Gå til innhold

Cockpit på Nordnytt ikveld! EDIT


Morten Haughom

Anbefalte innlegg

Fikk vite igår at de skal sende en "smakebit" av innslaget om cockpiten vår på NRK Nordnytt ikveld, så de av dere som har muligheten til å se distrikssendinger kan jo ta en titt.

 

EDIT:

Fikk nærmere beskjed:

 

- Det går på NordNytt kl 18:40. Det er ikke en smakebit, men hele innslaget.

 

- Det går på Radio i "Nordaførr" fra 16:00.

 

- Norge Rundt sender det kanskje om 2 uker dvs. 18 feb.

 

- Det skal også legges ut på nrk.no om ikke så lenge.

 

Han har tatt med at vi gikk i bakken!!! """".

Det var ikke akkurat det jeg ville bli husket for...

Det gjør ikke noe, det er lagt opp med humor som utgangspunkt, slik at dette blir spiselig for vanlige dødelige.

 

Dessuten tror jeg ikke at jeg er med i det hele tatt, det er fokus på Kommandanten i Vardø (portrettintervju).

 

Lettelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var flott... Skulle ønske jeg kunne hatt en sånn en her hjemme men har ikke råd til det "" Kansje jeg en vakker dag kan komme oppover til dere å få sett den RL evt. prøvd

 

Du har jo mulighet for å fly en ordentlig simulator snart da, ikke B737, men DC10! Hvis alt går etter planen, og vi kobler alt riktig, så er NSC's simulator oppe og går i løpet av våren en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus joda men hvor mye koster dette? hehe i tilleg bor jeg jo i Bodø...

Var det ikke snakk om at man måtte være "deleier" for å fly DC-10 simulatoren? Med tanke på at man må lese igjennom en del prossedyrer og sette seg godt inn i bruken av den?

 

Ja, dette var virkelig saker! Var faktisk ikke klar over at det fantes noe av denne skala her i Norge! Virkelig gøy å få "være en del" av intervjuet.

Men en ting må jeg få pirke på;

En flygeleder kan sitte og kontrollere trafikken i luftrommet over hvilken flyplass i verden han måtte ønske, og i dag hadde gutta «radiokontakt» med en kompis som dirigerte fra hybelen sin hjemme i Trondheim.

Har fotsatt mitt egent rom hjemme hos mor, må iallefall vente med å flytte på hybel til jeg har gått ut vidregående! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar; Vi må vel gjerne følge Avinor og slå sammen Trondheim og Bodø. Foreslår at vi ommøblerer Stigs hybel til Bodø vATCC jeg, så flytter du nordover "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar; Vi må vel gjerne følge Avinor og slå sammen Trondheim og Bodø. Foreslår at vi ommøblerer Stigs hybel til Bodø vATCC jeg, så flytter du nordover "".

Ideen var ikke dum, men sannsynligheten for at jeg flytter nord for Stjørdal er vel ganske så liten! ""

Men hadde vært litt gøy å lage noe slikt i samarbeid med Luftfartsmuseet, kanskje vi fikk bruke tårnet til disposisjon! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Til Dere som lurer på hva dette koster så er det vel ikke verre enn hva man bruker på en hobby uansett hva det måtte være. Jeg har jo brukt ca 3 år fra jeg bestemte meg til der jeg står idag og mer kommer vel etterhvert. Jeg er ingen rik mann he he men man må jo ta noen "spanske" for å få "flyvertinna" med på gamet..Pentium 2 og 3 er fullt brukbart til project magenta og de kan jo man få gratis nå om dagen, for ikke å snakke om gamle CRT skjermer. Den lokale søppel sammlingsplass har vært en main "suppliers" til dette prosject men jeg vet jo at ikke alle har tilgang til noe sånt. Meste av kostnadene det siste året har gått på software (PM) og bygging av autopilot MCP som kom på ca 3500 kr i motsetning til den fra australia som er ferdig bygd til 20000kr Et godt rår er at man begynner i det små og utvider etterhvert som lommeboka tillater.Er det noen som ønsker å ta turen til Vardø så er dere velkommen hjem til meg og flytimene er gratis he he Til deg Magnus, jeg ser frem til en flytur med DC10 jeg fløy over dammen midt på 80 tallet med den og sitte "framme" der hadde jo vært toppen.

VBX 165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundringsverdig prosjekt!

 

 

Hvordan er det å ha flere crt-skjermer intill hverandre. Jeg har forsøkt det her men det blir for mye forstyrrelser og flimring.

 

Jeg har 2stk 21" som står klistra intill hverandre, det går bra.

Noen skjermer er dog noe forstyrrende har jeg sett. Men med å legge f.eks en bly-plate mellom de regner jeg med problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundringsverdig prosjekt!

 

 

Hvordan er det å ha flere crt-skjermer intill hverandre. Jeg har forsøkt det her men det blir for mye forstyrrelser og flimring.

 

Jeg har 2stk 21" som står klistra intill hverandre, det går bra.

Noen skjermer er dog noe forstyrrende har jeg sett. Men med å legge f.eks en bly-plate mellom de regner jeg med problemet er løst.

Takk, skal prøve blyplate. Har prøvd aluminiumsfolie som magnetskjold men det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal prøve blyplate. Har prøvd aluminiumsfolie som magnetskjold men det gikk ikke.

 

Du er inne på noe. Men Alu-folien blir nok for tynn. Hadde det vært en alu-plate på 3-4 mm hadde det kanskje virket. Kobber kan også virke.

Men tror blyplaten fungerer best. Om du ikke har noe slikt liggende i boden eller garasjen, kan du ta kontakt med din lokale blikkenslager. Ikke forklar så mye hva du skal bruke den til (ikke sikker de skjønner bæra). Men mål opp hvor stor den bør være for å dekke skjermen og litt til. Du kan fin-skjære den til selv, med en vanlig kniv.

 

Det er absolutt verdt et forsøk. Har ikke testet dette selv på skjermer. Men på høytalere-spoler virker det meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan !

Artig at det var så mange som synes dette var allright selv om ikke alt gikk etter planen men vi hadde morro mens NRK var her Det må ikke bli alt for alvorlig heller.

Jeg fløy fra 1980 til 1984 og vi var de som ikke skulle nevnes eller sees he he du vet sikkert hva jeg mener Jeg var der opp til en uke av gangen men ikke fast på skvadronen. Det kan nok hende at vi har møttes en gang i den "kalde krigen" på Duck Island ????

 

MVH

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje jeg en vakker dag kan komme oppover til dere å få sett den RL evt. prøvd

 

Du er hjertelig velkommen ""

 

 

Er dette same innslaget som kjem på Norge rundt?

 

Jepp, kanskje allerede 18 feb. skal gi beskjed.

 

Har fotsatt mitt egent rom hjemme hos mor, må iallefall vente med å flytte på hybel til jeg har gått ut vidregående

 

Ikke vet jeg hvor journalisten fikk dette ifra, han kan ha blandet opplysningene, beklager Ivar ""

 

slapp av du er med: bare se her Co-pilot Morten Haughom

 

Ja, jeg var ikke helt anonym for å si det sånn. Kom fra det med æra i behold håper jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gledet meg skikkelig! Artig å se noen som tar flightsim seriøst og virkelig utnytter hobbyen og sine kunnskaper på en fin måte.

 

Jeg bor jo akkurat nå i Honningsvåg men skal til Vadsø i nermeste fremtid. Var der for en kort tid tilbake siden. (2 uker) Bare si fra hvis du har lyst å fly sammen en gang "" Har lang fartstid på 737 NG (i FS). Stort sett det jeg flyr i FS2004. Har ikke studert flyteori i særlig stor grad, men begynt litt. Har bare lest, ikke begynt å levere inn oppgaver ennå. Men det blir kanskje PPLA om en stund. Er i alle fall ganske seriøs i FS så jeg hadde synes det hadde vært kjempemorro å sett på den simmen litt!

 

I alle fall, det beste jeg har sett på utrolig lenge innen FS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...