Dag Johnsen Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Ikke at dette er noen store nyheter, men for dere som er interesserte så hadde vi den siste MD80 flighten i går, 03 Jan 2005. Ship 812 fløy fra DFW som CO 714 og landet på IAH i går kveld klokken 8:11 PM og da var nok et kapittel om en gammel traver som har tjent oss i over 20 år slutt... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Ola Bækkevold Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvor blir det av disse MD'ene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Ericsson Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Ja, det er trist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten B. Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvor blir det av disse MD'ene? De blir lagret i Mojave ørkenen og/eller andre steder for evt. videresalg/leasing til andre selskaper. Eventuellt opphugging. -Morten- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Barmark Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvorfor kunne de ikke hatt 10% av disse flyene i ørkenen som delelager eller til simmere som vil ha en real cockpit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvorfor kunne de ikke hatt 10% av disse flyene i ørkenen som delelager eller til simmere som vil ha en real cockpit? Er så enig med deg Rune at du aner ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Stene Bjørke Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 ARGH! Det hadde vært så konge vis jeg fikk den fremmerste delen av flyet så jeg kunne laget meg en simulator! La drømme leve! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Stene Bjørke Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 ARGH! Det hadde vært så konge vis jeg fikk den fremmerste delen av flyet! så jeg kunne laget meg en simulator! La drømmen leve! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Valkvæ Volle Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Dette var trist! Noen som vet hvor lenge SAS har tenkt å beholde MD-80/90? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johansen Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 SAS-konsernet vil i 2005 ta samtlige MD90-maskiner ut av trafikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Kolrud Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvorfor skal alle disse MD'ene ut av traffikk? er jo ikke så gamle... anyway ,sad news Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvorfor skal alle disse MD'ene ut av traffikk? er jo ikke så gamle... anyway ,sad news Hvis du sjekker linken til Dag, ser du hvorfor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Berge Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Veldig trist, men hva med MD80 flyene da? De skal vel være i drift en stund til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Heisann, for ca. et år siden la Dag ut en artikkel på dette forumet om "årets tilbud" der en DC10 simulator var tilgjengelig. På tross av mange "skeptiske" innlegg monteres den i dag på Skedsmo Videregående Skole, hvor en gjeng med entusiaster fra dette forumet iverksatte drømmen. Når dette er nevnt står det i dag en MD80 simulator tilgjengelig hos oss her i Houston, og selv om den har en prislapp akkurat nå, er vel dette heller ingen umulighet... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Solli Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hei Dag Takk for sist. Opptakene ble kjempefine. Vi er som du sikkert er klar over snart klare for nye oppgaver, så MD-80 simmen du har vil kanskje få addresse Norge. Eller kanskje vi skal vente til B777 er ledig? Hilsen Fred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar Hvitsand Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hvilke fly skal Continental bruke istedet for MD'ene da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Vell, At det blir B737NG er vell ikke umulig! Pr i dag jobber de med å montere winglets på de. Husker i farta at de har 800 og 900. De har i tillegg 300 eller 500 i Classic serien. Husker ikke nå om de også oppererer med 737-700 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Øvrebotten Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hmm, kanskje dette er noe for Norwegian å tenke på? Det er trist at de begynner å eldres nå, det er så herlige fly. Men hadde ikke hatt noe imot en real MD cockpit på rommet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hmm, kanskje dette er noe for Norwegian å tenke på? Eller SAS som har kjøpt inn x anatall 700 og 800 som er mer eller mindre klargjort for bruk av Winglets. Når det gjelder Norwegian vil dette nok medført betydelige kostnader da vingene på Classicserien ikke er klargjort for bruk av winglets. ( En del modifisering må påregnes) Kan til slutt si at Continental i disse dager driver å tester en B757 som har fått montert Winglets. Planen er at alle B757 til continental skal få instalert Winglets. I følge de oppøysningene jeg har, har dette vert et tidkrevende og krevd veldig mye arbeid før det flyet kom på vingene da det var snakk om til dels store modifikasjoner av vingene som måtte til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin Pettersen Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Neida, winglets til 737-300 serien har da eksistert en liten stund! http://www.airliners.net/open.file/490813/M/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Neida, winglets til 737-300 serien har da eksistert en liten stund! <a href="Bilde" target="_blank">http://www.airliners.net/open.file/490813/M/</a> Winglets eksisterer ja, men uansett må vingen bygges om for at de skal kunne monteres.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Øvrebotten Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Nå tenkte jeg ikke på winglets til 733, men på MDene som SAS skal selge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Heisann, bare en kort oppdatering på flåten våres i dag; B737-300 51 B737-500 63 B737-700 36 B737-800 94+++ B737-900 12 B757-200 41 B757-300 8+++ B767-200 10 B767-400 16 B777-200 18 MD80 0 I tillegg har du Continental Express / Expressjet som har rundt 250 Embraer jets. Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Dag, det var mannen sin det gitt Foresten, blir både 700 og 800 hos dere nå oppdatert med Winglets, eller er det bare 800 som får det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Hei igjen Steinar. Det blir bare B737-800 serien i denne omgang. Disse har en "forsterket" vinge, for å si det på en enkel måte, og de første B737-700 leveringene, som vi har, hadde ikke disse vingene. Det er en masse jobb, inkludert splittng av vingepaneler, som på B757'ene våres, når du skal sette winglets på disse. Har du en "forsterket" vinge tar det kun et par dager å sette på winglets... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn Bjørlo Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Så hva er winglets??? ulykkelig uvitende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Heisann Glenn, det er riktig det! Tror det er flere bilder her på forumet som viser hvordan en winglet ser ut, men det er stort sett en liten finne, eller vingeprofil, montert på tuppen av vingene som stikker opp. På B737 er den faktisk rundt 2 meter høy. Hensikten med denne er å senke "drag due to lift" ved å dempe "wing tip vortex", eller den luft spiralen som dannes ved vingetuppen når vingen produserer løft. Vi bruker en "tommelfinger-regel" på B737'ene og regner med å spare cirka 1% fuel per time i flight. Med andre ord, en B737 med winglets vil bruke cirka 3% mindre fuel på 3 timers flight, i forhold til en B737 uten winglets, når alt annet er det samme. Håper dette hjelper noe...? Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Noen bilder av winglets på B737-800: [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/24733.jpg[/image] [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/24734.jpg[/image] [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/24735.jpg[/image] [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/36138.jpg[/image] [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/36134.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Dag, Takk for et glimrende svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn Bjørlo Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Helt enig med Steinar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.