM ATS SYSTEMS

(Det nye ATC miljøet via bredbånd og internet)

ITA provides a CFRS (Centralized FMC Waypoint Reporting System) service to

... Data Link Harmonisation Symposium. Maastricht UAC. Maas UAC - ATC high

 

Les mer her

http://www.icao.int/icao/en/ro/eurnat/2005/dlhs/DLHS_2_10FBardin_SITA.ppt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var ikke noe sånt som feks Dispatch (company) som sendte de da?

Som sagt vet jeg ikke om noen tilfeller hvor ACARS blir brukt operativt for comm. mellom ATC og piloter.

 

ACARS går over VHF (prim.), SAT (sec) og HF (sec).

 

Flyet (med ACARS) -> ARINC SITA (via VHF, HF eller SAT) -> feks SAS HERMES -> Forbrukere. Beskjeder kan jo selvføleglig sendes begge veier.

 

ACMS går forøvrig også over ACARS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIRCOM Cockpit Datalink Network services

 

Heter det så fint. SATA er en iverig aktør innen dette og systemet som nå blir utviklet gjør at man kan via en data link kommunisere med f.eks EUROCONTROLL som er allerede en bruker om f.eks descende fra FL350 til FL195 eller tilsendt arrival route mot f.eks Heatrow...

 

Fikk ikke tatt screenshot av WM player, så skulle du sett bilder fra Flight Information Computeren/Displayet i 777-200 fra United Airlines.

 

Les mer her også

http://www.sita.aero/Solutions/Aircraft_communications/Default/AIRCOM_Datalink/Default.htm

 

AIRCOM Datalink

VDL and ATN Services

http://www.sita.aero/NR/rdonlyres/82B5865E-580B-455B-9025-85D1787B7F6D/0/AIRCOMDataLinkVDLATN_DS.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sender jeg på voice men samtidigt også på tekst.

Glimrende service "". Dermed er det ingen grunn til å bruke tekst når Peter er ATC i alle fall. Samtidig skal det sies at ikke alle kontrollere eller piloter snakker like tydelig og langsomt nok til at vi "evige nybegynnere" klarer å oppfatte hva som sies og samtidig notere ned, men de fleste er flinke og har tydelig uttale.

 

Til dere som ikke hører hva som blir sagt pga. motordur og flystøy vil jeg absolutt anbefale et USB-headset eller putte inn et ekstra lydkort i PC-en. Dermed kan du "rute" ATC-lyden til headsettet samtidig som du har andre lyder i høytalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når VATSIM som hovedmål har TEKST som kommunikations-middel er det vel ikke noe problem at dem som bruker VATSIM forstår at TEKST skal være prioritet 1.....eller er det VATSIM som tolker sik selv helt galt her. Støtter opp om dem som ikke er stive i VOICE-PROCEDURES. Den ATC´n som mener sig for "flink" til at anvende VATSIMS politik vedr. dene simple bruken av TEXT burde da anvende MULTIPLAYER en stund lengre ,indtil han har lært sig anvende text som er hoved kommunikations veien i VATSIM. Noen her som har det vanskeligt med VOICE kan da med fordel konvertere til IVAO, hvor alle, selv dem som foretrækker TEXT kan føle sig hjemme uten at feilagtigt bli ned-priotert.

Ses på IVAO ""

Mvh

Ivar Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når VATSIM som hovedmål har TEKST som kommunikations-middel er det vel ikke noe problem at dem som bruker VATSIM forstår at TEKST skal være prioritet 1.....eller er det VATSIM som tolker sik selv helt galt her. Støtter opp om dem som ikke er stive i VOICE-PROCEDURES. Den ATC´n som mener sig for "flink" til at anvende VATSIMS politik vedr. dene simple bruken av TEXT burde da anvende MULTIPLAYER en stund lengre ,indtil han har lært sig anvende text som er hoved kommunikations veien i VATSIM. Noen her som har det vanskeligt med VOICE kan da med fordel konvertere til IVAO, hvor alle, selv dem som foretrækker TEXT kan føle sig hjemme uten at feilagtigt bli ned-priotert.

Ses på IVAO ""

Mvh

Ivar Rasmussen

 

Og Ivar R., som nevnt tidligere her var det en person som kom med en uttalselse om hva han som person, idivid eller hva jeg skal skrive for at dere skal forstå det, syntes om text og voice, og ikke et utsagn på vegne av VATSIM som organisasjon. Dette trodde jeg var klart?

 

Selvfølgelig er det ønskelig at flest mulig kommer på voice, både fordi ting tar kortere tid ved riktig bruk, as real as it gets, og kapastiteten til flygelederen øker drastisk.

Ettersom at du skriver her at de med frykt for voice kan komme til IVAO betyr det jo bare at dere ikke går for "as real as it can get" ;P

 

En ting til ang. voice og text. (Tror det var nevnt tidligere) men for de ATC som ikke orker skrive alle klareringer og slikt på text til de pilotene som også er på voice, så kan dette skape et farebilde iom. at det blir som om voice og text lever hver sine liv, uten noe større innsikt i hva som skjer med hverandre om dere skjønner hva jeg mener. Pilotene får et større og bedre oversiktsbilde med bruk av voice, mens det kanskje er 1-2 piloter på text vil ikke de få det samme som de 10 på voice som hører hva de andre får beskjed om å gjøre og dermed kan danne seg et bilde. De på voice ser også teksten, men for de på text blir det verre å se voice'n ""

 

Konklusjon: Voice er bare best "".

 

Er ingen frykt som ikke kan overvinnes, dermed prøv i alle fall å overvinn frykten for voice comms. ""

(Da sett bort ifra folket fra IVAO seff.) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jobb er å sørge for at trafikken blir avviklet sikkert og effektivt! De fleste er vel enige i at tekst ikke er særlig effektivt stillt opp imot voice?

 

Ikke om voice brukes riktig nei. Kunne sikkert gitt 3-5 fly klarering over voice på samme tid som 1-2 over tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er vel enige i at tekst ikke er særlig effektivt stillt opp imot voice?

 

Som sagt, så støtter jeg Ivar litt her.. Men tekst er som sagt tidligere her ekstremt effektivt når ATC har dårlig forbindelse eller piloten har dårlig forbindelse.

 

Det skulle vært en kommunikasjons kode på VATSIM som men f.eks sa til ATC pr voice eller tekst at man trenge å få route clearance eller instruksjonen på tekst fremfor ATC.

Mange ganger har jeg savnet dette med å få arrival eller departure SID/STAR på tekst da det er lettere å oppfatte en å måtte oppgi "say again" et utallig ganger til ATC...

 

Men at ATC bør sjekke mic før han begynner, ja. like mye som piloter burde gjøre det samme før dem ber om clearance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...