Gå til innhold

Afghanistan


Oyvind Tangen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nyhetene kunne i morges melde at to norkse jagerfly i samhandling med andre EPAF fly, slapp laserstyrte bomber mot mål i Afhanistan i går. Målet var en bunkers som husa opprørere, og Forsvarets Overkommando kunne i dag bekrefte at alt gikk i henhold til etablerte prodedyrer og regler. I angrepet ble 18 opprørere drept, men man vet pr. nu ikke hvorvidt de norke bombene tok livet av noen.

 

mvh

Øyvind Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var en norsk F-16 som sendte to laserstyrte bomber mot et bunkersanlegg. Begge traff målet, der de 18 terroristene ble drept. Den var sammen med en annen norsk F-16 på rutineoppdrag da de ble beordret til å støtte allierte bakkestyrker som hadde havnet i kamp.

 

Og jeg som trodde at norske jagerpiloter ikke hadde guts, men de jo like dyktige som amerikanske piloter.

 

Tøft assa... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde de ikke vært gode nok så hadde de aldri blitt sendt nedover. Eventuelt så hadde de vært pålagt restriksjoner angående hvilke oppdrag de kan delta i, noe de ikke er! Tror ikke det er no vesentlig forskjell på kvaliteten på de forskjellige EPAF landene.

Forresten så er det latterlig at stortinget nå går ut og kritiserer hva som er skjedd (første bombeslipp siden krigen og bladi bladi). Det er jo trossalt de som har vedtatt at vi skal delta i denne multinasjonale styrken!!

 

mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de ikke vært gode nok så hadde de aldri blitt sendt nedover. Eventuelt så hadde de vært pålagt restriksjoner angående hvilke oppdrag de kan delta i, noe de ikke er! Tror ikke det er no vesentlig forskjell på kvaliteten på de forskjellige EPAF landene.

Forresten så er det latterlig at stortinget nå går ut og kritiserer hva som er skjedd (første bombeslipp siden krigen og bladi bladi). Det er jo trossalt de som har vedtatt at vi skal delta i denne multinasjonale styrken!!

 

mvh

Øyvind

 

Kan neppe kalle; "Don't know whats going on"-Halvorsen for stortinget... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske jagerpiloter sies å være blant de beste i verden,så joda..tror gutta i fra nord vet hva de skal gjøre ""

 

Ehh det er vel en grunn til at de norske pilotene strøk med glans under en NATO evaluering for en stund siden, for så å måtte gjennomgå akkurat det samme en gang til sammen med noen skvadroner fra KLu.

De klarte det riktignok andre gangen, men hvis de er verdens beste som du sier skulle de vel ikke trenge to forsøk på å møte NATO standardkrav?

 

Hva dette angrepet angår, syns jeg ikke det er så farlig, med tanke på at de ble kallt inn mens de var ute, og ikke fikk pålagt et gitt oppdrag.

Hadde de gjort det hadde det vært noe helt annet, det syns jeg USA får ta seg av selv.

Men siden det var for å støtte allierte tropper som var under angrep så ser jeg ikke noe i veien med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken NATO evaluering?Øvelse Tulip Viking,kanskje? (Pappaen min jobber i det tidligere Evaluerings Inspektoratet,nå BakkeBasertStøtteInspektorat på Rygge!Jeg jpbba på den eminente 720 skvadron noen få dager før Tulip Viking skulle begynne,og det var en hel haug med nederlendere der! Kjenner mange på RMAS jeg!)

 

Nå husker jeg ikke sånn i farta hva det var, men det var ihvertfall grunnen til OPEVAL 2002 som forgikk på Rygge i november i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Fredrik snakker om var nok et valpekull som skulle prøve seg ""

 

De pilotene som er sendt til Afghanistan har temmelig sikkert lang erfaring med trening og simulering. Men dette var vel deres første kamperfaring, likevel virker det som om dette flyangrepet ble tatt rett ut av læreboka...

 

Som andre sier så hadde jo ikke kommandoen sendt dem inn dersom de ikke var gode nok til å utføre oppdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske jagerpiloter sies å være blant de beste i verden,så joda..tror gutta i fra nord vet hva de skal gjøre ""

 

Ehh det er vel en grunn til at de norske pilotene strøk med glans under en NATO evaluering for en stund siden, for så å måtte gjennomgå akkurat det samme en gang til sammen med noen skvadroner fra KLu.

De klarte det riktignok andre gangen, men hvis de er verdens beste som du sier skulle de vel ikke trenge to forsøk på å møte NATO standardkrav?

 

Hva dette angrepet angår, syns jeg ikke det er så farlig, med tanke på at de ble kallt inn mens de var ute, og ikke fikk pålagt et gitt oppdrag.

Hadde de gjort det hadde det vært noe helt annet, det syns jeg USA får ta seg av selv.

Men siden det var for å støtte allierte tropper som var under angrep så ser jeg ikke noe i veien med det.

 

Nå var det jo ikke bare jagerflygerene sin feil at den OPEVAL'en gikk skeis da. LKK delen hadde en stor del av "skylda" for at det.

Når det gjelder kvaliteten på norske jagerflygere tror jeg jeg må si meg enig med Øyvind. Vi er nok like gode som resten av EPAF landa. Men når det er sagt, bør det også nevnes at norske piloter (elever) som går på Sheppard, har rykte på seg for å være på et meget høyt nivå, noe jeg tror vi kan takke LFS for. Og det bør vel også nevnes at den eneste eleven i ENJJPTs historie som har tatt med seg ALLE 5 prisene fra Sheppard, var en normann... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bragd er det å "levere" en 250 kilos, selvstyrt bombe? Uttrykket å "levere en bombe" hørte jeg forresten en jagerflyger selv uttale på nyhetene i går, rene budbilterminologien (Royal Norwegian Svipp Force? "") Akkurat som om noen har bestilt den? """"

 

Ok, tilbake til saken: Jagerpiloten sitter der i sitt hightech drivhus, taster inn noen koordinater på div. styringspaneler for bomben sin og så er det vel bare å release den og la den leve sitt eget korte liv til den forhåpentligvis treffer det forhåndsprogrammerte målet sitt mens piloten, og kanskje med en liten klump i halsen(?), vender nesa hjemover til kveldens barberque.

 

Jeg er ikke jagerflyger, og misforstå meg ikke; jeg respekterer dem for den jobben de gjør og den enorme kompleksiteten et slik yrkesvalg innbefatter. Men å slippe noen laserstyrte bomber kan vel neppe være så hemningsløst krevende? Krevende følsomt er det nok ja, man tar jo som oftest livet av noen i en slik handling.......

Ok, fjernstyring av bomber er jo bare et fragment av alt det en jagerflyger må kunne, jeg vet det, men allikevel.....

 

Luftkamper i 1940 årene tror jeg vi heller sier var av det mye mer krevende og heroiske slaget, alt var manuelt og mann mot mann, teknologien omtrent på begynnerstadiet, og G-belastningene mer slitsomme enn de er i dagens jagerfly. I motsetning til i dag var risikoen for at hver arbeidsdag ble den siste uhyggelig stor. Da var det substans i begrepet; "flyger-ess". Joda, jeg vet at krigsoperasjoner i dag også krever mot og styrke, men Rambo-filmene er og blir fantasier.

 

At norske jagerflygere er gode, er det vel ikke mye tvil om. Norske jagerpiloter har alltid hatt et godt rykte og det kan vi være stolte av.

At norske jagerpiloter er de beste i verden er vel noe vanskeligere å dokumentere, de har jo ikke så mye mer combaterfaring enn oss sofapiloter som boltrer oss på den virtuelle himmelvelvingen med vår aircombat software. Jeg klarer mange G i sofaen, jeg """" .

Jeg vet forsåvidt heller lite om hvordan man "vekter" kvaliteten til en jagerpilot, like lite som man f.eks. "vekter" en musiker.

 

At Gro HarLem B. (ikke en rap-artist, men en av våre bedre, tidligere statsministre) en gang i sanseløs utfoldelse uttrykte: det er typisk norsk å være god var ikke en standardfastsettelse, selvom mange av oss tilsynelatende tror det. """"

 

Vi trenger guttene og jentene våre som er i uniform, og vi kan godt være stolte av dem, men de burde ikke gjøre så mye annet enn å forsvare oss mot konkrete, ytre fiender. Å dilte med i kriger på den andre siden av kloden har jeg litt vanskelig for å skjønne at forsvaret vårt skal befatte seg med.

 

Se nå litt på dette innlegget mitt med et litt åpent sinn og med litt humor da.

 

Peace & Love! ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

LKK - Luft Kommando og Kontroll

har forlengst skiftet navn til

LOS - LuftOperativ ...noe

 

Er under et år siden det da, og gamle utrykk har en tendens til å henge igjen hos folk i bransjen... ""

P.S. LOS = Luftovervåkning og stridsledelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kan faktisk forstå de som ble bekymret etter dette. For etter det norske bombeangrepet så er jo Norge på alvor med i dette, på lik linje med USA. De frykter at Norge nå blir sett på av terrorister som et like stort terrormål som USA. Leste i avisa at enkelte politikere mener at USA bør ta disse oppdragene selv, og ikke utsette lille Norge som har en mye lavere terrorsikring.

 

Kan jo være noe i det, eller hva? Men på den annen side, hvorfor sender Norge jagerfly ned dit hvis de ikke får lov til å bite ifra seg?

 

Ellers må jeg si at det var lite gjennomtenkt av noen her å mene at dette angrepet ikke var krevende for de norske pilotene som var involvert. Det var vel første gang de var i kamp på blodig alvor, og de visste at de ville ta liv. De kunne jo også selv blitt skutt ned i kampens hete. Det var temmelig sikkert krevende, men de viste jo at de mestrer en slik situasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er MIN mening om denne saken !!!

 

Ang at folk mener at NÅ er vi virkelig inne i denne krigen, så mener jeg at vi har vært det siden starten av, grunnen er den at vi har hatt Bakke Soldater bak fiendens linjer helt fra starten der nede, om de har drept noen vet vi jo ikke !

 

ang den Norske bombe innsatsen så er det flott at Norske flyvere blir stolt 100% på og får lov til dette !

 

Etter hva jeg har forstått var disse to Norske Jagera oppe i lufta og nærmest der kampene på bakken skjedde.

 

Hva er mest logisk, at disse soldatene som ble skutt på ber om fly støtte og får hjep fra amerikanske/britiske fly som må ta av fra en base ell laaang unna, eller at de får hjelp av noen som er like ved ?

 

Denne gangen var det Norske flyvere sin gang til å være nær der det virkelig skjer.

 

Neeei denne saken er for blåst opp i media synes jeg, samme om det er første gang Norske fly bomber siden 2 Verdens Krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forhastet å nærmest fremheve de norske flygerne som "helter"? De slapp et par bomber på noen som amerikanerne trodde var "terrorister". Dette trenes det på igjen og igjen, så det burde ikke komme som noen "bombe" (unnskyld uttrykket!) på noen av oss. Det man heller burde diskutere, er vel heller om afghanistanere skal dø av norske våpen fordi USA har satt terrorist-stempelet sitt på dem?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...