Gå til innhold

Danmark dropper F-35?


AMO

Anbefalte innlegg

Kan for øvrig dra frem dette igjen:

1) Luftforsvaret har anbefalt JSF fordi JSF fylte opp kravene man stiller til hva et kampfly skal kunne gjøre for Norge. Gripen falt igjennom på alle operative krav så vidt jeg husker.

2) Regjeringen la blant annet dette til grunn og..

3) Beslutningen er faktisk tatt for over et år siden; og det er Regjeringen og ikke Luftforsvaret som har bestemt at den Norske stat skal kjøpe JSF.

4) At Gripen er billigere er uvesentlig i forhold til innkjøpet. I forhold til diskusjonen om kjøpet derimot så vil jeg påstå at det hadde blitt ennå dyrere å "spare" penger på å kjøpe en Gripen vi ikke kunne bruke til alt vi trenger å bruke den til! Det kaller jeg 100% tap.

 

Betaler du mindre for å få en bil som nesten tar deg frem dit du skal så har du faktisk sløst bort pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"4) Gripen ville blitt ubrukelig til alt Norge skal bruke sine kampfly i fremtiden. JSF er og blir det beste flyet for Norge.

 

Men dyrt? Jepp det blir det helt sikkert! Det hadde blitt ennå dyrere å "spare" penger på å kjøpe en Gripen vi ikke kunne bruke til alt vi trenger å bruke den til!"

 

Kan du utdype dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripen falt igjennom på samtlige punkter som flyene ble vurdert opp imot når det gjelder hvilke krav man må stille til et fly vi skal bruke mye penger på. Disse kravene er typisk slike ting som rekkevidde (på grunn av enorme havområder vi skal drive suverenitetshevdelse over. Uten et kampfly (med våpen) som kan nå til grensene i alle våre havområder så har vi i praksis intet fly som kan drive suverenitetshevdelse). Dette er eksempler på de OPERATIVE kravene man stilte til flytypene. Nøyaktig hvilke krav man stilte er naturligvis ikke offentlig. (EDIT: Men SAAB vet hvilke krav dette er og de har innrømmet at de ikke nådde opp til de operative kravene. Derimot er SAAB ikke enig i den norske prisutregningen for Gripen.

 

Så dersom en av flytypene (Gripen) falt tvers igjennom prøvene og beregningene opp imot de operative kravene så har man heller ingen bruk for det flyet. Uansett hvor mye gjenkjøpsavtaler man får eller hvor mye billigere Gripen blir i forhold til JSF.

 

Hvis du vet at du i fremtiden må bevege deg daglig fra A til C uten mulighet for å fylle drivstoff... så betaler du vel ikke 50 kr for en bil som tar deg kun til B? Jeg ville i alle fall ha betalt 100 kr for en bil som tok meg hele veien til C, og jeg ville kalle pengene bortkastet om jeg kjøpte en bil som ikke gjorde det jeg trengte den til ;)

 

Jeg håper det var utdypet nok... Og jeg beklager off-topic i denne tråden om DK og JSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt...

 

F.dep. anbefalte JSF for Regjeringen og en ekstern kvalitetssikrer (som vanlig) var enig med FD sine beslutninger... Og her er noe av det de skriver om den saken:

 

-Begge kandidatene har blitt vurdert i henhold til fire ulike trusselbilder; tre nasjonale og ett internasjonalt.

 

-De tre nasjonale dreier seg blant annet om forsvar av landområder, suverenitetshevdelse i nordområdene og forsvar av befolkningsentra.

 

-Det internasjonale tilsvarer NATOs fredsbevarende operasjoner, som dessuten er lagt til grunn for Langtidsplanen for Forsvaret.

 

-JSF oppfyller alle krav i de fire trusselbildene. Gripen NG oppfyller kun kravene i det internasjonale trusselbildet.

 

-JSF vurders til å være bedre enn Gripen NG innenfor alle kampflyet hovedoppgaver; informasjonsinnhenting og overvåking, bekjempe mål i luften, på bakken og på havoverflaten.

 

-JSF tilfredsstilte de operative kravene som norske myndigheter stilte.

-Forsvarsdept. har kommet frem til at Gripen NG ikke tilfredsstiller de norske kravene og kan derfor ikke velges.

 

Link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/pressesenter/pressemeldinger/2008/gar-inn-for-joint-strike-fighter-2.html?id=537022

 

Kvalitetssikrerens innspill: http://www.regjeringen.no/upload/FD/Temadokumenter/Kampfly_Ekstern-kvalitetssikring_KS2_141108.pdf

 

Og dersom du ikke er lei av å lese ennå: http://www.regjeringen.no/upload/FD/Temadokumenter/Fremtidig-kampflykapasitet_anbefaling_311008.pdf

 

Historikk: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/tema/anskaffelser_til_forsvaret/kampfly-til-forsvaret.html?id=474117

 

 

Det ble ikke så kjapt likevel men...

 

Jonas; jeg regner med du ikke mener at Gripen er noe møkk slik du faktisk skriver. Gripen er utvilsomt den peneste kandidaten, og Gripen er slett ikke et dårlig fly slik du skriver... Det hadde seg bare slik at den ikke nådde opp imot de operative kravene i tre av fire scenarier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Now then, det at F-35 blir dyrere og delayed er det GAO som rapporterer om.

 

Dersom tallene danskene har så er prisen på F-35 i dag 87 Millioner USD. Da Norge valgte F-35 antok vi t prisen kom til å være 54 Millioner USD. Det er nesten 50% mer det.

 

At Gripen ikke er bra nok kan så gjerne være, men IKKE kom her å si at F-18 er for dårlig for Norge!

 

Danskene velger tydeligvis F-18E/F og jeg synes vi burde sammenligne oss med Danskene akkurat på dette området.

 

F-18E/F Super hornet koster i dag ca 60 Millioner USD.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal rett være rett, så flyr Finland med F-18. Finland sine F-18 kan ikke bære bomber. Det er vel snakk om å gjøre de om til F/A-18 nå som man ikke lenger er redd for å provosere naboen i øst.

 

Det har du helt rett i.

Det var jo først etter at Sovjet kollapset at de først fikk mulighet til å kjøpe Amerikanske jagerfly og da falt som sagt valget på F-18, men dog uten noen form for bakke angrep funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andreas: Jeg tror du misforstår litt. Jeg er klar over at regjerningen og forsvaret ønsker JSF og at det er operative krav til flyene. Det jeg ønsker å vite er konkret hvilke operative krav og på hva Gripen evt faller igjennom på. Samt hva som er den taktiske styrken/svaketene til flyene.

 

Når det gjelder F-18, så er det vel ikke så lenge siden tyske MIG-29 ga F-18 fly juling på en uskripta øvelse. Sprøs om vi vil ha dem. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder F-18, så er det vel ikke så lenge siden tyske MIG-29 ga F-18 fly juling på en uskripta øvelse. Sprøs om vi vil ha dem.
Nja, en stund siden er det nok, for Luftwaffe har ikke flydd MiG-29 på seks år. Og det var da i såfall mot "Legacy" Horneten og ikke Super Hornet som praktisk talt er et helt annet fly. Super Horneten ser tilogmed annerledes ut enn de gamle A/B/C/D-modellene, da den er lenger, vingene er større, hvilket betyr at den har to ekstra hard points, luftinntakene er firkantet og den har større LEX (leading edge extensions).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra våpenkapasitet er en fordel ja. Har jo spilt endel lomac tidligere og der var min favoritt så definitivt SU-27. Oppdaget fort at stor rekkevidde og våpenkapasitet var taktiske fordeler. Må du snu og dra hjem, enten pga lite fuel eller våpen, er du i praksis ferdig. JSF har vel en edge pr. pylon mens Gripen har bedre rekkevidde.

 

Andre fordeler er fart og akselerasjon. Noe som gir missilen større energi og kan avfyres tidligere enn motstanderens. Der er nok Gripen bedre. Sukhoi'en var i tillegg utstyrt med elektro-optiske systmer, noe som gjør det mulig å fyre av varmesøkende missiler fra utenfor synsrekkevidde(BVR). En stor fordel siden fienden ikke får noe radarvarsel før det smeller. Du kan snike deg opp bak og - BOOOM! ;)

 

Så vidt jeg forstår er F-35, utstyrt med dette, mens Gripen har større rekkevidde. Gripen kan i tillegg fly i sirkler rundt JSF, men nå er ikke dette så viktig i moderne luftkamp der det foregår på lang avstand. Noen foresten som vet om Gripen har EOS?

 

Edit: En annen fordel med å fly russisk, var hjelm monterte sikter. (Du slipper å ha HUD'en på fienden for å låse.) Er dette noe som har kommet på vestlige fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med å fly russisk, var hjelm monterte sikter. (Du slipper å ha HUD'en på fienden for å låse.) Er dette noe som har kommet på vestlige fly?
JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System), eller andre typer av samme system, er relativt standard på alle vestlige fly nå. Tilogmed dagens F-16 bruker det, du har kanskje sett F-16-piloter med noe som ser ut som en mutert "chrash helmet", det er JHMCS. F-35 tar det hele enda litt lenger, og maskinen har faktisk ikke HUD, all informasjon blir projisert på piloten sitt visir.

 

Forøvrig kan nok neppe Gripen fly sirkler rundt F-35 da F-35 er designet for å være minst like manøvrerbar som F-16, så den kommer neppe til å bli hengende etter når det gjelder manøvrerbarhet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg ser den, men ikke alltid at kart og terreng er som oppfattelsen...vi får vente og se....men noe mopped blir det ikke.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil lige sige, at Danmark på ingen måde har droppet nogen af flyene endnu.

 

Det danske forsvar har kun fremlagt, hvad de helst vil have af nyt kampfly. Men det er stadig politikerne som skal bestemme hvilket de får.

 

Og det er på ingen måde sikkert, at politikerne følger det Forsvaret har fremlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...