Gå til innhold

Video av F-16 oppvisning på Fagernes.


Erik Hoelsæter

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Tenke meg at det ikke akkurat er den mest perfekte stripa for F-16 operasjoner, han utløser jo også dragchuten i lufta
"[blink]"

Vel, det er vel mest for syns skyld.

Stripa er 1840m lang (med strøken asfalt), så han hadde fint kunnet lande uten om han ville.

Så grunnen til at han bremser så hardt, er vel for å vise frem kortbaneegenskapene.

 

E.H.

 

[ 17.12.2002, 10:10: Endret av: Erik Hoelsæter ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Erik Hoelsæter:

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Tenke meg at det ikke akkurat er den mest perfekte stripa for F-16 operasjoner, han utløser jo også dragchuten i lufta
"[blink]"

Vel, det er vel mest for syns skyld.

Stripa er 1840m lang (med strøken asfalt), så han hadde fint kunnet lande uten om han ville.

Så grunnen til at han bremser så hardt, er vel for å vise frem kortbaneegenskapene.

 

E.H.

F-16 pleier alltid som regel å bruke dragchuten under landing. Det er for å ha mindre slitasje på hjul bremsene.

 

[ 19.12.2002, 21:54: Endret av: Kartikya Chadha ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsykt

 

Siden du ikke har noen mail så får jeg ta det her.

 

Min far driver en lokal TV stason.

Vi lurer på om du har F-16 filmen i bedre kvalitet så den einer seg til å sende på TV.

Vi kan betale porto for filmen men ikke mer. (Her handler det om reklame for vårt lille miljø)

Vi sender i VHS, DV, DV-cam, DVD så her er det bare å velge og vrake.

 

Med hvenligst hilsen

Ansvarlig redaktør Kjetil Aabø

 

[ 19.12.2002, 22:12: Endret av: Sondre Aabø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kartikya Chadha:

quote:

Opprinnelig postet av Erik Hoelsæter:

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Tenke meg at det ikke akkurat er den mest perfekte stripa for F-16 operasjoner, han utløser jo også dragchuten i lufta
"[blink]"

Vel, det er vel mest for syns skyld.

Stripa er 1840m lang (med strøken asfalt), så han hadde fint kunnet lande uten om han ville.

Så grunnen til at han bremser så hardt, er vel for å vise frem kortbaneegenskapene.

 

E.H.

F-16 pleier alltid som regel å bruke dragchuten under landing. Det er for å ha mindre slitasje på hjul bremsene.

Joda er klar over det, men de pleier ikke å deploy'e den i lufta...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alltid som regel F-16 å bruke chute når den lander? Når de er her på Sola så lander de sjelden med chute iallfall. I stedet for å bruke hjulbrems når farten er høy så bremser de "aerodynamisk" ved å fortsette nedover banen med høy nese etter at hovedhjulene er plassert på bakken... inntil det sier "dunk" og nesehjulet også treffer asfalt "[smil]" Etterpå har man vel såpass lav fart at verken gummi eller hjulbremsene slites så voldsomt.

 

Men når det er stor jageraktivitet så reises hook wire/runway arresting gear i motsatt ende som en sikring. Har inntrykk av at F-5'ene oftere bruker chute, men de har vel en god del høyere landingshastighet enn feks F-16 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på skole rett ved Kjeller og hver gang jeg har sett F-16 lande så bruker dem dragchuten. F-16 kan fint klare ned bremsingen uten å bruke dragchuten der, men den brukes kun for mindre slitasje på hjulbremsene. Som regel så kommer dragchuten ut litt før touchdown. Har hørt dette av lærern min. Tror han vet hva han snakker om siden han har jobbet på flyklargjøringa på kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I november og desember har det vært en del aktivitet med både F-5 og F-16 her på Sola. Lå blant annet to nederlandske skvadron her i 4 uker. De gjorde vel i snitt 15-20 landinger pr dag. Jeg overvåket en del av landingene (en del av jobben min), og det ble ikke brukt chute ved en eneste av de landingene jeg så. Hvordan de gjør det på Kjeller har jeg ikke kommentert. Sola har tross alt over 1 km lengre bane enn Kjeller. Jeg går ut i fra at hovedårsaken til at de sjelden bruker chute her ligger i nettopp tilgjengelig banelengde.

 

Edit: kul video ja!

 

[ 20.12.2002, 01:51: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

quote:

Opprinnelig postet av Morten Nelson:

Kongebra film.

Er det du som har filmet?

Hvis det var du så er du veldig stødig på handa. Hadde aldri klart det.

Visst du ser helt på slutten av filmen så ser du hvem som har filmet, det er ikke han
"[blink]"
.

 

Et godt tips for stødig filming er stativ
"[stort
Det er jeg som filmet F-16 opptaket og takk for kommentaren om stødig filming.

Trikset er trening og konsentrasjon, ikke stativ.

M.m. du har et helproft, oljedempet stativ, er det helt ubrukelig ved filming av objekter i bevegelse, slik som fly.

Dette er ihvertfall min erfaring.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å filme endel, men har også det problemet at jeg ikke er stødig nok på hånda, så jeg har gått tilbake til å kun ta bilder, liker det av en eller annen grunn bedre også.

 

Stativ regner jeg med er akkurat like ubrukelig når du filmer som når du tar bilder...med mindre du har flyet rett foran deg er stativet ubrukelig...kameraten min brukte det engang vi spotta, når en F-5 kom da, måtte han enten tippe på stativet eller løfte det, noe som igjen gjør at det blir mye tyngre å holde kameraet med et stort stativ under, og vil da føre til at det blir ustødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kunne se at du ikke brukte stativ av og til når du zoomet inn på flyet når det var på lang avstand, men som sagt, du holdt det veldig stødig. Og skal man først ha stativ til kamera så nytter ikke noe lommerusk nei. Men hvilket kamera er det du har Eirik?

 

Seriøse tips fra meg for stødig filming ved håndholdt:

Prøv å finn en god stilling der du kan stå avslappet. Støtt gjerne deg inntil noe, f.eks. en vegg, spesielt kameraet. Ved filming over lange perioder bør du forsøke innimellom å skifte stilling. Mye øvelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange F-16 landinger på Rygge og ofte blir det ikke brukt dragchute. Det er nok mange faktorer som påvirker om det blir bruk dragchute; bane lenge, vær/føre på banen, flyets vekt etc. Forutten disse er det også noen menneskelige faktorer; raskeste vei tilbake til shelter... ( brukes rw 30 på Rygge kommer man raskere tilbake til det tidligere 332skv området ved bruk av dragchute og er det mange fly som lander sparer man mye tid...), hvor god piloten er (har ofte sett at "ferske" piloter bruker drag chute under landing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...