Inge Jenstad Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Jeg synes opplasting av FS2020 tar veldig lang tid. Har kun "snurre-disker" og vurderer å kjøpe en SSD. Er det noen som har erfaring med slike SSD-disker sammen med FS2020? Er det håp for merkbar raskere oppstart? Etter at simmen er ferdig lastet, så har jeg ganske god ytelse. Har ikke alt på ekstreme innstillinger og har låst simmen på 30 FPS. Den rapporterer rundt 28 - 29 FPS, så det er bra nok for meg. Skal prøve å sette 'unlimited' FPS og se hvilke tall som da rapporteres. P.S.: Venter på min Thrustmaster Flight Hotas 4 med bekreftet (?) inn på lager Komplett.no den 4. sept. Ser med optimisme fram til en bedre stikke enn min MS FF-2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Vidar Eggen Skrevet 31. august 2020 Premium Medlem Del Skrevet 31. august 2020 Jeg kjøpte en m.2 SSD disk på 500GB til MSFS2020. Den er 35 ganger raskere enn en snurredisk på 7200RPM. Hvor mye raskere en standard SSD-disk er jeg usikker på, men det blir utvilsomt merkbart. Hvis du lurer på hva slags SSD-disk du kan bruke, får du - som jeg - spørre en voksen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 1. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 1. september 2020 Hva?! Microsoft Force Feedback 2 er da verdens mest legendariske stikke Hadde mye glede fra den! Uansett, spørs litt hva du kjøper. NVME over PCI-express (de som ser ut som en flat brikke som du sette rett på hovedkortet) gir en god boost. FS2020 tar fortsatt lang tid å starte og laste inn, men jeg vil tippe 5-6X raskere enn HDD. Vanlig SSD over SATA3 (de som ser ut som en vanlig laptop disk) vil også gi en boost, men ikke på langt nær så mye som NVME. Selv kjører jeg 2x NVME på 2TB hver, og kjører alt over dem. Selv om både X-plane og FS2020 tar tid å starte, er det overkommelig. Det er en stund siden jeg kjørte applikasjoner/simulatorer på spinndisk, men forskjellen er vesentlig. Hva gjelder FPS vil SSD av ulike formater ha en positiv påvirkning, men det går mer på innlasting av scenery/textures, altså tiden det tar for å laste inn simulatoren, eller lese nytt scenery, textures osv. I løpet av en flytur, vil dette skje mange ganger, og spesielt "stutters", altså tider der simulatoren stopper opp litt, er vesentlig lavere med SSD. De er der fortsatt, men Microsoft vil nok gjøre en rekke optimaliseringer som løser dette fremover. For FS2020 er kombinasjonen av god CPU/GPU, rask linje, rikelig med RAM (helst 32GB og oppover) og SSD det som gjør forskjellen, da alle fire er flaskehalser. Et tips før du handler SSD: Ta deg god tid til å sette deg inn i teknologien via ulike tester m.m. Rett og slett da det er mange "røverkjøp" på markedet som isolert sett ser bra ut, men som har sine svakheter. Spesielt om du ønsker en disk som varer over lang tid. Du kan også poste forslag her inne, så kan vi hjelpe deg til å finne gode alternativer. Selv anbefaler jeg Evo Pluss fra Samsung. Litt dyrere, men et sikkert kjøp. Lykke til 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Helle Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 16 timer siden, Inge Jenstad skrev: Jeg synes opplasting av FS2020 tar veldig lang tid. Har kun "snurre-disker" og vurderer å kjøpe en SSD. Er det noen som har erfaring med slike SSD-disker sammen med FS2020? Er det håp for merkbar raskere oppstart? Etter at simmen er ferdig lastet, så har jeg ganske god ytelse. Har ikke alt på ekstreme innstillinger og har låst simmen på 30 FPS. Den rapporterer rundt 28 - 29 FPS, så det er bra nok for meg. Skal prøve å sette 'unlimited' FPS og se hvilke tall som da rapporteres. P.S.: Venter på min Thrustmaster Flight Hotas 4 med bekreftet (?) inn på lager Komplett.no den 4. sept. Ser med optimisme fram til en bedre stikke enn min MS FF-2. SSD er betraktelig mye raskere enn HDD, på det meste. Og MS FF-2 er bedre enn TFH4. 😁 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 1. september 2020 Forfatter Del Skrevet 1. september 2020 4 timer siden, Torbjørn M skrev: Hva?! Microsoft Force Feedback 2 er da verdens mest legendariske stikke Hadde mye glede fra den! Uansett, spørs litt hva du kjøper. NVME over PCI-express (de som ser ut som en flat brikke som du sette rett på hovedkortet) gir en god boost. FS2020 tar fortsatt lang tid å starte og laste inn, men jeg vil tippe 5-6X raskere enn HDD. Vanlig SSD over SATA3 (de som ser ut som en vanlig laptop disk) vil også gi en boost, men ikke på langt nær så mye som NVME. Selv kjører jeg 2x NVME på 2TB hver, og kjører alt over dem. Selv om både X-plane og FS2020 tar tid å starte, er det overkommelig. Det er en stund siden jeg kjørte applikasjoner/simulatorer på spinndisk, men forskjellen er vesentlig. Hva gjelder FPS vil SSD av ulike formater ha en positiv påvirkning, men det går mer på innlasting av scenery/textures, altså tiden det tar for å laste inn simulatoren, eller lese nytt scenery, textures osv. I løpet av en flytur, vil dette skje mange ganger, og spesielt "stutters", altså tider der simulatoren stopper opp litt, er vesentlig lavere med SSD. De er der fortsatt, men Microsoft vil nok gjøre en rekke optimaliseringer som løser dette fremover. For FS2020 er kombinasjonen av god CPU/GPU, rask linje, rikelig med RAM (helst 32GB og oppover) og SSD det som gjør forskjellen, da alle fire er flaskehalser. Et tips før du handler SSD: Ta deg god tid til å sette deg inn i teknologien via ulike tester m.m. Rett og slett da det er mange "røverkjøp" på markedet som isolert sett ser bra ut, men som har sine svakheter. Spesielt om du ønsker en disk som varer over lang tid. Du kan også poste forslag her inne, så kan vi hjelpe deg til å finne gode alternativer. Selv anbefaler jeg Evo Pluss fra Samsung. Litt dyrere, men et sikkert kjøp. Lykke til Takk for utfyllende svar! Har hatt mye glede av min Force Feedback 2. Men sammen med FS2020 er den lite samarbeidsvillig. Har forsøkt Sensitivity fra -100% til +100% og diverse Dead zone fra 0 til 100. Kanskje finnes det en "profil" som man kan laste ned. Har googlet og binget uten hell. OG - disse containers som indikeres på høyre side. Hva er dette og hvordan får man dem displayed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 1. september 2020 Forfatter Del Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, Terje Helle skrev: SSD er betraktelig mye raskere enn HDD, på det meste. Og MS FF-2 er bedre enn TFH4. 😁 Hvordan skal jeg da få den til å oppføre seg som folk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 Her i gården går det i Thrustmaster Hotas Warthog og kunne ikke tenkt meg å bytte den ut for alt i verden nå 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 1. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 1. september 2020 1 time siden, Inge Jenstad skrev: Hvordan skal jeg da få den til å oppføre seg som folk? SSD disken eller flyet 😂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Helle Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, Inge Jenstad skrev: Hvordan skal jeg da få den til å oppføre seg som folk? Nei, beklager, jeg er nok en tapt sak. 🤪 Det skal da gå å få MS FF2 til å oppføre seg. 🧐 Uansett er jo TM Hotas en flott stikke. (Har jeg lest.)😅 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje Helle Skrevet 1. september 2020 Del Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, Inge Jenstad skrev: Hvordan skal jeg da få den til å oppføre seg som folk? Har du testet med denne profilen? https://www.flightsim.com/vbfs/showthread.php?323862-Microsoft-Sidewinder-and-FS2020/page2&s=91271134060ecfdfa877906d71e63e15 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 1. september 2020 Forfatter Del Skrevet 1. september 2020 (endret) Prøver denne nå! Det ser ut til at noe er definert i REVERSE AXIS. Er dette kun å snu signaler, altså stikke forover blir stiging etc.? Men flyet og jeg er fortsatt ikke venner. Kanskje jeg bare må vente på Komplett.no og TM Hotas ... Endret 1. september 2020 av Inge Jenstad 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 1. september 2020 Forfatter Del Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, Robert Hulthin skrev: SSD disken eller flyet 😂 Flyet! Det er dette jeg ikke er helt venn med ennå. Men jeg gir aldri opp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 26. september 2020 Forfatter Del Skrevet 26. september 2020 Kjøpte ny stikke i stedet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jnordang Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 På 1.9.2020 den 7.56, Torbjørn M skrev: Uansett, spørs litt hva du kjøper. NVME over PCI-express (de som ser ut som en flat brikke som du sette rett på hovedkortet) gir en god boost. FS2020 tar fortsatt lang tid å starte og laste inn, men jeg vil tippe 5-6X raskere enn HDD. Vanlig SSD over SATA3 (de som ser ut som en vanlig laptop disk) vil også gi en boost, men ikke på langt nær så mye som NVME. Det finnes flat brikke-SSD (m.2) som er Sata også. Verdt å være obs på det. M.2 Sata SSD vil ha 2 hakk i tilkoblingen, mens NVMe SSD'er bare har ett. Men gjør din research uansett. Selv har jeg bestilt Kingston A2000, fordi den har gode read/write hastigheter, og tåler en god del bruk. Ut fra mine beregninger tåler den å få 120+ GB skrevet daglig i 10 år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 (endret) Kjøpte en WD Blue 500 Gb SATA for Msfs2020 og DCS, reduserte lastetid til ca.1/3 av HDD, totalt 5 min. til jeg sitter i flyet nå. Endret 27. september 2020 av MagTvei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Denne viser at S2 NVMe ikke blir mye raskere enn SATA i praksis: https://youtu.be/tPuXFg9cBng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André S. Klophus Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Hadde rakna for meg med vanlig snurredisk ser jeg 😛 Eier ikke tålmodighet, og syns det tar evigheter med WD Black NVMe disken her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 23 minutter siden, André S. Klophus skrev: Hadde rakna for meg med vanlig snurredisk ser jeg 😛 Eier ikke tålmodighet, og syns det tar evigheter med WD Black NVMe disken her. Hvor lang tid tar det hos deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André S. Klophus Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Har ikke tatt tiden, men er vel kanskje rundt 2 minutter, må sjekke her nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Isaksen Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 2 timer siden, MagTvei skrev: Hvor lang tid tar det hos deg? Har testet oppstart med delvis rask hardware. CPU 10900K M.2 SSD 3480/3000MB/s read/write Internett fiber 500/500. Mye av filene ligger gå 4TB SATA SSD disk 550/520MB/s read/write Kjørte oppstarten to ganger og fikk samme tid begge gangene. Oppstart av MSFS til hovedmeny 2:05 min Oppstart til ENGM 0:55 min 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Håper på litt bedring når vi får fiber på 500/500, har bare 15/1 nå 👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André S. Klophus Skrevet 27. september 2020 Del Skrevet 27. september 2020 Fra man trykker på ikonet til man kan velge flight, tar det 1:40 her, og etter man har valgt fly og plass, og trykker på "Fly". Tar det 39 sekunder for å laste inn ENGM. Har Telenor 500/50 "kabel"bredbånd. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Jeg hadde FS2020 på vanlig grønn WD disk, og det tog 3/4 evigheter å starte opp. Sikkert 5-6 minutter. Føltes som 20.... Nå har jeg det på M.2 PCIE SSD og det går veldig mye raskere. Helt annen verden. Men tar ennå 30-40 sek til man er inne i FS og nye tja... 30-40 sek til man er i flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jenstf Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Synes det tar lang nok tid, selv med SSD. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.