Gå til innhold

Pilot om fs9


Jan Gulliksen

Anbefalte innlegg

"Although Microsoft chooses to market its product as a game, it is much, much more than that. Personally, I think the "game" branding is unfortunate, because it obscures the fact that Flight Simulator is one of the most complex pieces of software ever written..."

 

Utdrag av artikkel i det engelske flytidsskriftet Pilot (juli 2004-nummeret). Artikkelen tar for seg hardware til simulatoren og har en del nyttige tips (i alle fall var det nytt for meg). Forøvrig følger det med en sommer 2004-katalog med flyrelatert utstyr, også sim-utstyr. (Jeg fant bladet hos Narvesen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n brukte faktisk en kombinasjon av Fanda/PSS til litt trening før en PFT her, han er helt inponert og sitter ofte og ser på når han ikke overtar spakene på cub'en selv. ""

 

FS9 i seg selv er ikke SÅ bra, men med alle de fantastiske addons på markedet kan den fort bli til et vidunder ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSFS har vel aldri vært bra i utgangspunktet... Som nevnt så er det alle addons som gjør MSFS bra...

 

...men "As real as it gets" har den aldri vært...

 

Jeg kjenner en som bruker Xplane til å teste effektene av bytte av propell på mikroflyet sitt, og den er "dead on" hver gang..

 

Som han selv sa det: I MSFS så flyr ting fordi du forteller programmet at den skal fly, mens i Xplane flyr den fordi den simulerte luftstrømmen over det simulerte vingeprofilet gjør at det simulerte løftet overstiger den simulerte vekten på flyet...

 

Vi snakker her om en kar som har laget flyet sitt til xplane, med alle detaljer, inkludert profilen på propellen... ...og den oppfører seg akkurat som orginalen gjør... Ifølge han, så er MSFS et bra spill, og Xplane en simulator...

 

Jeg også at mange modellfly-designere tester modellene sine i xplane før de flyr prototypen... ...og hvis det flyr bra i Xplane, så gjør prototypen det også...

 

MSFS, as real as it gets? My ass... ""

 

...men FS9 er fin tidtrøyte da... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS9 vil aldri bli mer enn et spill, enten du har drøssevis av addons eller ikke. Det eneste det kan duge til er å tørrtrene litt på instrumentflyging, for måten flyene oppfører seg er langt fra virkeligheten. Dette har vel noe med måten det er simulert på, som Kenneth sier.

 

Men såklart, for sofapiloter er det jo ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå diskuterer dere vel litt på siden av hva artikkelen inneholder da. Det er ikke først og fremst realismen i fs9 (eller msfs generelt) forfatteren skriver om, men at selve spillet/simulatoren inneholder så mange elementer som må jobbe sammen. Det krever sin pc for å si det sånn, og han snakker litt om typer kort, drivere og hva man f.eks. kan gjøre i selve fs9 for å øke hastighet.

Hadde jeg hatt artikkelen elektronisk, kunne jeg lagt den ut. Men jeg anbefaler faktisk å kjøpe bladet, for der var det masse interessant! Det kostet ikke mer enn 1,5 halvliter.. ""

Xplane hørtes forresten interessant ut: Er det noe man kan få tak i for en rimelig penge i en vanlig spillbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå diskuterer dere vel litt på siden av hva artikkelen inneholder da.

 

Jepp, emnet på tråden er litt misvisende. Ikke alle som gidder å lese hva du skriver, og da kan "Pilot om FS9" høres ut som en review av fs sett fra en pilots synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xplane hørtes forresten interessant ut: Er det noe man kan få tak i for en rimelig penge i en vanlig spillbutikk?

 

X-plane kan nok ikke kjøpes over disk i Norge ennå, Morten Melhuus her på forumet virker å ha ganske mye greie på den simulatoren, og skrev en grei sammenfatning her for noen uker siden.

 

Tidvis litt impulsiv av meg, bestilte jeg X-planen på dagen og fikk den bare få dager senere tilsendt fra USA.

 

Har ikke hatt så mye tid til å sette meg inn i alle detaljene i en helt ny simulator ennå (har brukt 1 1/2 år på å forstå det mest elementære i FS 2004), men har fått den i gang å flydd litt med default C-172. Overraskelsen er stort sett positiv; som det skrives er realismen ift. hvordan virkelige flymaskiner er å fly minst et par hakk bedre enn hos MS. Hele flygingen i X-plane "flyter" også jevnere fordi framerates er høy, og sjeldent noe problem i det hele tatt der.

 

Syns allikevel ofte det er godt å gå litt tilbake å fly MSFS igjen, fordi scenery og texturer virker mer realistiske der. Men har forstått at det er utallige add-ons og innstillingsmuligheter også i X-plane. Har som nevnt ikke hatt tid å se nøye på detaljer eller helt skjønt bruken av alle mulighetene og funksjonene ennå.

 

Interessant artikkel forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSFS er først og fremst underholdning. Microsoft legger opptil, gjennom G-Max at vi skal kunne lage og videreutvikle scenery og fly. MSFS er for den gjennomsnittlige flyspiller, ikke for de proffe. Det som er med MSFS er at det er enkelt. Ikke like realistisk hele tiden, men ikke så vanskelig at det ikke er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men X-plane, kan man fly i Europa og Norge o.s.v? Kan man laste ned scenery o.s.v fly?

 

Er det bedere ATC i x-plane, blei plutselig helt med i hva som er i X-plane.

 

Og sist med ikke minst, er det bedere n Fs2004? Tenker på FPS og grafikk, skyer land og byer.... Håper på svar med mitt dumme spørsmål her. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedere ATC i x-plane, blei plutselig helt med i hva som er i X-plane.

 

Hva skal man med ATC? Tror det finnes squawkbox-modul for X-Plane, så det skal vel fungere bra. Og det skal jo tross alt ikke så mye til for å slå M$ når det gjelder det der "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedere ATC i x-plane, blei plutselig helt med i hva som er i X-plane.

 

Hva skal man med ATC? Tror det finnes squawkbox-modul for X-Plane, så det skal vel fungere bra. Og det skal jo tross alt ikke så mye til for å slå M$ når det gjelder det der.

 

Ok! Kan man fly i Europa også? Er det Ai-trafikk med? HeHe nå må JEG bare spørre..... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg sitter her med siste utgave av X-PLANE Verson7 samt,

X-PLANE Verson7 World senery som innholder hele verden.

Jeg kjøpte det her hjemme, hos Ålens i Lycksele S-Kr 995.00

Det innholder så mye at det blir for mye og oppsumere her.

Blantannet så innholder det ATC(Air Traffic Control).

40 Aircraft,Record your QuickTime Movies,Total weather managing & real conditions,+++ mye mer.

 

PS: Det er mye og sette seg inn i,men man lærer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten sklir litt ut nå, men det er da sommernatt og ferietid..

 

Åhlens tror jeg har tatt seg godt betalt Steinar, jeg bestilte rett fra Laminar Research og betalte $ 49.50 + porto. Da var også hele Earth-scenery inkludert, men ikke Mars-scenery (kostet $ 20 ekstra).

 

Mye å sette seg inn i ja, relativt komplisert simulator med et utall av innstillingsmuligheter. Men regner med, at som med MSFS som tok over 1 år, at det blir bra og lettere etterhvert. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framerates er MYE bedre!

De av dere med de råeste maskinene kan få opptil 2-300 fps ved "medium" instillinger. I motsettning til MSFS, har XP en filosofi at

simmen skal virke "ok" på de til enhver tid gjennomsnittlige maskiner

blandt brukere. Anbefalt minimum er 64 Mb VRAM og 768 RAM.

 

Framerates er ESSENSIELT for å få en realistisk feel uansett simulator!

20 fps er minimum!

I tillegg er presisjons instrument flyvning avhengig av dette. I XP

går alle instrumentene like gjevnt som en Rolex ""

 

Forøvrig synes jeg http://www.flightxpress.de/ sa det ganske bra

en gang;

 

"MSFS is a fine air traffic simulator, XP is a flight simulator"

 

MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, blir det ikke feil å sammenlikne FS mot X-Plane når det gjelder framerates? Skru av traffic, bruk simple clouds, i FS, så tenker jeg at de blir ganske så like.

 

Mener forresten også at X-Plane er en langt bedre simulator enn det FS (for tiden) er. X-plane har som nevnt flydynamikk basert på faktisk aerodynamiske krefter, og ikke en "ren" tabellsimulator. Tabellbaserte simulatorer bør få mer krefter til overs for prosessoren til å drive med andre ting, og det gjør da også FS9 til gangs.

 

I ett spill blir du tildelt en oppgave. Ettersom det ikke skjer i FS9, så er ikke dette ett spill. I en simulator er flyet simulert, noe som heller ikke er tilfelle i FS9. I en simulator burde det vært lagt inn konsekvenser for dårlig håntering osv. Hvor mange har opplevd motorstopp pga for høye temperaturer? Eller at motoren begynner å gå røft pga forgasserising? FS9 en sim? Bah! Ikke pokker.

 

Likevel så er det den som gir meg mest fornøyelse å drive med. FS9 en favoritt? Ja, absolutt...

 

Men det er sååååååå mye som kunne vært gjort bedre. X-Plane har forbedringspotensiale på cockpiter, vær, scenery, og lyd. FS9 kan forbedre seg kraftig på vær, systemer, cockpit, stabilitet (værinstilling = huff og huff), og ikke minst flyegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bara så alla är klar över det så finns X-Plane fullversion att lasta ned på http://www.x-plane.com/demo.html

 

Utan CD skivan (som måste beställas) fungerar joysticken i några minuter, och det är endast ett begränsat scenery. Men tillräckligt för att testa.

 

X-Plane är mycket bra! Helt otroligt att endast en person står bakom. Ja, han har ju fått hjälp till scenery och flygplan, men själva simulatorn är resultatet av en persons ihärdiga arbete. Produktiv är han också! Det kommer flera uppdateringar per år.

 

Scaled Composites (Spaceship 1, Voyager, VariEZ, m.m.) använde X-Plane som simulator till rymdflygningen..!

 

FS ligger före vad gäller grafik, och FS add-ons har mycket bättre system simulering (FMC, El-system, hydraulik, m.m.) men X-Plane ligger absolut främst när det gäller simulering av flygning på PC.

 

Såg förresten att det kommer 3D Cockpits till X-Plane också...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Må vel bare skjyte inn her og si at Seneriet i X-Plane

har langt fra den samme kvaliteten og opplevelsen som vi har i FS9.

Da mener jeg spesielt Norway Seneriet,som vi bruker,i

FS9,i X-Plane er det noe tørt.

Men som dere sier Frameraten er upåklagelig,

Men det er vel ikke det vesentlige når vi ikke trenger mer en 30 for at det skal hvere OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-Plane og MSFS er to forskjellige løsninger på å gi oss muligheten å simulere flyving. X-Plane legger mer vekt på realistiske beregninger av fysikk/dynamikk til flyene, MSFS legger mer vekt på det visuelle.

 

Personlig får jeg en mer "realistisk" følelse av å fly i MSFS i og med jeg lever meg mer inn i den simulatoren. Det finnes mange addons med gode flyegenskaper + virklighetstro grafikk i landskap og fly (m/virtuell cockpit).

 

Når jeg flyr X-Plane så ødelegger grafikken for denne følelsen. (Det betyr ikke at jeg mener at X-Plane er dårlig.)

 

Smaken er som baken... Alle har en, men ingen vil innrømme at sin egen stinker ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig får jeg en mer "realistisk" følelse av å fly i MSFS i og med jeg lever meg mer inn i den simulatoren. Det finnes mange addons med gode flyegenskaper + virklighetstro grafikk i landskap og fly (m/virtuell cockpit).

 

Denne tråden tar visst mange retninger, men siden det nevnes her velger jeg å fortsette framfor å starte en ny: Hvilke addon-fly anbefales når det gjelder gode flyegenskaper? Da tenker jeg på både free- og payware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke addon-fly anbefales når det gjelder gode flyegenskaper? Da tenker jeg på både free- og payware.

 

Nå er det så mange som sikkert har "bra" flyegenskaper, men, definer "bra"? På mange fly er det klin umulig å få til alle faser av flygningen fullt definert i FDE'en; enten er takeoff bra, single engine bra, fuel economy bra, cruise speeds i høye høyder, cruise speeds i lave høyder, prop speeds vs gearing vs luft tetthet, osv osv osv... Men sjelden alt på en gang. Dette pga at FDE ikke tillater mange nok "datapunkter" som definerer kurvene; både 2D og 3D kurvene. Skikkelig plagsomt spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi dere en ide' om været i XP v 7.50

 

3-D Weather and Turbulence Modelling:

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

••••••••••••••••••••••••••••••

 

Full 3-d weather matrix! We now have a 3-d weather pattern for the

entire region, with thunderstorms, turbulence, icing conditions, rain,

and radar returns all based on this total 3-d picture. This finally

opens up the door for future implementations of weather fronts

moving through, UNLIMITED cloud layers, and anything else you can think

of. It is AWESOME! Set the weather to thunderstorms with

BROKEN or SCATTERED clouds and you can fly through the storms that go

up to 40,000 feet, with turbulence, rain, and even ICING

if the temperature is right. This is miles above the old method of just

having 2 cloud layers and some artificial radar returns.

The full "holy grail" of a no-restraints 3-D matrix of any conceivable

weather is finally here!

You still ENTER only 2 cloud layers, but this is simply a

user-interface limit... more variations are possible with this engine,

and in fact if you enter stormy weather, clouds will tower up to form

it with no regard for any pre-determined altitudes!

 

Now, while we are doing full 3-D matrices of air data for all the

weather, we introduce: An incredible new turbulence model!

X-Plane now actually tracks the motion of the air all around the

aircraft in turbulence, giving vertical, lateral, and longitudinal

gusts (continuously-variable on a randomized 3-phase sin curve) to give

turbelence-varying airflow ON EVERY ELMENENT OF THE AIRCRAFT,

DEPENDING ON THAT PARTICULAR ELEMENT'S LOCATION IN THE TURBULENCE

PATTERN.

So part of the left wing might be in an UPDRAFTING bit of air, and part

of the right wing might be in a DOWNDRAFTING bit pof air,

with the center of the plane in the "eye" of the vertex... all

resulting in a hard roll of course.

As well, the wings might be in the updrafting part while the tail might

be in a downdrafting part, resulting in a ptich up...

Of course, in tiny fraction of a second, the tail will have moved to

where the wings were a fraction of a second ago, reversing the

pitch force!

This means that a really BIG plane is typically LESS affected by

turbulence, since it's wings will occupy some air going up, some air

going down, and they will tend to cancel to some degree, giving a

smoother ride. A smaller plane will be more impacted though, since

if it is in a rotating swirl of air, it is likely the at the entire

aircraft will be in the same swirling pattern, resulting in the

greatest

pitch, roll, and heading offsets.

It gets better! As you fly slowly, you enter new rotating masses of air

SLOWLY, resulting in gradual onset of pitch, heading, and roll motions,

but as you speed up, the turbulence turns into short, sharp, hard jolts

because you entering changing patterns of airflow more quickly.

All of this gives the real feel, and performance, of a real plane in

turbulence.

The cool part is: NONE OF THIS IS FAKED... we actually take a

randomized airflow pattern and then move the plane through it without

any

assumptions about what will happen next... the resulting accelerations

on the airplane will be based on the plane's interaction with

that air.

And now it gets even coolor... turn on sime wind and turbulence and

then hit the '/' key 3 times to bring in some visual flight-model...

you will be able to SEE the wind vectors from outside the plane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...