Gå til innhold

Flystøy


Kristoffer Birkaas

Anbefalte innlegg

Dette er desverre ikke første gang jagere fra Luftforsvaret har herjet med mink- og revefarmer. Jeg kjenner ikke grunnen, men kanskje områdene som er "fredet" er så små at man for lett kan komme innom dem på sin vei? Ikke for det, her hadde jo piloten tatt flere runder innen det samme området. Dette gir i alle fall ikke god PR for forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge adressa.no og skvadronsjef Bjørge Kleppe på 338 skv. opererte de på 7000-8000 ft. (MSL?) på onsdag. Noen som vet hvor høyt det utsatte området ligger?

Videre har han uttalt at de ikke brøt noen regler. Er det ikke isåfall reglene i seg selv det er noe galt med?

Det at farmene skal være merket av på kartet bidrar jo til å gjøre hele saken litt mer stusselig. Jeg synes det er rart om disse gutta skal ha føkka opp, men det er jo slettes ikke umulig.

 

Noen som vet hvilke våpen de trente på å avlevere? Man trenger jo ikke å gå så himla lavt for å droppe f.eks. GBU-12 eller vanlige low-drag dumb bombs med CCRP eller CCIP for den saks skyld. I tillegg har man jo en frag zone å passe seg for også. Lav ingress og egress er jo en mulighet, men har ikke Luftforsvaret "company rules" som tilsier minimum 3000 ft. AGL utenfor øvelsesområdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være pirkete her, men hadde ikke de kommet til å dø uansett før eller senere?

 

Jepp! men da med øknomisk gevinst for eieren...

 

Det var reverfarmer her på øya før. Hvert år skjedde det samme: Orion/F-16 tok en low-pass over øya og revemor slukte i seg ungene. Eierne fikk erstatning hver gang...

 

Dobbeltmoral? Tja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge artikkelen på adressa.no finnes det ikke avmerking av revefarmer på deres kart - kun minkfarmer.Da ligger ikke feilen direkte hos forsvaret.At de i tillegg flytter seg i tråd med innbyggeres ønsker tyder også på at de ikke holder på med "cowboyflyging".

 

Trist er det uansett - selv om jeg personlig håper vi i fremtiden får et nasjonalt forbud mot pelsfarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med DTOS? Vil tro at det å fly taktisk lavflyging før man popper opp og leverer pakkene er en fin taktikk for å unngå både radar og mer til.

 

Ikke for å være pirkete her, men hadde ikke de kommet til å dø uansett før eller senere? :P

Og er ikke pelsopdrett dyreplageri?

 

Jo, pelsdyroppdrett er et onde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

litt praktisk informasjon fra meg. For tiden tjenestegjør jeg på hjerkinn skytefelt så jeg har noenlunde peiling på noe av det som er spurt om her. Hjerkinn Skytefelt e Norges største, på hele 165kvadratkilometer. Det ligger ca 5 mil fra Oppdal som dessverre ble berørt av "toktet" til f16 flyene.

 

For det første. Disse f16 flyene som det er snakk om hadde som "mission" å bombe på en slette inni skytefeltet. Det ble det brukt såkalt "blå bomber" eller "kalde bomber". Dvs bomber som det ikke skjer noen verdens ting med når de treffer bakken.

 

Hvis noen lurer på hva den minst tillate høyden i skytefelt er, så kan jeg informere om at den er satt til 15 meter over terreng. I praksis så kan man fly så lavt man bare vil. Av og til går det VELDIG lavt. Det er heftige greier å se f16 komme 5 meter over bakken i hastigheter opp mot lydens hastighet. ""

 

Når det gjelder områder i nærheten av Hjerkinn som er "fredet" så har vi som er stasjonert her ikke hørt noe spesielt. Det eneste vi har hørt er at man så godt som mulig ikke skal "forstyrre" dyrelivet. Hadde d f.eks. stått en flokk moskus i nærheten av "target" så hadde man stanset skyting for å jage moskusen vekk. F16 pilotene er ikke cowboyer som noen skal ha det til. Hver eneste manøver de gjør er planlagt lenge i forkant. Ruten de velger å ta inn mot "target" er nøye igjennomgått. Man skal vise hensyn til sivil befolkningen så godt deg lar seg gjøre. Grunnen til at flyene kom litt for nær disse farmene kan jeg bare spekulere i. Men jeg er sikker på at hadde man hatt kunnskap eller informasjon om at flyging over farmene kunne føre til denne tragedien vil man lagt en annen rute inn mot skytefeltet.

 

Når det gjelder hvilke taktiker man bruker med tanke på høyde. Om man f.eks. flyr lavt inn mot drop zone, for så å gå til himmels i det man "leverer"? er det ikke noe fasist svar på. Ofte kommer 2 og 2 fly om gangen, der et fly "jager" det andre. Det vil si at det flyet som jager, skal prøve å skyte ned det flyet som skal slippe bomben før det når drop zone. Høyden man velger å bruke inn mot drop zone varierer veldig. Noen velger å fly 10 meter over terrenget, mens andre er så høyt oppe at det er umulig å se dem. Man hører bare lyden.

 

Håper dette innlegget kunne være til hjelp for å døyve nysgjerrigheten til noen av dere noe. Hvis noen lurer på noe er det bare til å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

mvh

 

aleksander ekeland

korporal

hjerkinn skytefelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble det brukt såkalt "blå bomber" eller "kalde bomber".

 

OK. Da er det jo mange avleveringsmetoder å velge mellom; level, pop-up, loft, dive osv. Hvis de fløy en lav ingress for en pop-up rett før målområdet så kan jo uheldig valg av rute være årsaken.

 

Når det gjelder hvilke taktiker man bruker med tanke på høyde. Om man f.eks. flyr lavt inn mot drop zone, for så å gå til himmels i det man "leverer"? er det ikke noe fasist svar på. Ofte kommer 2 og 2 fly om gangen, der et fly "jager" det andre. Det vil si at det flyet som jager, skal prøve å skyte ned det flyet som skal slippe bomben før det når drop zone. Høyden man velger å bruke inn mot drop zone varierer veldig. Noen velger å fly 10 meter over terrenget, mens andre er så høyt oppe at det er umulig å se dem. Man hører bare lyden.

 

Alt dette er nøye pre-planned som du sier. Valg av taktikk styres vel av faktorer som type våpen, trusselsituasjon, vær, topografi, måltype, målets størrelse og utstrekning osv. I tillegg må de forskjellige flyene komme inn i ulike høyder og fra ulike bearings pga. deconfliction, dvs. unngå frags fra bombene til det foregående flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge artikkelen på adressa.no finnes det ikke avmerking av revefarmer på deres kart - kun minkfarmer.

Trist er det uansett - selv om jeg personlig håper vi i fremtiden får et nasjonalt forbud mot pelsfarmer.

 

Mink og rev har samme adferd når de blir skremt på denne måten.

Man kan like slike farmer eller ikke, men jeg vil nå hevde at enkelte bedriver en smule avsporing av debatten. "Jeg liker ikke revefarmer, så det gjør ikke noe"?

Jeg synes heller ikke noe særlig om denne næringsgreina, men så lenge det er tillatt, er det jo en økonomisk katastrofe for han eller hun som driver farmen. Og det er vel ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke si at farmern fortjente det, som sin fengselvokter der han er. Det blir for dumt. Det gikk ut over feil part (minken/reven). Det er synd at slikt skjer.

Men jeg tror det er viktig å ikke klandre hverken den ene eller den andre for tidlig. Tror ikke det er noen her som egentlig vet hvorfor dette skjedde. Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Innlegget som Aleksander har skrevet ovenfor synes jeg er verdt å lese godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mink og rev har samme adferd når de blir skremt på denne måten.

Man kan like slike farmer eller ikke, men jeg vil nå hevde at enkelte bedriver en smule avsporing av debatten. "Jeg liker ikke revefarmer, så det gjør ikke noe"?

Jeg synes heller ikke noe særlig om denne næringsgreina, men så lenge det er tillatt, er det jo en økonomisk katastrofe for han eller hun som driver farmen. Og det er vel ikke bra?

 

Jeg regner med at denne pelsfarmeren får kompensasjon for hans økonomiske tap.Dyrene derimot får nok ikke noen trøst for deres tap..noe som ivertfall jeg synest er trist.

 

Men - som artikkelen sa så er det ikke avmerket noen områder med revefarmer på forsvarets kart - ergo kan de ikke vite om disse på forhånd.Altså->De har avmerket minkpelsfarmer - ikke revefarmer.

 

Som sagt kunne jeg godt ha klart meg uten pelsoppdrettere i det hele.Det er ikke dermed sagt at jeg unner noen av dem en slik sjebne.Dyrevelferden er uansett hovedgrunnen til at jeg har kommet frem til et slikt standpunkt.

 

Da er det dyrene som er i fokus - ikke farmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er nøye pre-planned som du sier. Valg av taktikk styres vel av faktorer som type våpen, trusselsituasjon, vær, topografi, måltype, målets størrelse og utstrekning osv. I tillegg må de forskjellige flyene komme inn i ulike høyder og fra ulike bearings pga. deconfliction, dvs. unngå frags fra bombene til det foregående flyet.

 

hei igjen!

når det er fly aktivitet i feltet er det alltid minst 2 personer på bakken som er i konstant kontakt med flyene via radio. disse personene fungere på en måte som flygeledere. Den ene personen er alltid en jagerflyger med lang erfaring, som hele tiden vurdere om det er forsvarlig å "øve" for flyene. På onsdag hadde vi veldig kraftig vind på hjerkinn, hele 25 m/s. Da ble den planlagte fly øvelsen kansellert fordi det var uheldig vær forhold. Man har avanserte utstyr i det huset OP (observasjonspost) sitter som måler sikt, lufttrykk og vind. Man har også utstyr som registrer vibrasjon i bakken etterhvert som bombene treffer sine mål. Da kan man bedømme hvor godt bomben traff. Disse instrumentene gjør det lettere for OP å vite hvordan flyene treffer når det blir "levert" i mørket. Da bruker vi i hovedsak termiske mål. (Husker ikke hvor mange ganger jeg har vært på "sletta" for å fyre opp grillen slik at flyene kan ha noe å sikte på... "")

 

Det jeg nok en gang vil fram til med innlegget mitt er at f16 flyene langt ifra driver med noen form for fornøyelsesflyging. Alt er nøye planlagt og gjennomgått x antall ganger. Sikkerhet er prioritet nummer 1 !!!

 

til alle som skal inn i førstegangstjeneste kan jeg anbefale å søke seg til hjerkinn. Det er en veldig fin plass å tjenestegjør. Man vil få førstehåndskjennskap til alt det norske forsvaret har å by på. Fra stridsvogner til f16 fly ""

 

mvh

 

aleksander ekeland

korporal

hjerkinn skytefelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

 

Eller før reven er slakteklar??? ""

Jeg er ellers enig i at ingen vet nøyaktig hva som har skjedd denne gang. De fleste vet at jagerfly har skremt pelsdyr (mink og rev) til døde tidligere, så man kan ikke se bort fra at det har skjedd i dette tilfellet også. Men det er altså altfor tidlig å konkludere.

De fleste vet også at dyreholdere av ulike slag (saue-eiere, eiere av reve- og minkfarmer osv.) av og til har hatt svært lett for å skylde på jagerfly eller ulv/jerv/bjørn når husdyr dør/blir borte for å innkassere erstatning fra staten.

Det finnes halvsnuskete holdninger i alle leire, selv blant revefarmere og jagerflygere! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...