Gå til innhold

Romferge styrtet


petter kindt

Anbefalte innlegg

Skadet under start

Da "Columbia" tok av for 16 dager siden, falt en bit av isolasjonen på en av de eksterne brennstofftankene av. Det antas at den traff romfergens venstre vinge, men NASA forsikret senest fredag at eventuelle skader som følge av dette må ha vært ubetydelige.

Fra Aftenposten

 

Det er antagelige den årsaken... Men årsaken til den delen falt av er fortsatt ukjent vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen sabotasje som har skjedd, det var antagelig varmeskjoldene som ikke virket, siden de var for gamle. (Coloumbia var over 20 år gammel)

 

Trist, for det var til og med en sivilist ombord i denne ulykken også. """"

 

Sitat fra NRK :

 

"Alle delene er byttet ut siden den ble bygget..."

 

Bare sånn at det er klart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Det er ikke noen sabotasje som har skjedd, det var antagelig varmeskjoldene som ikke virket, siden de var for gamle. (Coloumbia var over 20 år gammel)

 

Samtlige keramiske fliser som utgjør varmeskjoldet byttes ut etter 5 flights.

 

Let litt på "Orbiter Vehicle"-områdene på NASA's hjemmesider så finner du litt mere info.

 

Akkurat nå er det ingen som vet helt sikkert hva som gjorde at romfergen løste seg opp (DIF=Disintegrated In Flight).

 

La oss holde spekulasjonene unna denne tragiske hendelsen.

 

Hilsen,

Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Det er ikke noen sabotasje som har skjedd, det var antagelig varmeskjoldene som ikke virket, siden de var for gamle. (Coloumbia var over 20 år gammel)

 

Samtlige keramiske fliser som utgjør varmeskjoldet byttes ut etter 5 flights.

 

Let litt på "Orbiter Vehicle"-områdene på NASA's hjemmesider så finner du litt mere info.

 

Akkurat nå er det ingen som vet helt sikkert hva som gjorde at romfergen løste seg opp (DIF=Disintegrated In Flight).

 

La oss holde spekulasjonene unna denne tragiske hendelsen.

 

Hilsen,

Thomas.

 

Å ja, det visste jeg ikke. Og du har helt rett i vi ikke bør spekulere. Vi bør heller tenke på familiene til astronautene som døde.

 

Tragisk ulykke ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen sabotasje som har skjedd, det var antagelig varmeskjoldene som ikke virket, siden de var for gamle. (Coloumbia var over 20 år gammel)

 

Trist, for det var til og med en sivilist ombord i denne ulykken også. """"

Når skal NASA slutte å gamble med sivile liv i den hensikt å skaffe seg god PR? Astronautene kjenner til faren med å reise med romfergen, men sivile har ikke de samme forutsetningene for å vurdere risikoen. Det som skjedde under Challenger-ulykken var en skandale; de tok av med en kjent defekt for å få til en presis oppskytning. Det er ennå vanskelig å vite hva som skjedde denne gangen, men sivile burde ikke få bli med på turer i et så farlig fartøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein årsak kan jo og vere at romferga kom inn i atmosfæren for flatt eller for bratt. Dei har ikkje akkurat så store marginane når dei entrar atmosfæren og den minste feil kan vere fatal.

 

Men det er surt at slikt skjer uansett kva som gjer det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen sabotasje som har skjedd, det var antagelig varmeskjoldene som ikke virket, siden de var for gamle. (Coloumbia var over 20 år gammel)

 

Trist, for det var til og med en sivilist ombord i denne ulykken også. """"

Når skal NASA slutte å gamble med sivile liv i den hensikt å skaffe seg god PR? Astronautene kjenner til faren med å reise med romfergen, men sivile har ikke de samme forutsetningene for å vurdere risikoen. Det som skjedde under Challenger-ulykken var en skandale; de tok av med en kjent defekt for å få til en presis oppskytning. Det er ennå vanskelig å vite hva som skjedde denne gangen, men sivile burde ikke få bli med på turer i et så farlig fartøy.

 

Farlig å farlig da fru blom.. Ikke forstå meg feil, dette er en tragisk ulykke og alt, MEN.. På alle de årene som romferdene har foregått, så er det ikke mange som har omkommet.... Hvis de ikke burde slippe sivile folk inni en "så" farlig maskin, så burde ikke vi kjøre bil heller.... Det er synd når slike ting skjer, men det skjer ulykker i romfarten også... Det må vi bare akseptere... Er ikke like mye mediaoppstyr når en buss krasjer og dreper 30-40stykker i Tyskland f.eks....

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil er det bygget 4 romferger, og av dem har 2 styrtet. Colombia krasjet etter 120 turer. Romfergene kan ikke beskrives som noe annet enn en eksperimentell farkost, og sivile ikke har noe å gjøre ombord, bortsett fra å gi PR. Boeing tar vel ikke med passasjerer når de tester ut nye flytyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som helt klart har skjedd her er at NASA ville ha en ny romferge og trengte en god unnskyldning til mer funding.

 

Du mener vel virkelig ikke det du sa der??

At NASA dreper sju personer for å få en ny romferge?!?!?

HVOR I ALLE DAGER HAR DU FÅTT DET FRA?

 

Å anklage NASA på den måten helt uten grunn går IKKE ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind skrev.

 

Hvis jeg ikke tar feil er det bygget 4 romferger, og av dem har 2 styrtet. Colombia krasjet etter 120 turer. Romfergene kan ikke beskrives som noe annet enn en eksperimentell farkost, og sivile ikke har noe å gjøre ombord, bortsett fra å gi PR. Boeing tar vel ikke med passasjerer når de tester ut nye flytyper?

 

--------------------

- Øyvind

 

Heisann.

Tenkte jeg kunne fylle inn noen små hull her.

 

Totalt er det bygget 6 amerikanske romferger.

Enterprise - bygget 1976. Prototypen, har aldri vært på noen mission.

Columbia - Levert 1981.Første romferge i bane rundt jorden

Challenger - Levert 1982.Eksploderte 1986 i oppskytnings fasen.

Discovery - Levert 1983.

Atlantis - levert 1985

Endeavour - Levert 1991 som erstatning til Challenger.

 

Det har vært totalt 113 turer ut i rommet tilsammen med 5 romferger. Dette var den 28 turen til Columbia og den var designet til å holde 100 turer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som helt klart har skjedd her er at NASA ville ha en ny romferge og trengte en god unnskyldning til mer funding.

 

markus

 

Tydlig at du spekulerer vilt og ukontrolert her.

 

I flg. utalelser av en ekspert (Britisk) på BBC world (som jeg stoler mye mer på enn CNN) vil det i dag ikke la seg gjøre å erstatte en romferge med en ny. Da denne var designet på 60 tallet, og egentlig teknologisk er utgått på dato.

 

En eventuell ny type romferge er ikke ferdig planlagt enda, og vil ligge minst 10 til 20 år frem i tid.

 

Med andre ord, krasjer alle fergene, har vi i realiteten kun konversjonelle raketter som alternativ.

 

Dette er ikke annet en en tragedie, og et slag mot utviklingen av ISS, og videre romforskning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En eventuell ny type romferge er ikke ferdig planlagt enda, og vil ligge minst 10 til 20 år frem i tid.

 

Med andre ord, krasjer alle fergene, har vi i realiteten kun konversjonelle raketter som alternativ.

 

Dette er ikke annet en en tragedie, og et slag mot utviklingen av ISS, og videre romforskning

 

Det de kunne gjort er å fyre opp prosjektet til russerene igjen. "Buran" og "Energia" er betydlig mer egnet for slik fraktflyging som NASA driver med enn de romfergene NASA bruker idag.

 

Idag står det to ferdige og to halvferdige romferger i Russland og råtner bort fordi det er billigere for Russland å haike med NASA enn å fortsette sitt eget program. Russernes romferge, "Buran", har høyere lastekapasitet enn NASA sine, både vekt og volum-messig, og bærerakett-systemet "Energia" har en løftekraft på 4 til 5 ganger det NASA opererer med idag. Russernes romferge er også mye mer avansert og lenger frem i tiden enn det NASA sine er.

 

"Buran" kan f.eks fly et helt oppdrag på egenhånd, og så lande selv på jorden, uten crew ombord. Den første og eneste turen den hadde i verdensrommet ble gjort ubemannet. NASA sine romferger av avhengig av piloter.

 

Jaja.. Vi vet jo godt at det aldri kommer til å skje av rene politiske årsaker. USA kommer aldri til å gå med på å bruke russernes utstyr og dermed innrømme at det er bedre enn deres eget.... ....men det er jo bare å se på jagerflyene... Russernes er aerodynamisk overlegne USA sine, men de igjen bruker computere til å veie opp for dette ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usa's romfartsulykkene med mennesketap:

Apollo 1 : Søndag 27. januar 1967

Challenger : Tirsdag 28. januar 1968

Columbia : Lørdag 29. januar 2003

--> dette innenfor 1 ukes perioden!

 

Enig med Øyvind Hansen. Ser at de på NASA presset ihvertfall Challenger og Columbia til over grensen. (vet ikke det om det skjedde samme med apollo, men skal studere litt på det nå) NASA villa ha "ja"-svar fra den O-ringen leverandør før de sendte Challenger opp og "muligens fraskriver ansvar". Og det ser ut det skjedde samme de diskuterte ang. vingen som ble deformet ved avgangen. Sorry for min del ang. min spekulasjonen. Men det viser vel at NASA "aldri lærer" etter seg og kanskje tenker bare på penger/PR framfor sikkerheten (etter min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som helt klart har skjedd her er at NASA ville ha en ny romferge og trengte en god unnskyldning til mer funding.

 

markus

 

Jeg vet ikke om dette var et ELNDIG forsøk på å være morsom eller hva. Det er rett og slett slikt amn ikke spøker med og heller ikke kommer med slike ville utsagng om, visst du faktisk var seriøs.

 

Etter Challenger-ulykken var det lenge tvil for om de kom til å ta opp igjen prosjektet, men etter noen år gjorde de (i følge TV2). Etter denne ulykken også så er det blitt svært ulønnsomt og hele prosjektet står nå i fare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal NASA slutte å gamble med sivile liv i den hensikt å skaffe seg god PR? Astronautene kjenner til faren med å reise med romfergen, men sivile har ikke de samme forutsetningene for å vurdere risikoen. Det som skjedde under Challenger-ulykken var en skandale; de tok av med en kjent defekt for å få til en presis oppskytning. Det er ennå vanskelig å vite hva som skjedde denne gangen, men sivile burde ikke få bli med på turer i et så farlig fartøy.

 

Hvis jeg ikke tar feil er det bygget 4 romferger, og av dem har 2 styrtet. Colombia krasjet etter 120 turer. Romfergene kan ikke beskrives som noe annet enn en eksperimentell farkost, og sivile ikke har noe å gjøre ombord, bortsett fra å gi PR. Boeing tar vel ikke med passasjerer når de tester ut nye flytyper?

 

Du bør kanskje finne ut litt mer før du skriver ting...

 

Det var vel da ikke noen sivile ombord. Alle hadde en oppgave. Hvem er det du ser på som den sivile? Bare lurer? Tror du ikke læreren som var med på challager var fulstendig klar over risikoen som var? Og disse personene som idag døde svært tragisk var også fult klar over risikoen. De har årevis med trening for å vite hva en skal gjøre i alleslags situsajoner. Selvfølgelig vet de hvor lite som skal til. Dette var da ikke så mye PR. Israliten drev med forskning, han var en såkalt mission spesialist.

 

Colombia hadde ikke mer en ca 30 turer og ikke 120 som du påstår her. Totalen for alle fergene er 113 turer.

 

Forresten... Når det gjelder Challanger ulykken så visste ikke NASA om defekten. Det var en av underlevrandørene av gummiringer som visste at de trakk seg sammen når det ble kalt, men de sa go for launch fordi de ikke ville trekke ut en utskytning enda litt til.

 

Har aldri hørt noe så dumt som dette utsagnet.

de tok av med en kjent defekt for å få til en presis oppskytning.
Litt selvmotsigende?

 

Og når det gjelder astronauter... Alle som setter seg inn i ett amerikansk romskip og tar av og når en hvis høyde kan kalle seg astronaut. I Russland heter de kosmonaut.

 

Og jeg teller 5 fartøyer... Nå er det tre igjen.

 

Noen var redd for at disse romskipene var 22 år gamle, noe som de i realiteten ikke er... Alle deler byttes ut regelmessig, og hele romskipet trippel sjekkes etter hver tur hor å finne sprekker og etc.

 

Mye usanheter i den smørya din... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Challenger-ulykken var det lenge tvil for om de kom til å ta opp igjen prosjektet, men etter noen år gjorde de (i følge TV2). Etter denne ulykken også så er det blitt svært ulønnsomt og hele prosjektet står nå i fare!

 

Det var vel ikke aå mye tvil blant NASA om at de ville sende opp en romferge til... De brukte to år på noen gigantiske omveltninger i systemet og slikt.

Tviler på at hele prosjektet står i fare siden det er en så viktig del av USA's stolthet. Husk.. alle er jo avhengig av USA for forsyninger til den Intensajonale Basen i rommet (ISS). Selv om en har russerene. Men de har ikke slik økonomi og de samme redskapene. Bush synnes jeg også hinta noe om at dette måtte fortesette, i sin tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Øyvind Hansen. Ser at de på NASA presset ihvertfall Challenger og Columbia til over grensen. (vet ikke det om det skjedde samme med apollo, men skal studere litt på det nå) NASA villa ha "ja"-svar fra den O-ringen leverandør før de sendte Challenger opp og "muligens fraskriver ansvar". Og det ser ut det skjedde samme de diskuterte ang. vingen som ble deformet ved avgangen. Sorry for min del ang. min spekulasjonen. Men det viser vel at NASA "aldri lærer" etter seg og kanskje tenker bare på penger/PR framfor sikkerheten (etter min mening).

 

Det som traff vingen antar de var en skumgummi bit... Og er det noen her som har blitt skada av det noen gang. Nei? Og da tviler jeg på at en romferge tar skade heller. Når det gjelder økonomi tenker de vel mest sikkerhet. Hver oppskytning er tross alt budsjetert 3,5 milliarder kroner. Og det dekker mer enn fuel kostnadene... Det med PR er veldig viktig for NASA, og hvis du hadde hatt litt skrupler ville du vel forstått at dette ikke kan ses på som god PR... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... Når det gjelder Challanger ulykken så visste ikke NASA om defekten. Det var en av underlevrandørene av gummiringer som visste at de trakk seg sammen når det ble kalt, men de sa go for launch fordi de ikke ville trekke ut en utskytning enda litt til.

Jeg hadde lest og prøver igjen å lese boken "Utfordringen" av Alfred Lunde. Jeg mener det er NASA som delansvarlig siden de er med på å påvirke underleverandører. Jeg henter en sitat fra denne boken:

... Vi får kanskje aldri svar på disse spørsmålene. Men det er en kjensgjerning at Thiokol-bedriften, som er en av NASAs hovedleverandører, har vært avhengig av oppdragene fra NASA. Som Rogers-kommisjonen påpekte, var det viktig for Thiokol å tilfredsstille denne viktige kunden.

Marshall romfartssenter var på sin side ansvarlig for romferjas fremdriftssystemer. I årevis hadde Marshall klaget til Thiokol over problemene med O-ringene og presset på for å få til en forbedring av konstruksjonen. Men nå var rollene helt byttet om; nå var det Marshall som presset på for å få Thiokol til å gå inn for oppskyting. Mens Thiokol ville vente, ønsket Marshall å sende "Challenger" opp. Igjen vet vi ikke hvorfor, men det er en kjensgjerning at NASA hadde hatt en rekke utsettelser, og at antall ferder med romferja lå langt etter programmet. En ny utsettelse ville bare forskyve forsinkelsene videre utover i tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg husker så var det ett møte blant styret i dette firmaet før oppskytnings dagen. Og da ble det stemt for at de skulle si Go for Launch. Men det var en av de som sa til kona når han kom hjem at det ville skje en dødsulykke neste dag...

 

Det kan godt ha vært press... Det kan verken du eller jeg vite, men det som er sikkert er at det var slike situasjoner NASA skulle fjerne i fremtiden ved omleggingen av systemet etter challanger ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...