Gå til innhold

Oyvind Tangen

Members
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Siste besøk

Oyvind Tangen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Heisann. Tviler sterkt på at de brøyt noen regler. Vet du i det hele tatt hva reglene går ut på?? Dessuten så filmes alt som skjer i huden, og det er ikke akseptert på skvadronene å tøye reglene. Til det andre spørsmålet om det var en MLU, så kan jeg garantere det hvis flyet ble observert nylig, vi har nemlig bare MLUer i Norge mvh Øyvind
  2. Heisann. Så vidt jeg husker riktig ble grensen på 5.7tonn fjernet for ei stund sida. Så jeg tolker det slik at hvis du har PPL-A med multi-engine rettigheter og typeutsjekk på jumbo, og selvfølgelig j..la mye penger på konto, så er det plug & play. Må vel kanskje ha rettigheter til turbin også?!? mvh Øyvind
  3. Heisann. Har flydd småfly siden 97, flyr for tida i Værnes flyklubb. Ellers så satser jeg på flyging som heltidsyrke, og utdannes for tida i Luftfosvaret. Har også jobbet en del med planlegging av F-16 tokt. mvh Øyvind
  4. Heisann Treffet på Starmoen er i regi av ungdomsutvalget i NLF/NAK. Ungdomsutvalget jobber med å bedre forholdene for ungdommen i forbundet, noe som kun kan oppnås ved å ha innflytelse i styrer o.l. For at vi skal få ting slik vi vil ha det, må vi ha muligheten til å ytre vår mening!! Det at treffet er lagt opp for folk med masse flyerfaring etc. er bare tull. Du kan møte opp med 0 timer eller hopp i loggboka og ha det like kult. Hvis været slår til og alt går etter planen, blir det masse spennende aktiviteter og delta på. Dere trenger ikke å frykte at dette blir et kjedelig seminar med tørre foredrag og møter!!! Show up!!! mvh Øyvind Tangen
  5. Jepp, det skal jeg, og jeg oppfordrer alle andre som er i riktig aldersgruppe og er medlem av NLF/NAK til å komme!!! Har forresten hørt rykter om at Borg skal arrangere påsketur. Kanskje man bør slenge seg med på den, eller hva Jarle?!? mvh Øyvind
  6. Heisann. Så må alle i alderen 15-25, som er medlem av NLF/NAK, huske på å sette av helgen 15-17 august. Da blir det ungdomssamling på Starmoen i Elverum! Her blir det, hvis været tillater, fullt av action hvor man kan prøve seg på forskjellige luftsportsaktiviteter. Se forøvrig annonse i alle seksjonsbladene til NLF/NAK (eks. flynytt). Mer info kommer senere!! mvh Øyvind
  7. Heisann. Vi brukte 14/32 litt på flyskolen i fjor vår, men tror den er tatt helt ut av bruk nå. Overflata på rullebanen er såpass dårlig at det er nesten uforsvarlig å bruke den! Militære fly parkerer, som det er poengtert, som regel på M1-6 og bruker også oppstillingsplassene utenfor hangar 3 og 5. mvh Øyvind
  8. Hadde de ikke vært gode nok så hadde de aldri blitt sendt nedover. Eventuelt så hadde de vært pålagt restriksjoner angående hvilke oppdrag de kan delta i, noe de ikke er! Tror ikke det er no vesentlig forskjell på kvaliteten på de forskjellige EPAF landene. Forresten så er det latterlig at stortinget nå går ut og kritiserer hva som er skjedd (første bombeslipp siden krigen og bladi bladi). Det er jo trossalt de som har vedtatt at vi skal delta i denne multinasjonale styrken!! mvh Øyvind
  9. Hei Nyhetene kunne i morges melde at to norkse jagerfly i samhandling med andre EPAF fly, slapp laserstyrte bomber mot mål i Afhanistan i går. Målet var en bunkers som husa opprørere, og Forsvarets Overkommando kunne i dag bekrefte at alt gikk i henhold til etablerte prodedyrer og regler. I angrepet ble 18 opprørere drept, men man vet pr. nu ikke hvorvidt de norke bombene tok livet av noen. mvh Øyvind Tangen
  10. Heisann. Når man tar laseroperasjon kan man få et arr på øyet som i værste tilfelle kan merkes av øyelege. Dette er noe de er veldig nøye på under opptaket og hvis jeg ikke husker feil må du skrive under på en kontrakt hvor du bekrefter at du ikke har tatt laseroperasjon. Hvis det derimot blir merket i etterkant at du har tatt operasjon kan du bli erstatningspliktig i millionklassen (pga. dyr utdannelse). Det er nok kun et tidsspørsmål før det blir tillatt!! I USA betaler jo USAF for laseroperasjoner av sine piloter og flyelever. mvh Øyvind Tangen
  11. quote: Edit: Forresten, -BR er ikke det Mist?[/QB] Jo, det stemmer at det er Mist, på norsk betyr det vel dis. Dvs. at sikt-forholdene er bedre enn de er i tåke (fg), men dårligere en 3 km. mvh Øyvind [ 23.10.2002, 02:14: Endret av: Oyvind Tangen ]
  12. Heisann. Du kan følge en tre-punkts regel som er fin i alle emergencys: 1. Maintain aircraft control 2. Analyze the situation and take proper action 3. Land as soon as practicable Det viktigste er jo trossalt å fly flyet, og ikke glemme seg bort i noen sjekker. Du kan begynne med å etablere beste glidehastighet V l/d og titte etter eventuelle nødlandingsplasser. Vann er absolutt ikke å foretrekke. Det beste er et fint jorde eller en vei, men vann er bedre enn tett skog og fjellberg. Prøv også å lande mot vinden og i oppoverbakke (kan du ikke få begge deler er oppoverbakke å foretrekke). Skal du lande på et pløyd jorde så bør du prøve å lande langs furene. Du bør også titte etter eventuelle kraftlinjer etc. Når du har gjort dette kan du begynne på sjekklistene (som nå plutselig kan være god å kunne utenat!!). Først kan du jo prøve å få liv i motoren din (eks. Engine failure in flight checklist). Hvis du ser at dette ikke hjelper kan du gå over på nødlandings-sjekkene (eks. emergency landing/forced landing) Uansett hvor god eller dårlig tid du har så er det viktig at du har full flap og så lav hastighet som mulig under touch-down. 10 knop økning i hastighet utgjør utrolig mye i bevegelsesmengde og minsker din sjanse til å overleve betraktelig. Hvis du har høyde nok bør du også prøve å legge opp "circuiten" din slik at du flyr over nødlandingsplassen i f.eks. 2000 fot (high-key) etterfulgt av en 270/360 graders continous-turn til final. På low-key bør du være i en 1000-1300 fot og en 700-900 på base. NB. Ikke sett full flap før du er helt sikker på at du når fram og husk at flyet ikke glir fullt så langs som det gjør med motoren på tomgang. Hvor lenge flyet kommer til å "flyte" kommer nok mye an på hvor hardt nedslaget ditt er og hvor mye luft du har i tankene dine ++. Uansett tror jeg at det er lurt å åpne døra rett før nedslag og komme seg ut fort som f.... mvh Øyvind [ 14.10.2002, 16:35: Endret av: Oyvind Tangen ]
  13. Heisann. Tja kan jo kanskje kalle meg pilot, har PPL-A og mer skal det vel bli om ikke så veldig lenge Tror ikke jeg blir lei med det første nei, det finnes jo ikke noe som er bedre enn å bevege seg fritt i den tredje dimensjon!! Det er bare å komme deg opp i lufta så fort som mulig. mvh Øyvind Tangen
  14. Hei igjen. Jeppz, det går hardt for seg når polakkene setter i gang. I tillegg var det en Mig 29 pilot som klarte å taxe i ganske god fart rett inn i en bil under fjorårets NAM. Sånn kan det gå!! Grunnen til at det er en Mig på Ørlandet kan være at assistenten til COMAIRNORTH (tidl. Mig pilot) er på besøk, han pleier nemlig å få skyss med den. Grei deal det Var på Ørlandet en tur forrige mandag å titta litt, uheldigvis var det så dårlig vær at mye av flyginga var kansellert. Fikk sett på flya på bakken i hvertfall. For de som ikke er i militæret så skulle det være åpen dag på Ørlandet, men jeg husker ikke om det var i forrige uke eller om det er den uka her!! mvh Øyvind Tangen
  15. Heisann. Det ble nevnt tidligere at nordmenn trener for å dra til Irak?? Det er vel antakeligvis Kirgisistan du snakker om, og der skal vi være på plass 1.oktober. Så ble det også nevnt noe om Mig 29 på NAM. De kunne desverre ikke komme, men polakkene var her i fjord med Mig. Det som er her av fly i år er: F-15A (ANG), F-4F (GAF), Tornado GR-1A(GAF,GNY), F-16 (Belgia, Nederland, Spania, Portugal, USAFE, Tyrkia, Hellas), E-3A Sentry (AWACS), Mirage 2000 (Frankrike), Da-20, KC-135, KC-130, Bell 412 og F-18. Det er absolutt vært å ta seg en tur, mye kult å se på!! mvh Øyvind Tangen
×
×
  • Opprett ny...