Gå til innhold

Masseslagsmål på fly


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Er jo trist.

 

Personlig reiser jeg sjelden edru med fly, og har også vært overstadig på fly. Jeg lager derimot aldri bråk i likhet med de fleste. Har ofte spekulert i hva som trigger folk. Denne mannen ser nå relativt pyntelig oppadgående ut. Det kan være ting som angst for å fly, mentale ting osv. At alkoholen trigger enkelte ser vi jo, men de er nå heldigvis få, cabinpersonalet er trent til å håndtere situasjonen, så jeg håper nå inderlig det ikke blir brukt som argument for alkostopp ombord i fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene tjener vel såpass godt på alkoholsalg at noe forslag om alkostopp neppe vil komme fra den kanten. De er tilsynelatende villige til å finne seg i mye negativt fra dette, og det må noen alvorlige ulykker til før det skjer, tror jeg. Med andre ord, det vil ikke skje med det første.

 

Du har jo rett i at de fleste ikke lager bråk, men hvis man snur på det så vil jeg forsiktig anta at 95% av de som lager bråk er påvirket av alkohol. Det blir en del av bildet det også, dersom man skulle vurdere fordeler og ulemper med et forbud. Hvis du har vært overstadig beruset uten å samtidig være til sjenanse for de rundt deg, så vil jeg si du er i mindretall.

 

Selv klarer jeg meg forresten mange timer uten alkohol, men har ingenting i mot at folk drikker på fly, eller andre steder. Men den typisk stereotype snøvlende, brautende, gjentagende, emosjonelle, siklende, skrytende, klumsete nordmannen på vei til syden, kan jeg klare meg greit uten.

Men hvem kan vel ikke det, med unntak av dem selv... :grin:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig, men dog selvsagt trist. Barn sitter å gråter, eldre personer blir nervøse og redd, personalet tør ikke gripe inn. Nei, denne personen hadde hatt godt av ei klekkelig bot samt rundjuling.

 

EDIT: Om noen fyllik skulle hindre meg i en nødsituasjon på et fly, kommer jeg til å gjøre det jeg må for å selv komme fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som gråter hele flighten (11 timer eller mer)...kan jaggu få selv en anti-alkoholist til å drikke. Og ser man bort fra barn...11 timer airborne. What to do? Ja sikkert lett for mange å si "det er bare å se en film"... (elendige filmer på et bittelite TFT display)...ingen bedring der heller, same crap! Tro meg...det er sånn jeg går på jobb, og jeg skulle ønske jeg bare kunne ta T-banen eller bussen i stedet...som jeg gjorde mine 9 NSB-år!

 

Det eneste som vil bedre lange flyturer i dag, er å gjøre fyturen kortere. Med en mellomlanding. Folk dør pinadø av sikulasjonssvikt. Statistikk for Tokyo Narita alene er åtte døde i året. Long-range stinker til tusen og tilbake. Det er ingen ting annet enn dyretransport...vi transporteres som dyr. De som kreperer blir bare statistikk.

 

Real-life er jeg forlengst meget, meget trøtt av å fly med både fly og helikoptre. Man behandles som forbrytere og blir behandlet som en sauetransport. Pr. i dag den mest primitive reiseform jeg vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja kanskje er det bare rett og rimelig at vi oppfører oss som dyr også. Problemet er jo i bunn og grunn at vi får hva vi vil ha. Flytransport har ikke gått fra Champagne og luksus til kriminelle sammenklemte sauer først og fremst fordi flyselskapene ikke ønsker å tilby luksus og god plass, men fordi vi kollektivt ha valgt det.

 

Selvfølgelig også noe forverret av at vi av en eller annen merkelig grunn har utpekt flytransport til en reisemåte der vi nærmest er hysterisk opptatt av sikkerhet. Det er nulltoleranse, i motsetning til feks vegtransport hvor litt svinn aksepteres. Dermed får vi også ekstremt rigide og tildels tullete regler som helt sikker ødelegger din opplevelse av turen.

 

Men noe trøst har jeg også Andrew, jeg tror både skrikerunger, og de mest omfangsrike, vil bli kastet ut før alkoholserveringen. Spørs bare hvor mange som vil ha hva. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja Christian, vær sikker på jeg ikke er mye glad i alle "vil-ha-billig" menneskene. De er med på å skape et marked de selv etterhvert selv lider av, uten at de hadde helt tenkt over det på forhånd.

 

Men en kan ikke bare legge skylda på de. Det er et allment kjent faktum i disse dager at teitheten :grin: bare blir større og større. Markedet tar tipset...og mange leverandører tar den helt ut, så til de grader at man snart må betale en tier, for så å motvillig nærme seg det urene stedet som lukter vondt 10 meter før man når dit. På Long-range turer er det såkalte "toalettet" mer nedsauset enn på en konsert på Valle Hovin. Man tror man skal på en fin flytur, men plutselig er man tilbake i slummen. Dassen på Jernbanetorget i Oslo er milevis foran...selv om UV lyset gjør det vanskelig med "precison-targeting" etter noen ytterst få pils... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke slike som deg sitter på samme fly som meg i en nødsituasjon.

Då hoppas du säkert att du inte flyger med barn, gamla människor, blinda, döva, rörelsehindrade m.m också då?

 

Har du varit med om en nödsituation själv?

Om inte, kan det hända du blir så rädd att du inte vågar röra dig ur fläcken, medans den med alkohol i kroppen är mer alert och springer/kryper mot nödutgången.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i nødssituasjoner før, er også trent opp til å håndtere masseskader, krisehåndtering. Jeg vet hvordan jeg ville reagert, men faktoren som faktisk spiller inn i et slikt bilde er graden av egen skadesituasjon.

 

Det du sier om barn, gamle, synshemmede og generell funksjonshemming er et godt poeng, men det du hevder om alkohol under slike situasjoner stiller jeg meg mer kritisk til, savner her en dokumentasjon på påstanden din?

 

Det er en kjensgjerning av alkohol reduserer vurderingsevnen hos et menneske, det er derfor vi har så lave toleranser for alkohol ved bilkjøring til eksempel.

 

Min vektlegging av mitt sitat du referer til var mer myntet på hans påstand om at han hadde vært overstadig beruset også på flyet, igjen et kriterium som i alle fall ikke bidrar til noe positivt i en reell nødssituasjon.

 

Men dette blir å spisse argumentasjonen, det at folk drikker seg fulle før eller under turen synes jeg er generelt teit og meningsløst. Jeg er langt fra noen avholdsforkjemper, men lener meg mer mot å forby alkohol på fly og særlig båt.

 

Men å si at kroppen er mer alert i en nødsituasjon om man har drukket, vel det finner jeg svært merkelig og langt fra noen fakta jeg har lest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med både Tom og Andrew i deres "utbrudd". Sjøl kutta jeg drastisk ned på alkohol under flyreiser for flere år siden pga, nettop blodtrykks smerter i beina,,,,og rævva :blush:

 

Som en bonus var det en vældig positiv erfaring å observere den økte respekten og servicen undertegnede farlang fikk av flightcrew når han ba om vann og juice og ikke bøtter med øl og Cognac.

 

Til saken det linkes til undrer jeg meg på hvor godt crewet håndterte saken i det hele tatt. Hvordan gikk det så langt? Er ikke Turkish Airlines helt oppegående i prosedyrer i slike saker? Eg berre spøyr :confused:

Medpasasjerer gikk hvertfall like mye bananas som denne Iranern som var såm bekymra for sitt "hjemland" :grin:

Ikke att jeg hadde forventa noen offisiel reaksjon mot disse fra Tyrkiske myndigheter/politi for er du nå en gang "cowboy" så holder du deg til dine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det Per, ut fra videoen å dømme var det tilsynelatende litt flaks at de var på bakken og at politi dermed entret scenen. Og for alt hva jeg vet var hele gjengen fulle, men syns ikke oppførselen til enkelte passasjerer var noe mer imponerende enn "den fulle mannen" i dette tilfellet.

 

Vedrørende fulle folk og ulykker så har jeg sett noe statistikk på at overlevelses-evnen til de med høy promille er høyere ved bilulykker, eller de får visstnok mindre skader. Har såvidt jeg har forstått angivelig noe med kroppens evne til å slappe av og bare go with the flow under hendelsesforløpet. Det hører selvsagt med til statistikken av sjansen for å havne i ulykken i første omgang, er bittelitt større med 2 i promille enn endru, så det er ikke en direkte anbefalning/oppfordring. :grin:

 

Så kanskje er sjansen for å komme lett skadet ut av krasjen størst om vi er fulle, men vi er desto mer avhengig av Kenneth for å komme oss ut etterpå...

 

Andrew Thomsen

På Long-range turer er det såkalte "toalettet" mer nedsauset enn på en konsert på Valle Hovin. Man tror man skal på en fin flytur, men plutselig er man tilbake i slummen. Dassen på Jernbanetorget i Oslo er milevis foran...selv om UV lyset gjør det vanskelig med "precison-targeting" etter noen ytterst få pils...

Hehe, uff! Er det virkelig så ille...

Jeg har noe UV-dye væske som brukes og blir selvlysende sammen med UV-lamper, for å finne lekkasjer i bilers Air Condition. Sender deg en flaske, som du kan smøre på "utstyret" og se om det ikke går bedre da..! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beit meg merke i en av våre nye landsmenn som nok har en overdreven tro på globaliseringa og multikult samfunnet. Tenker da på han ene innvolverte som på gebrokkent Norsk sa til de Tyrkiske politifolka som kom inn att "Jeg skal anmelde han, jeg skal anmelde han" :confused:

Ikke alle Tyrkere snakker gebrokkent Norsk sjøl om en her på berget kan få det inntrykket, og hvertfall ikke Tyrkisk purk :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.

 

La de blinde, døve, barn, eldre og schisofrene stå igjen. Alt for å unngå en katastrofe ved katastrofe(?)

 

Mulig vi har ulikt perspektiv på livet. Å sitte 11 timer klink edru i tilfelle nødlanding i en myr i Sibir er ikke for meg. Skal jeg gå ned skal jeg gå ned med flagget til topps :grin:

 

Katastrofekurs, regner dere på sannsynligheter der Tom ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katastrofekurs, regner dere på sannsynligheter der Tom ?

 

Nei, gikk mer på krisehåndtering, skadeprioritering og masseskader

 

 

Flyselskapene sier " Hjelp deg selv før du hjelper andre"

Dette er selvsagt mest med tanke på oksygen, redningsvest osv.

 

Men tenker man humoristisk kan man si..

 

Hjelp deg selv ut av flyet før du hjelper andre, skal du da gå tilbake til flyet når du først har reddet deg selv ut??

 

Humor, ikke nødvendig med svar he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...