Gå til innhold

Stort flyin 14. mars, Norge-Sverige-Danmark


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Det pågår nå planlegging av et stort flyin 14. mars fra kl. 1800 - 2300 lokal tid. Flyinet er en markering av at våre tre land slås sammen til et felles vACC. ENGM, ESSA og EKCH vil bli bemannet fullt ut. I den forbindelse trenger vi mange dyktige ATC fra Norge. Derfor ber jeg dere sette av denne kvelden og forberede dere på en tøff jobb som ATC. Siden dette vil bli vår første store ilddåp er det bestemt at det skal stilles krav til de som skal være ATC. Rating fra STU+, (senior student) eller høyere. For de av dere som er STU og gjerne vil være med som ATC, kan dere melde dere, men da må dere ha et vist antall timer online som ATC. Tallet er ikke satt enda.

 

Jeg veit at det er en del med STU-rating som har mange timer online som ATC og kan klare jobben godt.

 

For de av dere som er ATC og som ikke har erfaring nok til å sitte på ENGM, har vi et alternativ:

 

De av dere som ikke blir plukket ut til å sitte som ATC på ENGM, kan bemanne andre flyplasser i Norge under flyinet, men det er de tre hovedflyplassene som i utgangspunktet omfattes av flyinet. Men det kan komme trafikk til/fra de andre stedene også, slik at dere kan få noe å jobbe med uten at vi kan garantere dette.

 

Det jobbes nå med en egen webside for flyinet.

 

Følgende posisjoner er foreløpig satt for ENGM:

 

ENOS-W-CTR 120,370

ENOS-V-CTR 125.050

ENGM-V-APP 120.450

ENGM-E-APP 119.870

ENGM-V-DIR 131.350

ENGM-V-TWR 118.300

ENGM-V-GND 121.920

ENGM-V-DEL 121.600

 

Listen kan bli endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hei folkens

 

I morgen kveld åpnes websiden for flyinet. da vil det også bli anledning fro de som har rating STU+ å melde seg på som ATC til flyinet. Det vil bli en egen ATC-påmeldingsside for dere. Dere kan ikke bokke posisjon, det vil vi i eventgruppen avgjøre hvem som skal sitte hvor. Her er det rating, tidligere erfaring etc. som teller. For senter ctr så må du ha rating CTR eller CTR+, for de andre posisjonene er det STU+ (sen student) som gjelder.

 

Nå veit jeg at noen av dere som er student har lang og god erfaring. De av dere med rating STU, som vil være ATC, kan sende meg en mail så tar vi en individuell vurdering.

 

Jeg håper inderlig at vi kan bemanne alle posisjoner på ENGM. Noe annet ville være en katastrofe. Blir det mange som melder seg slik at vi får overskudd av ATC, vil vi sette op en vaktliste slik at dere kan bytte på det. Da kan dere kanskje både være ATC og få flydd dere en tur. Men første pri er som ATC.

 

Da får dere bare følge med. Jeg annonserer her når websiden er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-Kristian,

 

Såvidt jeg kan se så snakkes det om to ting:

- De som skal bemanne ENOS/ENGM

- De som skal bemanne andre flyplasser/FIR

 

STU+ og over gjelder posisjoner på ENGM/ENOS.

 

De med STU er av Einar anmodet om å sende ham en mail.

Med andre ord, du må lese hele tråden, ikke kun siste innlegg.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å poengtere dette noe:

 

Når det gjelder bemanning av ENGM/ENOS under flyinet så er det STU+ og over som gjelder. Så skrev jeg at DE MED STU RATING, SOM HAR LANG ERFARING, MYE ATC ONLINE, KAN SENDE MEG EN MAIL DERSOM DE ØNSKER Å SITTE ATC PÅ ENGM, under flyinet. Da vil det bli foretatt en vurdering av deres kvalifikkasjoner for å bemanne ENGM/ENOS under dette flyinet.

 

Når det gjelder de ØVRIGE flyplassene i Norge, så er det opp til hver enkelt av dere om dere vil logge på som ATC. Men husk, tenk gjennom hva dere gjør, spesielt dere som er helt nye. Det KAN bli mye trafikk også fra de andre flyplassen så dere bør være sikker på at dere kan betjene denne trafiken på en god måte. De av dere som vil betjene andre flyplasser under flyinet, MÅ logge dere på via vACCNorges ATC-booking, slik at vi har oversikt over hva som er betjent av flyplasser.

 

Min anbefaling er denne. Er du helt fersk ATS, nylig blitt student og ikke har så mye erfaring online, så vil jeg ikke anbefale en flyplass i Sør-Norge spesielt. Dette er IKKE for å utelukke noen, men tidligere erfaring har vist at å debutere på et flyin ikke er den lureste måte å starte som ATC.

 

Så derfor, tenk gjennom om dere som er "ferske" som student ATC om dere kan handle den trafikken SOM KAN dukke opp. ""

 

For å si det slik. Jeg hadde ikke, som ny student eller student med lite onlinetid, logget meg på som ATC under et slikt flyin. Da hadde jeg heller logget på som OBS og sittet og lyttet, sett på og lært. For her kan det være mye å lære for alle. Både på det som sikkert kommer til å gjøres bra, men også på det som helt sikkert ikke går så bra. men det er opp til hver og en selv å vurdere hva dere e gode for. Jeg skal ikke nekte noen å være ATC, jeg prøver bare å forberede dere på hva som kan skje og hva dere må være forberedt på..

 

Jeg vil IKKE ha tid og anledning til å hjelpe noen under flyinet og kan IKKE svare på spørsmål som går på hvordan ASRC, voice etc skal benyttes.

 

Min oppgave, sammen med de andre to locale eventcoordinatorene er å sitte og overvåke all trafikk og omdirigere der det er nødvendig, steppe inn om noe svikter og sørge for at alt går mest mulig knirkefritt.

 

Dette flyinet vil bli vår store ilddåp. Svikter vi denne gangen tar det lang tid å bygge opp ny tillit bland piloter og andre ATC rundt om i VATSIM-systemet.

 

Så fra søndag 14. mars kl. 1700 UTC kommer mine nerver til å ligge utenpå skjorta. "" Da vil selv ikke konemor i sin mest utfordrende påkledning få kontakt med meg. """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fra søndag 14. mars kl. 1700 UTC kommer mine nerver til å ligge utenpå skjorta. Da vil selv ikke konemor i sin mest utfordrende påkledning få kontakt med meg.

 

He He, her ser man hvordan en dedikert og engasjert eventsjef har det under slike events. Når ikke kona en gang kan si - Sjå kor fin æ e ikveld?? Da er dette stort.

 

La oss gjøre dette til noe vi alle kan være stolte av folkens.

 

Topp jobb Einar og de andre i event-gruppa så langt, stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Da har vi åpnet websidene til det store flyinet søndag 14. mars. Sidene finenr dere her: Grand Opening Scandinavian Flyin .

 

Det gjennstår enda litt info som skal legges ut, samt atc-bookingen men det kommer.

 

For de av dere som vil være ATC vil det komme opp en side hvor dere kan melde dere ved at dere setter dere på en ATC-liste. Tildeling av posisjoner vil bli foretatt av oss i eventgruppen. Påmeldingssiden er ikke helt klar enda, men den kommer i løpet av en dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kort oppsummering og påminnelse.

 

Vi har nå, siden jeg satte på treffteller på websiden for flyinet kl. 0130 4. mars, hatt 1150 treff. Det er på ca 44 timer. Det må jeg si meg veldig god tilfreds med.

 

Ser også at det etterhvert begynner å fylles opp med fly, men folkens, det er enda masse plass igjen. Ser lite norske piloter osm har booket seg SLOT. Ikke vent for lenge for det kan fort bli trangt om plassen og de mest atraktive tidene går først.

 

Så skal dere være med så er det ikke lurt å vente for lenge.

 

Det er også fortsatt plass for ATC. Mengler ivertfall to stk til for å fylle alle posisjoner. Her er det ikke noe poeng i å vente. Over helgen begynner jeg å tildele posisjoner. OG HUSK DETTE: ALLE posisjoner er dønn like viktige under slike flyin. Alla kan ikke være app eller director. ""

 

Så ikke nøl, verken piloter eller ATC. Meld dere på NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny påminnelse.

 

Nå har vi på bare noen få dager passert 1600 treff på evensidene våre. Gardermoen begynner å bli godt fyllt opp med avganger og ankomster. På Arlanda og Kastrup er det fortsatt god plass. Så til de av dere som hadde tenkt å ta dere en tur, dere bør kjappe dere å booke SLOT dersom dere skal fra ENGM. Håper å se og høre mange norske piloter i luften denne dagen.

 

Det er også fortsatt ledig plass for noen ATC. Trenger 3 stk til får å få fyllt opp alle posisjoner.

 

Benytt denne muligheter for å få dere en tur med full ATC-dekning i alle tre landene. Det kan bli en stund til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert for å få litt orden når de kommer fly fra EKCH og ESSA alle skal inn mot samme punkt BGU. Da er dt lettere å få Outbound traffic som skal til EKCH gjennom SKI eller via Ålborg en å sende de mot GOTUR som ligger midt oppi alt inbound traffic ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert for å få litt orden når de kommer fly fra EKCH og ESSA alle skal inn mot samme punkt BGU. Da er dt lettere å få Outbound traffic som skal til EKCH gjennom SKI eller via Ålborg en å sende de mot GOTUR som ligger midt oppi alt inbound traffic ""

ja, du har et poeng der altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...