Lars B. Frostad Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 (Foto er copyright © Wideroe.no) Så kommer den offisielle meldingen fra SAS og Widerøe, at Widerøe nå tar over Vestlink-produksjonen fra SAS - både Widerøe og SAS har sammen med fagforeningene inngått avtale med pilotene. Dermed blir de eldre Fokker-50 maskinene fra SAS historie, når Widerøe tar over med Dash8-300 (50-seters) og Dash8-Q400 (78-seters) på disse rutene. "Vestlink" består av rutene mellom byene i: Kristiansand, Haugesund, Bergen, Molde, Kristiansund, og Stavanger. Hittil har disse rutene blitt opererer av SAS med 50-seters Fokker-50 maskiner. Overføringen innebærer videre at ca. 50 piloter og 25 kabinansatte blir med på "lasset", fra SAS til Widerøe. (Foto er copyright © sas.no) Widerøe sine piloter skal nå stemme over avtalen ved en uravstemning, og så er det SAS-pilotene sin tur. Når dette er i orden starter selve overføringen av rutene over til Widerøe, som regner med å ha produksjonen integrert i sitt eksisterende nettverk mellom mai og november 2010. (Foto er copyright © Wideroe.no) Dette vil nok være en "vinn-vinn" situasjon for både flyselskapene, og ikke minst passasjerene på denne ruten. Her vil ruten nytte godt av Widerøe sitt store eksistrende innlands-nettverk, samtidig som at SAS får færre flytyper i sin flypark. For passasjerene vil dette innebære en økt komfort i Widerøe sine Dash8-maskiner. Dash8-maskinene vil være noe raskere, mer støysvake - og mer miljøvennlige da disse bruker mindre drivstoff enn Fokker-50. Widerøe har uttalt at de vil dedikere totalt tre Dash8-maskiner til Vestlink-produksjonen. Mer info kan bl.a. leses her: http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=5588 http://www.boarding.no/art.asp?id=40462 (Alle foto er til fri bruk for pressebruk / ikke- komersiell bruk) Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Er både flott og litt sørgmodig. Blir trist å miste Fokker 50, den har vært et fast innslag på Flesland så lenge jeg har vært interessert i fly og en skikkelig arbeidshest, først med Norwegian Air Shuttle, og nå med SAS. De begynner å dra på årene så sånn sett er det bra å bytte de ut med mer behagelige maskiner for passasjerene. Blir en fin økning av Widerøe avganger på Flesland, og det må jeg si at jeg liker. Siter
Jonas Renhult Skaug Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Trur det kan bli bra jeg Spesielt for spotterne på MOL, KSU og HAU :grin: På Værnes har SAS allerede "faset ut" Fokker 50: http://www.trondheimlufthavn.net/Nyheter1008.html Siter
Thomas Johannessen Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Dette høres ut som et fornuftig grap av SAS. Jeg har ikke sett på tallene/argumentasjonen, men førsteinntrykket over denne beslutningen er god. Så får vi håpe at dette blir en vinn vinn situasjon. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Blir artig dette, men hvor ligger "Modle"? :grin: Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Er det ikke flere som stusser? Widerøe tar over denne Vestlandslinken, beregner at de trenger 3 Dash-fly til å håndtere denne, mens skal samtidig ta over 50 piloter og 25 cabin-personal fra SAS? Hvor mange piloter trenger man egentlig til å drifte denne ruta? Siter
TOS Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Ja dette var dagen eg har venta på lenge Trasig at F50 forsvinn. Artig maskin det. Men til gjengjeld så kan det nok verta bra med litt høgare komfort på rutene Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Ooookey så basically så skal Widerøe fly for SK på Vestlandet, SK har formelt leid en av WFs Q400 maskiner, WF skal fly med SK piloter på Vestlandet. Flere enn meg som stusser? Trodde hele poenget var å bli kvitt tapet, altså de alt for godt betalte SK kapteinene som burde blitt kasta ut (pensjon). Når det er sagt så er det vel muligens en del yngre som flyr F50 og da. Siter
geir.albrektsen Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 For meg som reiser en del,fra Kristiansand-til bergen og kristiansund passer dette bra.Det må være bedre komfort enn f50en.Den synes jeg det er for liten plass i når du skal,reise 1 time eller mere.Håper kanskje de setter opp flere ruter fra disse steder til sør, men det er vell tvilsomt.Godt de har pøbber og liknende i både bergen og krsund,om du ikke kommer derfra. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 17. februar 2010 Skrevet 17. februar 2010 Er vel en del år siden de første ryktene om dette kom, men ja, det er på tide at vi blir kvitt de forferdelige Fokker50 flyene. De er trange og bråkete. Siter
Christopher Andersen Skrevet 17. februar 2010 Skrevet 17. februar 2010 Trange og bråkete? Ikke mye som tyder på det i denne filmen :grin: (Forøvrig en del Busy bee klipp i denne!) [video:youtube] Nei, jeg tror jeg må ta meg en tur før de forsvinner (gjelder MD'ene til SAS også.. :cool: Siter
Even Ericsson Skrevet 17. februar 2010 Skrevet 17. februar 2010 Skjønner ikke helt dette med folk klager på at Fokker 50 er så bråkete. Selv synes jeg Dash 8 bråker mye mer, og høres ut som den skal falle ifrahverandre under takeoff. Fokkeren virker mye mere solid mener nå jeg. Og jeg har flydd masse med F50, og har flydd alle Dash 8 typene til Widerøe. Er litt synd når den forsvinner, men de begynner jo å bli noen år etterhvert. Siter
Aslak Iversen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Skal SAS pilotene over til WF? Da går de sikkert opp i lønn. WF piloten er i ferd med å bli lønnsledende i Norden. WF er et av de siste verna flyselskapene i verden. Hvor kan man ellers fly en 15 minutters flytur T/R og betale 3000 kr for moroa? Og det enda staten betaler dem for å fly. Norge greier seg ikke uten WF, det er sikkert, men billig er det ikke. Siter
Vidar Martinsen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Hvor reiser du t/r på 15 minutter med WF til 3000 kroner? Bare lurer? Skjønner du mener 15 minutter hver vei, men jeg skulle likt å vite hvilke ruter du snakker om. Siter
Aslak Iversen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 15 minutter er kanskje litt satt på spissen, men jeg gjorde et søk på Bodø-Skagen ut 18/2 tilbake 19/2, ca 30 minutter flytid, 2562 kroner for en voksen. Siter
Jonas Renhult Skaug Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Svar til deg Aslak: Ville påstander du kommer med. En nær venn av familien jobber som application first officer i Widerøe(jobbet i widerøe siden 2007). Han tjener i underkant av 300 000 i året. Ca 130 000 går bort i skatt, og da sitter han igjen med tja... 170 000 ca. - Jeg vil ikke si at det er så mye. Min far tjener ca 3 ganger så mye som han, og da kan vi begynne å snakke... Men skal ikke blande inn han her nå!! Så du får slutte å komme med slike ville påstander uten argumenter og det hele. Baser dine kommentarer og meninger på ren fakta, -ikke ideer, tanker og teorier Siter
Vidar Martinsen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Ja, det har du helt rett i. Men dette er vanlig fullpris. Fullpris billetter koster uansett selskap. Eksempelvis SAS fra Oslo til Kristiansand vil en full pris ligge på litt over 4000 kroner t/r for en 45 minutters tur en vei. Norwegian flyr samme strekningen noe billigere, de kommer ned på 3200 kroner cirka. Så det at Widerøe er så mye dyrerer enn andre skjønner jeg ikke. Siter
Aslak Iversen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Eller dere kan fly fra Vardø til Vadsø, en tur på ca 19 minutter for 5294 kroner, men da får dere sett dere om og kan bruke 14 timer og 38 minutter på turen. Hva er en application first officer for noe? Du kan ikke bruke de nederste på lista som eksempel, du må sammenligne de øverste. I SAS har de ingen juniorer. AT WF har veldig bra betalt er ingen hemmelighet. Det er heller ingen hemmelighet at SAS pilotene har gått ned ca 20 % i lønn og ytelser, og at det i disse dager forhandles om ytteligere nedgang. I NAS får de 7 % økning dersom ryktene holder stikk. Siter
Aslak Iversen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Hei Vidar, jeg bare ser på prisen som kommer opp, ikke hvilken kategori den ligger i. SAS T/R OSL-KRS ut i dag, tilbake i morgen, kommer på 1573 kr. 3675 kr for fullflex. Billigste med NAS 2098 kr, fullflex 2698. WF flyr uten konkurranse. Det ligger i sakens natur at å fly utenfor de større, konkurranseutsatte destinasjonene, koster mere. Denne diskusjonen bør du ta med de som bor i distrikta. De vet. Siter
Jonas Renhult Skaug Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 Jeg mener du tar feil på fleste punkter, utenom den hvor du sier at SAS piloter har gått ned 20%. Se heller på gjennomsnittslønn, da trur jeg ikke WF kommer så høyt som du påstår. Om du kan legge fram en liste over alle de ledende selskapene i europa og rangere gjennomsnittslønnen og bevise dine påstander på den måten, så er jeg overbevist. Siter
Tom Strøm Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 SAS-pilotene som går over til Widerøe beholder visstnok lønn og ansiennitet som de har i dag. Kapteiner forblir kapteiner og styrmenn forblir styrmenn i grove trekk. Så er det andre ting i arbeidsforholdet hvor de havner nederst på ansiennitetslisten. Og ja, SAS-pilotene tjener fortsatt bedre enn sine kolleger i Widerøe (da snakker vi topplønn). Siter
Aslak Iversen Skrevet 18. februar 2010 Skrevet 18. februar 2010 "Fortsatt" er muligens et dekkende ord. :grin: I tillegg har WF et unikt arbeidssystem, 7 på og 7 av. Det er så spesiellt at de har fått dispensasjon fra JAA for å fly det. I den tillatelsen har de bakt inn at dette ikke skal flys av piloter over 60 år, og vips, så har de tatt vare på den problematikken. Krone mot krone så ligger WF lavere, men ift betaling pr time vil jeg tro de kommer veldig bra ut. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.