Gå til innhold

Siste Continental MD80 Flight


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Ikke at dette er noen store nyheter, men for dere som er interesserte så hadde vi den siste MD80 flighten i går, 03 Jan 2005. Ship 812 fløy fra DFW som CO 714 og landet på IAH i går kveld klokken 8:11 PM og da var nok et kapittel om en gammel traver som har tjent oss i over 20 år slutt... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, for ca. et år siden la Dag ut en artikkel på dette forumet om "årets tilbud" der en DC10 simulator var tilgjengelig. På tross av mange "skeptiske" innlegg monteres den i dag på Skedsmo Videregående Skole, hvor en gjeng med entusiaster fra dette forumet iverksatte drømmen.

 

Når dette er nevnt står det i dag en MD80 simulator tilgjengelig hos oss her i Houston, og selv om den har en prislapp akkurat nå, er vel dette heller ingen umulighet... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje dette er noe for Norwegian å tenke på?
Eller SAS som har kjøpt inn x anatall 700 og 800 som er mer eller mindre klargjort for bruk av Winglets.

 

Når det gjelder Norwegian vil dette nok medført betydelige kostnader da vingene på Classicserien ikke er klargjort for bruk av winglets. ( En del modifisering må påregnes)

 

Kan til slutt si at Continental i disse dager driver å tester en B757 som har fått montert Winglets. Planen er at alle B757 til continental skal få instalert Winglets. I følge de oppøysningene jeg har, har dette vert et tidkrevende og krevd veldig mye arbeid før det flyet kom på vingene da det var snakk om til dels store modifikasjoner av vingene som måtte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, bare en kort oppdatering på flåten våres i dag;

 

B737-300 51

B737-500 63

B737-700 36

B737-800 94+++

B737-900 12

B757-200 41

B757-300 8+++

B767-200 10

B767-400 16

B777-200 18

 

MD80 0 ""

 

I tillegg har du Continental Express / Expressjet som har rundt 250 Embraer jets.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Steinar. Det blir bare B737-800 serien i denne omgang. Disse har en "forsterket" vinge, for å si det på en enkel måte, og de første B737-700 leveringene, som vi har, hadde ikke disse vingene. Det er en masse jobb, inkludert splittng av vingepaneler, som på B757'ene våres, når du skal sette winglets på disse. Har du en "forsterket" vinge tar det kun et par dager å sette på winglets... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Glenn, det er riktig det! Tror det er flere bilder her på forumet som viser hvordan en winglet ser ut, men det er stort sett en liten finne, eller vingeprofil, montert på tuppen av vingene som stikker opp. På B737 er den faktisk rundt 2 meter høy. Hensikten med denne er å senke "drag due to lift" ved å dempe "wing tip vortex", eller den luft spiralen som dannes ved vingetuppen når vingen produserer løft. Vi bruker en "tommelfinger-regel" på B737'ene og regner med å spare cirka 1% fuel per time i flight. Med andre ord, en B737 med winglets vil bruke cirka 3% mindre fuel på 3 timers flight, i forhold til en B737 uten winglets, når alt annet er det samme. Håper dette hjelper noe...?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...