Kristoffer Vinje Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 VG Nett Da falt valget på 787. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Da vet jeg hvor jeg skal på ferie i 2011/12... :cool: M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Sivertsen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Woowwwww....... rette valget !! Dreamliner er et fly for fremtiden , så dette er et STORT + for Norwegian. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Fossen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Nå spørs det bare når Boeing 787 blir klar, det har jo vært mye forsinkelser. Men det skal bli spennende å følge med på Norwegian, og om de greier å utkonkurrere SAS på langrutene. Vil det blir business class hos Norwegian også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Norwegian kjøper ikke, de leaser. 2000 kr T/R New York når avgiftene er ca 1600 kr blir det ikke mange av. PR stunt som vanlig. Om konseptet er holdbart vil tiden vise, men det er en grunn til at Ryanair har holdt seg unna long haul. Air Berlin flyr long haul med 330, men de dytter 387 (!) pax inn i sine -300 modeller. Long haul er et helt annet beist enn short haul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kjos gjør selvsagt ikke dette om han ikke er overbevist om at han kan fly billigere (i snitt) enn de andre på disse rutene og de har selvsagt gjort nøye beregninger på dette. Ved å velge 787 ligger han allerede rundt 20% lavere i kostnader enn SAS sine 15+ år gamle A330/340 og COA/US/ICE gamle 757'er. I tillegg til økt komfort. Han kan også velge nye "eksotiske" destinasjoner som konkurrentene ikke kan nå pga av rekkevidde og vil få monopol på direkteflyvninger til disse i lang tid. (Hadde jeg vært han hadde jeg startet rute til Pakistan..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Helberg Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Dette er stort synes jeg. Ikke minst at vi får enkel tilgang til å kikke på drømmeflyet. Tror dette er riktig valg av NAX eierne. Både flytypen og strategien. De har bygget opp et stort og godt nettverk med kortrutene sine, slik at tilbringertjenesten skal være på plass. Det at Ryanair ikke er kommet på banen er ikke noe mal for om det kan bli en suksess eller ikke. Mener å ha lest tidligere at de ville kjøpe opp Aer Lingus for å få tilgang til langrutene de hadde. Det er vel klart at med det rendyrka konseptet til Ryanair vil de få problemer med å videreføre dette til langdistanse. NAX har nok ett lettere konsept for å få dette til slik at selskapet oppfattes som et. Slik jeg har opplevd Kjos og kompani til nå, kaster de seg ikke bare ut i noe for å se hvordan det går. Det jobber etter en nøye strategi for utvikling av selskapet. Tror nok at de som først kommer til å merke dette på sikt er ikke SAS, men Continental og IclandAir på sine ruter. Det er enormt mange som reiser ut i Europa (Amsterdam, London, Frankfurt og Paris) for å linke på videre med flights til statene. Jo bedre tilbud disse har fra berget her i nord jo lettere er det for dem å velge ”lokale” operatører. Nei folkens dette har jeg troen på at skal kunne bli levedyktige ruter. I tillegg vil kostnadene med 787 være betydelig lavere en A330-340 osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det forn si, det var hyggelig news.... Gratulerer med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Herlig! Gleder meg til spotting på osl fremover! Gratulerer til Norwegian! Utrolig hva det selskapet har fått til siden de startet opp, for ikke så alt for lenge siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Fantastisk! Blir nok mer spotterturer til OSL da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steve Strøm Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kjos gjør aldri noe som ikke er utregnet god på forhånd. Maken til Buisness-mann skal man lete lenge etter..er utrolig hva han/de har fått til med Norwegian! Men er man både advoktat, og tidligere pilot, kan man trygt si at han har nok stålkontroll..både på lovverk og fremtiden ' Da er det bare å ringe PMDG, og be de sette igang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Fantastisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Herlig, 787 er et nydelig fly! Absolutt et fremtidsrettet steg for Norwegian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Czybulla Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kan vi håpe på det norske flagget på halen eller en annen plass på flyet? Uansett, årets nyhet for meg legger ved link til stavanger aftenbladet sin notis om leieavtalen http://www.aftenbladet.no/innenriks/1286904/Norwegian_leier_nytt_langdistansefly.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Barreng Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 "SAS sine 15+ år gamle A330/340" Hvor har du dette fra,sjekk av fakta er viktig selv om man ønsker og sverte et selskap mer enn nødvendig. SAS 330 er levert i 2002 og 2003 og 2004 SAS 343 er levert i 2001 og 2002. Det får jeg til og bli i gjennomsnitt ca7,5 år gamle 330 og ca 8,6 år gamle 340 ,men eldste 340 er 9 år og eldste 330 er 8 år gamle. Forøvrig ønskes NAX velkommen til "Longhaul",det blir spennende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Mente A330/340 design/teknologi generelt er 15+ år gammel. First flight var vel i hhv 1991 og 1992 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Blir sikkert spennende og flott med nye fly og ikke minst langruter, men hva inngår i dine 20% Morten? Er dette rene driftskostnader? Hvorvidt et fly er lønnsomt for et selskap er komplisert og avhengig av mange faktorer. Det har vært mye snakk om å skifte ut Fokker 70/100 i selskapet vårt, særlig har Embraer vært et tema. Men samme hvordan de regner på det, vil det ikke lønne seg å bytte dem ut, selv om de har driftskostander som ligger ca. 10% under de Fokkeren har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Sakkestad Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Gratulerer til Norwegian med kjøp av 787! Håper jeg får flydd en sånn snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Grattis til Norwegian. Nå gjenstår det og se om vi må sitte som sild i ei tønne,for at det blir økonomisk for NAX. Noe ala Air Berlin sin seat config blir det sikkert :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Zhang Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Vil heller si grattis når de har fått den jeg. Men herlig at det kommer 787 i norge da!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 men hva inngår i dine 20% Morten? 20% Fuel burn spart pr sete pga. - Aerodynamic - Motorer - Materialer - Systemer I tillegg garanterer Boeing minst 30% reduserte maintenance kostnader mot sammenliknbare fly. Kjos; - Vi gjør noe gærn´t hvis ikke kommer ned på 50 prosent av kosten til konkurrentene som ikke har Dreamliner, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian. Løp og kjøp.. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Gustafson Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvor fant du Kjos sine uttalelsen om at de gjør noe galt dersom de ikke å kommer ned på 50% av kostnadene til konkurrentene som ikke har Dreamliner, Morten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2015929.ece M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Gustafson Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Flott. Mange takk for linken, Morten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Mente A330/340 design/teknologi generelt er 15+ år gammel.First flight var vel i hhv 1991 og 1992 Og alikevell er det state-of-the-art! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kan jo bli spennende dette ja:D Håper de kommer igang før 787 kommer da, gjerne med A330 eller 767 :blush: (Men håper dem fresher designet litt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Han kan også velge nye "eksotiske" destinasjoner som konkurrentene ikke kan nå pga av rekkevidde og vil få monopol på direkteflyvninger til disse i lang tid. (Hadde jeg vært han hadde jeg startet rute til Pakistan..) ... skulle han velge Pakistan er han garrantert å få konkurranse (Pakistan International Airlines). Distansemessig er det faktisk lengere til Japan og Thailand... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (Hadde jeg vært han hadde jeg startet rute til Pakistan..) Varför skulle du satsa på Pakistan? Vad har PIA för beläggning på sina flighter idag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Mente A330/340 design/teknologi generelt er 15+ år gammel.First flight var vel i hhv 1991 og 1992 Og alikevell er det state-of-the-art! Du får fortelle Airbus at de slipper å lage A350XWB da.. M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Ja for A350XWB og A330/340 er jo helt identiske.. Selv om den er "gammel" så er den ikke teknologisk utdatert. Den er forsatt state-of-the-art da den teknologisk slår 767, og er på lik linje med 777. Når 787 kommer er den state-of-the-art, eh? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.