Gå til innhold

Voice -kontra- text (nye piloter)


Odd Jacobsen

Anbefalte innlegg

de piloter som oppdager at de blir ignorert/nedprioritert av ATC når dem bruker VATSIM's HOVEDmåte å kommunisere på (Text), kan fritt kontakte første SUP de ser online og rapportere kontrolleren.

 

At noen ikke gidder å lage seg ei skikkelig alias-fil for å effektivt kunne benytte text, skal ikke gå ut over pilotene.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netopp Jan

Ikke bra når hver enkelt person lager egne regler, selv om VOICE er lettere en TEXT for mange. VATSIM har regler som bør følges så alle har en chance. Personer som bruker text er prior.1 BASTA,....VOICE er prior.2(selvlagde regler vedr prio. kan komme til at svi hvis fastlakte regler blir nedpriortert ). VATSIM er vel bedre en som så. Denne diskusionen burde aldrig haft begjynt, da der ikke er noe at diskutere. Bare følg reglene og alt fungerer fint.

Mvh

Ivar R. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle nye som flyr online:

Er dere usikre og kommunikasjonen høres vanskelig ut på online er det bare å bruke tekst - sett det inn på flightplanen.

Jeg er selv "ny" på Vatsim og har sjekket ut at det er mange piloter som flyr med tekst mot ATC (ikke i norge).

VATSIM sier selv at den offisielle kommunikasjon er tekst, men at mange ønsker å bruke voice for å få mer virkelig opplevelse.

Jeg synes kvaliteten på min pc er for dårlig til å kunne høre/følge med hele tiden på voice når jeg flyr. Det er bedre å få informasjonen og dialogen skriftlig.

Men når dette blir bedre at voice best... Og ikke minst at det er noen som snakker under flyturen (ikke bare motorlyd) ++ tekst...

 

This is propaganda.. you know.. you knooow *synge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Joda, text kommunikasjon mellom ATC --> fly skjer hele tiden, men det er på long haul flighter fra Amerika til Australia. Det er det eneste området jeg har hørt om, men for å bli ferdig med denne diskusjonen så synes jeg at dette tar "som vanlig" helt av.

Våkne!! VATSIM kan gjøres så realistisk som mulig, men det må da vel for [*********] gå an å kombinere det ene eller det andre!

Liker en ikke å bruke voice, så la vær å bruk heller text. Det er vel heller slik at halvparten som bruker voice, HAR INGEN RADIODISIPLIN OG ER IKKE SERTIFISERT TIL Å BRUKE RADIO, så hvor realistisk skal vi dra det?

 

EDIT; leifeskriv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg blir framstillt som en synder her!

[snip] ""

Jeg synes selv du lægger op til, at du bliver kritisereret.

Jeg forstod udemærket hvad du mente, og kan sagtens følge din pointe. Om jeg er enig holder jeg for mig selv.

Men i forhold til et forum, må du forvente at folk i en VATSIM-IVAO diskussion vil søge at påpege alle fejl.

Prøv at vende den om: Hvis Ivar havde sagt det samme, hvordan havde du (og vatsim-flokken) så reageret?

 

Så lad os alle slå koldt vand i blodet, og nyde at folk har et alternativ til vatsim og et alternativ til ivao.

Hver med sine fordele og ulemper.

(Og kan man ikke lide nogle af dem er der også FPI)

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i forhold til et forum, må du forvente at folk i en VATSIM-IVAO diskussion vil søge at påpege alle fejl.

Nå er ikke jeg spessielt god i Dansk desverre, men slik jeg har forstått det har jeg ikke gjort noe "feil" i henhold til regelverket, og vet ikke om noen som direkte har følt at de har blitt urettferdig behandlet.. Og det blir vel ingen sak uten anmeldere? ""

Synes vel kanskje vi skal starte "descent" nå, og som du sier være takknemlige for at vi har tilbudet! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeps. Lad os komme ned på jorden igen. Og Ivar. Det var på ingen måde personligt ment. Jeg jeg øsnker ikke at dømme nogle, og mener ikke der er grund til det.

Freinds...? ""

 

Men for at vende tilbage til subj. så synes jeg nye piloter skal prøve voice, og eventuelt lade sig støtte af tekst, hvis de synes det er svært at forstå.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - la oss lande dette.

Det var jeg som startet emnet og ville bare ha frem at det går godt an og bruke tekst for alle (og spesielt for nye).

Ingen har gjort noe som har medført at jeg la inn dette, men vi kan godt ha begge alternativene (tekst/voice) og så se hvordan de enkelte pilotene og ATC utvikler dette...

Jeg fløy i dag fra EKBI til EDDL på tekst og hadde 3 ATC underveis. Alt gikk kjempefint og det var ikke noe problemer at noen brukte tekst og andre brukte voice.

Det var morro å fly med ATC under hele turen.

 

Men -- jeg kan godt skjønne at det er enklere og mer oversiktig med tekst for nye piloter...

Da var jeg ferdig med dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som bruker text og ATC som derfor må sende forenkles jo fraser drastisk:

 

SAS443, GOTUR4A, 4201.

CNO4564, 01L [e-postadresse]W100@2[/e-postadresse] clrd to land

 

WIF123, clrd t/o 01L [e-postadresse]350@11[/e-postadresse]

LN-NPO, clrd to operate over S part of Øyeren, blw 4000.

KLM1143: TR 030, d/m 3000FT, clrd ILS 01L. Rep est.

 

Og sååå viiiidere.

 

EDIT: Stilig, vinden min blw linker :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...