Gå til innhold

Hvilket flyselskap er best/verst ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg flydd med noe annet enn Premiair,AirEuropa og Spanair. Men hvis jeg skal velge ett av dem må jeg si Premiair.

Nå er ikke jeg så velbeflydd ( nytt ord ??? ),men Spanair troppet opp med det jeg kaller sigarett-fly (md80), og med en pilot som snakket under hele turen på brautende engelsk.

AirEuropa bra service,men....

Premiair synes jeg har bra service + et bra taxfree tilbud. Dessuten er flyene store og forholdsvis greie innvendig. (DC10-10)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri flydd charter, alltid faste ruter.

Nå har jeg ikke flydd med så mange forskjellige selskaper, bare SAS, Braathen, Widerøe og British Airways.

Ingen av disse har vel egentlig gitt meg dårlig service, men jeg liker best British Airways.

Grunnen til dette er vel at det er de som har tatt meg til de beste reisemålene.

Toppen var Florida i 1999.

Turen gikk med en Boeing 747-400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy med PremiAir til Florida i 1998. Selskapet stilte med en urgammel TriStar, som forlengst hadde sett sine beste dager. Vi ventet i 7 timer fordi flyet lakk bensin ut av vingen.. Innsiden av flyet var enda mindre oppløftende.. Men til gjengjeld var crew'et mye yngre og sprekere! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ellers har jeg bare gode erfaringer med PremiAir..

Ruteselskapene er stort sett like bra og like kjedelige, synes jeg...

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gi et selskap poeng på en skala fra 1-10 ville jeg gitt ICELANDAIR 10 og BA 5. Det hele intrykket man får er bare overveldende hos ICELANDAIR i forhold til et så stort selskap som BA.

Det er nå min mening.

------------------

MVH

Ørjan Utne

Oberst

Stasjonssjef Sola Flystasjon/JHQ-NORTH

Virtual Luftforsvaret

outne@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fløyet mye forskjellig i et (middels) langt liv.

Aller best var vel endel jumpseat-turer i cockpit med Braathens og SAS, men det teller vel ikke her?

 

Kanskje heller ikke en tur på 1.klasse fra London til Oslo med BEA (nå BA)på starten av 80-tallet. Forsinkelser p.g.a. snø på banen, men til gjengjeld følgende melding fra cockpit: "Hello, everybody, your Captain speaking! Jolly good morning isn't it? And since it's early Christmas, drinks are FREE all over the aircraft!" Før landing kommer purseren med 6 nydelige glass pent pakket inn til hver, samt en flaske champagne som julepresang!

I senere tid tror jeg de hyggeligste flyturene jeg har hatt var med Air Atlantic (Færøyenes flyselskap) t/r Kastrup/Vágar. BAE146, hyggelig crew i kabin og cockpit, og en minneverdig landing på Færøyene i 32kts gusting 45...... Bare reisen gir meg lyst til å komme tilbake, for ikke å snakke om flott land og hyggelige folk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

------------------

John Andreassen

LN-NRK

[Edited by John Andreassen 20-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Beste og verste flyselskap fløy jeg med til Bali i februar i fjor. Det beste må bli Qantas, som hadde svært god service, svært god mat, svært behagelig plass osv...Jeg fløy med British Airways i 15 timer fra Heathrow til Changi, og kunne så vidt strekke ut beina. Flyvertinnene var sure og lite serviceorientert. Maten smakte mildt sagt forferdelig, så BA må bli det verste jeg har fløyet med.

Mvh. Hans Nikolai Førde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flyet med så utrolig mange forskjellige selskaper, men jeg må si meg enig i at Icelandair ligger høyt oppe på min liste. Jeg flyr en del innenriks i norge og tenkte derfor for et par år siden at jeg skulle skaffe meg et bonuskort, og valgte Braathens, men etter noen få turer tur / retur Oslo Bodø byttet jeg til SAS, for maken til sure og gretne kabinpersonale hos braathens finner man bare bak skranken hos biltilsynet. SAS derimot synes jeg er helt greit på kortere distanser, pluss at her får man også poeng når man flyr Widerøe som også er helt greit.

På langdistanse derimot ble jeg ordentlig skuffet av SAS. København - Bangkok var ikke noe bra med SAS. Kabin personalet gav inntrykk av at de hadde vært på jobb i hundre sammenhengende timer ( slik som på Braathens ) og ga ikke noe inntrykk av at de likte seg der de var, men uannsett jeg kom frem og det er jo det viktigste, pluss at en vanlig billett på denne strekningen tur/retur utgjør 12000 poeng så jeg syntes det er helt greit. På vei hjem fløy jeg Thai som er allianse partner, og det er det absolutt beste jeg har flydd med, selv om det ikke var bussines class var de oppriktige vennlige og sørget hele tiden for at du som pasassjer hadde det så godt du kunne. Veldig god plass også ( 747-400). Så hos meg er Thai på topp og Braathens fortrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er en ret lige kamp hvad angår de bedste selskaber, jeg har rejst med:

Emirates (Istanbul-Dubai-New Delhi med B727 og A300) var en af mine første flyveture og var uovertruffent: ualmindeligt venligt personale og dobbelt op på al spiritus (det blev udnyttet) - som i øvrigt var gratis. Skulle man ellers ikke tro hos et selskab fra en islamisk stat!

Blev godt nok forsinket i Dubai pga. et uidentificeret stykke bagage - men blev budt på drikkevarer i ventetiden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Air New Zealand (Auckland-Tonga-Samoa-Los Angeles-London Gatwick) var mindst lige så godt. Smilende og humoristisk personale og det bedste mad jeg endnu har fået på et fly! Og så var flyet hhv. 767-300 og 747-400 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] At det var nogle eksotiske destinationer bidrager vel også lidt til min begejstring [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Air UK imponerede mig voldsomt ved at lave en CAT III landing i London Stansted med en sigtbarhed nær nul!! Kaptajnen informerede os om, at han lige lavede en auto-land med hands-off. Jeg kunne bogstaveligt ikke se landingsbanen før hjulene tog asfalten!

Mærsk (man er vel lidt patriotisk) er også fint - god mad, venligt personale, danske aviser (dejligt, når man har været væk i 6 måneder [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) og præcist!

Det suverænt dårligste jeg har fløjet med er Sunways - som ikke eksisterer mere...København-Antalya.

Flyet var 3 timer forsinket, nul benplads, kabinen i 757'eren var meget nedslidt og landingen i Kbh. var alt for hård taget i betragtning at vejret var perfekt!

To dage efter gik selskabet konkurs - I wonder why?! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Are jeg...Thai !! for alle penga. Og det blir mange penger skal du reise med dem på en "normal" bilett. Men uten tvil de beste hva angår service, gode fly med mer enn 20cm mellom seteradene. Prima mat. Har du med barn, blir de tatt godt hånd om slik at du selv kan få deg en blund.

Reiser en del til Asia, da ofte med BA, KLM og Singapore.

Syns alle er gode jeg... men Thai er best...

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Andreas.

Sjekket med nettsiden til SAS, og der sto det at du får poeng, men for alt jeg vet så kan det jo hende at det ikke stemmer helt, men jeg tror at man foreløpig får poeng. Litt trist dersom de avbryter sammarbeidet med Widerøes, siden dette går utover oss som brukere.

Vennlig Hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Are Lund Hansen:

Til Andreas.

Sjekket med nettsiden til SAS, og der sto det at du får poeng, men for alt jeg vet så kan det jo hende at det ikke stemmer helt, men jeg tror at man foreløpig får poeng. Litt trist dersom de avbryter sammarbeidet med Widerøes, siden dette går utover oss som brukere.

Vennlig Hilsen Are

Widerøe har gått ut av EuroBonus-systemet på de rutene de vant konsesjonen på. Dette som en følge av de krav myndighetene stilte til de som ville konkurere om rette til å fly på de plassene som anbudet gjaldt. Du får ennå EuroBonus på Widerøe-strekningen til og fra Torp og noen ruter til. Er ikke helt sikker på om du får EuroBouns-poeng på Widerøe når du skal over på et Sasfly, men dette skal jeg sjekke opp når jeg får mulighet.

Mvh

Lars Chr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...litt fra meg også. Jeg har reist med en del flyselskaper, spessielt i Europa og Asia. Mitt favoritt flyselskap er lille Bhutans DRUK-AIR, også kalt Royal Bhutan Airlines. De har to små fly av typen British Aerospace BAe 146-100 som de flyr til India (Calcutta og New Delhi), Nepal (Kathmandu), Bangladesh (Dhaka) og Thailand (Bangkok).

Landingen i Paro (en by like utenfor Thimpu) er en historie i seg selv. En 180 graders veldig skarp sving rett før landing, fjell tett intil den altfor korte flystripen og litt annet smågodt. Når man tar av må flyet stå å frese i over et minutt for å få topp motor kraft. Da står man som en vaskemaskin og hopper. Milkshake.

Før hadde de en meget hyggelig amerikansk "for-gammel-for-jobb-i-USA" pilot. Han satt forøverig i Thimpus (hovedstaden i Bhutan) eneste ordentlige hotells bar hver kveld og drakk øl og leste kjærlighetsromaner.

Jeg anbefaler en tur med Druk-air og det fantastiske Norway look alike landet Bhutan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Austrian Airlines er et av de beste selskapene jeg har flydd med.

Continental Airlines er definitivt det verste!!!!!

hilsen

Arne O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ad Euro-bonus poeng på wf.

Det er ikke poeng på FOT-rutene, dvs de rutene som man får støtte fra staten for å betjene. Rutene på regionalrutenettet er det poeng på, og som oftest også code-share,dvs både wf og sk rutenummer.

Bakgrunnen for at myndighetene ikke tillater poeng på kortbanenettet er EØS-avtalen, og dens konkurranse lover. Der heter det at man ikke skal kunne fremme konkurransehemmende tiltak. Poeng er i denne sammenheng ansett for å være konkurransehemmende. Hvis poeng skal tillates må alle kunne tilby poeng på disse rutene, og det blir både dyrt og uprakisk å gjennomføre.

Håper dette var oppklarende.

mvh/Thomas, toswf.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anerkjente flyselskapet uten penger, Det norske Luftforsvar, med sine C-130 Hercules er forferdelig. Man må sitte i en slags hengekøye, man får ikke utdelt pute/pledd, skal man på do anbefales man å vente til man lander eller bruke tisserøret bakerst i flyet, og ikke har dem flyvertinner. Mat må man ta med selv.

Jeg foretrekker derfor Det amerikanske Luftforsvaret med sine C-141B Starlifter ( http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=mil0065"'>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=mil0065" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=mil0065 ). De har normale flyseter som er plassert med ryggen mot flyretning slik at man får minst mulig skader ved et eventuelt styrt/kræsj, de har god benplass, man får utdelt pute/pledd, det finnes to vanlige flytoaletter og man får utdelt mat ombord (varier sikker noe fra hvilken flygning man er med på). Det eneste jeg savnet her var flyvertinner. Unggutter i flyuniform gjør liksom ikke samme nytten. Vær også her oppmerksom på temperaturforandringene og at flyet konstant "vingler" slik at man på en 8 timers flight kan bli noe dårlig.

En stort minus må gis til begge selskaper pga. dårlig støyisolering. Dette gjør at man får gnagsår på ørene da man er nødt til å bruke ørepropper og/eller svette øreklokker. Flyene har også veldig dårlig med vinduer. Jeg gir også et minus til Det amerikanske Luftforsvaret pga. av paniske piloter som ikke skjønte hvorfor flyet vinglet veldig kraftig etter takeoff. De kom løpende bakover for å se ut på vingene, og det virket ikke akkurat beroligende for de passasjerne som i utgangspuntket ikke elsket å fly [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men jeg føler meg alltid tryggest hos Braathens. Flyr endel innenlands i Norge, og særlig på vinteren kan det være en turbulent opplevelse. Men jeg tenker som så at "tør Braathens, så tør jeg"

Fløy for noen år siden fra Seoul til London Heathrow via Hong Kong (Kai Tak) med British Airway på Business Class. En stor opplevelse, det nærmeste jeg har vært ren luksus. Kai Tak var forresten også en opplevelse, glad jeg fikk med meg den før de stengte. En utrolig approach til rwy 13, du flyr bokstavelig talt under taknivået på de høyeste husene.

Mitt verste flyminne er en innenrikstur i Korea med en gammel Korean Air 727. Utrolig trangt, null service og en skummel landing i regn og mørke i Pohang. Det virket som om piloten kretset rundt og lette etter stripa.

Er heller ikke spesielt glad i Widerøe på vestlandet i dårlig vær. Får liksom ikke den trygge "Braathens følelsen" der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de selskapene jeg har flydd med (SAS, Braathens, BA, Air Europa, Spanair, og Sterling) har jeg egentlig aldri hatt noen negative opplevelser. Det eneste må være en sur Braathens-fyr på en tur fra Fornebu til Kjevik for noen år siden og motortrøbbel med en Fokker 50 fra Kjevik til Flesland hvor vi måtte lande på Sola og bytte fly. Det har vært endel forsinkelser o.s.v med endel av Charter-selskapene, men dette er jo egentlig bare naturlig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og for dere som tror at British Airways er bra og har bra fly, så kan jeg fortelle at dette nok ikke er helt riktig. På en tur fra Fornebu til Heatrow med en gammel 767-maskin, ristet og skranglet det så jævlig da vi tok av at jeg virkelig begynte å lure ...hehe...

767-maskinen som ble brukt tilbake var bedre når det gjaldt risting og skrangling i skruer og muttere og interiøret var også bedre der. Service og mat var helt ok begge veier.

Kan ikke noen fortelle om sin desidert værste fly-opplevelse? ...til glede for de med flyskrekk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

-----------------------------

Vennlig hilsen Jonas Nordhaug

http://www.on.to/fs2000"'>http://www.on.to/fs2000" TARGET=_blank>http://www.on.to/fs2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste flyopplevelse i Norge......:

(Personer med angst mot å fly bør ignorere denne..)

Var med en chartra B-737-200 maskin fra Værnes Mil. til FBU midtvinters i 1988.

"Opplevelsene" begynte å trenge seg på allerede få minutter etter takeoff. Kraftig turbulens (bagasjehyllene åpna seg...) gjorde at flyet føltes som ei kork i åpent hav.. Flyet mistet også høyde (ising?), men pilotene gjorde en god jobb, og fikk flyet opp i høyden etterhvert. Nogenlunde rolig flight nedover, helt til nedstigingen nærmet seg slutten.

Kraftig sidevind gjorde at approach ble dårlig, og crew tok en go-around. Neste forsøk ble neppe bedre, og når flyet "toucha" bakken, reiv det nesten med seg banelysene i enden av banen. (Det var forøvrig så mørkt at jeg ikke så hvilken bane vi landa på.) Tredje forsøket greide de å tvinge flyet ned, men først etter å ha "svevd" flere ti-talls meter over gresset på venstre side av rullebanen. Jeg er overbevist om at pilotene kjørte på full reversering allerede før nesehjulet tok bakken. Nesten samtlige seterygger ble nemlig tiltet kraftig framover, og pax ropte og skreik.. Når flyet endelig hadde fått taxa til park, så kjørte fly-trappa inn i flyet pga. is på taxebanen. Et jævlig smell, og hele flyet rista. Kom oss omsider ut av "karusellen" og priste oss lykkelige over å ha kommet fram hele. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Tror samtlige passasjerer + crew huska den turen ei god stund...

Må med hånda på hjertet si at landing på (glemt navnet, men flyplassen i Lofoten som blei stengt) ei stormfull vinternatt med Twin-Ottern var rimelig uggent. Fjær i vinden fikk liksom ei ny mening.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men: Takket være gode piloter ( + endel flaks?) lever jeg enda.! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen,

Kay-Thomas.

(Som fremdeles digger å fly [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...